اخبار ورزشیفوتبالفوتبال ایرانویژه‌های خبری

نصیرزاده: فدراسیون پلیس نیست که پرداخت‌ ۲۰ میلیاردی خارج از قرارداد را کنترل کند

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ گفت: قراردادهای یک طرفه سبب شکست باشگاه می‌شود.

به گزارش پیشرو ورزش، هوشنگ نصیرزاده درمورد شرایط سقف بودجه اظهار داشت: وقتی آیت دستورالعمل را بررسی می‌کردیم دیدیم خود باشگاه تراکتور ممکن است برخی جاها به مشکل بخورد. مثلا برای جمع کردن بودجه دیدیم با خیلی از بازیکنان تمدید کرد‌ه‌ایم. هرچند هنوز اتفاقی نیفتاده اما لیست ما خالی است و باید ۶_۵ بازیکن بگیریم. با این توصیف به این دلیل که رویه یکسان باشد، همه باشگاه‌ها به صورت منصفانه وارد مسابقات شوند، یک تیم هزینه بیشتری نکند و بهترین بازیکن تمایل داشته باشند به آن باشگاه بروند از این قانون تمکین می‌کنیم.

وی درمورد اینکه بازیکنان به این موضوع اعتراض کرده‌اند چرا باید یک باشگاه بتواند با اضافه کردن ۲۵ درصد به قرارداد، یک سال دیگر قرارداد را با نظر خودش تمدید کند، گفت: به جز در اسپانیا، در تمام لیگ‌های دنیا چنین موضوعی است. قراردادهای یک طرفه از مواردی است که باشگاه را با شکست مواجه می‌کند. برای مثال بازیکنان بزرگ جهان هرجا بروند، قراردادهایشان زیر ۵ سال نیست اما در ایران دوست داریم این بحث را دور بزنیم و از این باشگاه به آن باشگاه برویم. این به باشگاه‌ها آسیب می‌زند.

سرپرست کمیته تدوین مقررات تاکید کرد: یک مثالی بین مربیان وجود دارد که اگر یک تیم ۲ سال بازیکنانش کنار هم باشند، دیگر نیاز به مربی ندارد. یادتان یک سال فیفا پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس را بسته بود اما این تیم قهرمان شد و به فینال آسیا رفت‌‌‌. این قانون بد خوانده شده و فقط مربوط به قراردادهای یک ساله است.

نصیرزاده درمورد اینکه می‌توان قرارداد یک ساله را به کل لغو کرد یا برای بازیکنان ۳۰ ساله آن را مصوب کرد اما با این فرم نوشتار، شاید قرارداد نزد فیفا اعتبار نداشته باشد زیرا بازیکن اختیار تمدید نکردن را دارد، توضیح داد: ۲۵ درصد مربوط به شاخص تورم است که بانک مرکزی اعلام می‌کند. در برخی کشورها این شاخص ۱۰ و در برخی ۲۰ است. تشکیلاتی به نام اتحادیه بین‌المللی بازیکنان جهان وجود دارد که زورش خیلی زیاد است و بسیاری از آرایی که صادر می‌شود، به همین دلیل به ضرر باشگاه و به سود بازیکن است.

وی افزود: ما لیگی داریم که با سطح حرفه‌ای دنیا، تا حدی فاصله دارد. برای اینکه این لیگ را به نظم درآوریم، گفتیم در برخی موارد به باشگاه‌ها کمک کنیم. مدام در باشگاه‌ها مدیران عوض می‌شوند اما در برخی باشگاه‌ها نیز مدیران حرفه‌ای سر کار هستند. در برخی باشگاه‌ها نیز مدیران مقطعی می‌آیند.

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ درمورد اینکه پیش از این شاهد بودیم بازیکن ایرانی از خارج کشور می‌آید و قرارداد یک ساله می‌بندد اما اگر فصل آینده بار دیگر بخواهد از ایران برود، باشگاه می‌تواند با گذاشتن ۲۵ درصد روی قراردادش او را نگه دارد، گفت: این باید ابتدا در قرارداد شرط شود. اگر شرط نشود، اصلا قرارداد امضاء نمی‌شود.

نصیرزاده درخصوص اینکه اکنون دستورالعمل صادر شده و ممکن است خیلی موارد در قرارداد نیاید، عنوان کرد: این امر در دنیا مرسوم است و نباید در مقابلش مقاومت کرد.

وی درخصوص اینکه اگر لژیونری مثل علی قلی‌زاده بیاید با یک باشگاه قرارداد ببندد و فصل آینده بار دیگر به بلژیک یا هر کشور دیگری برود، آیا باشگاه ایرانی می‌تواند ۲۵ درصد روی قراردادش بگذارد و بگوید طبق قوانینی که سازمان لیگ و فدراسیون اعلام کرده‌اند حق جدایی نداری، گفت: اینگونه نیست که اگر بازیکن بخواهد برود، باشگاه بگوید باید بمانی‌. این شرط قراردادی است و در قرارداد درج شود. یعنی باید درج کنند قرارداد تا پایان فصل ۰۳_۱۴۰۲ معتبر است و باشگاه حق دارد تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در صورتی که تمایل به ماندگاری دارد، این موضوع را کتبی به بازیکن اعلام کند. در آن صورت می‌تواند با اضافه کردن ۲۵ درصد به مبلغ قرارداد سال گذشته، قرارداد را اتوماتیک تمدید کند اما اگر بازیکن نخواست بحث تمام می‌شود و بازیکن به هر جا که دلش بخواهد می‌رود.

سرپرست کمیته تدوین مقررات درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این حالت چه لزومی به گنجاندن این بند در دستورالعمل بود، گفت: اگر بازیکن به باشگاهی دیگر برود، این باشگاه نیز همین را به او می‌‌گوید. این بند خیلی واضح است و در همه کشورها به جز اسپانیا رعایت می‌شود. در کشورمان هم این بند را گذاشتیم تا نظام باشگاه‌‌داری زیر سوال نرود. اکنون خیلی از باشگاه‌ها بازیکنان خود را از دست داده‌اند اما برای اینکه بمانند، این بند را گذاشتیم.

نصیرزاده درخصوص اینکه چرا باید لژیونرها سهمیه خارجی محسوب شوند، گفت: فوتبال پدیده غربی و یک ورزش خارجی است. خود به خود غربی‌ها بهتر از ما فوتبال بازی می‌کنند. فدراسیون فوتبال برای تقسیم نیروها بین باشگاه‌ها و ایجاد تعادل گفت لژیونر که مورد پسند تیم‌های اروپایی قرار گرفته قطعا به نسبت بازیکنی که در داخل بازی می‌کند، بهتر است. به باشگاه‌ها گفته‌ایم ۶ بازیکن خارجی که یکی از آن‌ها حتما باید آسیایی باشد، به خدمت بگیرید. وقتی یک بازیکن موردپسند اروپایی‌ها به کشورمان وارد می‌شود، این به مفهوم افزایش توانمندی فنی یک تیم است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل گفتیم باشگاه دیگر یکی از خارجی‌هایش را استفاده نکند. این به خاطر توزیع برابر نیرو و قدرت در باشگاه‌ها است. واقعا جزء مصوبات خیلی خوب است.

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ درمورد اینکه اگر یک لژیونر ایرانی عضو تیم قطری بخواهد به کشورمان بازگردد، تکلیف چه خواهد شد، توضیح داد: او بازیکن آسیایی به حساب می‌آید . می‌توانید ۶ بازیکن را هم آسیایی بیاورید.

نصیرزاده با اشاره برخی بندهای دستورالعمل گفت: به باشگاه‌ها گفته‌ایم اعتبار یک قرارداد منوط به موفقیت در تست پزشکی و اخذ مجوز کار است‌. برخی مواقع بازیکنان قرارداد امضا می‌کنند و سپس مشخص می‌شود مشکل پزشکی مثل آریتمی قلبی دارند یا ACL زانوی خود را عمل کرده‌اند. در آن زمان باید کل پولش را بدهید. به باشگاه‌ها گوشزد کرده‌ایم قبل امضای قرارداد این کار را بکنند. یا ایفمارک یک مربی را به دلیل استفاده از انسولین رد می‌کند زیرا ممکن است ناگهان روی نیمکت دراپ کند. در مقررات فیفا هم چنین مواردی است.

وی ادامه داد: مورد دیگر این است که برخی مربیان خارجی می‌آمدند و قرارداد دسته جمعی امضا می‌کردند. مثلا می‌نوشت من و دستیارانم. یک پولی می‌گرفت و می‌توانستند تک تک شکایت کنند‌. گفتیم در ایران به این دلیل که می‌خواهیم برای مربیان کارت صادر کنیم، باید قرارداد جدا داشته باشند.

سرپرست کمیته تدوین مقررات درخصوص اینکه آیا این دستورالعمل مصوبه هیات رئیسه را دارد، توضیح داد: وقتی یک چیزی هست و آن را تشریح می‌کنید، نیاز به مصوبه ندارد.

نصیرزاده درمورد اینکه ماده ۵ اساسنامه فدراسیون فوتبال می‌گوید مقررات ناظر بر وضعیت بازیکنان و نقل و انتقالات آن‌ها باید توسط هیات رئیسه فدراسیون مطابق مقررات جاری نقل و انتقالات تصویب شود، گفت: آن ماده اساسنامه سر جایش است و اصلا به آن دست نزدیم. این دستورالعمل موضوع را تشریح کرده است.

وی درخصوص اینکه توسط یک کارگروه دستو العملی به شکل متمم برای آن آیین نامه ارائه شده، توضیح داد: چیز جدیدی مصوب نکرده‌ایم. مواردی که توسط هیات رئیسه مصوب می‌شود جایگاهش مصون و محفوظ است و هیچ ارتباطی ندارد‌. سازمان لیگ یک سازمان به ثبت رسیده خصوصی است که مسابقات را برگزار می‌کند. اساسنامه‌اش مصوب شده و حق دارد قوانین و قواعد خاصی برای برگزاری مسابقاتش مصوب کرده و در اختیار باشگا‌ه‌ها بگذارد. مثل اینکه قانون انگشت زدن بازیکنان در دفتر هیات فوتبال را لغو کرد.

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ درخصوص اینکه در این بند ۵ واژه آئین‌نامه قید نشده و قوانین جدید نقل و انتقالات بازیکنان اشاره کرده و شاهد قوانین جدیدی در این دستورالعمل هستیم، آیا نیازی به تصویب هیات رئیسه فدراسیون نداشت، گفت: خیر. نیازی نداشت زیرا از نظر ما قوانین جدیدی نیست بلکه هر آنچه بوده تفسیر شده است.

نصیرزاده درواکنش به اظهارنظر سعید آذری مبنی بر اینکه کمیته تدوین مقررات کارگروه را نوشته است، گفت: اصلا این دستورالعمل را کمیته تدوین مقررات ننوشته است. بلکه یک کارگروه نوشته اما آذری از ابتدای صحبت‌هایش به جاده خاکی می‌زند. خواهش می‌کنم اطلاعاتش را درمورد فوتبال بیشتر افزایش بدهد. مثل آن زمان که به غرامت آموزشی می‌گفت حق رشد که اصلا چنین واژه‌ای در فوتبال نداریم. این مواردی که می‌گوید اشتباه است و باید اطلاعاتش را بیشتر کند. مدت‌ها از فوتبال دور بوده و نمی‌داند ساعت چند است. همیشه می‌خواهد با یک آهنگ کنسرت بدهد، با یک شعر به مشاعره برود‌. یک بند را نمی‌داند و اظهارفضل می‌کند.

در ادامه سعید آذری عنوان کرد طبق ماده ۴۰ و ۴۴ اساسنامه فدراسیون کلیه قوانین جدیدی که قرار است تصویب شود باید ابتدا توسط کمیته تدوین مقررات که پنج عضو شامل رئیس، معاون، دبیر و اعضایش است به صورت پیشنهاد مصوب شود و این پیشنهاد از طرف رئیس فدراسیون به هیات رئیسه ارائه شود.

او همچنین ضمن انتقاد از مدیران عامل استقلال و پرسپولیس به دلیل شرکت نکردن در جلسه مربوط به این دستورالعمل و گلایه از مجری برنامه ورزشگاه به این مجری گفت: اگر هوشنگ نصیرزاده را سال‌ها قبل برای هر نقد داوری به روزنامه ابرار ورزشی نمی‌آوردید و ۱۰۰ هزار تومان به او نمی‌دادید، سپس این فرد را نزد محمدرضا زنوزی نمی‌بردید که قرارداد ۲۰۰ میلیونی با نصیرزاده ببندد، الان شرایط به این شکل نبود.

مدیرعامل اسبق باشگاه های ذوب آهن و فولاد تاکید کرد: وقتی صحبت از سقف بودجه می‌شود همه سراغ سپاهان می‌روند. این باشگاه ۸۹ رشته در ورزش حرفه‌ای و کارگری دارد و در زمینه ساخت‌ و سازها فعالیت می‌کند. ورزش بانوان را پوشش می‌دهد. سریع نباید سراغ سپاهان رفت. باید به سایت کدال سازمان بورس مراجعه کرده و ببینید تمام باشگاه‌ها هزینه‌هایشان مشخص است. حجت کریمی می‌گفت استقلال سال گذشته ۴۲۰ میلیارد تومان قرارداد بسته است. ای کاش مدیران استقلال و پرسپولیس به آن جلسه‌ای که اواخرش از نصیرزاده خواستند به دلیل تعارض منافع بیرون برود، شرکت می‌کردند. در آن حالت می‌توانستند از حقوق خود دفاع کرده و برخی ابهامات دیگر پیش نمی‌آمد.

نصیرزاده در پاسخ به این اظهارنظرهای آذری گفت: بین آدم‌های اصلی و فیک فرق است. یعنی کسی که در حوزه فوتبال نیست به فوتبال می‌آید و تمام موفقیت‌هایش نیز به خاطر پولی است که در اختیارش بود. در ایران پول بهترین مدیرعامل است. وقتی پول دارید دلار می‌گیرید و بازیکن از خارج می‌آورید و می‌گویید پول رضایت‌نامه‌اش را می‌دهم‌. تکلیف آذری به عنوان آدم فیک مشخص است.

وی افزود: آقایان پرسپولیسی، استقلالی و تراکتوری سقف بودجه به من ربطی ندارد. سازمان بازرسی ورود کرده و گفته تیم‌هایی که زیرنظر دولتی هستند، زیاد هزینه می‌کنند. کمیته صدور مجوز حرفه‌ای هم گفته با این آمار و ارقامی که می‌دهید فصل آینده همه چیز داغان می‌شود. به من گفته‌اند مهارت کلامی داری به یک برنامه برو و این موارد را تشریح کن.

سرپرست کمیته تدوین مقررات درخصوص ضمانت اجرای این دستورالعمل و املاک و اموالی که خارج از قرارداد به بازیکن داده می‌شود، گفت: تشکیلات فدراسیون فوتبال که سازمان لیگ است قراردادها را می‌آورد. یک ماشین حساب هم آنجا است و شروع به حساب کردن می‌کند. می‌گوید می‌توانستید ۳۷۵ میلیارد تومان هزینه کنید فقط برای فوتبال. ما به رشته‌های دیگر باشگاه سپاهان چه کار داریم؟ نباید بیشتر از این مبلغ هزینه کرد.

وی خاطرنشان کرد: خیلی مواقع در رانندگی تخلف می‌کنید اما در می‌روید و اتفاقی نمی‌‌افتد اما آنچه عیان است و در قراردادها می‌آید، در فدراسیون فوتبال ثبت می‌شود. مجموع قراردادها جمع می‌شود. اگر باشگاهی گه من‌ هم از آن اطلاع دارم به بازیکن می‌گوید بیا قرارداد ببند و سپس از جای دیگری ۱۰ تا ۲۰ میلیارد به تو می‌دهم، فدراسیون که پلیس نبوده و قابل کنترل نیست.

مدیرعامل باشگاه تراکتور درمورد اینکه آیا خودشان این دستورالعمل را رعایت خواهند کرد، توضیح داد: قطعا زیرا به سود ما است.

نصیرزاده درمورد اینکه آیا سعید مظفری‌زاده سرپرست جدید تیم تراکتور شده است، پاسخ داد : به این دلیل که وارد لیگ قهرمانان می‌شویم باید سرپرستی بیاوریم که جدا از فنی بودن و دانستن مقررات، باید زبان انگلیسی را هم بداند و بتواند روی نیمکت تاثیرگذار باشد. سعید مظفری‌زاده هم جزء گزینه‌های ما است.

وی درخصوص ضمانت اجرای دستورالعمل، گفت: همان تشکیلاتی که در فدراسیون است مقرراتی وضع کرده و گفته هرکس مقررات را رعایت نکند، او را به کمیته انضباطی معرفی خواهیم کرد. دستورالعمل مربوط به این موضوع هم نوشته شده است. منظور تاج هم از سه بر صفر شدن بازی‌ها این بود که رعایت نشدن مقررات ممکن است به اینجا انجامد.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا