اخبار ورزشیکشتی و وزنه برداری

تیم ملی کشتی آزاد در اندیشه آقایی در جهان

تیم ملی کشتی آزاد زیر ۲۳ سال ایران در حالی از فردا کارش را در پیکارهای قهرمانی امیدهای جهان در مجارستان آغاز خواهد کرد که به‌عنوان یکی از مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی به میدان خواهد رفت.

به گزارش پیشرو اسپرت و  به نقل از  خبرگزاری فارس، رقابت‌های کشتی آزاد زیر ۲۳ سال جهان در حالی از فردا در شهر بوداپست مجارستان آغاز می‌شود که تیم ایران با ترکیبی به نسبت باتجربه و البته پرستاره گام در این میدان خواهد گذاشت. شاگردان تقی اکبرنژاد در این دوره از پتانسل بالایی برای فتح سکوی قهرمانی برخوردارند به خصوص اینکه نفرات باتجربه‌ای همچون کامران قاسم‌پور، قهرمان دوره قبل، حسین شهبازی، دارنده مدال برنز دوره گذشته، مجتبی گلیج، قهرمان امیدهای ۲۰۱۸ جهان و نایب قهرمان آسیا و محمدباقر یخکشی در ترکیب تیم امیدها قرار است به میدان بروند.

البته اکبرنژاد مدت کمی است هدایت تیم ملی را در دست گرفته  و بعد از کناره‌گیری علیرضا رضایی به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد امید انتخاب شد، اما این باعث نمی‌شود توقعات از تیمی با این همه ستاره پایین باشد. از طرفی تیم ایران در حالی گام به این مسابقات خواهد گذاشت که در دوره قبل با یک مدال طلای کامران قاسم‌پور در وزن ۸۶ کیلوگرم و ۴ مدال برنز نوید زنگنه، حسین شهبازی، علی شعبانی و امین طاهری در اوزان ۷۴، ۹۲، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم و کسب ۱۰۵ امتیاز بعنوان سومی جهان دست یافت. این در حالی بود که تیم ایران سال قبل‌تر از آن (۲۰۱۷) در جایگاه هشتم قرار گرفته بود.

* در زیر نگاهی به نمایندگان کشورمان در مسابقات کشتی آزاد امیدهای جهان خواهیم داشت:

۵۷ کیلوگرم:

در وزن ۵۷ کیلوگرم در حالی علیرضا سرلک به عنوان نماینده ایران روی تشک خواهد رفت که سال گذشته هم ملی‌پوش وزن اول بود و به عنوانی بهتر از یازدهمی نرسید. سرلک که در مسابقات جوانان جهان در سال ۲۰۱۷ نیز عضو تیم ملی بود در آن مسابقات نیز هفتم شد. حالا وی به عنوان یک کشتی‌گیر باتجربه گام در این رقابت‌ها می‌گذارد تا علاوه بر شکستن طلسم مدال نگرفتنش با کسب نتیجه‌ای در خور توجه، ناکامی سال‌های اخیرش را به دست فراموشی بسپارد.

۶۱ کیلوگرم:

در وزن ۶۱ کیلوگرم سال گذشته ایمان صادقی با وجود آمادگی فنی و بدنی بالایی که داشت و تا نیمه نهایی هم خوب پیش رفت، اما در نهایت نتوانست به مدال برسد و با شکست در دیدار رده‌بندی پنجم شد، اما امسال یک کشتی‌گیر باتجربه و تیغ‌دار به نام محمدباقر یخ‌کشی نماینده وزن دوم کشتی آزاد خواهد بود.

وی که تا چندی پیش در کنار بهنام احسان‌پور به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی حضور در مسابقات جهانی بزرگسالان در قزاقستان نیز مطرح بود حالا قرار است در امیدهای جهان به میدان برود تا نخستین مدال رسمی و بین‌المللی‌اش را بر گردن بیاویزد. یخ‌کشی که در مسابقات جهانی بزرگسالان در سال ۲۰۱۸ نیز ملی‌پوش ایران بود در آن رقابت‌ها در عین شایستگی و شاید بدلیل کم‌تجربگی به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید. وی که در جام ساساری ایتالیا به مدال طلا دست یافته بود در تورنمنت گرجستان هم به مدال برنز رسید تا روند رو به رشدش ادامه داشته باشد. یخ‌کشی حالا به عنوان یکی از امیدهای اصلی کسب مدال طلا در مسابقات امیدهای جهان در بوداپست روی تشک خواهد رفت که می‌تواند به نخستین مدال ملی‌اش برسد.

۶۵ کیلوگرم:

در ۶۵ کیلوگرم در حالی ابوالفضل حاجی‌پور به میدان خواهد رفت که در انتخابی تیم ملی موفق به عبور از سد پیمان بیابانی شده بود، وزنی که مدعیان جهانی قدرتمندی نیز در آن روی تشک خواهند رفت و اگر حاجی‌پور که در سال‌های اخیر میدان بزرگی به خود ندیده‌ است و نخستین حضور جهانی‌اش را تجربه می‌کند، بتواند از این میدان با دست پر بازگردد، می‌تواند نامی در بین بزرگان برای خود دست و پا کند.

۷۰ کیلوگرم: 

در ۷۰ کیلوگرم نیز امیرحسین حسینی از تجربه بالایی برخوردار نیست و نخستین حضورش در مسابقات جهانی را تجربه می‌کند و او نیز در صورت کسب مدال سکوی پرتابی به آینده فراهم خواهد کرد.

۷۴ کیلوگرم:

در ۷۴ کیلوگرم محمد نخودی یکی دیگر از باتجربه‌های تیم، روی تشک جهانی خواهد رفت. نخودی که با عبور از سد نیما اشقاقی، جمال خدابنده لو و محمدصادق فیروزپور در انتخابی تیم ملی مسافر بوداپست شده است سال گذشته ملی‌پوش ایران در مسابقات جوانان جهان بود و به عنوانی بهتر از هفتمی نرسید.

نخودی که مدال برنز جوانان آسیا، طلای نوجوانان آسیا و برنز نوجوانان جهان را نیز در کارنامه دارد حالا به عنوان یک کشتی‌گیر باتجربه و یکی از امیدهای کسب مدال عازم مسابقات امیدهای جهان شده است. البته نخودی در روزهای آخر اردوی تیم ملی آسیب‌دیدگی شدیدی از ناحیه زانو پیدا کرد به طوری که چند روزی نتوانست تمرینات تاکتیکی را انجام دهد، اما کادرفنی اعتقاد بالایی به او دارد و حساب ویژه‌ای روی این کشتی‌گیر برای کسب مدال بازکرده است.

۷۹ کیلوگرم:

در ۷۹ کیلوگرم علی سوادکوهی عازم مسابقات امیدهای جهان خواهد شد، این کشتی‌گیر که مدال طلای امیدهای آسیا را بر گردن آویخته بود، در جام تختی در رده سنی بزرگسالان نیز به نشان برنز رسیده بود. وی که مدال برنز جوانان آسیا را در کارنامه دارد در مسابقات جهانی جوانان در سال ۲۰۱۸ نیز روی تشک رفت هرچند به عنوانی بهتر از نهمی نرسید و حالا در دومین تجربه جهانی‌اش بدنبال کسب مدالی خوش‌رنگ است.

۸۶ کیلوگرم:

بدون شک ستاره بی‌چون چرای تیم ملی کشتی آزاد امید ایران در مجارستان کسی نیست به غیر از کامران قاسم‌پور که در ۸۶ کیلوگرم روی تشک خواهد رفت. کشتی‌گیری که سال گذشته در بین تمام ۴۰ نماینده ایران در مسابقات کشتی آزاد و فرنگی امیدها و بزرگسالان جهان تنها فینالیست و البته تنها طلایی ایران لقب گرفت.

البته قاسم‌پور در روزهای پایانی اردوی تیم ملی بزرگسالان، در حین تمرین با حسن یزدانی که برای حضور در مسابقات جهانی آماده می‌شد، دچار مصدومیت شدیدی از ناحیه زانو شد و برای مدت‌ها نتوانست تمرینات فنی را به خوبی پیگیری کند، هر چند به گفته مربیان تیم ملی در روزهای اخیر به آمادگی حدودا ۸۰ درصدی رسیده است. باوجود تمام این مشکلات، سبب نمی‌شود که از قاسم‌پور به عنوان یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال طلا در بوداپست نام برده نشود به طوری که حتی اتحادیه جهانی کشتی نیز در گزارشی که پیش از این رقابت‌ها منتشر کرده است از نماینده کشورمان به عنوان یکی از ستاره‌های این رقابت‌ها نام برده است.

وی در حالی با کوله‌باری از مدال‌های رنگارنگ آسیایی و جهانی گام به این رقابت‌ها خواهد گذاشت و به عنوان گزینه اصلی کسب عنوان قهرمانی در وزن هفتم مطرح است که مدال طلای قهرمانی بزرگسالان آسیا و جام تختی را در سال ۲۰۱۹ از آن خود کرده است.

۹۲ کیلوگرم: 

 حسین شهبازی دیگر کشتی‌گیر باتجربه تیم امید است که در وزن ۹۲ کیلوگرم به مصاف حریفان جهانی خواهد رفت. وی که سال گذشته به مدال برنز این مسابقات دست یافته بود برای جبران ناکامی سال گذشته روی تشک خواهد رفت و همانطور که خودش عنوان کرده به چیزی به غیر مدال طلا فکر نمی‌کند. شهبازی حالا باتجربه شده، که به اوج پختگی هم رسیده است، سال ۲۰۱۷ به عنوان نایب قهرمانی بزرگسالان آسیا رسید و در جام تختی سوم شد. قهرمان جوانان جهان و آسیا که در انتخابی تیم ملی با عبور از سد محمدحسین میرباغبان و ارشک محبی ملی‌پوش شده است، حالا بدنبال صید اولین مدال طلای جهانی‌اش در امیدهاست تا با دستی پر راهی بزرگسالان شود.

۹۷ کیلوگرم: 

در ۹۷ کیلوگرم نیز شاهد حضور یکی دیگر از کشتی‌گیران خوشنام و البته باتجربه هستیم؛ جایی که قرار است مجتبی گُلیج به عنوان نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم کشورمان روی تشک برود. وی در حالی با برتری مقابل دانیال شریعتی‌نیا و میثم عبدی در انتخابی به دوبنده تیم ملی رسید که در سال‌های اخیر و بعد از ناکامی مطلق در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بزرگسالان، مورد غصب کادرفنی قبلی تیم ملی قرار گرفته بود و میادین مختلفی را از دست داد، اما حالا بار دیگر با اعتماد اکبرنژاد و همکارانش بعد از حدود ۲ سال دوری قرار است در یک رویداد رسمی جهانی نماینده کشورمان باشد.

گُلیج که در سال ۲۰۱۷ قهرمان امیدهای جهان شده بود در سال ۲۰۱۹ نیز مدال نقره مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا را بر گردن آویخته بود و با اتکا به مدال طلای بازی‌های داخل سالن آسیا در رده سنی بزرگسالان حالا به عنوان یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال طلا در این مسابقات مطرح است.

۱۲۵ کیلوگرم: 

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع نماینده کشورمان خواهد بود؛ کشتی‌گیری که چندی قبل در مسابقات جوانان جهان در عین شایستگی به عنوان نایب قهرمانی رسید و حالا به گفته خودش به دنبال جبران مافات و مطرح کردن نام خودش در بین مدعیان سنگین‌وزن داخلی و خارجی است.

زارع که مدال‌های طلای جوانان آسیا و نوجوانان جهان و آسیا را در کارنامه دارد، در بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ جوانان نیز به مدال نقره دست یافته بود و حالا در اندیشه دست و پا کردن نامی برای خود برای حضور در بین بزرگان کشتی سنگین‌وزن است. زارع نیز از شانس‌های اصلی کسب مدال در مسابقات امیدهای جهان است و اگر اتفاق خاصی نیفتد و حواسش جمع باش باید او را روی یکی از سکوهای سه گانه جهانی ببینیم.

همانطور که مشخص است هر چند اکبرنژاد مدت کوتاهی است که در کنار تیم بوده و شاید نتوانسته باشد تفکرات خود را پیاده کند، اما تیم خوب و با تجربه‌ای را تحویل گرفته است که در ۴ – ۵ وزن از شانس‌های اصلی کسب مدال و حتی مدال طلا هستند، بخصوص اینکه پیش از او علیرضا رضایی زحماتی زیادی برای آماده‌سازی این تیم کشیده بود و توانسته بود متقدرانه به قهرمانی آسیا و همچنین سومی امیدهای جهان در سال قبل برسد.

در هر حال به نظر می‌رسد کسب مدال‌های رنگارنگ و فتح سکوهای جهانی انتظار کمی از این تیم باتجربه، عنوان‌دار و پرستاره نباشند هر چند مسابقاتی در سطح جهانی همواره آبستن حوادث غیرقابل پیش‌بینی بوده و نمی‌توان اتفاقی را به طور قطع از قبل محتمل دانست.

* ترکیب تیم اعزامی کشورمان به این مسابقات به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم: علیرضا سرلک (لرستان)
۶۱ کیلوگرم: محمدباقر یخکشی (مازندران)
۶۵ کیلوگرم: ابوالفضل حاجی‌پور (مازندران)
۷۰ کیلوگرم: امیرحسین حسینی (تهران)
۷۴ کیلوگرم: محمد نخودی (مازندران)
۷۹ کیلوگرم: علی سوادکوهی (مازندران)
۸۶ کیلوگرم: کامران قاسم‌پور (مازندران)
۹۲ کیلوگرم: حسین شهبازی (تهران)
۹۷ کیلوگرم: مجتبی گلیج (مازندران)
۱۲۵ کیلوگرم: امیرحسین زارع (مازندران)

سرمربی: تقی اکبرنژاد
مربیان: مسعود واحدی (مازندران) حمید آقاجانی (مازندران) علی آرین (لرستان) علی اصغر شاهقلی (تهران)
فیزیوتراپ: سجاد ترابی
داوران: سعید عباسی، کامران سلطانی زاده و مهدی بشیرزاده
سرپرست: افشین بیابانگرد

* برنامه مسابقات به شرح زیر است:

یکشنبه ۵ آبان ماه:

ساعت ۱۶: قرعه کشی اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۰، ۷۹ و ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد

دوشنبه ۶ آبان ماه:

ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۶ و ۱۸ تا ۱۹:۳۰: مسابقات مقدماتی اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۰، ۷۹ و ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد
ساعت ۱۶:۱۵: قرعه کشی اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶، ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد

سه شنبه ۷ آبان ماه:

ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۶ و ۱۷:۱۵ تا ۱۸: مسابقات مقدماتی اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶، ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد و شانس مجدد پنج وزن نخست کشتی آزاد
ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰: مسابقات رده بندی و فینال اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۰، ۷۹ و ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد

چهارشنبه ۸ آبان ماه:

ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۴:۳۰: مسابقات شانس مجدد پنج وزن دوم کشتی آزاد
ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰: مسابقات رده بندی و فینال اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶، ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد

انتهای پیام/ک

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا