اخبار ورزشیتوپ و تور

داوری و چمدان های بسته؛ آرامش در حضور دیگران

سرپرست فدراسیون والیبال در حالی چمدان هایش را برای سفر به شیکاگو بسته که کوچکترین برنامه ای برای فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات را ندارد.

به گزارش  پایگاه خبری پیشرو اسپرت  و به نقل از خبرگزاری فارس، ۱۸ آذر ۱۳۹۷ مراسم معارفه افشین داوری به عنوان سرپرست فدراسیون والیبال برگزار شد. از همان زمان داوری سکان هدایت والیبال ایران را در دست گرفت و برای تمام اقداماتی که کرد بسیار با احتیاط قدم برداشت. با وجود اینکه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ دوران قانونی سرپرستی وی در والیبال تمام شد، اما او همچنان با کار خود ادامه می‌دهد.

با نگاهی ساده و گذرا به تبصره ۲ ماده ۱۰ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی که در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیات وزیران رسید می‌توان به نکات خیلی زیادی رسید. در این تبصره آمده است: «رئیس سازمان بلافاصه پس از عزل و یا قبول استعفای رئیس فدراسیون فردی را به عنوان سرپرست منصوب خواهد نمود. مجمع عمومی مکلف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه در مورد انتخاب رئیس جدید فدراسیون با رعایت مقررات اقدام نماید.»

در این بین اظهارنظرهای عجیب و جالب آقای سرپرست و دبیرش هم در نوع خود جالب است. آقایان روی شانه خود می‌زنند و سر می‌چرخانند و می‌پرسند چه کسی بود؟ آنها خودشان را بی‌اطلاع از ماجرا معرفی می‌کنند و البته دلیل این اقدام‌شان هم مبهم است.

افشین داوری، این روزها در محافل مختلف رسانه‌ای و خبرگزاری‌ها صحبت‌های جالبی مطرح می‌کند. او در تلاش است تا با کمرنگ کردن نقش بازیکنان و اعضای کادر فنی تمام موفقیت‌های کنونی والیبال را به مدیریت خودش ربط دهد. سرپرست فدراسیون والیبال می‌گوید: پرداختن به حواشی در شرایطی که تیم ملی نیاز به حمایت و تمرکز در رفع مشکلات و افزایش انگیزه بازیکنان دارد، ممکن است تیم را از هدف اصلی خود دور کند. تیم ملی فرصت خوبی را به دست آورده و با سرعت قابل قبول پیش می‌رود.

وی ادامه داد: نتایجی که تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها کسب کرد حاصل اتفاقات مثبتی است که در فدراسیون رخ داده و من هم به خودم اجازه نمی دهم این فضای آرام به هم بخورد. تا امروز رسانه همواره در کنار تیم ملی والیبال بوده و حمایت رسانه، مردم، فدراسیون و مسئولان نقش موثر در پیروزی‌های اخیر تیم داشته است.

نکته جالب تر ماجرا زمانی است که داوری درخصوص اتمام دوران سرپرستی‌اش صحبت می‌کند. او معتقد است زمانی که فردی به عنوان سرپرست فدراسیون منصوب می‌شود، موظف است تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی به فعالیت خود ادامه دهد.

داوری می‌گوید: من در فدراسیون ناشنوایان به مدت ۹ ماه سرپرست بودم. در حکم سرپرستی فدراسیون والیبال هم که برای من صادر شده نوشته شده که «جهت برگزاری مجمع انتخابات به عنوان سرپرست منصوب می‌شوید.»

در این میان علی فتاحی، سرپرست دبیری فدراسیون هم صحبت‌های داوری را تکرار می‌کند و در صحبت‌هایش به نوعی برخی از رسانه‌ها و کارشناسان را هم مغرض خطاب می‌کند. او در این خصوص گفته که برای سرپرستی آقای داوری زمانی تعریف نشده و او تا زمان برگزاری مجمع سرپرست فدراسیون والیبال خواهد بود. ضمن اینکه جا دارد بگویم دوستانی که انتقاد می‌کنند دقیقاً با کدام اساس و مدرک این چنین انتقاد می‌کنند؟!

سرپرست فدراسیون والیبال در مصاحبه دیگری مدعی شد که در شرایط کنونی که تیم ملی نتایج درخشانی کسب کرده نباید به یک بند و تبصره استناد کرد تا آرامش والیبال را بهم زد. او معتقد است که تیم ملی درگیر مسابقات مهمی است و باید با همین آرامش پیش برود.

حال سوال اینجاست که اگر لیگ ملت‌ها تمام شود، تمام تورنمنت‌های والیبال تمام می‌شود و زمان مناسبی برای برگزاری انتخابات خواهد بود؟ فراموش نکنیم که والیبال ایران رقابت‌های جوانان جهان، انتخابی المپیک، جام کنفدراسیون زنان آسیا، نوجوانان جهان، قهرمانی مردان آسیا، جام‌جهانی و مرحله دوم انتخابی المپیک را هم در پیش دارد که هر کدام به اندازه خودشان ارزشمند و مهم هستند. پس از آن هم رقابت‌های لیگ برتر آغاز می‌شود و در پایان هم باید منتظر رقابت‌های المپیک باشیم.

تمامی اهالی والیبال می‌دانند که تیم‌های ملی در رده های مختلف به صورت یک جزیره در حال انجام امور مربوط به خود هستند و فقط توقع دارند در شرایط کنونی که فدراسیون سرپرست دارد هیچ سنگ‌اندازی در برنامه‌هایشان رخ ندهد. به این ترتیب می‌توان مدعی شد که فدراسیون و مدیریت آن کمترین نقش را در سازماندهی تیم‌های ملی -در شرایط کنونی- دارد.

با این تفاسیر به صلاح والیبال است که انتخاباتش زودتر برگزار شود، چراکه هر اقدامی که این روزها در والیبال به امضای داوری برسد، غیرقانونی خواهد بود. قانون به صراحت اعلام کرده که دوران حضور یک فرد به عنوان سرپرست در فدراسیون نباید بیش از ۶ ماه طول بکشد و بدون شک داوری هم تافته جدا بافته نیست و متن حکمش نمی‌تواند چیزی ورای قانون باشد.

موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد بحث دوشغله بودن داوری در صورت تداوم حضورش در والیبال و ریاست احتمالی است. او هم‌اکنون مدیرکل ورزش حرفه‌ای و امور باشگاه‌های کشور در وزارت ورزش و همزمان سرپرست فدراسیون والیبال است. اینکه چرا وزارت ورزش اصرار دارد دو سمت مهم را به یک نفر بدهد، سوالی است که شاید آقای وزیر و یا حداقل داورزنی به عنوان معاون وزیر بهتر بتوانند به آن پاسخ دهند.

به هر حال غیر از این مباحث موضوع دیگری هم این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود که به سفر آقای سرپرست غیرقانونی والیبال به شیکاگو برای حضور در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها است. داوری در مورد سفرش با تیم ملی والیبال به آمریکا گفت: وظیفه من است که با تیم ملی والیبال به شیکاگو بروم چون نیاز است که کنار تیم باشم. از کادر و اعضای تیم ملی می‌توانید اهمیت حضور مسئولان را در کنار تیم ملی بپرسید. فینال لیگ ملت‌ها اهمیت زیادی دارد و باید همه شرایط را مهیا کنیم تا انشاالله یک اتفاق تاریخی دیگر رقم بخورد. من ۴۰ سال است که در ورزش حضور دارم و فرق فینال با سایر مراحل را می‌دانم.

به نظر می‌رسد داوری بجای فراهم کردن شرایط برای موفقیت والیبال یا فراهم کردن شرایط برای برگزاری انتخابات به دنبال شرایط سفرش به شیکاگو است! اینکه دقیقا حضور وی در کنار تیم چه سودی برای ملی‌پوشان دارد سوالی است که شاید در آینده پاسخ آن را از برخی ملی‌پوشان بشنویم. داوری در بخشی دیگر از صحبت‌هایش اعلام کرده که «وظیفه من است تا با تیم ملی به شیکاگو بروم»! سوال این است که آیا واقعاً وظیفه یک سرپرست سفر به همراه تیم ملی است یا فراهم کردن شرایط برای برگزاری انتخابات؟!

داوری در حالی چمدان سفر به آمریکا را بست که در شرایط کنونی تیم ملی نیاز به حضور یک تیم رسانه‌ای در کنار خود دارد تا موفقیت احتمالی ملی‌پوشان را به خوبی منعکس کند. داوری در هفته دوم لیگ ملت‌ها که به میزبانی ژاپن برگزار می‌شد، هزینه بالای اعزام تیم رسانه‌ای را بهانه کرد و تیم ملی بدون همراهی خبرنگار یا عکاس به ژاپن رفت، اما حالا آقای سرپرست ترجیح می‌دهد همه هزینه‌ها برای خودش شود!

انتهای پیام/س

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا