اخبار ورزشیسایر اخبار

علیپور: اساسنامه جدید نگرانی فدراسیون‌های جهانی را حل کرده

عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک گفت: اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی مسائلی را که باعث می‌شد تا تعلیق ورزش ایران را تهدید کند، برطرف کرده است.

به گزارش پیشرو اسپرت و به نقل از  خبرگزاری فارس، اساسنامه کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی ۱۴ مهرماه امسال توسط هیات دولت به تصویب رسید. در این اساسنامه نکات قابل توجهی وجود دارد که یکی از موارد مهم آن شغل نبودن رئیس و هیات رئیسه فدراسیون (غیر از دبیر) است.

محمد علیپور رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره این اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی گفت: این طور که شنیده‌ام تعداد اعضای مجامع فدراسیون‌ها حدود ۷۰ نفر خواهد شد البته باز هم این تعداد بستگی به رشته ورزشی دارد. مثلا برای فدراسیون‌های چند رشته‌ای ممکن است نمایندگان باشگاه‌ها بیشتر شود.

وی افزود: اینکه اساسنامه بازنگری شده، خوب است. آنچه که باعث می‌شد تا فدراسیون‌های جهانی یا کمیته بین‌المللی المپیک ایراد بگیرند، برطرف شده است و این نگرانی فدراسیون‌های جهانی را حل کرده است. موضوعاتی بود که ما را دچار تعلیق می‌کرد یا مواردی داشتیم که می‌گفتند با اساسنامه فدراسیون جهانی مغایرت دارد، حالا این موارد حل شده است.

عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نقش مهمی که هیات رئیسه دارد، تصریح کرد: هیات رئیسه فدراسیون‌ها در دوران فعلی به صوت تشکیلاتی تشریفاتی است و در واقع در اساس فدراسیون‌ها دخالتی ندارد. نهادهای عمومی غیردولتی هم هیات مدیره دارند و براساس مصوبات کارشان را انجام می‌دهند در حالی که در فدراسیون‌های ورزشی هیات رئیسه می‌تواند اختیاراتش را به مجمع ارائه دهد که در اساسنامه جدید هیات رئیسه رکن شده و می‌تواند در تصمیمات اجرایی صاحب‌نظر باشد. رئیس فدراسیون هم علاوه بر اختیاراتی که دارد می‌تواند تصمیمات گرفته شده را اجرایی کند.

رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ماده ۱۹ اساسنامه که به شغل نبودن هیات رئیسه اشاره دارد، خاطرنشان کرد: شغل نبودن ریاست فدراسیون هنوز مورد بحث است. در نخستین اساسنامه فدراسیون‌ها هم ریاست فدراسیون شغل نبود. آیا تا به حال کسی پرسیده چرا قبل از سال ۷۹ که اساسنامه فدراسیون‌ها نوشته شد، هیچ تعلیقی ایران را تهدید نمی‌کرد؟ مگر آن زمان IOC یا فدراسیون‌های جهانی اساسنامه نداشتند؟ چرا آن زمان درباره ایران سخت‌گیری نمی‌کردند در حالی که رئیس فدراسیون توسط رئیس سازمان تربیت‌بدنی معرفی می‌شد.

وی افزود: در آن زمان ما هم در المپیک شرکت می‌کردیم هم رقابت‌های بین‌المللی اما این حساسیت‌ها را نمی‌دیدیم. وقتی سال ۷۹ تصمیم گرفته شد که اساسنامه نوشته شود، توجه به سمت ایران جلب شد. سال ۷۹ هم وقتی اساسنامه نوشته شد، باز رئیس فدراسیون و هیات رئیسه شغل محسوب نمی‌شد، ما حتی وزیر یا معاون رئیس جمهور را داشتیم که رئیس فدراسیون هم بود. دبیران کل در واقع پست‌های اجرایی دارند، چیزی که در فدراسیون‌های جهانی وجود دارد و در اساسنامه جدید هم به چشم می‌خورد، ما هم نمی‌توانیم خودمان را از دنیا جدا کنیم. با شغل کردن اعضای هیات رئیسه، دایره افرادی که می‌توانند توانایی خود را در ورزش نشان دهند کمتر می‌شود.

علیپور همچنین درباره اینکه شهردار یا نماینده تام‌الاختیار او از اعضای مجمع هستند، یادآور شد: یکی از ارکان مهم در دنیا که به ورزش کمک می‌کنند، شهرداری‌ها هستند مثلا تعداد زیادی از اماکن برای شهرداری است به همین دلیل آنها در ورزش دخیل هستند. در خیلی از کشورهای اروپایی شهردار در مجامع حضور دارد.

انتهای پیام/س

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا