اخبار ورزشیسایر اخبار

فرامرزیان: ۵۰ میلیارد بدهی رویت نشده در کشتی یعنی تخلف/ برای ویلموتس‌ فوتبال درخواست رسمی کند

معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش گفت: در اعتبارات هزینه ردیف اصلی ۳۴۱ میلیارد منابع را جذب کرده ایم.

به گزارش پیشرو اسپرت و به نقل از  خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، ژاله فرامرزیان معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت گفت: یکی از وظایف معاونت ما تامین اعتبارات، برنامه ریزی و توزیع اعتبارات برای ادارات کل و فدراسیون های ورزشی است. در اعتبارات هزینه ردیف اصلی ۳۴۱ میلیارد منابع را جذب کرده ایم. در اعتبارات سرمایه ای ۱۱۳ میلیارد در قالب اسناد خزانه جذب و توزیع کردیم. در اعتبارات ۲۷ صدم بر ارزش افزوده ۴۴۰ میلیارد جذب کردیم. در ردیف های متفرقه ۵۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون جذب کردیم.

*۸۲ میلیارد برای پاداش به قهرمانان هزینه کردیم

وی افزود: سال ۹۷ در راستای فعالیت های عمرانی توسعه ورزش، حوزه قهرمانی، همگانی، ازدواج جوانان و بانوان برنامه هایی داشتیم و اعتبارات را توزیع کردیم. میزان کمک ها سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بود. ما توانستیم بخش زیادی از منابع فدراسیون ها را تامین کنیم. سال ۹۷ با توجه به بالا رفتن قیمت سکه هزینه سنگین داشتیم. برای هر امتیاز یک سکه برای پاداش در نظر گرفته شد که آن زمان سکه ۲ میلیون بود اما زمان تخصیص به ۵ میلیون تومان رسید. ۸۲ میلیارد برای پاداش به قهرمانان تامین شد. به ازای هر امتیاز ۳ میلیون تومان در نظر گرفته شد اگر قرار بود با ۵ میلیون تومان پاداش بدهیم بیش از ۱۴۰ میلیارد می شد.

فرامرزیان درباره مراسم تجلیل از سایر مدال آوران  گفت: بیشترین مدال آوران برای بازیهای آسیایی بوده و بقیه ورزشکاران که در مسابقات دیگری مدال آورده اند و از سال ۹۷ باقی مانده اند با مدال آوران سال ۹۸ پاداش را پرداخت می کنیم.

*۱۰۰ قهرمان استخدام شده اند

معاون مالی و توسعه منابع انسانی در ادامه با بیان اینکه ۶۸ درصد از پست های وزارت ورزش بلاتصدی است، عنوان کرد: ۴۳ درصد نیروها قراردادی و ۳۳ درصد نیروها طرحی هستند. این شرایط در ساختار منابع انسانی هر دستگاه نامطلوب است. ما برنامه جدی در نظر گرفتیم. از سال ۹۶ که آمدم تلاش کردیم نیروهای جوان را به سایر دستگاه ها منتقل نکنیم.

معاون توسعه منابع مالی و انسانی وزارت ورزش در ادامه تصریح کرد: امسال اقدامات موثری در دولت الکترونیک داشتیم  توانستیم امتیاز لازم را از سازمان اداری و استخدامی برای توسعه فضا در این زمینه بگیریم. تا پایان سال تمام اطلاعات مربوط به حوزه ورزش در سامانه مبین قابل بارگذاری و دسترسی است. بنابراین همه مخاطبان می توانند موقعیت ورزشی را رویت کنند. همه اقدامات مالی بر اساس بسترهای الکترونیکی انجام می شود. یکی از اقدامات ما ۱۲۰ مجوز برای استخدام بود که در سال ۹۹ اضافه می شوند. استخدام قهرمانان هم در دستور کار بوده که ۱۰۰ قهرمان استخدام شده اند و ۸۶ نفر جذب ادارات کل شدند و بقیه جذب سایر دستگاه ها شده اند. ۲۰۹ نفر درخواست برای جذب در سایر دستگاه ها داده اند.

*۸ میلیارد از فروش اماکن درآمد داشتیم

وی درباره ظرفیت های قانونی عنوان کرد: ماده ۸۸ است. بیش از ۸ هزار مکان ورزشی را در اختیار داریم. در سال ۹۷ اعتبار پیش بینی شده ۷۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بود که ۸۱ میلیارد محقق شد. یعنی منابع شناسایی شده و پول به حساب همان محل و اداره کل ورزش برگشته است. برای فکر می کنند مزایده اماکن جای دیگری هزینه می شود اما این طور نیست. ما در سال ۹۷ هم مکان ها را اجاره دادیم هم درآمدها دوباره به ورزش برگشت خورده است. از این تعداد ۴ هزار مکان به اجاره رفته، ۲ هزار مکان توسط هیات ها بهره برداری شده است. یکی از خصوصیات این ظرفیت قانونی این است که یا باشگاه دارها، یا هیات ها می توانند این مکان ها را بگیرند.

معاون وزیر ورزش درباره دیگر طرفیت های قانونی، یادآور شد: ماده ۶ قانون الحاق هم هست که ۸ میلیارد از فروش اماکن درآمد داشتیم. ماده ۵۳ که ۳ میلیارد و ۶۰۰ درآمد وزارت بوده که به استان ها دادیم. امیدواریم از این ظرفیت های قانونی در سال ۹۸ هم استفاده کنیم. ما ظرفیت های قانونی را شناسایی کرده و برنامه برای ساماندهی اماکن داشتیم. امیدوارم اقدامات موثر در تکمیل پروژهای صورت بگیرد.

*اسپانسرها تمایلی برای ورود به ورزش ندارند

وی درباره پرداختی به فدراسیون ها، گفت: وضعیت اعتباری ما امسال خیلی مشخص نیست و نمی توانم ارقامی را بگویم. بودجه دولت کاهش پیدا کرده که شامل آحاد وزارت هم می شود. ما ۴ مرحله که هر کدام ۱۰ میلیارد بوده پرداختی داشتیم اما واقعیت این است هم منابع محدود شده هم اسپانسرها تمایلی برای ورود به ورزش ندارند.

*دو برابر بودجه، به فوتبال پرداختی داشته ایم

فرامرزیان درباره اینکه تاج گفته شما به این فدراسیون ۹ ماه است پرداختی نداشته اید و درباره بدهی استقلال و پرسپولیس و تهدید AFC، تصریح کرد: در مورد فدراسیون فوتبال در سال ۹۸، ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دادیم. ما امیدواریم الزاماتی که هست انجام شود بعد بتوانیم کمک کنیم. سال گذشته بیش از ۲ برابر آنچه بوده، پرداخت کردیم. این غیر از پاداش ها بوده است.
وی افزود: چون مراجع نظارتی مطرح کرده اند، پرداختی از فروردین به فدراسیون نداشتیم. درباره بدهی سرخابی ها و فدراسیون ها از سال گذشته جلساتی داشتیم و اقداماتی صورت گرفته تا آنها اظهارنامه مالیاتی را پر کنند. اگر از سالیان گذشته این اتفاق افتاده بود این بدهی ها انباشته نمی شد، چون آنها نمی دانستند باید اظهارنامه پر کنند. این موضوع قبل از سال ۹۵ است. ما جلساتی را با وزیر اقتصاد داشتیم و توافق کردیم. دستور خوبی برای انسداد توقیفی ها داشتیم. پیشنهاد اصلاحیه را برای ۲۵۱ مکرر به بازنگری مالیات هم داده ایم. مصر هستیم بدهی سرخابی ها و فدراسیون ها حل شود. این منابع باید از طریق دولت حل شود که دولت این منابع را ندارد به همین دلیل دنبال حل مشکل هستیم.

*قانون محدودیت حضور دولتی‌ها در هیات مدیره فعلا ابلاغ نشده

وی درباره حضور کارکنان وزارت در هیات مدیره سرخابی ها، خاطرنشان کرد: قانونی در سال ۹۸ ابلاغ شد که برای عضویت کارکنان دولت جهت عضویت در هیات مدیره شرکت ها محدودیت ایجاد شد. آیین نامه ای تنظیم و ابلاغ می شود که دستگاه ها تا ۳ ماه می توانند آن را اجرا کنند. این قانون هنوز نیامده و چون کارمندان می توانستند به صورت غیرموظف در شرکت ها باشند فعلا مشکلی نیست. چون حقوق بگیر هستیم از شرکت ها حقوقی نمی گیریم و دوشغله هم محسوب نمی شویم. اگر ابلاغ شود، موظفیم اجرا کنیم چون در این صورت کارمندان موظفی می شوند و باید از شرکت ها حقوق بگیرند.

*کسری ۲۵ درصدی برای بودجه دولت مطرح شده

معاون توسعه منابع وزارت ورزش درباره امصای تفاهمنامه با فدراسیون ها خاطرنشان کرد: توافقات اولیه را اعلام کرده ایم. سرفصل ها در فروردین مشخص شده و حدود منابع را اعلام می کنیم. امسال سال متفاوتی است و به ما نگفته اند کسری چقدر است. کسری ۲۵ درصدی برای بودجه دولت مطرح شده و ما هم حداقل های لازم را پرداخت می کنیم تا فدراسیون ها دچار مشکل نشود.

*۵۰ میلیارد بدهی رویت نشده در کشتی یعنی تخلف
فرامرزیان درباره اعتراضات کشتی اظهار داشت: اگر فوتبال به عنوان مثال دچار مشکل شود وزارت ورزش به عنوان متولی می تواند کمک کند. ما در توافقی که داشتیم، پرداخت ها انجام شده و حدود ریز پرداخت ها مشخص است. سال گذشته در فوتبال اتفاقات رخ داد که ما مجبور شدیم، تصمیماتی بگیریم و پاداش هم بدهیم. دبیر به من نامه زده و مبلغ بدهی ۵۰ میلیاردی رویت نشده را گفته است. واقعیت امر این است در فضای کاری سعی می کنیم بر اساس توافق جلو برویم. ما به کشتی پارسال بالغ بر ۱۶ میلیارد پرداخت کردیم در حالی که قرار ما ۱۲ میلیارد بود. ما ملزم نیستیم هر چه فدراسیون ها می خواهند پرداخت کنیم. باید ببینیم چرا بدهی ۵۰ میلیاردی رویت نشده داریم، که این یعنی تخلف.

*فدراسیون فوتبال برای حل مشکل قرارداد ویلموتس باید رسما از ما درخواست کند

فرامرزیان در پاسخ به سوالی در رابطه با درخواست فدراسیون فوتبال برای کمک وزارت ورزش و دولت در تامین هزینه قرارداد ویلموتس مطرح شد، اینگونه توضیح داد: شما خبرنگاران زمانی اعلام می کنید چرا وزارت ورزش در امور فدراسیون ها دخالت دارد و گاهی می گویید چرا کمک نمی کنید! نهادهای عمومی دولتی مانند فدراسیون ها واحدهای مستقل هستند و باید خود مدیریت هزینه داشته باشند، البته ما هم از دولت کمک می گیریم و مبلغ هم مشخص است. از طرفی نهادهای عمومی غیردولتی باید شفاف سازی داشته باشند بابت دریافت منابع شان و اینکه از کجا تامین می شود و کجا هزینه می شود، وقتی هم قراردادی بسته می شود باید خود مدیریت داشته باشند.

وی ادامه داد: نهادها باید طبق بودجه خود اقدام کنند، ای اف سی هم تاکید دارد که باید الزامات قانونی رعایت شود، واقعیت امر این است اینکه فدراسیون فوتبال چه مکانیزمی برای دریافت بدهی خود از فیفا دارد را نمی دانیم البته رسما اعلام کردیم در اینگونه موارد از طریق وزارت امور خارجه کمک حال خواهیم بود تا کارها انجام شود. در کل اینکه پرداختی به فدراسیون ها باید طبق قانون باشد ضمن اینکه درخواستی که در رسانه مطرح شود قابل استناد نیست، فدراسیون فوتبال باید این درخواست را به ما اعلام کند اما این کار انجام نشده است.

*حساب فدراسیون ها با دستور وزیر اقتصاد رفع انسداد می شود

معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش دباره مسدود شده حساب های فدراسیون ها گفت: مسدود شدن حساب ها به خاطر پر نکردن اظهارنامه مالی در ۵ سال متوالی بوده، چون علی الراس شده حساب های آنها مسدود شده است. جلساتی با سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد داشتیم. نزدیک به ۲-۳ هفته گذشته تکلیف مشخص شد که طبق دستور وزیر اقتصاد رفع انسداد می شود. ما پارسال اقدامات خودمان را انجام داده ایم اگر مالیات ها بخشیده شود که هیچ. در این صورت در شورای هماهنگی حل می کنیم. ما از سال ۹۶ کنترل کردیم فدراسیون ها اظهارنامه پر کنند. فدراسیون ها ملزم به باز کردن حساب هستند که پرداختی های ما به آنها شامل مالیات نمی شود.

فرامرزیان درباره ممنوع الخروجی برخی روسای فدراسیون ها، عنوان کرد: به خاطر مالیات است. چون پرداخت نشده بعد از بستن حساب فدراسیون ها، حساب رئیس فدراسیون هم بسته می شود به خاطر همین مشکلاتی هست.

*خصوصی سازی سرخابی ها باید کامل باشد

وی درباره واگذاری سرخابی ها یادآور شد: تلاش برای اصلاح مصوبه و جایگزین کردن واگذاری سرخابی ها انجام می شود. این دو باشگاه علاقمندان زیادی دارند و قانون باید طوری واگذار کند که بتوانیم به آنها بخش خصوصی بگوئیم نه اینکه بخشی از آن در دست دولت باشد.

*اعزام‌های بی رویه برخی افراد در فدراسیون‌ها سبب افزایش هزینه ها شده

فرامرزیان درباره بدهی های پنهان، عنوان کرد: ۹۹ درصد منابع ۹۰ فدراسیون ها از طریق دولت تامین می شود. حسابرس ها اطلاعاتی که می گیرند از طریق خزانه داران است. وقتی اتفاقی مثل کشتی بیفتد، هم خزانه دار و هم حسابرس پاسخگو باشند. تا یک نظام متشکل در عملیات مالی فدراسیون ها فعال نباشد این اتفاقات رخ می دهد.

معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش با بیان اینکه اعتبارات ما و کمک های مردمی به حساب فدراسیون ها در بانک مرکزی ریخته می شود، گفت: تمام هزینه کردها ثبت می شود. اگر مغایرتی وجود داشته باشد مشخص می شود. من اینجا نباید بگویم اما در برخی فدراسیون افراد زیادی اعزام شده اند بیش از آنچه شورای برون مرزی گفته، همین باعث افزایش بدهی فدراسیون ها شده است.

* ارز را با نرخ نیمایی برای فدراسیون ها تهیه می کنیم

معاون وزیر ورزش درباره گزارش ناقص حسابرس ها خاطرنشان کرد: مجامع قوانینی دارد مبنی بر اینکه ۲ هفته قبل از مجمع مسائل مالی به رویت اعضا برسد. ما تلاش می کنیم دو هفته قبل از مجمع گزارش حسابرس را بگیریم و مطابق دهیم. گزارش خزانه دار و بازرس را هم بگیریم و انطباق دهیم تا مشکلی ایجاد نشود. ۵۰ درصد فدراسیون ها این مسائل را رعایت کرده اند. ما باید بازرسان را آموزش دهیم تا مشکلی ایجاد نشود. از طرفی حساب بانک مرکزی قابل رویت است.

وی در مورد مباحث مربرط به ارز گفت: از سال گذشته که نوسانات ارز ایجاد شد، پیگیری های زیادی داشتیم. بعضا روزی ۵ ساعت در این مورد جلسه داشتیم. الان ارز را با نرخ نیمایی برای فدراسیون ها تهیه می کنیم و مشکلی هم در این مسیر نداریم.

انتهای پیام/س

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا