اخبار ورزشیفوتبالفوتبال ایران

قنبرزاده: هیات رئیسه فدراسیون سقف بودجه را به سازمان لیگ و کمیته مجوز حرفه‌ای ارجاع داد

نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در مسائل جزئی و کارشناسی کمتر ورود می‌کند.

به گزارش پیشرو ورزش، منصور قنبرزاده درمورد اینکه آیا قانون سقف بودجه و دستورالعمل جدید صادرشده برای نقل و انتقالات نیاز به تصویب هیات رئیسه فدراسیون فوتبال دارد، اظهار داشت: این بحث جامع است اما خیلی مختصر بگویم بحثی که الان مطرح شده در ابتدا از اینجا مطرح شد که دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای آماری داد که بسیاری از باشگاه‌ها چندین سال است حتی مجوز ملی را هم نگرفته‌اند. در شرایطی که باشگاه‌های ما باید مجوز حرفه‌ای و مجوز ملی بگیرند‌. اگر نمی‌توانند مجوز حرفه‌ای بگیرند، باید دست‌کم مجوز ملی را بگیرند.

وی افزود: در این حالت در آینده حتما با مشکل مواجه خواهیم شد زیرا اگر باشگاهی نتواند ۳ سال متوالی استانداردها را کسب کند، از آنجایی که قانون تجارت بر باشگاه‌ها حکم‌فرما است و عمده آن‌ها در قالب شرکت فعالیت می‌کنند، به مشکل می‌خورند. در نهایت این موضوع در هیأت رئیسه طرح موضوع شد اما می دانید هیات رئیسه در مسائل کلان ورود می‌کند و دیگر در بحث‌های جزئی و کارشناسی کمتر ورود می‌کند و درستش هم همین است.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال اضافه کرد: در نهایت هیات رئیسه با عنایت به اینکه در تشکیلات خود سازمان لیگ را داشتیم به درستی گفت با توجه به اینکه صدور مجوز حرفه‌ای از اختیارات این دپارتمان است و عمده این مسائل نیز مربوط به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای است اما با هماهنگی سازمان لیگ مسئولیت قانونی این سازمان در برگزاری مسابقات طبق تعامل با باشگاه‌ها بحث را به این سازمان هم ارجاع بدهد.

قنبرزاده ادامه داد: خیلی شفاف هیات رئیسه موضوع را به سازمان لیگ، کمیته صدور مجوز حرفه ای و در نهایت باشگاه‌ها ارجاع داد. اگر هیات رئیسه موافق نبود، می‌توانست این کار را انجام ندهد.

وی درخصوص اینکه آیا این دستورالعمل نیاز به تصویب هیات رئیسه دارد یا خیر، گفت: صورت جلسه مکتوب هیات رئیسه وجود دارد که به نوعی این موضوع را تفویض کرد‌. در هیات رئیسه نامه سازمان بازرسی قرائت شد. این کار نیاز به کارشناسی دارد و اینگونه نبود که در یک کلام بگوییم موافق هستیم یا نیستیم. هیات رئیسه به همین دلیل گفت موضوع به هیات رئیسه سازمان لیگ و کمیته مجوز حرفه‌ای ارجاع شود.

نایب رئیس دوم فدراسیون درمورد اینکه با این تفاسیر عمل به بند ۵ اساسنامه چه خواهد شد، پاسخ داد: وقتی هیات رئیسه موضوعی را به یک مرجع ارجاع می‌دهد یعنی موافقت می‌کند که آن مرجع رویش کار کند. کارگروه هم من درآوردی نبوده بلکه ریاست فدراسیون به عنوان رئیس مجمع کارگروهی را انتخاب کرد که از متخصصان مختلف در این کارگروه حضور دارند.

قنبرزاده درخصوص اینکه سرپرست استقلال اعلام کرد این باشگاه سال گذشته ۴۲۰ میلیارد هزینه کرده و با اضافه شدن ۲۰ درصد به بسیاری از قراردادهای این فصل عملا آبی‌پوشان نمی‌توانند این سقف را رعایت کنند همانگونه که یحیی گل‌محمدی برای جذب بازیکن خارجی جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیا، سپاهان به دلیل قرارداد مدت دار با مورایس و مشکلات افزایش نرخ دلار در این زمینه و حتی خود نصیرزاده برای جذب بازیکن جدید در تراکتور دچار مشکلاتی خواهند شد، اظهار داشت: یک سوال دارم؟ وقتی در حساب بانکی خود ۳۰۰ میلیون تومان پول دارید، اگر بروید ۳۵۰ میلیون خرید کنید، می‌توانید بگویید این فاکتور ۵۰ میلیون را چه کار کنم؟ براساس اعداد و آمار کار کردیم‌.

وی ادامه داد: باشگاه‌هایی که گفتید از جمله استقلال قراردادهایی را که در سازمان لیگ ثبت کرده و هر جا بخواهد همین قراردادها ملاک است اما اگر مدیرانی آمده و خارج از وظایف‌شان الحاقیه‌هایی غیرقانونی زده‌اند، بحث دیگری است.

عضو هیات رئیسه فدراسیون در پاسخ به ادعای مجری برنامه ورزشگاه درمورد اینکه برخی همکارانش در هیأت رئیسه تاکید و تصویب کرده‌اند قوانین صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها اجرا شود نه اینکه قانون جدیدی اضافه شود، گفت: خود مصوبه را هفته آینده ارائه می‌دهم تا آن را قرائت کنید. کمیته صدور مجوز حرفه‌ای الزاماتی دارد که باید رعایت شود.

قنبرزاده درمورد اینکه مجوز حرفه‌ای می‌گوید تراز مالی نباید منفی باشد اما این کارگروه سقف بودجه گذاشته است یعنی پولی قبلا به فوتبال می‌آمد که مشخص نبود چگونه هزینه می‌شود و الان هم همان حالت وجود دارد اما نباید این پول بیشتر از ۳۲۵ میلیارد باشد و نمی‌توان در این حالت از شفافیت و بازی جوانمردانه مالی صحبت کرد، گفت: بیشتر مدیران عامل باشگاه‌ها خواستار سقف بودجه بودند و از ۱۶ مدیرعامل، ۱۴ نفر چنین خواسته‌ای داشتند. این سقف نیز براساس اطلاعات ۳ فصل اخیر در نظر گرفته شد. برخی باشگاه‌ها بدون رعایت ضوابط قانونی به قرارداد بازیکن دارای قرارداد، الحاقیه‌ای زده‌اند و مبلغ را بالا برده اند که آن را در سازمان لیگ ثبت نکرده‌اند.

وی افزود: اگر باشگاه آمده و سال گذشته رقمی را اعلام کرده اما سرجمع قراردادهایش را به شکل غیرقانونی افزایش داده است، لین کار درست نیست.

نایب رئیس فدراسیون درمورد اظهارنظر سعید آذری مبنی بر اینکه کدام قانون به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اجازه تفویض اختیار به هیات رئیسه سازمان لیگ را می‌دهد و اینکه براساس مفاد اساسنامه تشکیل هر کارگروهی در فدراسیون باید با مصوبه هیات رئیسه باشد و اینکه هیچ کارگروهی به جز کمیته‌های دائمی فدراسیون منجمله کمیته تدوین مقررات حق انشای هیچگونه پیشنهاد جدید درمورد آیین‌نامه‌ها اساسنامه‌ها و قوانین جدید را ندارند، گفت: این هم یک نوع تراز مالی است. اینکه باشگاهی زیان‌ده شده و ۳ سال مجوز ملی و حرفه ای نگرفته حتی قابلیت عزل را هم دارد.

قنبرزاده اضافه کرد: در این کارگروه نماینده صدور مجوز حرفه‌ای در قالب شخصیت حقوقی‌اش حضور داشته و عمده مواردی که اکنون در دستورالعمل می‌بینید، جز استاندارهای صدور مجوز حرفه‌ای هستند. به همین دلیل در کارگروه جایگاه دارند. در بحث بودجه تراز اکثر باشگاه‌های ما منفی است و عمده آن‌ها از محل اعتبارات دولتی استفاده می‌کنند. به همین دلیل با حضور مدیران عامل باشگاه‌ها سقف تعیین شده است‌. کجای قوانین آمده تشکیلات فوتبال نمی‌تواند سقف بودجه تعیین کند؟ با عنایت به اینکه این موضوع خواسته خود باشگاه‌‌ها بود.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا