اخبار ورزشیفوتبالفوتبال ایرانویژه‌های خبری

اعلام توضیحات کامل و شفاف درمورد دستورالعمل جنجالی سقف بودجه

نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: برای اجرای قانون ناظر بر قرارداد و سقف بودجه، فدراسیون را امتحان نکنید.
به گزارش پیشرو ورزش، نشست تدوین و شفاف سازی درخصوص دستورالعمل ناظر بر سقف بودجه و تشریح قوانین نقل و انتقالاتی، با حضور محمدرضا کشوری فرد (سرپرست سازمان لیگ)، منصور قنبرزاده (نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال)، علی خطیر (مشاور عالی رئیس فدراسیون) و فرشید طاهری (مسؤول کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ) برگزار شد.

* اتفاقی یک شبه نیفتاده است

قنبرزاده در ابتدای این نشست در مورد اینکه آیین نامه نقل و انتقالات موافقان و مخالفان زیادی داشته، گفت: درخواست دوستان بود که شفاف سازی شود. شعاری را برای اجرای این قانون گذاشتیم تحت عنوان «برای اجرای قانون ناظر بر قرارداد و سقف بودجه، فدراسیون را امتحان نکنید»؛ چون تمام مسائلش برای اجرای این پروژه سنجیده شده، بدون اینکه جنبه رسانه‌ای داشته باشد بیش از ۵ ماه کار شد. اطلاعات جامعی اخذ شد. اینطور نیست که یک شبه اتفاق افتاده باشد.

* مبلغ قراردادها را از ما خواستند

وی افزود: برای این موضوع با عنایت به چند مطلب بسیار مهم با نهادهای بالا دستی مکاتبه کردیم. به طور مثال در خصوص سهام عدالت مکاتباتی را از نهادهای بالادستی داشتیم. فضای اقتصادی کشور و نظارت بر میزان مبلغ قرارداد تیم ‌های باشگاهی که سهام عدالت دارند و شرکت‌های دولتی و صنعتی موضوع نامه بوده و در واقع نهادهای بالادستی از فدراسیون فوتبال توضیح خواستند. مکاتباتش برای باشگاه‌های ذی‌ربط که حدود ۱۳ باشگاه لیگ برتری هستند ارسال خواهد شد. صندوق‌های بازنشستگی حق و حقوق بازنشسته‌ها یا سهام عدالت که حق و حقوق دهک‌های پایین جامعه است. در بسیاری از این شرکت‌ها دارای سهام هستند. همان‌ها مکاتباتی با نهادهای بالادستی کردند و خواستار این شدند که در بحث قراردادهای تیم‌های باشگاهی نظارت جامعی باشد. از ما گزارش خواستند. حتی مبلغ قراردادها را از ما خواستند، چراکه با این شرکت‌ها مشارکت دارند و حق ورود به این مسائل را دارند.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: از نهادهای بالادستی این قضیه را پیگیری کردند. نهادهای نظارتی هم می‌توانند در بحث قراردادهایی که به هر میزان از سهام عدالت یا سهام‌هایی که دولت سهامدار است، ورود کنند. طبیعتاً نظارت بسیار جامعی انجام دادند. ریاست سازمان بازرسی کل کشور هم در این خصوص توضیحاتی را ارائه دادند.

* قوانین باید منطبق با آیین نامه‌های انضباطی باشند

قنبرزاده در مورد اینکه اعضای کارگروه چه کسانی هستند، عنوان کرد: کارگروهی که داشتیم بر اساس دستور رئیس فدراسیون متشکل از خطیر به عنوان مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال، نصیرزاده در جایگاه مسؤولیت حقوقی که کمیته تدوین مقررات است. زارعی مدیر مجوز حرفه‌ای، نورشرق رئیس کمیته وضعیت بازیکنان، کشوری فرد به عنوان سرپرست سامان لیگ و حسن زاده کمیته انضباطی به عنوان مشاور حضور دارند. قوانینی که وضع می‌کنیم باید منطبق با آیین نامه‌های انضباطی باشند.

* تیمی که ۳ بار مجوز ملی نگیرد از لیگ برتر حذف می‌شود

قنبرزاده در خصوص اینکه گفته می‌شود این قانون من درآوردی ناشی از عدم اطلاع فدراسیون فوتبال از بودجه کارخانجات صنعتی و هزینه آن‌ها در تیم‌هایی مانند گل‌گهر، مس رفسنجان و سپاهان است، گفت: یک سری الزمات داریم. باشگاه‌هایی که در لیگ برتر هستند به خاطر قوانین AFC، باید مجوز حرفه‌ای و یا ملی بگیرند. از ۱۶ تیم لیگ برتری فقط ۶ تیم توانستند مجوزه حرفه‌ای بگیرند. ۱۰ تیم نه مجوز حرفه‌ای گرفتند نه مجوز ملی، چنانچه ۳ دوره متوالی باشگاهی موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای یا ملی نشود طبق الزامات AFC حق حضور در لیگ برتر را هم ندارد. از این ۱۰ تیم هم تعداد قابل توجهی، ۳ دوره است حتی مجوز ملی هم نگرفتند.

* مشکلات اکثر باشگاه‌ها در خصوص مجوز حرفه‌ای صورت‌های مالی است

قنبرزاده در ادامه افزود: ما برای اینکه نمی خواستیم التهاباتی در جامعه به وجود بیاید کمیته مجوز حرفه‌ای اخطارهایی را به آن ها دادیم، چنانچه نتوانند در سال آینده استانداردهای خود را به روز کنند. اکثر مشکلاتی هم که وجود داشته در خصوص باشگاه مالی بوده است در واقعا باشگاه هایی که مجوز نگرفتند صورت مالی آن ها زیان‌ده بوده است. زیان ده به این معنا می‌باشد که طبق قانون ۱۴۱ قانون تجارت چانچه یک شرکت نتواند طی سال مالی زیان ده باشد یا باید نیمی از سهام خود را کاهش بدهد و یا هیأت مدیره آن بیاید و از سهام داران تقاضای انحلال بکند.

* الزمات AFC را رعایت نکنیم چند باشگاه در معرض انحلال قرار می‌گیرند

نایب رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره الزمات AFC گفت: پس بنابراین اگر قانون تجارت و الزامات AFC را برای سال آینده رعایت نکنیم چند باشگاه ماه در معرض انحلال قرار می‌گیرد. یکی از دلایل این فرایند کمک به فوتبال کشورمان است تا به سمت انحلال نروند. آن ۶ تیمی هم که مجوز گرفتند ۴ تیم سهمیه آسیایی داشتند و ۲ تیم هم مشمول قانون ۱۴۱ می‌شدند و درآمدهای آن ها با هزینه هایشان مطابقت نداشت. مالکان باشگاه‌ها هم قول داده‌اند طبق یک فرایند بدهی های سال‌های گذشته خود را پرداخت کنند تا دیگر دچار مشکل نباشند. روندی را هم پیش می‌بریم برای این است که باشگاه‌های ما به سمت ورشکستگی نرود الزمات AFC کمک به ما کمک می‌کند.

* سقف قرارداد مرجع قانونی داشته و براساس اطلاعات درست بوده است

وی در خصوص سقف بودجه و مبنای آن گفت: مبنا روشن است اول اینکه عمده باشگاه های زیان ده هستند و هیچ باشگاهی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان طبق اسناد و در کدال درآمد نداشته است. وقتی سقف بودجه برای تیم های آسیایی و اول تا چهارم لیگ ۳۲۵ میلیارد در نظر گرفته می شود در واقع بیش از درآمد سال گذشته باشگاه‌ها است. همچنین تعدادی از این باشگاه ها زیان ده بوده اند. پس منطق و قوانین اقتصادی و الزامات AFC می گویند که باشگاه ها باید به اندازه درآمدشان هزینه کنند، پس اگر چنین اتفاقی نیفتند پس دپارتمان صدور مجوز حرفه ای برای چه کار می‌کنند و اینجا هستند. اگر نظارت‌ها صورت نگیرد طبیعتاً فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشد. با دلایلی که ذکر شد کاملاً این سقف مرجع قانونی داشته و برا اساس اطلاعات درست و الزامات و قانون تجارت بوده است.

* قرارداد بالاتر از سقف در سازمان لیگ ثبت نمی‌شود

قنبرزاده در خصوص ضمانت اجرایی این قانون، عنوان کرد: برای ضمات اجرایی هم مکانیزم بسیار قوی را در نظر گرفتیم. یکی از مکانیزم‌ها خود شرکت هستند. باشگاه‌های ما زیرمجموعه‌ای از شرکت‌شان هستند. آن‌ها بودجه می‌دهند. اینطور نیست که فقط مدیرعامل باشگاه این بودجه را تعهد کند. علاوه بر او، مدیر مالی یا خزانه دار، هیات مدیره باشگاه مربوطه و رئیس مجمع را هم انتخاب می‌کنند. رئیس مجمع، رئیس آن کارخانه یا شرکت بالادستی است که منابع مالی را تامین می‌کند. بنابراین یک مکانیزم، خود آن شرکت است که تعهدات مالی‌ را انجام می‌دهد. تمام داده‌ها در کدال و صورت‌های مالی ذکر می‌شود. قطعا خود رئیس مجمع به عنوان مثال در باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس ۲ وزیر، رئیس مجمع هستند که اختیارات را به کمیته مصارف داده‌اند. در نتیجه، این قراردادها و بودجه‌ای که به ما ابلاغ می‌شود باید به تایید کمیته مصارف برسد. یا در مورد شرکت‌های دیگر، شرکت‌های دولتی که تکلیفشان مشخص است. شرکت‌های صنعتی که بخشی از آن‌ها سهام عدالت یا سهام‌های دولتی شریک هستند بازهم رئیس مجمع‌شان باید تایید کند و پاسخگو باشد.

وی افزود: یک مکانیزم دیگر سازمان لیگ است. بر اساس سقف بودجه‌ای که تعریف کرده، دقیقا بر همان مبنا قراردادها را به ثبت می‌رساند. مکانیزمی را در سازمان لیگ به صورت حرفه‌ای تعریف کردیم. ظرف یکی دو روز آینده میزانی که باشگاه‌ها سال گذشته قراردادهای فعال دارند در آن تغذیه می‌شود. بعد از اینکه کل بودجه را آوردند، تا سقفی که تعیین شده می‌توانند قرارداد امضا کنند. اگر بیش از آن سقف بود سازمان لیگ عودت می‌دهد و بر مبنای آن تنظیم و تدوین خواهد کرد.

* پولشویی در انتظار متخلفان

قنبرزاده گفت: مکانیزم بعدی نهادهای نظارتی ملی ما هستند. این نهادها به نیابت از دولت هستند. ۱۳ باشگاه به نوعی از سهام‌های دولتی یا بخشی یا سهام عدالت استفاده می‌کنند. ناظرین آن‌ها هم روی قراردادها یا موارد خارج از مسائل ورزشی مانند اینکه می‌گویند می‌خواهند کالا بدهند، نظارت می‌کنند. قراردادهایی که ثبت می‌شوند. اگر فردی حقیقی یا حقوقی چیزی را در کدال افشا کند و ثابت شود اطلاعات خلاف اظهارات بوده، مشمول جرائم پولشویی و فرار مالیاتی می‌شوند. اگر امور مالیاتی کشور رصد کند که قراردادی در سازمان لیگ فلان مبلغ بوده ولی پرداختی که از طریق حساب‌های بانکی به یک فرد واریز شده غیر از آن باشد، مقامات قضایی امور مالیاتی هم تشکیل پرونده خواهند داد. پس یک مکانیزم هم قوانین مالیاتی است. تمام این قراردادها را سازمان امروز مالیاتی طی یک نامه رسمی از سازمان لیگ خواسته و ملزم هستیم طبق قانون این قراردادها را به سازمان امروز مالیاتی ارائه بدهیم و آن جا هم تطبیق می‌دهند.

* چگونه یک مسابقه ۳ بر صفر می‌شود؟

وی تصریح کرد: آخرین مورد هم بحث کمیته انضباطی است. بندی را داریم که چنانچه بازیکنی خارج از ضوایط قراردادی را به ثبت برساند، مشمول تنبیهات انضباطی خواهد شد. مثلا فردی قراردادی را با باشگاهی بسته بعدا متوجه شدند این فرد قراردادش به هر دلیلی غیرقانونی بوده، این هم مشمول است. اگر ثابت شود بازیکنی دو نوع قرارداد دارد، کمیته انضباطی به عنوان بازیکن غیرمجاز تشخیص می‌دهد. چنانچه باشگاه مقابل، ظرف ۲۴ ساعت اعتراض کند مورد بررسی قرار می‌گیرد. کمیته انضباطی فقط همان یک بازی را ۳ بر صفر می‌کند. مکانیزم دیگر که کمیته انضباطی در نظر گرفته، چنانچه مقامات باشگاه که امضای مجاز داشتند مشمول تنبیهات انضباطی خواهند شد. بستگی به نوع، حجم و وزن تخلف کمیته انضباطی می‌تواند رای بدهد و امتیازاتی را از آن باشگاه کم کند.

* نقش رسانه‌ها به عنوان مطالبه گر جامعه و مردم مهم است

وی گفت: یکی از مکانیزم‌هایی که در این فرایند تعریف کردیم نقش رسانه ها است در واقع ما در این کارگروه به صورت مشارکت رسانه ها را هم دیده‌ایم. خواهش ما از رسانه ها به عنوان مطالبه گر مردم و جامعه هرجا که مدارک و شواهدی را به دست می آورید کمک کنید و افشای اطلاعات کنید. به همین دلیل گفتیم یکی از مکانیزم‌های ما رسانه ها هستند. امروز با یک دهه گذشته فرق می‌کند. رسانه‌ها امروز به روز تر شدند و قوانین کشورم هم فرق کرده است. امروز عمده باشگاه های ما در کودال معرفی شدند و صورت مالی دارند.

* یکی از مطالبات حق پخش تلویزیونی است

وی در مورد اینکه دائم گفته می شود باشگاه ها زیان ده هستند، گفت: ما باسیید بیینم دنیا و کشورهای همجوار ما چه کار کردند بخش عمده ای از درآمد باشگاه ها از محل پخش تلویزیونی است و یکی از مطالبلات باشگاه ها همین است. مکاتبه ای را تاج با مجلس داشت و در برنامه هفتم این را لحاظ کنند و نکته ای که خیلی حائز اهمیت است و امیدوارم نمایندگان مجلس بشوند و پیگیر باشند ما در آینده بسیار نزدیک در فصل آتی باشگاه های آسیا باید باشگاه ها مدارکی را ارائه دهند که قرارداد با تلویزیون باشد و از این طریق درآمد داشته باشند و ما هم این موضوع را به مقامات بالادستی گوشزد کردیم. یکی از مواردی که فوتبال ما را به صورت جدی تحت تاثیر قرار می دهد همین موضوع حق پخش است. ما تمام تلاش خود را می کنیم و این مطالبه را جامعه فوتبال باید از مجلس داشته باشند.

* مدیران عامل باشگاه‌ها موافق سقف بودجه بودند

قنبرزاده در خصوص سقف قراردادهای باشگاه ها گفت: از مدیران عامل باشگاه‌ها تشکر می‌کنیم در این طرح بعضی‌ها به این موضوع اشاره داشتند که کسی مشارکت نداشته است در صورتی که پیش نویس این طرح آماده شد این اجلاسیه را با مدیران عامل باشگاه ها و یا نمایندگان تام الاختیار باشگاه ها حضور داشتند صورت جلسه را تأیید کردند. هم کتبا یک سری از مدیران عانل باشگاه در خواست سقف بوده داشتند و هم در آن جلسه طرح موضوع کردند. در بند ۴ مدیران عامل باشگاه ها به امضا رسیده است نوشته شده با مشخص سازی سقف بودجه ای موافق نمودم و به کارگروه فدراسیون اختیار داده ام تا مورخ هفتم خردادماه مشخص شود. به جز سپاهان همه مدیران عامل این موضوع را امضا کرده‌اند و با امضا کردن اکثریت مدیران عامل باشگاه‌ها این قانون قابل اجرا است.

* ملاک ما برای ۲۵ درصد افزایش قرارداد، تورم بانک مرکزی است

وی درمورد بند موجود در این دستورالعمل مبنی بر اینکه باشگاه‌ها می‌توانند با بازیکنانی که قرارداد یک ساله می‌بندند در صورت رضایت از عملکرد آنها برای فصل آینده با افزایش ۲۵ درصدی، قرارداد جدیدی تنظیم کنند، گفت: خیلی‌ها می‌گویند که چرا این عدد ۲۵ است و چرا ۲۰ یا ۳۰ نیست؟ در کشورمان یک معیار داریم. در قوانین ما ملاک تورم، بانک مرکزی است. بندی هم که آوردیم بر مبنای تورم بانک مرزی است و در پایان سال اگر بانک مرکزی تورم را بیش از ۲۵ درصد اعلام کند این کارگروه بررسی کرده و قابلیت تغییر وجود دارد.

* در سامانه نباید قرارداد بالاتر از سقف تنظیم شود

قنبرزاده در واکنش به این موضوع که ممکن است باشگاهی با تنظیم قرارداد چند بازیکن از سقف بودجه بالا بزند، گفت: سامانه‌ای تنظیم شده که قراردادی بالاتر از سقف بودجه تنظیم نشود. اطلاعات ۱۶ تیم لیگ برتر را داریم و تقریباً همه باشگاه‌ها بالاتر از ۱۵، ۱۶ بازیکن قرارداد فعال دارند و ممکن است باشگاهی برای عقد قرارداد جدید نیاید و مبنای ما این است که باشگاهی نمی‌خواهد نقل‌وانتقالات داشته باشد.

* باشگاه‌ها باید به میزان فسخ قرارداد خود، قرارداد جدید تنظیم کنند

وی افزود: توصیه ما این است که باشگاه‌ها این کار را به روزهای آخر را نکشانند زیرا اگر بخواهیم لیگ را هفته آینده هم شروع کنیم، تقریباً همه باشگاه‌ها می‌توانند با همان بازیکنان قبلی خود لیگ را شروع کنند و تا زمانی که فرم بودجه نیامده است، به میزان فسخی که انجام می‌دهند یعنی اگر ۵۰ میلیارد فسخ دارند به همان میزان هم قرارداد جدید تنظیم کنند.

* حق عضویت برای باشگاه‌ها فعال در حوزه بانوان ۲ و دیگر باشگاه‌ها ۲/۵ درصد است

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در مورد اعتراض باشگاه‌ها درمورد قرار گرفتن بخشی از قرارداد بازیکنان در اختیار سازمان لیگ گفت: سازمان لیگ مسئول اجرای مسابقات است و هیچگونه دخل و تصرفی در این موضوع ندارد. از سال‌های قبل برخی مقررات وجود داشت. به هرحال هزینه‌های اجرایی وجود دارد. داور مسابقه، کادر اجرایی مسابقه، هتل، هواپیما و حقوق و دستمزد داوران و هزینه‌های پرسنل که باید کارهای اجرایی انجام دهند.

قنبرزاده افزود: از دوره فدراسیون‌های قبل مبلغی را تحت عنوان حق عضویت بابت قرارداد می‌گیرند. برای باشگاه‌هایی که در بخش بانوان فعالیت ندارند، این مبلغ ۲/۵ درصد هست و برای باشگاه‌هایی که در بخش بانوان فعال هستند ۲ درصد. موضوع جدیدی نیست و از قبل وجود داشته است و فکر نمی‌کنم این دو درصد هم رقم بالایی باشد.

* هیچ بندی در مورد ممنوعیت عقد قرارداد دلاری و یورویی در دستورالعمل نداریم

وی درخصوص طرح سازمان لیگ برای تقابل با بازیکنانی که راضی به عقد قرارداد غیردلاری نیستند، توضیح داد: این موضوع نیاز به روشنگری دارد. ما هیچگاه بندی تحت عنوان ممنوعیت قراردادهای دلاری و یورویی برای باشگاه‌ها که بازیکن خارجی می‌گیرند، در این دستورالعمل نداریم اما معاون اول رئیس جمهوری بخش‌نامه‌ای داده که برای همه ورزش‌هاست و گفتند با توجه به اینکه معامله دلاری و یورویی در سیستم بانکی به دلیل تحریمی که هستیم مشکل‌ساز شده است، از معامله با این ارزها پرهیز و از ارزهای رایج منطقه استفاده کنیم.

* ممنوعیت قرارداد دلاری بخشنامه ملی و برای کل ورزش‌ها است

عضو کارگروه تدوین مقررات سقف بودجه افزود: هیچ دخل و تصرفی نداشتیم و این یک بخش‌نامه ملی است و دولت تصمیم‌گیرنده بود. باشگاه‌ها می‌توانند از ارزهای دیگر منطقه استفاده کنند.

* دستورالعمل ناظر بر قراردادها چگونه مصوبه هیات رئیسه را گرفت

قنبرزاده درمورد وضعیت تصویب دستورالعمل در هیأت رئیسه فدراسیون، توضیح داد: در هیئت رئیسه بحث کارگروه مطرح شد. در آن جلسه با توجه به الزامات AFC مقرر شد دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای روی موضوع کار کند. زمانی که کارگروه و دپارتمان کار را انجام دادند، تمام مراحل قانونی و فراتر از آن، اجرا شده است. از منظر حقوقی تدوین مقررات طبق ماده ۴۴ اساسنامه تدوین هرگونه دستورالعمل و آیین‌نامه قبل از طرح موضوع باید در هیات رئیسه به تصویب برسد که حرف درستی است و حتماً مصوبه هیئت رئیسه را نیاز داشته.

 

وی افزود: باز هم در ماده ۴۴ قید شده که کمیته تدوین و تطبیق مقررات باید از منظر مغایرت نداشتن این آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها با قوانین ملی و بین‌المللی نظر بدهد. این دستورالعمل هم امضای سرپرست کمیته تدوین و تطبیق مقررات را دارد و همچنین با توجه به اینکه الزامات AFC را داریم، زارعی به‌عنوان مدیر دپارتمان مجوز صدور حرفه‌ای آن را تأیید کرده است.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سازمان لیگ کار راهبری مسائل باشگاه‌ها را انجام می‌دهد به تصویب قاطع رسانده است. کلیه‌ها باشگاه‌های لیگ برتری صورتجلسه‌ای را امضا و تصویب سقف بودجه را تأیید کردند. در نهایت در جلسه قبلی هیات رئیسه طرح موضوع شد و این دستورالعمل‌های ناظر بر قراردادها و سقف بودجه را تصویب کرد و به امضای اعضای هیأت رئیسه هم رسید.

* نکونام باید تابع باشد زیرا مسئول انعقاد قرارداد نیست

قنبرزاده درمورد اظهارنظر اخیر جواد نکونام مبنی بر اینکه استقلال سقف قرارداد را قبول ندارد و رعایت نمی‌کند، گفت: نکونام یک سرمربی است و در سیاست‌گذاری‌ها مطابق قرارداد با باشگاه باید تابع باشد. او مسئول انعقاد قرارداد نیست که بخواهد اظهارنظر کند. رئیس مجمع باشگاه استقلال وزیر ورزش است و وزارت ورزش باید بودجه این باشگاه را امضا کند. یعنی در آن مسیر باید تعهد ایجاد کنند.

وی افزود: به همه افراد احترام می‌گذاریم، ولی این دستورالعمل به تأیید هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال رسیده و مالکان باشگاه‌ها متعهد به اجرای آن هستند.

* قرارداد زاهدی با پرسپولیس موافق مصوبه هیات رئیسه نباشد ثبت نمی‌شود

نایب رئیس فدراسیون درمورد اینکه با وجود ممنوعیت قرارداد یک سال، باشگاه پرسپولیس قرارداد شهاب زاهدی را یک ساله امضا کرد، گفت: هیچ قراردادی تا این لحظه ثبت نکردیم. براساس مسئولیتی که دارم خیلی صریح بگویم که این دستورالعمل مصوبه هیئت رئیسه دارد و به قانون تبدیل شده است و عزیزان سعی نکنند که در لحظات آخر سازمان لیگ را تحت فشار قرار دهند زیرا سازمان لیگ نمی‌تواند از مصوبه هیئت رئیسه عدول کند. اگر بازیکنی که با پرسپولیس قرارداد بسته یا هر فرد دیگری که مشکلی داشته باشد در سازمان لیگ قراردادش به ثبت نخواهد رسید و مسئولیتش با فردی است که در باشگاه تعهد ایجاد کرده است و در مجمع آن باشگاه هم باید پاسخگو باشد.

قنبرزاده افزود: ناظرانی داریم و هر آنچه در دستورالعمل وجود دارد بررسی می‌کنند. قبل از اینکه مهلت قرارداد یک ساله بازیکن تمام شود، باشگاه در صورت توافق به بازیکن اعلام می‌کند که با افزایش ۲۵ درصدی، قرارداد آن بازیکن تمدید می‌شود. دستورالعمل شاید چند نقص داشته باشد اما دوستان کمک خواهند کرد تا آن را اصلاح کنیم. برخی واسطه‌هایی داریم که رسانه‌ها باید آن رصد کنند. واسطه‌ای داریم که بیش از ۳۰ بازیکن را تحت قرارداد دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی واسطه‌ها ۶۰_۷۰ میلیارد تومان در یک فصل درآمد دارند، بدون اینکه مالیات بدهند و دفتری داشته باشند. یک کارمند قبل از اینکه حقوقش را بگیرد مالیات می‌دهد.

* عربستانی‌ها هم نمی‌توانند پولشان را از AFC بگیرند؟

نایب رئیس فدراسیون گفت: این دستورالعمل خالی از اشکال نیست اما اجرا می‌شود، با این وجود جهت اصلاح راه بسته نیست. فوتبال ایران را با عربستان مقایسه نکنید. آیا باشگاه‌های عربستانی نمی‌توانند پول‌شان را از AFC بگیرند اما استقلال و پرسپولیس و باشگاه‌های آسیایی ما کلی مطالبه دارند که اگر دریافت شود، هزینه‌ها با درآمدها همخوانی دارد.

* وقتی درآمد‌ها محقق نشده باید سیاست پیشگیرانه داشته باشیم

قنبرزاده تصریح کرد: در این صورت وقتی این درآمدها تحقق نیافته است باید سیاست پیشگیرانه داشته باشیم. اینها مواردی است که باید در نظر گرفته شود. البته درآمد تعریف شده برای فوتبال ما وجود دارد. نمی‌خواهم بگویم صداوسیما زیرا آنها هم بودجه تعریف شده دارند. صداوسیما هم براساس آن بودجه باید درآمدهایی بیرون از آنجا داشته باشد تا درآمد و هزینه‌هایش یکسان شود، اما از مجلس شورای اسلامی خواستاریم تا بودجه را براساس واقعیت در سر جمع بودجه صداوسیما ببیند.

وی افزود: صدا سیما در واقع نه از بودجه خودش بلکه از درآمد فوتبال باید بتواند حق باشگاه‌ها را بدهد. اگر این یک قلم تحقق پیدا کند شاید ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمد باشگاه‌ها با هزینه‌های‌شان تهاتر شود.

* روی کلیات دستورالعمل بحثی نیست

قنبرزاده در پایان این نشست خبری گفت: از همه عزیزانی که نقد کرده و این دستورالعمل را مورد بررسی قرار دادند تشکر می‌کنم. خواستار این هستیم که همه کمک کنند. دیدم منتقدی روی کلیات نداشتیم و همه قبول داشتند اما موضوعاتی درباره ضمانت اجرایی و مقایسه با کشورهای دیگر وجود دارد. من هم توضیح دادم که در شرایط تحریم هستیم. یا اینکه می‌گفتند می‌تواند بهتر باشد؛ ما هم می‌گوییم می‌تواند بهتر باشد.

* هرجا لازم باشد دستورالعمل را اصلاح می‌کنیم

وی ادامه داد: این ابتدای کار است و راه بسته نیست. هر جا لازم باشد اصلاح خواهیم کرد. قطعاً در نیم‌فصل اگر شرایطی بود که نیاز شد دستورالعامل اصلاح خواهیم کرد. این پروژه راهبردی است. در فرم‌هایی که می‌گیریم، بودجه باشگاه و حقوق و دستمزد را هم می‌گیریم. آیا همه قبول دارید که یک باشگاه نباید بیش از ۵۰ درصد از بودجه را برای دستمزد در نظر بگیرد؟

نایب رئیس فدراسیون تصریح کرد: اینجا در موارد بعدی در بحث آکادمی، زیرساخت و زمین تمرین ورود می‌کنیم. اگر باشگاهی زمین تمرین ندارد، اولویت دارد که بخشی از بودجه را روی زمین تمرین بگذارد. اگر همین بازیکن میلیاردی زمین تمرین مناسبی نباشد و پایش آسیب ببیند خسارت وارد می‌شود. باز هم در جلسات بعد درباره این ابهامات توضیح می‌دهیم. رسانه‌ها هم عضو کارگروه هستند و زبان و افکار جامعه به شمار می‌آیند. همه ما یک مسیر را می‌رویم و رسانه‌ها به‌عنوان نماینده مردم این مسائل را بیشتر باز کنند تا برای اصلاح فوتبال کشور به سرانجام برسد.

* فضای فوتبال، دلالی و بسیار مسموم است

در ادامه خطیر گفت: جلسات کارگروه در مورد اینکه با این نحوه تخلف در جهت عدم رعایت سقف بودجه و قوانین چگونه برخورد کنیم، ادامه دارد. مواردی مانند اینکه آهن می‌دهند، قراردادهای ثانویه و… در مورد این مسائل جلسات کارگروه ادامه دارد. تخلفات دقیقا بررسی و با قوانین انضباطی مطابقت داده می‌شود. هرکجا قوانین انضباطی جرائم را پوشش بدهد، تنبیهات در نظر گرفته می‌شوند. اینکه بخواهید صددرصد اجرا کنید امکانش نیست. اگر فردا مدیربرنامه‌ای بیاید قراردادی به ما بدهد یا بازیکن بگوید من قرارداد دیگری داشتم، به خاطر همه این مسائل باشگاه‌ها تحت ریسک هستند. یا ممکن است روزی خبرنگاری از قراردادی اطلاع پیدا می‌کند.

وی افزود: شعار فدراسیون این است که برای اجرای این قوانین اراده فدراسیون جهت دور زدن قوانین را امتحان نکنید. مطمئنا این امتحان سخت است. شاید برخی فکر کنند به همان شیوه ۸-۷ سال قبل است و فدراسیون جدی نیست اما مطمئنم این بار قضیه متفاوت است. اراده و مطالبه تمام ارکان فدراسیون، نظام جامعه این است. فضای فوتبال فضای دلالی است. بسیار مسموم شده است. جامعه رسانه باید کمک کند. همه در یک کشتی هستیم. اگر بتوانیم این قوانین را اجرا کنیم مطمئنا آینده فوتبال ایران تضمین شده است. همه باشگاه‌ها تقریبا در ابتدای ورشکستگی هستند. اگر این قوانین اجرایی نشوند، اگر کمک نکنیم و باشگاه‌ها ساماندهی نشوند، فوتبال ما آینده خوبی ندارد.

* معیار موفقیت لیگ پویا و فدراسیون ترانسفر بازیکن به لیگ های معتبر دنیا است

مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به کاهش لژیونرهای کشورمان گفت: ۱۶ بازیکن از ۲۳ بازیکن تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ لژیونر بودند. معیار موفقیت فدراسیون و لیگ پویا، تعداد بازیکنانی است که از این لیگ به لیگ‌های معتبر دنیا لژیونر می‌شوند. آمارهایی که به گوش می‌رسد، بسیار نگران‌کننده است. سال گذشته تقریباً هیچ ترانسفری از لیگ ایران نداشتیم و امسال هم بازیکنی نمی‌بینید که از لیگ برتر ترانسفر شود.

* بازگشت لژیونرها به لیگ ایران فاجعه است

خطیر در مورد بازگشت لژیونرها به لیگ برتر توضیح داد: بازیکنانی را که ترانسفر شده‌اند، برمی‌گردانیم که شاخصه خوبی در درازمدت نیست و فاجعه‌بار است. این یک اتفاق بسیار بد است و تیم ملی از این اتفاق ضرر می‌کند. برخی از این ایجنت‌ها از خلأ قوانین ما استفاده و ارتباطاتی با برخی باشگاه‌های درجه دوم یا سوم اروپا ارتباط برقرار کردند.

* بازیکن را با قیمت پایین لژیونر کرده و با ۲۰ برابر قیمت بازمی‌گردانند

وی ادامه داد: این ایجنت ها بازیکنان ایرانی را با قیمت بسیار پایین و قرارداد یک سال یا شش ماهه می‌برند او را با ۲۰ برابر قیمت به کشور بازمی‌گردانند. ببینید در این زمینه صدای چه افرادی درآمده است. به تازگی امین حزباوی از لیگ برتر ترانسفر شده و امیرحسین حسین‌زاده که سال گذشته رفت که او هم در صورت وجود نداشتن ممنوعیت قانون انتقال قرضی به کشور برمی‌گشت. وقتی بازیکنان ما ترانسفر می‌شوند، تجربه بیشتری کسب می‌کنند.

* مدیرعامل فقط می‌خواهد بازیکن در دوره مدیریت خودش بازی کند

عضو کارگروه تدوین و شفاف‌سازی سقف بودجه سازمان لیگ درمورد امضای قراردادهای یک ساله میان باشگاه‌ها و بازیکنان توضیح داد: قراردادهای ما در ایران کوتاه‌مدت است. باشگاه‌های دنیا مانند رئال مادرید ۳ تا ۵ انتقال در هر فصل دارند، اما در ایران ۲۰ بازیکن با هر مدیرعامل در هر باشگاه تغییر می‌کنند که فاجعه است. هیچ جا چنین چیزی نمی‌بینید زیرا همه قراردادها در ایران یک ساله است و مدیرعامل باشگاه فقط می‌خواهد بازیکن مذکور در زمان مدیریت خودش بازی کند.

 

* ایرانی‌ها حکم بازیکن قرضی را دارند

خطیر گفت: بازیکنان در ایران حکم بازیکنان قرضی را دارند. آنها در پایان فصل یا با استفاده از بند فسخ قرارداد جدا می‌شوند یا قراردادشان به پایان می‌رسد. مدیر برنامه به مدیران باشگاه اجبار می‌کند که بندی در قرارداد بازیکن بگذارند تا با پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان، تبدیل به بازیکن آزاد شود. اگر همین حزباوی بند فسخ ۵۰ هزار دلاری در قراردادش داشت، باشگاه فولاد نمی‌توانست یک یا دو میلیون دلار از فروش او سود کند.

* قرارداد یک ساله ممنوع نیست‌ قراردادها در ایران ۱+۱ ساله است

وی با اشاره به اینکه به دلیل ناآگاهی مدیران باشگاه‌ها، بازگشت قرضی بازیکنان ممنوع شده است، گفت: قرارداد یک ساله ممنوع نیست‌ اما همه قراردادها ۱+۱ ساله است. یعنی باشگاه اگر بازیکنی را برای فصل بعد از پایان سال اول بخواهد، باید آن را تا روز ۳۰ اردیبهشت سال بعد به بازیکن و سازمان لیگ اعلام کند تا با افزایش ۲۵ درصد، قراردادش تمدید شود. این مسئله مطابق قوانین دادگاه عالی ورزش (CAS) است.

* قوانین جدید خلاف منافع بازیکنان است اما باید باشگاه‌ها را نجات بدهیم

مشاور رئیس فدراسیون درمورد اینکه بندهای دستورالعمل به ضرر بازیکن است، توضیح داد: باشگاهی داریم که ۲۰ قرارداد برای فصل جدید می‌بندد. این قوانین در جهت حمایت از باشگاه‌ها است و قبول دارم خلاف منافع بازیکنان است اما باید باشگاه‌های خودمان را نجات بدهیم. مجبوریم قوانین حمایتی برای باشگاه‌ها بگذاریم.

* سازمان لیگ اجازه ثبت قراردادها بالاتر از سقف بودجه را نمی‌دهد

خطیر تصریح کرد: سازمان لیگ اجازه ثبت قراردادهای فراتر از سقف بودجه را نمی‌دهد باشگاه‌ها تا ۲۵ تیر فرصت دارند فرم‌های بودجه خود را با امضای هیئت مدیره و رؤسای مجمع به سازمان لیگ تحویل دهند. باشگاهی که ۲۵۰ میلیارد سقف دارد، می‌تواند این رقم را برای یک بازیکن یا ۲۰ بازیکن هزینه کند. باشگاه‌ها فقط تا سقف بودجه خودشان می‌توانند قرارداد ثبت کنند و بیشتر از آن، حق ثبت قرارداد ندارند.

* لیگ ما پیر شده زیرا ۹۰ درصد باشگاه‌ها به بازیکنان زیر ۲۳ و ۲۱ سال بازی نمی‌دهند

عضو کارگروه تدوین و شفاف‌سازی سقف بودجه درمورد میانگین سنی بازیکنان در فصل گذشته لیگ برتر، پاسخ داد: میانگین سنی بازیکنان در لیگ گذشته ۲۷/۵ تا ۲۸ سال بود که نشان می‌دهد لیگ پیری داریم. هر تیم سال گذشته ۲۰ بازیکن سهمیه آزاد، ۴ بازیکن زیر ۲۵ سال، ۹ بازیکن زیر ۲۳ سال و ۹ سهمیه زیر ۲۱ سال داشت که ۹۰ درصد باشگاه‌ها، اصلاً به بازیکنان زیر ۲۳ و ۲۱ سال خود بازی ندادند.

خطیر عنوان کرد: دوندگی لیگ ما پایین بود و بازیکنان ۴۰ ساله زیادی داشتیم. برای جوان شدن لیگ، تغییراتی اساسی در لیست تیم‌ها ایجاد کردیم. برهمین اساس یک سهمیه از بازیکنان آزاد کم شد. ما اصلاً تیم زیر ۲۵ سال نداریم که سهمیه زیر ۲۵ سال داشته باشیم. لیست بسیاری از تیم‌های معتبر دنیا ۲۵ نفره است که شامل ۱۸ بازیکن آزاد و هفت بازیکن پرورش‌یافته در آن کشور می‌شود.

مشاور عالی رئیس فدراسیون گفت: بارسلونا به بازیکن ۱۵ یا ۱۶ ساله بازی داد یا گاوی در ۱۷ سالگی در تیم ملی اسپانیا به میدان می‌رود. این یعنی در فوتبال اسپانیا به جوانان فرصت بازی داده شد.

* تیم‌ها برای تغذیه تیم اصلی باید سراغ تشکیل تیم ب بروند

خطیر درخصوص اجبار تیم‌ها به جوانگرایی، گفت: با این تغییرات، فضا را به بازیکنان جوان دادیم. همچنین لیست شش نفره‌ای برای تیم‌ها وجود دارد که بازیکنان سرباز یا قرضی در این فهرست جای می‌گیرند. همچنین تیم‌ها باید به سمت تشکیل تیم ب بروند تا تغذیه‌کننده تیم اصلی باشند.

* عدد پایه سقف بودجه برای باشگاه‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان است

وی درمورد دلیل انتخاب ۲۵۰ میلیارد تومان برای سقف بودجه باشگاه‌ها، اظهار داشت: عدد پایه ۲۰۰ میلیارد تومان بود که میانگین وزنی هزینه‌کرد دستمزد ۱۶ باشگاه لیگ برتری در فصل گذشته محسوب می‌شد. همچنین تورم ۲۵ درصدی را در نظر گرفتیم که ۵۰ میلیارد می‌شود. سپس چند ارزش افزوده برای باشگاه‌ها تعریف کردیم که می‌تواند سبب افزایش بودجه شود. مانند دریافت مجوز حرفه‌ای و بازی در مسابقات آسیایی.

باشگاه‌ها را ترغیب می‌کنیم که از ترانسفر بازیکنان هم درآمدزایی کنند. ۵۰ درصد مبلغ انتقال بازیکنان تیم‌ها به سایر باشگاه‌ها، به میزان بودجه این باشگاه‌ها اضافه می‌شود. دیدید هنگامی که بارسلونا می‌خواست لیونل مسی را با حقوق ۲۵ میلیون یورو جذب کند، سازمان لیگ اسپانیا اعلام کرد این باشگاه باید ۱۰۰ میلیون یورو درآمد داشته باشد.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا