اخبار ورزشیسایر اخبار

صعود شاید به قیمت مرگ/ دماوند، قربانگاه آماتورها

شرایط صعود حرفه‌ای این روزها در بلندترین قله ایران رعایت نمی‌شود وافراد زیادی برای صعود در حال بازی با جان خود هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کوهنوردی از جمله رشته‌هایی است که کمتر کشی پیدا می‌شود به آن علاقه‌ای نداشته یا حداقل یک بار آن را در زندگی‌اش تجربه نکرده باشد و آخر هفته‌های شاهد حضور تعداد زیادی از مردم در کوهپایه‌ها یا قله‌ها هستیم که می‌تواند نشاط خوبی را برای یک هفته به افراد تزریق کند.

اما وقتی حرف کوهنوردی حرفه‌ای به میان می‌آید، شرایط متفاوت می‌شود و باید نکات زیادی را برای انجام این ورزش در نظر گرفت و دیگر نمی‌توان با یک شرایط معمولی و بدون تمرین و آمادگی راهی کوهستان و صعود قلل شد.

بارها شاهد این موضوع بوده یا شنیده‌ایم که افراد صدمات زیادی در کوهستان دیده‌اند که اکثر آنها به دلیل رعایت نکردن شرایط و یا آماتور بودن حادثه دیده‌اند که برخی از آنها جبران ناپذیر بوده است.

دماوند که بلندترین قله ایران محسوب می‌شود، برای همه افراد جذابیت خاصی دارد و این روزها هم که فصل صعود به آن است، شاهد حضور افراد زیادی چه حرفه‌ای و چه آماتور با رویای صعود بام ایران هستیم، اما چه تعداد از همین افراد نکات لازم برای یک صعود موفق و بدون خطر را در نظر می‌گیرند.

چه تعداد پیش از اینکه به دماوند فکر کنند قلل کم ارتفاع تر را صعود کرده و آمادگی کسب کرده‌اند؟

در گزارش‌های کار گروه ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان بارها شاهد این بوده‌ایم که افراد حتی با بیماری‌های قلبی و عمل‌های جراحی و بدون مشورت با پزشک خود راه دماوند را در پیش گرفته‌اند.

مهرداد شهلایی، هیمالیانورد کشورمان مه سال گذشته موفق شد اورست را صعود کند در این باره می گوید: هفته گذشته خودم در دماوند حضور داشتم و افرادی را دیدم که انگار به یک مهمانی ساده آمده‌اند که آخر هفته را خوش بگذرانند. افرادی که با کمترین تجهیزات و حداقل تجربه وارد دماوند می‌شوند و پس از اینکه آسیب می‌بینند از کمبود امکانات و امدادگر گلایه می‌کنند! همین پنجشنبه هفته گذشته حدود ۲۰۰ نفر در مسیر صعود بودند که از این تعداد حداقل ۸۰ نفر مصدوم می‌شود که فاجعه بار است.

وی ادامه می دهد: در اورست که بالای ۹۰۰ نفر صعود دارد ۱۱ مورد  حادثه یا مرگ وجود دارد، اما در دماوند با ۵۶۰۰ متر ارتفاع و آن هم در فصل صعود ۸۰ نفر حادثه می‌بینند. برخی به تنهایی یا با کفش‌های کاملا نامناسب و بدون تجیهزات بالا می‌روند که جای تعجب دارد.

وی با اشاره به اینکه امداد و نجات کوهستان متولی مشخصی ندارد، می‌گوید: اگر هلا احمر امدادها را انجام می‌دهد، وظیفه‌اش نیست و آتش نشانی هم حوادث داخل شهر را رسیدگی می‌کند. برای کوهستان امداد مشخصی نداریم و عموما خودجوش یا هیات‌ها اکیپ‌هایی را تجهیز می‌کنند. با توجه به توصیه‌های اکیدی که می‌شود با این حال آماری که از حوادث کوهستان ارائه می‌شود، تاسف برانگیز است و باید نهادی این کار را برعهده بگیرد.

به گزارش فارس، به هرحال باید فکری به حال این روزهای دماوند صورت بگیرد. هر هفته حوادث بیشتر می‌شود و جان افراد زیادی در خطر بوده و اگر اطلاع رسانی و پیشگیری نشود، شاهد صعودهایی به قیمت مرگ خواهیم بود.

انتهای پیام/س

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا