اخبار ورزشیفوتبالفوتبال ایران

کیاپاشا عنوان کرد: از قرارداد ۹۰۰ میلیونی بدون مالیات یک مدیر مالی تا اقامت سالانه بازیکن ایرانی در بهترین هتل کشور!

مامور ویژه سازمان بازرسی در فوتبال از برخی موارد عجیب در قراردادها پرده برداشت.

به گزارش پیشرو ورزش، لقمان کیاپاشا در مورد واکنش سازمان بازرسی کل کشور به موضوع قراردادهای فوتبالی، اظهار داشت: سازمان بازرسی بر دستگاه‌های اجرایی یا دستگاه‌هایی که به هر شکلی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، وظیفه نظارت بر عملکرد دارد. اگر سوء جریانی مشاهده شود، باید بررسی کند. در این زمینه طبق وظایف خود وارد مقوله رسیدگی به قراردادها شد. سازمان بازرسی بحث شناسایی آسیب‌ها را در نظر داشته و ریاست سازمان برنامه مدونی را طراحی و به ما ابلاغ کردند تا با تدوین برنامه‌های کلان، اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از آسیب‌ها در همه دستگاه‌ها بشناسیم.

وی افزود: با شناسایی آسیب‌ها باید برنامه‌ای برای برطرف کردن آنها تنظیم کرده و این موضوعات مسئله‌محور را حل کنیم. در ورزش کشور همیشه بحث قراردادها یا قراردادهای غیرمتعارف، نجومی، بی‌ضابطه، بدون برنامه و بدون تنظیم شاخص وجود دارد. باید عناوینی مثل ریخت و پاش‌های مالی، بی‌انضباطی مالی، شفاف نبودن قراردادها و … را جزو مسائلی نام ببرم که در بحث قراردادها وجود دارد. سازمان بازرسی به این دلیل ورود کرد که از ۱۶ باشگاه لیگ برتر ۱۳ باشگاه یا دولتی هستند یا صنعتی و معدنی؛ یعنی به نوعی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند. در این حالت یعنی مردم در این باشگاه‌ها سهام دارند. ما وظیفه نظارت داریم اما هیچ وظیفه دخالت در امور را نداریم. این مسائل را شناسایی و بررسی کردیم.

مأمور ویژه سازمان بازرسی در فوتبال خاطرنشان کرد: با سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نشستیم تا راهکارهایی را در نظر بگیریم. در این راستا بازرسی از باشگاه‌ها در دستور کار سال گذشته ما قرار گرفت. برخی دوستان فکر می‌کنند بحث دستورالعمل‌ها در مورد قراردادها یک ماه است شروع شده اما از سال گذشته برنامه داشتیم و همان زمان چند باشگاه را بررسی کردیم که در آنها چه مسائل مالی وجود دارد. هرچند موارد غیر مالی هم هست اما در مورد مسائل مالی بحث تنها مربوط به بازیکن، کادر فنی یا عوامل اجرایی نیست. بحث نوع جذب افراد برای باشگاه هم هست. مثلاً می‌بینیم در یک باشگاه مدیرعامل آمده و همین جوری ۲۰-۳۰ نیرو برای مجموعه خودش رد کرده است پول این نیروها را چگونه می‌دهد؟ به قول خودشان از طریق قراردادهای ورزشی پرداخت می‌شود.

کیاپاشا در خصوص اینکه آیا در یک باشگاه ورزشی کارمندی داریم که رقم نامتعارفی بگیرد، توضیح داد: اگر با قراردادهای کارگری و کارمندی مقایسه کنیم بله، برخی پرداختی‌ها غیر متعارف است. مثلاً در یکی از باشگاه‌هایی که مراجعه کردیم بدون مالیات برای یک مدیر مالی در یک فصل حقوق ۹۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته بودند. البته این غیر از آپشن‌هایی است که در نظر می‌گیرند و فقط مبلغی است که برای دستمزد در نظر گرفتند. این مسائل نظم مالی را از بین می‌برد. از سال گذشته بحث بورس مطرح و سازمان خصوصی‌سازی وارد شد. برهمین اساس ۱۰ درصد از سهام استقلال و پرسپولیس واگذار شد. برنامه دارند که ۵۱ درصد دیگر را نیز واگذار کنند. به همین دلیل تا زمانی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند وظیفه نظارت بر باشگاه‌ها داریم.

وی اضافه کرد:‌ بحث قرارداد بازیکنان هم مطرح است. خیلی از بازیکنان به ما مراجعه کرده و می‌گویند همه پول‌هایی که مطرح شده به ما داده نمی‌شود. باید بررسی شود که این پول کجا می‌رود. واسطه‌ها، مدیران برنامه و سایر دوستان این مبالغ را دریافت می‌کنند. خود بازیکن ممکن است ۵۰ یا ۷۰ درصد مبالغ اعلام شده را دریافت کنند. بیشتر دنبال این هستیم که ریخت‌وپاش‌های مالی را نظم دهیم و آنها را شفاف کنیم. بگوییم قراردادها باید براساس نظم بسته شود.

مأمور ویژه سازمان بازرسی در فوتبال تصریح کرد: مجموع قراردادهای لیگ برتر در فصل ۱۳۹۸-۱۳۹۹ معادل ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. البته فقط براساس قراردادهایی که به سازمان لیگ ارائه داده‌اند. می‌دانید در سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ به دلیل کرونا در همه کشورها قراردادها کاهش یافت و آنها را تعدیل کردند اما ما چه کار کردیم؟ فقط قراردادهایی که به سازمان لیگ ارائه شده ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده است یعنی ۶ برابر شده این مبلغ نیز به جز آپشن‌ها است.

کیاپاشا در خصوص اینکه اصل قراردادها چقدر بوده است، عنوان کرد: در بررسی باشگاه‌ها به این نتیجه رسیدیم که برخی موارد آپشن‌ها با خود قرارداد برابری می‌کند البته اگر آپشن‌ها را در نظر بگیریم قراردادها نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۲ برابر بیشتر شده است. با این وضعیت باشگاه‌ها ما به مشکل برمی‌خوردند چرا تیم استقلال از آسیا حذف شد؟ دلیل اصلی آن مسائل مالی بود. اکنون درگیر هستند تا بحث حذف را در دادگاه عالی ورزش پیگیری کنند اما ممکن است درست نشود.

وی افزود: چیزی که ما فدراسیون فوتبال می‌گوییم قوانین بین‌المللی و AFC هم می‌گویند. چرا می‌گویم یکی از الزامات صدور مجوز حرفه‌ای مسائل مالی است. باید این موارد شفاف و بدهی‌ها مشخص باشد. فصل گذشته تمام شد اما باشگاه‌ها هنوز بدهکار هستند. هرچند اکنون در دادگاه‌های خارجی پرونده ندارند اما وقتی بازیکنان خودشان می‌گویند ۶۰ تا ۷۰ درصد دریافتی داشته‌ایم یعنی هنوز باشگاه به بازیکن بدهکار است. طبق بررسی‌های ما اگر روند صعودی قیمت‌ها بالا برود می‌دانید در ۲ سال آینده به کجا می‌رسیم. در سازمان بازرسی در خصوص علل مهاجرت و پناهندگی بازیکنان بررسی کرده و برنامه‌ای را تدوین کردیم. طبق این بررسی دیدیم در برخی رشته‌ها ورزشکار به هر دلیلی که یکی از آنها مسائل اقتصادی مهاجرت کرده اما ندیدم در فوتبال کسی مهاجرت کند زیرا درآمدهای فوتبالیست‌ها و پرداختی به آنها بد نیست.

مأمور ویژه سازمان بازرسی در فوتبال عنوان کرد: نباید خودمان را با برخی کشورها مقایسه کنیم. به مدیران عامل باشگاه‌های صنعتی، دولتی و معدنی می‌گوییم پول‌های شما از جیب مردم پرداخت می‌شود. اگر یک باشگاه خصوصی پول را پرداخت کند کاری به آن نداریم.

کیاپاشا در مورد اینکه سه باشگاه تراکتور، هوادار و نساجی خصوصی اداره می‌شوند و آیا به قرارداد آنها ورود می‌شود، گفت: خیر. به آنها کاری نداریم. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اگر تشخیص بدهند این باشگاه‌ها تخلف انجام داده و مغایر مقررات اقدام کردند خودشان ورود می‌کنند اما ما به بحث باشگاه‌های خصوصی ورود نخواهیم کرد.

وی در مورد اینکه این موضوع مطرح شده که شاید هیچ نهادی نتواند رقم اصلی قراردادها را متوجه شود زیرا بحث پرداخت آپشن‌ها از طریق میلگرد، زمین و … وجود دارد و در این حالت اگر باشگاهی پرداختی خارج از سقف داشته باشد چه راهی برای رسیدگی وجود دارد، توضیح داد: گفتم بنا داریم به این موضوع وارد شویم. برنامه مدونی در دست داریم که از ابتدای زمان نقل و انتقالات این فصل تا پایان فصل هم در سازمان لیگ مستقر شویم تا قراردادها را رصد کنیم و هم به باشگاه‌ها می‌رویم و هیأت بازرسی خود را مستقر می‌کنیم. اگر ببینیم در مسائل مالی تخلفاتی حادث شده حتماً اعلام خواهیم کرد.

مأمور ویژه سازمان بازرسی در فوتبال در خصوص اینکه اگر دو قرارداد A و B وجود داشته باشد و قرارداد اصلی را تحویل ندهند، سازمان بازرسی از چه طریقی وارد خواهد شد، عنوان کرد: سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال، سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه‌هایی که در خود فدراسیون و قوه قضاییه وجود دارند قراردادی را مستند می‌داند که در سازمان لیگ به ثبت رسیده باشد. در یکی از برنامه‌ها شنیدیم که مدیرعامل قرارداد را می‌بندد و می‌گوید به بازیکن در شمال زمین داده‌ یا به او ماشین می‌دهم. اینها را هم محاسبه می‌کنیم اگر به سقف بودجه برسد که مشکلی وجود ندارد اما اگر به قول خودشان خواستند سقف را دور بزنند اعلام تخلف می‌کنیم.

کیاپاشا تصریح کرد: خود فدراسیون اعلام کرده این بازیکن غیر مجاز شناخته می‌شود و به فرض اگر از چنین بازیکنی استفاده شود نتیجه را ۳ بر صفر اعلام می‌کنیم. دستورالعمل‌هایی در این زمینه وجود دارد. بسیاری از مدیران عامل در باشگاه‌هایی که گفتم تاکنون خیلی پاسخگو نبوده‌اند. اکنون در قضیه استراماچونی باشگاه استقلال پولش را می‌دهد اما در این بخشنامه گفته‌ایم مدیران عامل باشگاه هم مسئول هستند و باید پاسخگوی عملکردشان باشند.

وی در مورد اینکه آیا این بحث شامل مدیرانی که از باشگاه‌ها رفته‌اند هم می‌شود، اظهار داشت: در چند سال گذشته برای همه مدیران پرونده داریم. اینکه فرد مسئولیت مدنی یا کیفری داشته باشد بحث دیگری است اما الان همه مدیران مسئول هستند. اگر به بازیکنان می‌گویم اگر مدیرعاملی به شما قول داد مشخص نیست خودش تا پایان فصل در باشگاه باشد چه چیزی باید مبنای شما قرار بگیرد تا براساس آن بتوانید موضوع خود را پیگیری کنید.

مأمور ویژه سازمان بازرسی در فوتبال در مورد آیا به بحث پاداش‌های اهدایی رئیس جمهور به فدراسیون فوتبال و اینکه برای پرداخت پاداش تیم ملی در جام جهانی که شنیده شده در جاهای دیگری مصرف شده و حتی افرادی که نقش مستقیم در تیم نداشته‌اند از آن بهره‌مند شده‌اند، ورود کرده‌اند، گفت: سازمان بازرسی کل کشور به واسطه گزارش‌هایی که در این زمینه واصل شده پرونده‌ای در خصوص پاداش دلاری اعضای تیم در جام جهانی تشکیل داده در مورد سکه‌ها، کارت‌های هدیه و هر چیز دیگری که مطرح بود نیز پرونده تشکیل داده و سؤال‌ها را فرستاده‌ایم توضیحات لازم را هم گرفتیم. حتی از خود وزارت ورزش و حمید سجادی سؤال کردیم اکنون در حال بررسی این جواب‌ها هستیم.

کیاپاشا در خصوص اینکه آیا امکان دارد افرادی که نباید پاداش می‌گرفتند این پاداش‌ها را بازگردانند، پاسخ داد: طبق روال باید پاداش به بازیکنان و کادر فنی داده می‌شد. اینکه هیأت رئیسه گرفته یا نگرفته در حال بررسی آن هستیم. الان نمی‌توانیم بگوییم نتیجه چه می‌شود زیرا در حال بررسی هستیم.

وی در ادامه گفت‌وگو با برنامه مجله فوتبال شبکه خبر اضافه کرد: سؤال من این است که آیا ما در مورد تعیین سقف بودجه دخالت یا ورودی داشته‌ایم؟ فقط به قراردادها، درآمدها و هزینه‌کردها توجه داریم. به باشگاه می‌گوییم براساس درآمدت هزینه کن. رسیدگی می‌کنیم که منابع و مصارف باشگاه کجا است. در جلسه‌ای که سازمان لیگ با مدیران عامل باشگاه‌ها داشت خودشان پیشنهاد سقف بودجه دادند. باید سؤال پرسید چه افرادی از این موضوع و شفاف‌سازی ناراحت هستند؟ چه کسی از قانونمند شدن پرداخت‌ها ناراحت می‌شود؟ خواهش می‌کنم یک برنامه ورزشی سؤال پیامکی مطرح کرده و از مردم بپرسد آیا موافق نظامند شدن منابع و مصارف هستید تا از هدررفت بیت‌المال جلوگیری شود یا مخالف؟

مأمور ویژه سازمان بازرسی در فوتبال گفت: اگر باشگاه‌ها پول دارند زیرساخت‌های خود را درست کنند نمی‌توانیم یک VAR در این مملکت داشته باشیم. باشگاه‌ها چنین سیستمی ندارند اما همگی بدهکار هستند. برخی ادعا می‌کنند کشورهای عربی بازیکنانی مثل رونالدو را آوردند آنها باشگاه‌های خصوصی بوده و درآمد دارند. درآمد شما کجا است؟ دست در جیب بودجه عمومی کرده و پول می‌گیرید.

کیاپاشا در خصوص اینکه یک بازیکن خارجی با به ثمر رساندن یک گل قرارداد ۶۰ میلیاردی با باشگاهش بسته است، عنوان کرد: بازیکنی آوردند و ۶۰ میلیارد برای یک فصل و نیم به او پول دادند در حالیکه فقط یک گل زده است. مهاجمی جذب کردن که برای به ثمر رساندن هر گل قرار شده Aتومان به او پول بدهند از کجا چنین می‌خواهید چنین پولی بیاورید. مهاجم را آورده‌اید که گل بزند اگر قرار باشد به ازای به ثمر رساندن گل به او پول و پاداش بدهید که دیگر … چرا اعضای هیأت مدیره برای خودشان پاداش در نظر می‌گیرند؟ در برخی باشگاه‌ها این موضوع مصوب شده است که اگر تیم به پیروزی برسد اعضای هیأت مدیره پاداش می‌گیرد. خود این موضوع که بازیکنان و کادر فنی چقدر پاداش می‌گیرند جای بحث دارد در این حالت چرا باید اعضای هیأت مدیره و کادر اجرایی باشگاه باید پاداش بگیرند؟

وی افزود: بازیکن ایرانی داریم که از ابتدا تا انتهای فصل در بهترین هتل کشورمان اقامت داشته است دلیل این موضوع چیست؟

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 10 =

دکمه بازگشت به بالا