اخبار ورزشیورزش تهران

یامین پور: کنشگری جمعی عام المنفعه و داوطلبانه در بخش سمن های جوانان باید تقویت شود

معاون امور جوانان در دهمین رویداد همنا در گفت و گو با تشکل ها و سمن های جوانان استان تهران گفت: کنشگری جمعی عام المنفعه و داوطلبانه در بخش خوبی از سمن های جوانان وجود دارد و این باید تقویت شود.

به گزارش پیشرو ورزش، در دهمین رویداد همنا که صبح امروز با حضور مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت، “علی جوادی” مدیرکل ورزش و جوانان استان، علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد سمن‌های شهر تهران برگزار شد، نمایندگان سمن‌ها و تشکل‌های اجتماعی به میزبانی استان تهران برگزار شد، یامین پور گفت: انسان به واسطه روابط اجتماعی خود شناخته می شود و درواقع وجود روابط اجتماعی و فعالیت های جمعی نیازی است که همواره انسان با آن روبرو بوده است و این مهم در گذشته از طریق روابط سنتی خانواده ها، محله و… تامین می شد، ولی در جامعه مدرن این روابط کمرنگ شده و نیاز به جایگزین دارد.
وی افزود: در کشور ما در دهه ۶۰ نسبت های اجتماعی یک مسئولیت اجتماعی ایجاد می کرد؛ مسئولیت اجتماعی متقابلی وجود داشت که در بستر همسایگی و هم محله ای به وجود می آمد، اما در جامعه کنونی این موضوع کمرنگ و دچار گسست شده است.
یامین پور با اشاره به همگانی بود این مشکل در جوامع مدرن عنوان داشت: غرب سعی کرد این گسست را از طریق گسترش نهادهای مدنی جبران کند؛ نوعی از کنشگری که مبتنی بر منفعت فردی نیست.، ولی تقریباً تمام تجربه های توسعه مشارکت های اجتماعی در دنیای معاصر با شکست مواجه شده و شیب نمودار توسعه مشارکت های اجتماعی که باید منجر به تقویت مسئولیت‌های اجتماعی باشد، همواره در ۵۰ سال گذشته منفی بوده است
وی ادامه داد: تشکل ها، سازمان های مدنی، NGOها و … جایگزینی بود که جامعه مدرن برای خلاء ناشی از کاهش روابط سنتی بوجود آورد و هدف از خلق آن انجام فعایت های داوطلبانه و عام المنفعه بود که دغدغه اقتصادی نداشته باشند و فعالیت آنها منجر به خیر عمومی و توسعه اجتماعی شود، اما متاسفانه این نهاد ها تا حدود زیادی از رسالت خود فاصله گرفته اند.
معاون امور جوانان در توضیح عامل اصلی این معضل گفت: مشکل از اینجا ناشی می شود که عمیق ترین و بزرگترین ایده زندگی در دنیای بشر که به واسطه لیبرالیسم رشد کرده، نفع شخصی بوده و نفع شخصی در مقابل خیر عمومی قرار می گیرد. در این نوع نگاه که در آن نفع شخصی بر منافع عمومی ارجحیت دارد شاید افراد به دلیل قوانین جامعه حقوق دیگران را رعایت کنند، اما این از روی اجبار است و فرد احساس مسئولیت نمی کند.
وی اظهار داشت: مشکلات ناشی از این طرز فکر در شرایط بحران بیشتر خود را نشان می دهد؛ زمانی که نیاز است افراد بدون توجه به منافع شخصی به دیگران کمک کنند و یا حتی در مسایل شخصی مانند روابط زناشویی و … خود را نشان می دهد و شاید می توان گفت بخشی از طلاق ها هم بخاطر همین طرز فکر است .
یامین پور با بیان اینکه ما به دنبال رویکرد دیگری در فعالیت های تشکل ها هستیم، گفت: با رویکردی که پیش از این گفته شد، نمی توان توسعه اجتماعی ایجاد کرد و ما تشکل ها و نهادهای مردمی را لازم داریم که رویکردشان توجه به خیرعمومی باشد و نگاه عام المنفعه داشته باشند، چرا که تنها تشکل هایی می توانند در توسعه اجتماعی موفق باشند که منافع عمومی را بر منافع شخصی ارجحیت دهند، در غیر این صورت فعایت آنها همانند شرکت هاست.
معاون امور جوانان با تاکید بر اینکه برای ایجاد این رویکرد جدید نیاز به آموزش و تربیت است، گفت: ما در حمایت از تشکل ها به سه مولفه فعالیت جمعی ، عام المنفعه و داوطلبانه توجه داریم و تشکلی که در این مثلث فعالیت کند و به دنبال خیر عموی باشد، قطعا مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به فعالیت های داوطلبانه موثر در زمان جنگ و پس از آن خاطر نشان کرد: کنشگری جمعی عام المنفعه و داوطلبانه در بخش خوبی از سمن های جوانان وجود دارد؛ حوزه امداد و نجات یکی از بهترین نمونه‌های این کنشگری است. این سمن ها باید تقویت شوند و ما از آنها حمایت می کنیم.
وی در پایان با بیان اینکه اگر بخواهیم احساس مسولیت عمیق برای افراد شکل بگیرد نیاز به تربیت انسانی داریم، تاکید کرد: نسل جدید متولدین دهه ۸۰ باید آموزش ببینند و با کنشگری موثر آشنا شوند.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 5 =

دکمه بازگشت به بالا