اخبار ورزشیورزش تهران

برگزاری اولین جلسه شورای اندیشه ورز ورزش تهران با حضور پیشکسوتان

اولین جلسه “شورای اندیشه ورز” ورزش تهران به ابتکار اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران و با حضور پیش‌کسوتان و سرمایه‌های ورزش پایتخت و کشور، روز سه‌شنبه در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش پیشرو ورزش، در این جلسه و در حضور “علی جوادی” مدیرکل ورزش و جوانان استان، “ارشدی” مشاور مدیرکل، “ایرجی” معاون توسعه امور ورزش، مدیران ستادی و رؤسای ادارات ورزش و جوانان حوزه‌ها و شهرستان‌های استان، پس‌از پخش کلیپ سرود تهران و کلیپ المپیاد ورزشی، بزرگان، پیش‌کسوتان و صاحب‌نظران رشته‌های مختلف به بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با ورزش تهران و کشور پرداختند و در ادامه مدیرکل ضمن جمع‌بندی، هدف از تشکیل این جلسه و شورای اندیشه ورز را عنوان کرد و دیدگاه‌های خود را در این ارتباط مطرح نمود و درادامه، احکام اعضای “شورای اندیشه ورز” توسط مدیرکل و دیگر مسئولان اعطاء شد.

میرزا آقابیک: تیم‌های آموزشی و پایه کشور نیاز قهرمانی هستند
حسن میرزا آقابیک پیش‌کسوت بسکتبال در این جلسه گفت: امروز مشکل بزرگ ما با فدراسیون‌هاست که می‌خواهند تهران را ضعیف‌ ببیند و اجازه رشد به آن ندهند. امروزه دوران بعد از نسل طلایی که بسکتبال تهران یازده، دوازده ملی پوش داشت، گذشته و چند سالیست خیلی به این مسائل توجه نمی‌شود. تیم‌های آموزشی و پایه کشور که نیاز قهرمانی هستند، توان شرکت در مسابقات را ندارند و معلوم نیست که پول‌ها چگونه هزینه می‌شوند؟ هیات بسکتبال استان تهران دارای سالن نیست و تنها بخشی از ساعات سالن اجاره ای را به هیأت‌ اختصاص می دهند.

وادی: ماده ۸۸ معضل بزرگی در ورزش قهرمانی است
ابراهیم وادی پیش‌کسوت والیبال هم گفت: والیبال تهران از نظر سخت افزاری و سالن دچار مشکل است. اداره‌کل بخشی از زمان سالن را در اختیار هیات‌ها قرار داده و هیات تا سالن را کامل در اختیار نداشته باشد، نمی‌تواند آموزش ‌و پرورش را به سطح عالی برساند. ماده ۸۸ معضل بزرگی در ورزش قهرمانی است. اگر سخت‌افزار و زیرساخت در اختیارمان نباشد از ورزش قهرمانی دور می‌شویم و این به سود ورزش قهرمانی نیست.
وی افزود: حمایت‌های مادی و معنوی از طرف مسئولان ورزش باید از تیم‌ها صورت بگیرد و آن‌ها رها نشوند. هزینه‌ها امروز سرسام‌آور است و هر کسی وارد تیم‌داری نمی‌شود و اگر کسی هم وارد شود باید مورد حمایت قرار گیرد و از طرف مدیران پایین‌دستی فراری داده نشود و یا دلسردی ایجاد نکنند.

حمیدی: باید نگاه‌ها تغییر کند و به سمت بچه‌ها برود
مهرزاد حمیدی پیش‌کسوت ورزش دانشگاهی نیز در این جلسه ضمن تشکر از فرصت ایجاد شده، عنوان کرد: ورزش ستان تهران باید اولویت‌بندی شود و متمرکز شده و اولویت‌ها را شناسایی کنیم. دو مساله اولویت امروز ورزش تهران است و به‌دلیل ویژگی‌های کلان‌شهر تهران باید به این سمت برود، راهی که دنیا دارد به آن سمت می‌رود؛ ابتدا فعالیت حرکتی است که باید نگاه‌ها تغییر کند و به سمت بچه‌ها برود. شرایط خیابان‌ها و آپارتمان‌ها به‌گونه‌ای است که بچه‌ها دیگر فرصت و مکانی برای ورزش کردن ندارد و درنتیجه از بچه ها قهرمان و باشگاهی به وجود نمی‌آید. کم شدن مدال‌ها در مسابقات آسیایی حاصل این است که ما بچه‌ها را فراموش کرده‌ایم. گم‌شده ورزش تهران در بچه‌هاست؛ بچه‌های پنج، شش و هفت ساله و این یک صبر استراتژیک می خواهد. تمام امکانات ورزشی تهران به پدر و مادرها اختصاص یافته و بچه‌ها دیگر در خیابان‌ها و در مدارسی که یک ساعت و نیم زمان ورزش دارند، فرصت ورزش کردن پیدا نمی‌کنند، باید چرخش به سمت بچه‌ها باشد، باید روی پایه کار کنیم؛ مثل مدل مرحوم یزدانی خرم در رشته والیبال.
وی افزود: در گذشته تهران افتخارات بسیاری داشت، اما تهران امروز با بچه‌های ناتوان و کم‌توان روب‌روست و نمی‌توان روی آن‌ها کار کرد. توان حرکتی که نباشد، بچه‌ها از دور قهرمانی خارج می‌شوند و نقش تهران هم در قهرمانی ها کم خواهد شد. شهرهای بزرگ دیگر پشتوانه قهرمانی ندارند، چون بچه‌ها فرصت ورزش کردن ندارند.
وی ادامه داد: مورد دیگر نظام یکپارچه است. ورزش تهران باید به یک هم‌بستگی بین بخشی دست یابد با هماهنگی با آموزش‌وپرورش، شهرداری و دیگر واحدها و بخش‌های مختلفی که در تهران در بخش ورزش فعال هستند. باید تقسیم کار درون استانی و درون شهری ایجاد شود. اگر این مهم اتفاق بیفتد، نتیجه آن در کوتاه‌مدت به نفع ورزش تهران است. در تهران هزینه‌ها سنگین و بسیار طاقت فرسا و اعتبارات کم است، اکثر هزینه‌ها صرف هزینه‌های پرسنلی، مرمت و تعمیر می‌شود و به ورزش چیزی نمی‌رسد؛ هم انرژی مدیر و هم مسائل مالی و هم تجهیزات را صرف خود می‌کند و درواقع برای سرمایه‌گذاری روی ورزش کم می آوریم.

کمیجانی: هیات نجات‌غریق استان تهران فاقد یک مکان خاص و استخر است
کمیجانی پیش‌کسوت نجات‌غریق نیز گفت: شرح وظیفه فدراسیون و هیات‌های نجات‌غریق استانی با کلیه رشته‌های ورزشی فرق می‌کند و مستلزم توجه خاص به آن است. یک منجی غریق کار عبادی انجام می‌دهد و باعث پیشگیری از جان انسان‌ها در کل کشور به‌ویژه در کلان‌شهر تهران می شود که دارای بیشترین مکان آبی و استخر است.
وی افزود: هیات نجات‌غریق استان تهران فاقد یک مکان خاص و یک استخر است تا بتواند کار اصلی خود را در آن مکان انجام دهد، به‌همین دلیل استعدادیابی صورت نمی‌گیرد چون استخری وجود ندارد، نظارت و کلاس‌های آموزشی انجام نمی‌شود بازهم چون استخر ندارد، مسابقه برگزار نمی‌کند چون مکانی وجود ندارد حتی برای تمرین. امروزه استخرها منجی غریق کم دارند و بدون نظارت بر این مهم مجوز فعالیت صادر می‌شود. به‌دلیل کرونا بسیاری از ناجیان غریق جذب کارهای دیگر شدند و استخرها استاندارد کافی ندارند و نظارت بر ورودی استخرها در تهران صورت نمی‌گیرد و باید نظارت خوبی بر همه فعالیت‌های این رشته انجام شود.

خوش جان: ورزش باستانی ستون و پدرخوانده ورزش کشور است
محمد خوش جان پیش‌کسوت ورزش باستانی و کشتی پهلوانی در این جلسه گفت: فقر ورزش زورخانه این است که مدال‌آور نیست. مسئولان به ورزش‌های مدال‌آور توجه دارند، در حالی که ورزش زورخانه ای ریشه در تاریخ، فرهنگ و دین ما دارد. بیشتر ورزشکاران شهید از خانواده ورزش زورخانه‌ای هستند، بااین‌حال خوشحالیم که برای اولین‌بار در شورای ورزش از یک موسپید ورزش باستانی دعوت شده‌ که جای تشکر دارد. در تمام جلسات از ورزش باستانی نماینده ای وجود ندارد، چون این رشته را نمی‌بینیم و کاری باهاش نداریم، اما خوشحالیم که امروز ورزش زورخانه‌ای در خانه همه مردم هست، چون ما به داشته‌های مان اعتقاد داریم.
وی تاکید کرد: ورزش باستانی ستون و پدرخوانده ورزش کشور است، اما چون مدال‌آور نیست به آن توجه نمی‌شود، درحالی‌که در سایر رشته‌ها وقت و عمر قهرمان به سر می‌آید، آن‌ها باید با رشته خود خداحافظی کنند اما پایان عمر قهرمانی در رشته ما وجود ندارد و زورخانه‌ها می‌تواند مقدمه زندگی پهلوانی باشد. پیش‌کسوتان و کهنه سواران در ورزش گم شده‌اند، دیده نمی‌شوند و از تمام تجربه‌ها و داشته‌های شان که قابل تأمل است، استفاده نمی‌شود. رشد در سایر رشته ها دلیلی بر حذف سنت‌ها نیست باید به رشته‌های سنتی احترام بگذاریم، اما امروز این اتفاق نمی‌افتد. از شخص شما علی جوادی مدیرکل تشکر می‌کنم که براساس عقیده‌ای که دارد به رشته پهلوانی و زورخانه‌ای توجه می‌کند. در هیچ رشته‌ای مثل ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ارادت به ساحت مقدس خداوند، انبیا و امامان صورت نمی‌گیرد، اما بیشتر زورخانه‌های ما امروز به غیر از تهران فعال نیستند و حتی شهرداری پس‌از ساخت زورخانه آن را به ورزشکاران زورخانه اجاره می‌دهد.
خوش جان با تقدیر از حمایت‌های علی جوادی مدیرکل که باعث شد برای اولین‌بار مسابقات کشتی پهلوانی برگزار شود، گفت: رشته ما در کشور در رده هفدهم بود و الان در رده دوم است، هرچند که این هم قابل‌قبول نیست. در سال‌های گذشته شرایط به‌گونه‌ای بود که امتیاز تهران حساب نمی‌شد تا سایر استان‌ها باانگیزه باشند و رشد کنند. خوشبختانه حمایت رهبری از ورزش زورخانه ای، مسئولیت همه مسئولان را سنگین‌تر کرده‌ است، ان‌شاءالله که این مورد مدنظر قرار گیرد و توسط مسئولان به این رشته کمک شود، هرچند که ورزش زورخانه‌ای هزینه آن‌چنانی ندارد و فقط احترام و حرمت می خواهد.

ابوالقاسمی: هزینه برای ورزش یک نوع سرمایه‌گذاری است
فاطمه ابوالقاسمی پیش‌کسوت ورزش آمادگی جسمانی در ادامه جلسه گفت: همه‌ ما این‌جا جمع شده‌ایم تا کمک کنیم به ورزش به‌ویژه به ورزش استان تهران. امروز مردم با ورزش قهر کرده‌اند و ورزش جایگاه خود را در بین مردم از دست داده است، چراکه مسائل اقتصادی از جمله گران بودن هزینه باشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی امکان ورود آن‌ها را به باشگاه ها نمی‌دهد. باید در وهله اول تدبیری انجام شود تا هزینه باشگاه ها پایین بیاید و مردم با ورزش آشتی کنند و به سمت باشگاه‌ها بیایند.
وی افزود: یکی از مشکلات اصلی نبودن تعامل با آموزش‌وپرورش است که می‌تواند خیلی کمک کند. اگر همکاری و تعامل خوب با آموزش‌وپرورش برقرار شود، می توانیم در خیلی از رشته ها استعدادیابی کرد، البته شعار خیلی می‌دهیم، مقاله می‌نویسیم و حرف می‌زنیم، اما برنامه نداریم و برای رسیدن به اهداف نیاز به برنامه و راهکار است. باید یک برنامه اجرایی داشته باشیم.
ابوالقاسمی تأکید کرد: در ورزش همگانی و آمادگی جسمانی هشتاد درصد این رشته‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، باید شرایط جذب بانوان به باشگاه‌ها فراهم شود تا مردم و خصوصاً بانوان با ورزش آشتی کنند و جامعه سالمی داشته باشیم. هزینه برای ورزش یک نوع سرمایه‌گذاری است و می‌تواند از بسیاری از معضلات اجتماعی از طریق ورزش جلوگیری کرد.

مهدوی نیا: امکان ورزش کردن برای بچه‌ها را جایگزین بازی‌های کامپیوتری کنیم
مسعود مهدوی نیا پیش‌کسوت رشته قایق‌رانی نیزگفت: زیرساخت‌های قایق‌رانی محدود است، اما با همه محدودیت ها برای‌اینکه در بخش قهرمانی و رسیدن به مدال المپیک موفق باشیم باید ده سال کار کرد. اگر بخواهیم بستر را فراهم کنیم باید از سن پایین امکان ورزش کردن را برای بچه‌ها فراهم کرد تا آن را جایگزین بازی‌های کامپیوتری کنیم.
وی تاکید کرد: اگر به‌دنبال قهرمان پروری هستیم باید آن را در بخش‌های پایین جامعه جست‌وجو کنیم که با کارهای سخت آشنایی بیشتری دارند تا بچه‌های بالای شهر. ویترین هر رشته‌ای مدال المپیک است و برای این ویترین خوب باید در بخش استعدادیابی، نرم های جهانی را تحت نظر بگیریم ، کلاس‌های بین‌المللی برای مربیان و داوران برگزار شود و هیأت‌ها درگیر فدراسیون نباشند و از مدرسین خوب برای مربیان استفاده کنند .
مهدوی نیا پیشنهاد کرد که در رده‌های سنی پایین استعدادیابی خوبی صورت بگیرد و در ادامه استعداد پذیری انجام شود و از استعداد ها حمایت کنیم، به‌ویژه در رشته قایق‌رانی و در نهایت زیرساخت‌ها را با کمک شهرداری در اقصی نقاط تهران پایه‌گذاری نماییم.

هادی زاده: تبعیض بین افراد دارای معلولیت و افراد دیگر در ورزش برداشته شود
علی اصغر هادی زاده پیش‌کسوت ورزش کم‌بینایان و نابینایان در این جلسه گفت: حضور این بزرگان که درواقع گنجینه بزرگ و عزیزی هستند باید به شکل تخصصی‌تر در کمیسیون‌های کوچک‌تری انجام شود تا به مسائل بپردازند و از کلی‌گویی فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: ماده ۸۸ آفت ورزش کشور و تهران است و اداره‌کل ورزش و جوانان و وزارت ورزش باید فکر اساسی کنند و با حرف مسائل حل نمی‌شود. قرار بود اماکن اضافی را بفروشیم تا مردم راحت‌تر از این مکان ها استفاده کنند باید در این ارتباط یک فکر اساسی صورت گیرد.
هادی زاده گفت: تعدادی از ورزش های معلول به فدراسیون‌های خاص رفته اند، اما هیات‌ها این کار را نکرده و در رشته‌های مختلف تعدادی از هیات‌های تهرانی به این قضیه ورود نکرده‌اند. درواقع به ورزشکاران کم توان و نابینا ظلم می‌شود. ۱۵ درصد جامعه معلول است، ۱۰ درصد تحت پوشش فدراسیون هستند و هیات‌ها و اماکن ورزشی هم باید ۱۰ درصد از امکانات خود را در اختیار بچه‌های معلول و کم‌توان قرار دهند. باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا تبعیض بین افراد دارای معلولیت و افراد دیگر در ورزش برداشته شود .

مرادی: حلقه مفقوده قطع ارتباط با آموزشگاه هاست
وحید مرادی پیش‌کسوت رشته شنا شیرجه و واترپلو هم در این جلسه گفت: برای برون رفت از ورزش باید به‌دنبال راهکار بود و تهران به‌عنوان پایتخت کشور درگیر موضوعاتی است و باید نگاه را کلی تر و فراتر از یک رشته دید.
به گفته وی توسعه ورزش بر پنج پایه استوار است؛ نیروی انسانی متبحر، داشتن برنامه مدون و هدفمند، منابع مالی، نیروی جوان و امکانات سخت‌افزاری .
مرادی افزود: مشکلات ماده ۸۸ حاصل نگاه مسئولین ورزش به‌دلیل محدودیت‌های مالی بود و دنبال پول‌سازی از امکانات ورزشی بودند و متأسفانه به ‌بیراهه رفته‌ایم و گرفتار شده‌ایم. امکانات ورزشی هیات‌ها و فدراسیون‌ها گرفته شد و مجدداً به آن‌ها اجاره داده می‌شود و با دست خودمان برای ورزش گرفتاری ایجاد کردیم و این محدود به یک یا دو رشته نمی‌شود. توسعه ورزش مبتنی بر توسعه باشگاه‌هاست. در همه کشورهای پیشرفته دنیا باشگاه‌ها توسط مردم اداره می‌شود، اما در کشور ما فاقد چنین شرایطی هستیم. همه مسئولیت متوجه یک باشگاه را به هیات استان‌ها داده‌ایم و امکانات هم نمی‌دهیم . وظیفه هیات‌های ورزشی کشف نخبگان است؛ حلقه مفقوده قطع ارتباط با آموزشگاه هاست و همه این‌ها فراموش شده. هیات‌ها، باشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش باید به این سمت بروند و توجه به امکانات سخت‌افزاری در گرو جذب بچه‌ها و کشف نخبه پروری و استعدادیابی است، ضمن این‌که باید تغییری در نگرش‌ها ایجاد شود. ارزش معنوی را کم‌رنگ کرده‌ایم و به ارزش مادی بها داده‌ایم و در ارزش‌گذاری‌ها اشتباه کرده‌ایم. ماده ۸۸ باعث گران شدن ورزش شده ‌است، درحالی‌که ورزش باید رایگان در اختیار مردم باشد. حتی برای راه رفتن در فضای ورزش باید پول داد. پیشنهاد من این است که نگاه مان به این سمت برود که ورزش حرفه‌ای را از آماتور جدا کنیم، تکلیف ماده ۸۸ را نیز باید مشخص کرد، ضمن این‌که کشف نخبگان از طریق آموزش‌وپرورش را فراموش نکنیم و دراین‌ارتباط باید کار عملیاتی انجام شود.

علی آبادی: جمع کردن بزرگان ورزش کشور و تهران هنر است
محمد علی آبادی پیش‌کسوت شنا شیرجه و واترپلو نیز گفت: جمع کردن این افراد هنر است؛ جمع کردن بزرگان ورزش کشور و تهران. راه این است؛ باید استاندار، شهردار و مدیرکل آموزش‌وپرورش در این جلسه باشند تا با درددل‌ها آشنا شوند. این جلسات باید خروجی داشته باشد. کلان‌شهری که تعداد جمعیت شب و روزش فرق می‌کند، این باعث بروز مشکلات می‌شود. باید با آموزش‌وپرورش آشتی کنیم و امکانات شهرداری و آموزش‌وپرورش را هم برای کمک به ورزش استان تهران بسیج کنیم.

قربانی: طی این سال‌ها یک باشگاه بولینگ تأسیس نکرده‌ایم
شاپور قربانی پیش‌کسوت ورزش بولینگ و بیلیارد نیز در این جلسه خواستار استمرار آن شد و گفت: متأسفانه در کشورمان طی این سال‌ها یک باشگاه بولینگ تأسیس نکرده‌ایم و اگر هم هست مربوط به بخش خصوصی است و این می‌تواند یک ناکامی در ورزش باشد. هرچقدر در ورزش هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم برای آینده مهم است و دولتمردان باید این مهم را درک کنند. تهران با این جمعیت و با این وسعت نباید یک مکانی برای بولینگ داشته باشد؟ در شهرستان‌ها که نمی‌شود انتظار چنین چیزی را داشت.
وی افزود: ورزش بولینگ علاوه‌بر جسم، ورزش فکر است، هدف گیری و ورزش مغز است. ورزش بولینگ با تور و توپ فرق می‌کند، هر لاین بولینگ سه‌تا چهار میلیارد هزینه دارد، چون از خارج تأمین می‌شود، بحث زمین هم مهم است و سه‌تا چهار هزار متر زمین می‌خواهد. پیشنهاد می‌کنم که برای یادگاری هم که شده، اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران یک قطعه زمین فراهم کرده و با تأمین بودجه نسبت‌به احداث یک مکان بولینگ اقدام نماید و وسایل را با دلار دولتی وارد کند.

جعفری: از امکانات متأسفانه استفاده بهینه نمی‌شود
جعفری پیش‌کسوت ورزش روستایی نیزدر این جلسه گفت: خوشبختانه همدلی خوبی در ورزش استان تهران وجود دارد و علت آن استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های موجود است، اما نباید ساختار تشکیلات استان تهران متناسب با چهل سال پیش باشد، حتی آیین‌نامه هیات ها هم این‌گونه است. در ارزیابی‌ها، استان تهران استان ویژه‌ای است و ساختار تهران را به سایر استان‌ها تعمیم می دهند، ولی برای نگه‌داشت نیروهای انسانی متخصص باید یک بازنگری در برایند حقوقی آن‌ها انجام شود.
وی ادامه داد: از امکانات متأسفانه استفاده بهینه نمی‌شود و باید به‌دنبال بحث تعدیل ضوابط و دستورات باشیم و برای رفع نیازها از داشته‌های خودمان بکار بگیریم. درحال‌حاضر سرانه معیار نیست و زمان استفاده از فضاهای ورزشی مهم است.
جعفری با تأکید بر رسیدن به بلوغ فرهنگی و اجتماعی افزود: باید در قالب یک برنامه و چهارچوب مدون، توزیع متناسبی صورت گیرد و بالاشهر و پایین‌شهر هم باید با هم دیده شوند. ضمن آن‌که درمورد بچه‌ها بحث مهارت‌های زندگی باید مورد توجه قرار گیرد و این‌گونه نباشد که همه باید قهرمان فوتبال شوند.

دادگر: در تیراندازی رنکینگ اول دنیای ما به رده نودم سقوط کرد
علی دادگر پیش‌کسوت رشته تیراندازی هم گفت: سرمایه‌گذاری باید در آموزش‌وپرورش صورت گیرد. ریشه ورزش ما در آموزش‌وپرورش است. اگر می‌خواهیم به آیندگان خدمت کنیم و اگر می‌خواهیم در ورزش کشور موفق باشیم، باید به‌کار گماردن آدم‌های بزرگ در کارهای بزرگ صورت گیرد و نمی‌توان با آدم‌های کوچک کارهای بزرگ انجام داد. متأسفانه در تیراندازی رنکینگ اول دنیای ما به رده نودم سقوط کرده و این نیازمند توجه جدی به رشته تیراندازی در تهران و کشور است.

خسروی: داوری تهران خیلی افت کرده است
علی خسروی پیش‌کسوت داوری فوتبال و ورزش شهرداری نیز گفت: شهرداری تهران عضو مجمع دائمی فدراسیون‌های و هیات‌های ورزشی است و با ۵۰ فدراسیون تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنم با برگزاری جلساتی با شهرداری این تفاهم‌نامه‌ها اضافه شود، چراکه می‌تواند کارگشا باشد.
وی افزود: میلیاردها پول به بازیکنان فوتبال می‌دهند، اما برخی باشگاه‌ها حتی ۵۰ تماشاگر هم ندارند.
خسروی به داوری تهران در فوتبال اشاره کرد که در سال ۲۰۲۴ در لیست داوری بین‌المللی از ۷ داور، یک نفر از تهران بود و در لیست کمک داور از ۹ داور تنها ۲ داور از تهران حضور داشت، درحالی‌که در دهه‌های گذشته ۲۲ داور بین‌المللی از تهران داشتیم و این مهم باید به‌خصوص در فوتبال و در سایر هیات‌ها مورد توجه قرار گیرد. زمانی تهران آن‌قدر اعتبار داشت که در رشته‌های مختلف و در تمامی کشور قضاوت می‌کردند، اما الان داوری تهران خیلی افت کرده و من نسبت‌به تعداد کم داوران تهرانی به اداره‌کل هشدار می‌دهم.

مرادی: باید به‌دنبال کارهای عمومی و همگانی بود
مرادی پیش‌کسوت ورزش هندبال در ادامه این جلسه گفت: مشکلات تقریباً در هیات های ورزشی یکسان است؛ بحث پایه، مسائل مالی و زیرساخت‌هاست. در این جلسه بیش‌از چند هزار سال تجربه و تخصص در کشور حضور دارد، پیشنهاد این است مشکلات تهران که به مشکلات کل کشور تعمیم داده می شود را دسته‌بندی و گروه‌بندی کنیم و از تجربه و تخصص افراد در این گروه‌بندی‌ها استفاده کنیم و به‌دنبال راهکار باشیم. تنها به مشکل اشاره کردن، فایده‌ای ندارد و با در نظر گرفتن جایگاه تهران در کشور و ایران در آسیا باید این جلسات ادامه پیدا کند و مورد توجه قرار گیرد. لازمه آن، توجه، همراه با ارائه راهکار باید باشد و از تمام پتانسیل استفاده شود.
وی افزود: توانمندی‌های استان‌ها با هم فرق می‌کند، مشکلات مالی در تهران خیلی زیاد است، در زیرساخت‌ها هم مشکل وجود دارد باید به سمتی رفت که مسابقات داخلی در تهران که دارای برج‌های متعددی است، در داخل برج ها و بین آنها برگزار شود، مثل رشته تنیس روی میز و به‌دنبال کارهای عمومی و همگانی بود و دراین‌بین نخبه‌ها و استعدادها را پیدا کرد. درواقع امروز این‌جا جمع شده‌ایم تا گره‌ای از مشکلات ورزش تهران را باز کنیم و از این بابت خوشحال هستیم.

آشوری: بی‌توجهی‌های زیادی به ورزش تهران شده است
محسن آشوری پیش‌کسوت ورزش کاراته هم گفت: قطعاً استان تهران با بحران‌هایی روبروست و تنها راه برون رفت استفاده از تجربیات بزرگان و گنجینه های ارزشمند ورزش کشور است .اتفاقا امروز، روز خوب و ارزشمندی است به شرط آن‌که این جلسه خروجی داشته باشد و باعث تغییراتی باشیم. تنگناهای زیادی وجود دارد، بی‌توجهی‌های زیادی به ورزش تهران شده که صاحب جایگاه خاصی است. باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چراکه تهران شهری پرجمعیت و پایتخت کشور است.
وی افزود: کاراته جمعیت زیادی دارد و ورزش ارزانی است. در کاروان‌های اعزامی نقش ارزنده‌ای داشته، اما کاراته رو به افول است و این مشکل باید به همت وزیر ورزش و جوانان و مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران برطرف شود.

سنگینی: باید در گام اول ثبات مدیریت صورت بگیرد
فرامرز سنگینی پیش‌کسوت رشته ژیمناستیک ابتدا یاد کرد از دو فردی که در مسیر حرکت ژیمناستیک تأثیرگذار بودند؛ غضنفر جباری و سید عبدالکریم سادات رضایی که اگر تفکر آن‌ها ادامه پیدا می‌کرد، ژیمناستیک این روزها دچار کلاف سردرگم نمی‌شد.
وی همچنین نام ‌برد از دو پیش‌کسوت رشته ژیمناستیک استان تهران؛ استاد حسن لطیفی و روح‌الله وین که خدمات شایانی در ورزش ژیمناستیک داشته‌اند و ادامه داد: بسیاری از مشکلات در ورزش و جوانان درد مشترک است. ژیمناستیک هم به‌عنوان یک رشته پایه و پرمدال نیاز به آن دارد که به شکلی در کارگروه‌های تخصصی‌تر مشکلاتش مورد بررسی قرار گیرد و سپس نتایج به اداره‌کل اعلام شود.
سنگینی گفت: ورزش نیاز به نماد دارد ورزش‌های پایه و مدال؛ حتی زمانی‌که مدال نداشتیم روی ورزش‌های پایه به دلیل این دو ویژگی حساب باز می‌شد. باید این نمادها از طریق استان تهران مورد تشویق قرار گیرد و انگیزه در آن‌ها حفظ شود .
وی افزود: ژیمناستیک استان تهران یک جوان داشت که شش سال پیش در المپیک جوانان صاحب مدال شد که به‌مرور زمان به فراموشی سپرده شد و به دلیل بها ندادن از این رشته کناره‌گیری کرد. هیات ژیمناستیک استان چهار سال است که رئیس ندارد و تا حالا با سرپرست‌ اداره شده ‌است، اما به برکت وجود علی جوادی مدیرکل اکنون یک قهرمان ملی مسئول سامان‌دهی موقت هیات ژیمناستیک استان تهران شده‌ تا فعالیت‌ها برای برگزاری انتخابات انجام شود. فراموش نکنیم باید در گام اول ثبات مدیریت صورت بگیرد، باید قابلیت‌هایی را که ژیمناستیک دارد جمع‌وجور کرد و مهم‌ترین موضوع برگزاری یک انتخابات است تا بعد از چهارسال ژیمناستیک صاحب رئیس شود. برای ریاست هیات‌ها نیز از ورزشکاران ملی‌پوشان همان رشته استفاده شود و این مهم است که از ورزشکاران حمایت شود و این می‌تواند یکی از وظایف اداره‌کل باشد.

مرشدی: حاصل این جلسات باید تشکیل کمیته‌های تخصصی باشد
مسعود مرشدی پیش‌کسوت رشته هندبال نیز بر عدالت و عدالت محوری تأکید کرد و گفت: باید در ورزش عدالت‌محور بود. انتخاب ها و عزل‌ها نباید از مسیر خود خارج شود، چراکه تهران کانون مرکز توجهات است. هندبال تهران باید در مسیری قرار گیرد که بتواند به ورزش هندبال کشور کمک کند و برای ریاست هیات هندبال باید از وجود ورزشی‌ها در استان تهران استفاده کرد و مسئولیت مدیران همین خواهد بود، چراکه مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها بسیار زود گذر هستند.
وی تأکید کرد: باید هندبال تهران مورد توجه ویژه و کامل قرار گیرد و حاصل این جلسات تشکیل کمیته‌های تخصصی باشد تا بتوان بیشتر به هندبال تهران و کشور برای رسیدن به موفقیت کمک کرد.

احتشام زاده: در مجامع فدراسیون‌ها، پیش‌کسوتان حتی یک نماینده هم ندارند
مجید احتشام زاده پیش‌کسوت رشته تنیس روی میز در این جلسه گفت: پیش‌کسوتان تهران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند و باید تندیس آن‌ها در خیابان‌ها و مراکز شهر نصب شود تا بزرگان و قهرمانان بدانند که نام شان جاودان خواهد بود.
وی از چهره‌های صاحب‌نام در عرصه رشته‌های مختلف یاد کرد که باید نام آن‌ها بر استادیوم‌ها و مکان‌های ورزشی قرار گیرد تا نام شان فراموش نشود.
احتشام زاده همچنین تأکید کرد: در کشور آلمان رئیس فدراسیون فوتبال از طریق ۵۷ پیش‌کسوت انتخاب می‌شود، اما در مجامع فدراسیون‌ها، پیش‌کسوتان حتی یک نماینده هم ندارند. قهرمانان بزرگی داریم که می‌توانند در مجامع حضور داشته باشند، ضمن این‌که باید تجلیل از پیش‌کسوتان و پیش‌کسوتانی که در عرصه ورزش همچنان مقام آوری و عنوان قهرمانی دارند، فراموش نشود و هر ماه به یک پیش‌کسوت سر زد و از او تجلیل کرد. می‌توان کارت ویژه برای ورود آن‌ها به استادیوم‌ها و استفاده از اماکن ورزشی هم برای خود و هم خانواده‌های شان تهیه کرد. شهرداری تهران در تجلیل از قهرمانان باید قهرمانان تهرانی را مدنظر قرار دهد و نه ورزشکاران تمام استان ها را. تهران هم باید به فکر تجلیل از قهرمانان و به‌ویژه پیش‌کسوتان خود باشد.

جلالی: راهکار ما باید بنیادی و بومی باشد و کاملاً عملیاتی
مجید جلالی پیش‌کسوت رشته فوتبال با تأکید بر این‌که ما دعوت شده ایم تا راهکاری در حوزه فوتبال برای بهبود وضعیت فوتبال در شهر تهران ارائه کنیم، گفت: تلاش خواهم کرد در روزهای آینده راهکار مفیدی را همراه با جزئیات زیاد به اداره‌کل تقدیم کنم، راهکاری که باید بنیادی و بومی باشد و کاملاً عملیاتی. قطعاً طرحی که ارائه می‌شود، هم مشکلاتی را پیش رو دارد و هم نیازمندی‌هایی؛ مانند بودجه، اماکن، دانش تخصصی، ابزار و تجهیزات، پرسنل متخصص و قوانین و آیین‌نامه.
وی تاکید کرد: اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران به‌تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات و نیازمندی ها را برای عملیاتی شدن این طرح برطرف کند. پیشنهاد من تشکیل ستادی است در مورد فوتبال تهران که متأسفانه کاملاً نابود شده ‌است. مسئولیت مشترکی است برای عواملی که می‌توانند در برون رفت از این مشکل دخیل باشند و فقط اداره‌کل نمی‌تواند به‌تنهایی این مشکلات را برطرف کند. باید ستادی متشکل از اداره‌کل، هیات فوتبال، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و برخی از نهادها تشکیل شود و دراین‌بین حتماً صاحب یک نظام هماهنگ در فوتبال بشویم.

خلیلی: کم کردن فاصله با آموزش‌وپرورش می‌تواند بسیار مفید باشد
رضا عموزاده خلیلی پیش‌کسوت ورزش دانش‌آموزی نیز پیشنهاد کرد که توجه به ورزش‌های پایه و کم کردن فاصله با آموزش‌وپرورش و نگاه به آموزش‌وپرورش می‌تواند بسیار مفید باشد.
وی تاکید کرد: تجربه خوب نسل طلایی در والیبال که از سوی مرحوم یزدانی خرم از دهه هفتاد شروع شد و انعقاد قرارداد طلایی بین فدراسیون والیبال و آموزش‌وپرورش در تهران که حاصل آن یک نسل طلایی بود و متعاقب آن کانون‌های مشترکی هم با حضور مربی والیبال خارجی تشکیل شد، باید مدنظر قرار گیرد، حرکت بزرگی که ثمره استعدادیابی بود و آن نسل طلایی را به ورزش ایران معرفی کرد.
عموزاده خلیلی افزود: دستاورد امروز می‌تواند آن باشد که اداره‌کل ورزش و جوانان و آموزش‌وپرورش چنین طرحی را اجرایی کنند و تفاهم‌نامه هیات های ورزشی با آموزش‌وپرورش هم می‌تواند کمک کند. الگوهایی که وجود دارد، باید بروز و امروزی شود و چیزی که امروز بکاریم، آیندگان از آن بهره‌مند خواهند شد. در این بین جوانان را نباید فراموش کرد؛ مخصوصاً هم جوانان بالفعل و هم جوانان بالقوه را.

ساوه شمشکی: پیست شمشک مدت پنج سال است که تعطیل شده
عیسی ساوه شمشکی پیش‌کسوت رشته اسکی نیز در این جلسه از مدیرکل ورزش و جوانان به‌خاطر تشکیل این جلسه با پیش‌کسوتان تشکر کرد و گفت: متأسفانه بعضی‌ها دوست دارند که پیش‌کسوتان کنار باشند و این چند سال این‌گونه بوده‌است.
وی سپس به تاریخ ورزش اسکی اشاره کرد که مدت بیست سال در آن فرهنگ‌سازی صورت گرفت تا از سال هشتاد اسکی جایگاه خود را پیدا کرده و بتواند با برگزاری ۳۰ دوره لیگ، مسابقات را با حضور ۸۰ تا ۹۰ نفر برگزار کند و باعث شود فدراسیون جهانی سرانجام لیگ‌های ایران را در تقویم خود ثبت کند.
ساوه شمشکی افزود: متأسفانه از زمانی‌که پیست های اسکی به شرکت تجهیز واگذار شد با بی‌توجهی همراه شد، به‌گونه‌ای که پیست شمشک اکنون مدت پنج سال است که تعطیل شده و پیست دیزین هم سال گذشته تعطیل بوده‌است.
وی به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران پیشنهاد کرد تا کمک کند در راه‌اندازی پیست شمشک با توجه به این‌که ظرفیت پیست آبعلی هم کم شده‌است. کمک شود تا این پیست در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و حداقل از این طریق، بچه‌های بومی و بچه‌های محلی بتوانند از این ورزش زمستانی استفاده کنند.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا