اخبار ورزشیاسلایدر اصلیسایر اخبارویژه‌های خبری

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان: تصمیمات یک شبه و لحظه‌ای ورزش کشور را با چالش روبرو کرد

سید محمد شروین اسبقیان سخنگوی وزارت ورزش و جوانان گفت: تصمیمات یک شبه و لحظه‌ای می‌تواند ورزش کشور را با چالش روبرو کند.
به گزارش پیشرو ورزش، سید محمد شروین اسبقیان در نشست خبری سخنگوی وزارت ورزش و جوانان که امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، حضور پیدا کرد و درخصوص پروژه‌های نیمه‌تمام و آخرین وضعیت ورزشگاه آزادی، عنوان کرد: در مقدمات صحبت‌هایم گفتم که ورزشگاه آزادی به صورت جدی با تعیین مدیریت جدید نواقص‌هایی که دارد در حال رفع است و هیچ مشکلی را متوجه موضوع مجوزها نخواهیم داشت. در مجموع ۳۴۲۸ پروژه شناسایی شده که در ۱۳ مورد طبقه‌بندی شده‌اند. اعتباری که برای این تعداد پروژه نیاز است ۳۹ هزار میلیارد تومان برآورده و در ۳ گروه تقسیم‌بندی شده‌اند. اولویت ما در شورای عالی ورزش کشور پروژه‌های بالای ۷۵ درصد است و مابقی پروژه‌ها هم براساس مصوباتی که در شورای عالی ورزش کشور تحقق پیدا کرد انشالله بنیاد مسکن و نوسازی مدارس عهده‌دار خواهند شد. چرا اینگونه می‌شود؟ مدیران کل ورزش و جوانان ما رویکرد ورزشی دارند و در حوزه ساخت و سازها تجربه‌ای ندارند و مدیریت اجرایی این کار را نمی‌توانند به نحوه احسنت انجام دهند و به همین دلیل تصمیمی هوشمندانه گرفته شد و در دولت هم تصویب شد. تا پایان پروژه‌های نیمه‌تمام هیچ پروژه جدیدی در کشور شروع نخواهد شد. این پروژه‌ها بنا به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی شروع شده که مشکلات عدیده‌ای را متوجه حوزه ورزش کشور کرده است که انشالله با این تصمیم شورای عالی ورزش کشور مشکلات حل خواهد شد.
وی درپاسخ به این سوال که وزیر ورزش وعده داده بود دیگر از کارمندان وزارت‌خانه در فدراسیون‌ها استفاده نمی‌شود، توضیح داد: نباید کارمندان وزارت ورزش را از حقوق شهروندی محروم کنیم. یک کارمند وزارت ورزش که کارشناس است یا تحصیلات عالیه و تجربه دارد نباید از ریاست یک فدراسیون محروم شود. هیچ کجای دنیا نمی‌توانید چنین محدودیت‌هایی را قائل شوید اما بحث مدنظر وزیر ورزش که به شدت با آن مخالفت دارد، این است که یک نفر پست سازمانی و مدیریتی در وزارت‌خانه داشته باشد و در فدراسیون نیز سمت داشته باشد. برای حضور در یک فدراسیون باید از سمت خود در وزارت ورزش استعفا کند. دیدید مثلا در فدراسیون دو و میدانی مهدی مبینی در ظاهر قصد داشت در انتخابات شرکت کند اما وقتی متوجه این موضوع شدیم، کاری کردیم تا تضاد منافع اتفاق نیفتد.
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر ورزش کشور مخصوصاً عدم ورود VAR به فوتبال ایران، گفت: وزارت ورزش همان دیپلماسی قوی را دنبال می‌کند و قطعاً استکبار جهانی به سرکرد‌ه‌گی آمریکا دنبال این است که برای ورزش ما در تمامی بخش‌ها مشکل ایجاد کند. مگر در سایر بخش‌ها این تحریم‌ها وجود ندارد؟ با تمام این شرایط اراده جوانان غیور ایران اسلامی با تدابیری که می‌اندیشند مقابل این تحریم‌ها ایستاده‌ایم و بازهم خواهیم ایستاد. بیش از ۴۰ سال است که در تحریم به سر می‌بریم، اما در کنار این تحریم‌ها پیشرفت‌های ایران عزیز در حوزه‌های مختلف را نمی‌توان نادیده گرفت. در ورزش هم همه موفقیت ایران را می‌بینند. در بخش جانبازان و توان‌یابان کشورمان را دیدید که چه بلایی سر مدال خانم متقیان آوردند، اما بازهم ایران توانست در جایگاه دوم بازی‌های پاراآاسیایی قرار بگیرد و این یعنی پیشرفت و حرکت رو به جلو و توقف ممنوع!
سخنگوی وزارت ورزش و جوانان درمورد راهبردهای وزارت ورزش و جوانان برای اداره استقلال و پرسپولیس در سال جدید با توجه به واگذاری این ۲ باشگاه و اینکه آیا بحث مربوط به مالکیت تا ۱۱ فروردین به نتیجه می‌رسد، گفت: وزیر ورزش همواره به این جملات تاکید دارد که شان وزارت ورزش و جوانان باشگاه‌داری نیست. این وزارت‌خانه باید ناظر برعملکرد فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها باشد اما معنی نظارت مانند نگاه والدین به بچه‌هایشان است. یعنی وزارت ورزش و جوانان باید نظارت و هدایت کند و راهبری لازم را داشته باشد.
اسبقیان افزود: کار مالکیت ۲ باشگاه هم جدی دنبال می‌شود. با مستندات گفتم کار وارد مرحله عملیاتی و دستور واگذاری به ۲ بانک غیردولتی داده شده است. قطعا موضوع تا موعد مقرر اعلام خواهد شد.
وی درپاسخ به این سوال که اگر تا تاریخ ۱۱ فروردین مدارک باشگاه‌ها بارگذاری نشود، شاهد حذف آنها در لیگ قهرمانان خواهیم بود و در شرایطی که تاکنون چندین جلسه درمورد مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها در وزارت ورزس برگزار شده اما خروجی خاصی از آن بیرون نیامده است، عنوان کرد: معنای نشست این است که کار مرحله به مرحله جلو می‌رود. مهدی تاج به عنوان فردی که سال‌ها رئیس سازمان لیگ، نایب رئیس و رئیس فدراسیون بوده در یکی از جلسات گفت برای اولین بار است جلسه‌ای در این سطح با حضور وزیر و معاونانش برگزار می‌شود تا مشکلات حل شود. به صورت جدی وزارت ورزش و شخص کیومرث هاشمی پیگیر کار هستند و همراهی فدراسیون فوتبال و مجموعه دستگاه‌های ذی‌ربط را هم داریم. مشکلی متوجه صدور مجوز نخواهد بود.
اسبقیان درمورد اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و اینکه قرار است این اساسنامه‌ها به صورت مستقل تصویب شوند، عنوان کرد: وزیر ورزش اعتقاد دارد باتوجه به اینکه فدراسیون‌ها متفاوت هستند و تخصص‌های خاص هر رشته فرق می‌کند باید چنین تصمیمی گرفته شود. نمی‌توان مجمع عمومی فدراسیون‌ بیماران خاص را با فدراسیون‌های دیگر یکی کرد. تصمیم بر این است که اساسنامه فدراسیون برای هر فدراسیون جدا شود و این باید در مجمع عمومی فدراسیون‌ها به تصویب برسد که این فرآیند طی می‌شود. انشالله این کار باید کارشناسی شود که در حال انجام است. این موضوع باید پخته و چکش‌کاری شود تا به مرحله اجرا درآید. فکر می‌کنم دغدغه‌ای بابت تصویب آنها هم نخواهیم داشت.
اسبقیان درمورد آخرین وضعیت ساخت ورزشگاه جدید تهران و اینکه آیا احداث آن هم منتفی شده است، توضیح داد: این پروژه در دولت تصویب شده و جدا از پروژه‌های نیمه تمام است. هر کشوری نیاز به یک ورزشگاه بزرگ دارد. ورزشگاه جدید هم فقط یک استادیوم نیست بلکه برای تمام رشته‌های ورزشی ساخته خواهد شد. استخر، پیست‌های دوچرخه‌سواری، پیست‌های دو و میدانی، سالن‌های چند منظوره و …. در آن قرار دارند. وزیر آن را دنبال می‌کند و پیمانکار هم مشخص شده است. البته باید از ظرفیت پیمانکاران داخلی هم در اجرا استفاده شود. پروژه خاصی است که برای کشور ما باعث مباهات و افتخار خواهد شد. نقشه‌های ورزشگاه جدید آماده شده و زمان شروع عملیات در سال آینده اعلام خواهد شد.
معاون وزارت ورزش و جوانان درمورد اینکه کیومرث هاشمی در حال حاضر ریاست فدراسیون جهانی پهلوانی را در اختیار دارد و بخش بین‌الملل آن نیز در اختیار محسن مهرعلی‌زاده قرار گرفته و با توجه به این موازی‌کاری احتمال دارد بخش بین‌الملل منحل شود، گفت: وجود ۲ فدراسیون بین‌المللی مغایر با قوانین بین‌المللی نیست. فدراسیون تکواندو هم چنین حالتی دارد. وزیر ورزش دنبال ریاست یک مجموعه نیست اما دغدغه وزارت ورزش همان دغدغه رهبر انقلاب است. ایشان در حضور جامعه ورزش گلایه خود را اعلام کرده و گفتند در سال‌های قبل برای بین‌المللی کردن این رشته نظرات خود را اعلام کردند اما چنین اتفاقی نیفتا‌د. به همین دلیل فدراسیون‌ ورزش‌های زورخانه‌ای ما تصمیم گرفت با هماهنگی کمیته ملی المپیک در خصوص بین‌المللی کردن این رشته ، گام‌های اساسی بردارد. مجمع باید رئیس را مشخص کند اما هاشمی به دنبال رئیس شدن نیست بلکه دغدغه‌اش بین‌المللی کردن ورزش زورخانه‌ای در فاز عملیاتی و اجرایی است.
سخنگوی وزارت ورزش درمورد پرداخت پاداش به قهرمانان، اظهار داشت: دستور تغییر آیین‌نامه را وزیر ورزش و جوانان صادر شده است و انشالله از اوایل سال آینده عملیاتی خواهد شد و پاداش قهرمانان ۱۴۰۳ براساس آیین‌نامه جدید قابل پرداخت خواهد بود. به نظر می‌رسد که قهرمانان المپیک و پارالمپیک براساس آیین‌نامه جدید پاداش دریافت خواهند کرد.
اسبقیان درخصوص روال کلی انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و آخرین شرایط تبدیل برخی انجمن‌ها به فدراسیون، تصریح کرد: هر کار و اتفاقی باید کارشناسی، دقیق و با مطالعه صورت بگیرد. به نظر می‌رسد که تصمیمی که ما گرفته‌ایم بعد از بررسی‌ها و کارشناسی‌هایی اتفاق افتاد. فدراسیون بادبانی به فدراسیون قایقرانی بازخواهد گشت. فدراسیون راگبی به عنوان یک انجمن مستقل فعالیت خودش را ادامه خواهد داد. فدراسیون ورزش‌های ساحلی و دریایی هم درحال بررسی هستیم تا بهترین تصمیم گرفته شود. تا امروز ما به فکر فدراسیون جدید نیستیم مگر اینکه پیشنهادی مطرح شود و احساس نیاز شود که با مطالعه و بررسی دقیق تصمیم گیری خواهد شد. تصمیمات یک شبه و لحظه‌ای می‌تواند ورزش کشور را با چالش روبرو کند. ۱۷ انتخابات داشتیم که ۷ فدراسیون را تعیین تکلیف کردیم. ۳۳ ماه فدراسیون سوارکاری بلاتکلیف بود و این یک خطا و مشکل اساسی بود. رشته جذاب و زیبای والیبال هم روز گذشته تعیین تکلیف شد و سایر فدراسیون‌ها هم همین شرایط را داشتند. در فروردین ماه ۲ انتخابات خواهیم داشت که برای انجمن‌های رزمی و ورزش‌های سه‌گانه خواهند بود. اردیبهشت ماه هم ۲ انتخابات خواهیم داشت و به ترتیب همین روال را پیش خواهیم رفت. در تیر ماه تلاش می‌کنیم فدراسیونی با سرپرست نداشته باشیم.
وی در پایان تصریح کرد: در ۳ استان مدیرکل، ۱۳ ماه سرپرست فدراسیون ژیمناستیک، رییس فدراسیون قایقرانی، ۴ سال رییس فدراسیون جانبازان و مدیرکل دفتر امور مشترک بودم. همواره تعامل جدی با رسانه‌ها را جزء وظایف الزامی خود دانستم. بارها این موضوع را در برگزاری مجامع اخیر نشان دادم. پاسخگویی جزء وظایف من است و حتی اگر یک عزیز هم سوالی داشته باشد از اخلاقیات به دور است که برای پاسخگویی در خدمت نباشم. از جامعه ورزش برخواستم. رشته ورزشی‌ام ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر بود‌. عضو تیم و مربی تیم ملی دوومیدانی بودم. اکنون هم به عنوان خادم در خدمت جامعه ورزش هستم. وزیر ورزش و مدیرکل روابط عمومی وزارت‌خانه نیز بر حفظ حرمت خبرنگاران تاکید دارند. فردا از سامانه سوت‌زنی با حضور وزیر ورزش رونمایی می‌شود.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − شش =

دکمه بازگشت به بالا