اخبار ورزشیفوتبالفوتبال ایران

مطهری:ما هم دوست داریم با بزرگان دنیا بازی کنیم

مربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: تیم ملی واقعا جای بهترین‌ها است و باید پله پله و با یک شیب ملایم این کار را انجام بدهیم.

به گزارش  پیشرو ورزش، حمید مطهری در مورد اینکه با توجه به کار کردن در حوزه سرمربی‌گری و مربی‌گری خودش را در کدام حوزه موفق‌تر می‌داند، اظهار داشت: من حدود ۱۸ یا ۱۹ سال است کار مربی‌گری می‌کنم در این سال‌ها یک دوره سرمربی تیم امید پرسپولیس و سال گذشته سرمربی نساجی بودم. بقیه موارد را به عنوان مربی کار کردم. خیلی کار قشنگی نیست که خودم درباره عملکردم صحبت کنم اما دوستان و مربیان دیگر می‌توانند به اثرگذاری‌ام اشاره کنند و درباره کار من صحبت کنند. تا امروز سعی کردم هر جا بوده‌ام خیلی متعهدانه و بدون حاشیه کارم را انجام بدهم.

* چسبیده‌ها در نساجی به من و حدادیان خیانت کردند

وی در خصوص اینکه آیا در نساجی همه شرایط و همه افراد زیرمجموعه رضا حدادیان وضعیت را برای او ف راهم نکردند که نتوانست نتایج خوبی بگیرد، گفت: دو سه ماه است از نساجی جدا شده‌ام اما هیچ جا صحبت نکرده‌ام زیرا اعتقاد دارم وقتی از جایی بیرون می‌آیم به عنوان یک آدم حرفه‌ای نباید در موردش صحبت کنم هر چند حدادیان مالک باشگاه نساجی یک فرد باشخصیت و توانمند و کاربلد است. یکی از دلایلی که در این مدت صحبت نکردم خود او است، اما می‌دانید برخی چسبیده‌ها به نساجی بودند که شرایط کار را برای من خیلی سخت کردند همه این‌ها را در قلب خود نگه داشتم. این افراد در باشگاه بودند اما به این دلیل که سر سفره پدر و مادر خود بزرگ شده و حرمت نان و نمک را همیشه نگه داشته‌ام عادت ندارم جایی که نمک می‌خورم نمکدان بشکنم اما آن چسبیده‌ها در نساجی به من و حدادیان خیلی خیانت کردند.

* افرادی که به نساجی خیانت کردند جایگاهی در این تیم ندارند

سرمربی اسبق نساجی خاطرنشان کرد: الان می‌بینید آن افراد هیچ جایگاهی در نساجی ندارند زیرا خدایی آن بالاسر است. نیم‌فصل اول کارمان را می‌کردیم و تا رتبه پنجم جدول بالا آمدیم که در نساجی بی‌سابقه بود با شروع نیم‌فصل دوم حتی باشگاه قرارداد را برای فصل بعد تمدید کرد کارمان را جلو می‌بردیم اما یک جاهایی نمی‌توانید کاری انجام بدهید الان هیچ گلایه‌ای ندارم زیرا اعتقاد من این است گله آدم‌ها را کوچک می‌کند فقط همیشه خداوند را در کارهایم در نظر گرفتم و خودش ثابت کرد افرادی که به تیم نساجی خیانت می‌کردند اکنون جایگاهی در این تیم ندارند.

*تورنمنت کافا برای ما دستاورد خیلی مهمی داشت

مطهری در خصوص اینکه نسبت به تورنمنت کافا دو دیدگاه وجود دارد و عده‌ای می‌گویند با توجه به محدودیت‌های بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی باید در این مسابقات شرکت می‌کردیم و عده دیگر اعتقاد دارند نباید تیم اصلی ایران وارد تورنمنت می‌شد زیرا با توجه به اینکه طبق گفته فدراسیون و امیر قلعه‌نویی نگاه ما جام‌جهانی آینده است بهترین فرصت بود تا بازیکنان جدید و جوان را تست کنیم، عنوان کرد: ما و امیر قلعه‌نویی واقعا انتقادپذیر هستیم و انتقاد سازنده را به روی چشم می‌گذاریم زیرا اعتقاد داریم سبب پیشرفت‌مان می‌شود اما برخی دوستان که نظرات‌شان را بیان کردند و برای‌شان احترام قائل هستیم برخی شرایط را نمی‌دانند یا واقعاً آگاه هستند و نمی‌خواهند آنها را به زبان بیاورند واقعا فرصت خیلی کمی برای هارمونی یا هماهنگی تیم ملی داریم. تورنمنت کافا برای ایران دستاورد خیلی خوبی بود.

* شادی تیم ایران در کافا تمرین جشن قهرمانی جام ملت‌ها بود

وی در مورد مهمترین دستاورد تورنمنت کافا توضیح داد: لیگ ما تعطیل شده بود و باید بازیکنان به هماهنگی و کادر فنی به شناخت خیلی خوب و دقیق‌تری نسبت به بازیکنان تیم ملی می‌رسیدند فقط می‌توانیم در فیفا‌دی‌ها بچه‌ها را در اختیار داشته باشیم و این زمان خیلی کم است. در باشگاه فرصت دارید اما برای ایجاد هماهنگی در تیم ملی فرصت شما خیلی محدود است. باید انتخاب‌های درستی داشته و روی آیتم‌های مهمی که نیاز تیم است کار کنید. در همین زمان‌ها می‌توانید این کار را انجام بدهید. یکی از دستاوردهای ما هماهنگی بیشتر و شناخت کادر فنی نسبت به بازیکنان بود. دستاورد مهم دیگر کافا می‌توانم به بازی به ازبکستان اشاره کنم. حریف در آن مسابقه برای قهرمانی در تورنمنت واقعا جنگید و تیم قابل احترامی است. ایران در آن جو وحشتناک قهرمان شد. دیدم جاهایی قهرمانی تیم ما را به سُخره گرفتند و از شادی بچه‌ها انتقاد کردند. همین شاد شدن بچه‌ها می‌تواند تمرین قهرمانی برای جام ملت‌های آسیا باشد.

*مگر بدمان می‌آید با تیم‌های بزرگ دنیا بازی کنیم؟

مربی تیم ملی فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: باید در این فصل نسل و تیم فعلی خود این موضوع را نهادینه کنیم که تورنمنت کافا می‌تواند تمرین در یک پازل کوچک‌تر برای قهرمانی جام ملت‌ها باشد و این تیم به قهرمانی عادت کند تا بتواند دل مردم را شاد کند. مگر ما بدمان می‌آید با برزیل، فرانسه،‌ آلمان و سایر تیم‌های بزرگ دنیا بازی کنیم. امیر قلعه‌نویی در این خصوص نامه زده اما محدودیت‌هایی داریم که به آن واقف هستید.

* تیم ملی ایران بازی هجومی را دوست دارد

مطهری ادامه داد: قلعه‌نویی واقعاً فوتبال رو به جلو و حمله‌ای را دوست دارد. این موضوع در ذات مربی‌گری‌اش است و از فوتبال دفاعی بیزار است. من در بازی با کنیا و روسیه همراه تیم ملی نبودم اما طبق آماری که برای سه بازی تورنمنت کافا در آوردیم می‌بینید مالکیت توپ به ما ۶۰ درصد است و تعداد پاس تیم ملی نسبت به دوره‌های قبل و ۵ بازی دوره دوم سرمربی‌گری کی‌روش افزایش یافته و در هر بازی امید گل ما دو بوده است. ساختار بازی ما برای شکستن خط جلوی حریف بود تا بتوانیم با فوتبال کلاسیک جلو بیاییم. به حمله ما هم که نگاه کنید ۱۰۳ است این موضوع برای شکستن خط سوم تیم حریف می‌شود و می‌بینید ایران دوست دارد رو به جلو بازی کند. تمام مربیان تیم ملی برای چنین وضعیتی زحمت کشیده‌اند. مربیانی مثل کارلوس کی‌روش تأثیر خودشان را داشته‌اند و فقط می‌خواستند آماری را ارائه بدهند تا مردم بدانند ما آمار فعلی را با ۵ بازی تیم ملی در دوره کی‌روش در جام ملت‌های قبلی که پیش از بازی با ژاپن بازی شد قیاس کرده و آن بازی سخت را فتح کردیم.

*کادر فنی گواردیولا ۲۰ نفر هستند و ما هم نیاز داریم مربیان دیگری به تیم ملی کمک کنند

مربی تیم ملی در خصوص اینکه یکی از انتقادات به کادر فنی همین پرتعداد بودن اعضای این کادر است، گفت: الان کادر برخی تیم‌ها را رصد کنید اکنون روی نیمکت منچسترسیتی کنار گواردیولا ۶ نفر را می‌بینید اما ۲۰ نفر عضو کادر فنی او هستند این مسائل در فوتبال طبیعی است در کارگاه قبلی فنی تیم ملی نیز چنین اتفاقی افتاده خودم را نمی‌گویم که ضعیف‌ترین عضو کادر فنی تیم ملی هستم اما همه بچه‌های ما توانمند هستند تیموریان بالای ۱۰۰ بازی ملی دارد و در لیگ برتر انگلیس بازی کرده است. ارتباط خوبی با بازیکنان دارد. رحمان رضایی بازیکن تیم ملی بود که در لیگ ایتالیا بازی کرده است. سعید الحویی یک مربی خوب ، باسواد و با دانش است، علی‌اصغر قربان‌علیپور در تیم ما یکی از بهترین‌ها در شغل خودش است در رأس کار امیر قلعه‌نویی قرار دارد که سال‌ها در لیگ برتر ما عناوین متعددی کسب کرده است.

وی ادامه داد: من رک و راست هستم و بی‌دلیل از کسی صحبت نمی‌کنم عقبه‌ام را می‌دانید خیلی صادقانه گفتم. می‌دانید قلعه‌نویی یک مربی باتجربه، با شخصیت و بامدیریت بالا است. دوست دارد ساختار تیم ملی که نظر مربیان قبلی بوده است عوض شود و فوتبال رو به جلو و تهاجمی بازی کنیم. احساس می‌کنم باز هم می‌شود مربیان دیگر بیایند و به تیم ملی کمک کنند زیرا نیاز تیم ما است. واقعا کار بزرگ و سختی داریم.

* توضیح دستیار قلعه‌نویی در مورد مینی‌کمپ تیم ملی

دستیار امیر قلعه‌نویی در خصوص اینکه شاید آمار ارائه شده جایی مورد قبول قرار می‌گرفت که کادر فنی جهت آشنایی با بازیکنان بیشتر از نفرات لیگ برتری استفاده می‌کرد زیرا با نفراتی مثل مهدی طارمی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، احسان حاج‌صفی وحتی امید نورافکن سال‌هاست در تیم ملی بازی می‌کنند و قطعا کادر فنی شناخت کافی از آنها دارد. به همین دلیل به ویژه در بازی با افغانستان و قرقیزستان فرصت بهتری بود تا ایران با ترکیبی که بیشتر نفراتش لیگ برتری هستند بازی کند، گفت: در دایره بازیکنان تیم ملی همه نفرات یک فایل شخصی دارند در مورد مینی‌کمپی که ما برگزار کردیم خیلی دوستان آمدند و هر چه دلشان خواست گفتند آن مینی‌کمپ به این دلیل برگزار شد که خود قلعه‌نویی سال‌ها در لیگ برتر بود و ما را هم موظف کرد تمام بازی‌های لیگ را زیر نظر بگیریم و به ورزشگاه برویم. نگاه ما واقعا به لیگ برتر خیلی ریزبینانه است آن بچه‌ها را به مینی‌کمپ آوردیم و همگی را رصد کرده و برای‌شان پرونده درست کردیم. این بازیکنان تمام و کمال زیر نظر ما کار می‌کنند و اینگونه نیست که از بازیکنان آن مینی‌کمپ به تیم ملی اضافه نشود.

مطهری ادامه داد: با توجه به فرصت‌های محدودی که داریم باید تیم را برای رسیدن به هارمونی خوب هماهنگ کنیم. از همان مینی‌کمپ نیز بازیکنانی مثل شهاب زاهدی، علیرضا علیزاده و امیرحسین حسین‌زاده و خیلی‌های دیگر به فهرست تیم ملی اضافه شدند. تیم ملی واقعا جای بهترین‌ها است و باید پله پله و با یک شیب ملایم این کار را انجام بدهیم.

*قلعه‌نویی دنبال رنکینگ فیفا نیست

وی در خصوص اینکه به جز خط دفاعی در چه پست‌های دیگر بازسازی انجام شده گفت: در مرکز زمین هم همین اتفاق افتاد با توجه به سه بازی که مقابل افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان داشتیم پلن تمرینی‌مان به ویژه با توجه به حریفان مرحله گروهی این بود که کارهای مالکیت ساختار تیمی از عقب و موقعیت‌سازی روی دروازه حریف را تمرین کنیم. در سیستم‌های خود نیز آیتم‌های مختلفی را تست کردیم. برای استفاده بعدی با توجه به اینکه قلعه‌نویی نامه زده تا با حریف بزرگ‌تری بازی کنیم و اینکه به رنکینگ فیفا نیست تا دو بازی ببریم و در رنکینگ بالاتر بیاییم دوست دارد که بازی سنگینی برگزار شود. اعتقاد ما این است بازی کردن با تیم‌های بزرگ می‌تواند سبب پیشرفت تیم ملی شود تا نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کرده و روی آنها کار کنیم.

مربی تیم ملی تصریح کرد: دنبال این هستیم در فیفادی بعدی مقداری روی ساختار دفاعی و دفاع تیمی کار کنیم و این آیتم‌ها را پله پله جلو ببریم. البته با توجه به شکل بازی قرقیزستان و افغانستان نیاز بود موقعیت، بازی‌سازی از عقب، مالکیت توپ و … را تمرین کنیم. هر برهه‌ای آیتم‌های خاص خودش را می‌طلبد.

*قرارداد نداریم و باید شأن و شخصیت کادر فنی تیم ملی حفظ شود

مطهری در خصوص اینکه در صورت دریافت پیشنهادات باشگاهی به صورت مثال از پیکان آیا تداوم حضور در کادر فنی تیم ملی را انتخاب می‌کند یا سرمربی‌گری و ادامه حضور در چرخه لیگ برتر گفت: با افتخار در خدمت تیم ملی هستم خدا را شکر پس از اتفاقاتی که در نساجی افتاد قلعه‌نویی با من تماس گرفت و لطف داشت با جان و دل به کادر فنی تیم ملی اضافه شود اما باید شأن و شخصیت مربیان حفظ شود خیلی صادقانه بگویم هیچ یک از مربیان تیم ملی اکنون قراردادی ندارند. در مورد قلعه‌نویی اطلاعی ندارم اما اعضای کادر فنی با بدون داشتن قرارداد کار می‌کنند. حاضر هستیم به خاطر تیم ملی مردم کشورمان و امیر قلعه‌نویی همینگونه کار کنیم اما باید شأن، شخصیت و جایگاه مربیان تیم ملی در همه امور باید حفظ شود. امیدوارم این مسائل حل شود من پیشنهاد داشتم اما اجازه بدهید روی این موضوع چندان ریز نشوم.

مربی سابق پرسپولیس اضافه کرد: سال گذشته از تیم نساجی رفته‌ام اولویت من پول نبود. دوست داشتم کار من در آن تیم به چشم بیاید اولویت من پول نیست اما خیلی روی حفظ شأن و شخصیت مربی حساس هستم.

مطهری در خصوص اینکه آیا سرمربی‌ خارجی روی نیمکت تیم ملی می‌نشست حاضر بود دستیارانش بدون قرارداد کار کنند گفت:‌ ما شرایط را درک می‌کنیم قلعه‌نویی در وضعیتی سرمربی تیم ملی شده که شرایط از لحاظ مالی خوب نیست می‌دانم همه دوستان از جمله مهدی تاج و مهدی نبی تلاش می‌کنند تا شرایط خیلی خوبی برای تیم ملی رقم بخورد اما شرایط فعلی ما نرمال و باثبات نیست.

*تیم ملی برای برگزاری بازی دوستانه حق انتخاب ندارد

وی در خصوص اینکه تیم ملی نیاز به چه بازی‌های دوستانه‌ای دارد گفت: باید سبک‌ها و تیم‌های مختلف را تست کنیم. مثلا در قاره آسیا برگزاری دیدار دوستانه با استرالیا می‌تواند خیلی خوب باشد بازی‌های این تیم را دیده ام که کار تیمی مناسبی دارند. می‌توانیم باتیم‌های اروپایی و حتی آمریکای جنوبی نیز بازی کنیم باید شرایط را بسنجیم و ببینم با کدام تیم‌ها می‌توانیم بازی کنیم متأسفانه ایران حق انتخاب ندارد در غیر اینصورت می‌توانستم در این مورد بیشتر صحبت کنم.

*دوست داریم واقعا با تیم‌های اروپایی مثل فرانسه یا انگلیس بازی کنیم

مطهری خاطرنشان کرد: دوست داریم واقعا با تیم‌های اروپایی مثل فرانسه یا انگلیس بازی کنیم دیدید ایران در بازی اول جام جهانی مقابل همین انگلیس چقدر به مشکل خورد باید با این سبک‌ها بازی کنیم تا همه بازیکنان‌مان به بدن بازیکنان آنها بخورد. هر چند برخی نفرات لژیونر ما در آن سبک بازی می‌کنند اما نفراتی که در لیگ برتر حضور دارند باید این اتفاق را تجربه کنند تا تیم قابل احترامی داشته باشیم یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ما این است که نفرات لژیونر و بزرگ‌ترهای تیم مثل طارمی،‌ آزمون، حاج‌صفی، جهانبخش، بیرانوند و … واقعا با نفرات کم تجربه‌تر ارتباط خوبی دارند همه این مسائل سبب همدلی و یکدست شدن تیم می‌شود به نظر من این مهمترین آیتم است.

*در مورد ماجرای لوران بلان شاهد دارم

وی در خصوص اینکه آیا به عقب بازگردید جمله طلایی‌اش در خصوص لوران بلان را تکرار می‌کند گفت: آن اتفاق در یک نشست خبری افتاد. بلان صحبتی کرد و من نقل قولش را گفتم شاهد من مدیر رسانه‌ای پرسپولیس است که او چنین صحبتی کرد آن موضوع واقعیت داشت.

* صحبت کردن مربی تیم ملی در مورد پرسپولیس حاشیه می‌شود

وی در ادامه گفت‌‌وگو با برنامه ورزشگاه در خصوص اینکه زمان حضورش در کادر فنی پرسپولیس با این تیم قهرمانی لیگ برتر و فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید اما پس از جدایی‌اش یحیی گل‌محمدی توانست دبل کند و احساس واقعی خودش را در این مورد بگوید، گفت: عقبه من همه چیز را مشخص می‌کند اما به این دلیل که اکنون جایگاه مربی تیم ملی را دارم بهتر است در این خصوص صحبت نکنم زیرا سبب ایجاد حاشیه می‌شود. واقعا فضای مجازی هم به شکلی شده که مطلوب نیست. باید فرهنگ‌سازی شود می‌دانم کار بسیار سختی هم است.

قلعه‌نویی محکم با کنعانی‌زادگان صحبت کرد

مطهری در خصوص اینکه پس از رفتار اخیر محمدحسین کنعانی‌زادگان در بازی با ازبکستان آیا صحبتی با او شد توضیح داد: می‌دانید در آن لحظات آدرنالین بازیکن فوق‌العاده بالا است جو وحشتناکی هم در ورزشگاه وجود داشت برخی نفرات می‌توانند این موضوع را کنترل کنند حسین واقعا پسر خیلی خوبی است قلعه‌نویی با او صحبت کرد و تمام نکات را گفت خیلی هم محکم صحبت کرد اما باید جایی به بازیکن حق داد می‌دانم این کار قشنگ نبود اما در آن شرایط سخت چنین اتفاقاتی هم می‌افتد.

* بازیکنان تیم ملی با قلب‌شان بازی می‌کنند

وی با اشاره به مصدومیت بیرانوند مقابل ازبکستان گفت: تنها اتفاق بد تورنمنت کافا برای ما مصدومیت بیرانوند بود روز گذشته تلفنی با او صحبت کردم پزشکان مشغول هستند تا ببینند چه کاری باید برای او انجام بدهند. در آن برخورد سعید عزت‌اللهی سرش شکست و آن را بخیه زد در حالی که دچار خونریزی شده بود. امیر قلعه‌نویی هم گفت این بچه‌ها واقعا با قلب خود بازی می‌کنند این نکته خیلی حائز اهمیت است.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا