اخبار ورزشیورزش بانوان

از رویای چهارمی تا کسب عنوان هفتمی

تیم ملی والیبال بانوان بعد از ۱۲ سال حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا بالاخره توانست از عنوان هشتمی آسیا جدا شود.

به گزارش پیشرو اسپرت و به نقل از  خبرگزاری فارس، تیم ملی والیبال بانوان ایران در بیستمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا بعد از برد مقابل هنگ‌کنگ و شکست مقابل کره‌جنوبی، تایلند، چین‌تایپه و قزاقستان برای کسب عنوان هفتمی مقابل اندونزی قرار گرفت که با برتری ۳ بر ۲ به این عنوان دست پیدا کرد.

* ایران بالاخره از هشتمی جدا شد!

نخستین حضور ایران در این بازی‌ها مربوط به سال ۲۰۰۷ است که تیم ملی بانوان ایران از بین ۱۳ تیم در رده دوازدهم قرار گرفت. این دوره از مسابقات به میزبانی تایلند برگزار شد که ژاپن عنوان قهرمانی را کسب کرد.

تیم ملی والیبال بانوان کشورمان در دومین حضور خود در سال ۲۰۰۹ جهش خوبی داشت و توانست عنوان هشتمی را کسب کند اما از آن زمان نه تنها رتبه ایران از هشتمی بهتر نشده بلکه ملی‌پوشان کشورمان در سال ۲۰۱۷ با یک پله سقوط عنوان نهمی را کسب کرده بودند. تیم ملی والیبال ایران در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ با عنوان هشتمی به کار خود پایان داد و در طول این سالها نتوانست حتی در این بازی‌ها رتبه خود را یک پله ارتقا دهد. بالاخره بعد از ۱۲ سال ایران توانست در مسابقات سال ۲۰۱۹ که در سئول کره‌جنوبی برگزار شد از رتبه هشتمی آسیا جدا شده و به عنوان هفتمی برسد.

* تغییر موضع مهرگان از قرار گرفتن جزو ۴ تیم تا بدون اهمیت بودن رتبه

البته تیم ملی والیبال ایران در بیستمین دوره بازی‌ها ترکیب متفاوتی داشت که همین باعث تعجب کارشناسان شده بود. از طرفی به گفته کارشناسان صحبت‌های مربیان و بازیکنان مبنی بر قرار گرفتن در بین ۴ تیم برتر آسیا و اعتماد به نفس بالایی که به بازیکنان داده شده باعث شد تا با شکست سنگین ایران مقابل کره‌، باخت‌های بعدی به صورت شکست روانی رقم بخورد.

جواد مهرگان مشاور فنی تیم ملی والیبال بانوان پیش از این در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری فارس داشت گفته بود برنامه‌ریزی ایران برتری مقابل کره‌جنوبی و هدف ما قرار گرفتن در جمع ۴ تیم برتر است. این مربی در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرده که بعد از شکست‌های متوالی بعد از باخت مقابل قزاقستان در اظهارنظری عجیب گفته بود: من به نتایج فعلا کاری ندارم. ما پارسال تیم‌هایی مثل استرالیا، فیلیپین و همین قزاقستان را برده بودیم. ما در سطح خوبی بازی می‌کنیم ولی در نتیجه‌گیری کمی مشکل داریم. این مسابقات با سال قبل متفاوت است. برای من نحوه بازی مهم است نه رتبه‌ای که اینجا به دست می‌آید.

* شعبانیان: با شکست مقابل کره تمامی رویاهای بازیکنان نقش بر آب شد

میترا شعبانیان سرمربی سابق تیم‌های ملی والیبال بانوان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه مشکل بیش از حد بازیکنان و کادر اعتماد به نفسی بود که داشتند، اظهار داشت: به نظر من صحبت‌هایی که مهرگان داشت هم اعتماد به نفس بازیکنان را بالا برد هم توقع مردم را. مهرگان مربی بادانشی است اما این صحبت‌هایی که داشت به خاطر بی‌تجربگی‌اش بوده است. وقتی بازی اول با کره است با شکست مقابل این تیم تمامی باورها می‌ریزد. من بازی‌های ایران را دیدم و فکر می‌کنم شکست‌های بعدی به خاطر بار روانی بود. به نظر می‌رسد رویاهای ملی‌پوشان نقش برآب شده است. من مخالف بزرگ‌نمایی بازیکنان هستم.

شعبانیان همچنین در خصوص استفاده از ۳ لیبرو، عنوان کرد: ما می‌توانستیم ترکیبی از تیم جوانان و بزرگسالان را به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام کنیم در این صورت وقتی نتیجه‌ای هم کسب نشود کسی ناراحت نخواهد شد. استفاده از ۳ لیبرو اشتباه بود و ما باید ۴ دریافت‌کننده می‌بردیم.

* سلیمانی: در آسیا هستیم و سبک بازی را به سمت اروپا می‌بریم!

فریبا سلیمانی از کارشناسان و مربیان با تجربه تیم‌های ملی نیز در گفت‌وگو با فارس، درباره ترکیب تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: نمی‌دانم هدف چیست؟ یک بار فدراسیون می‌گوید می‌خواهد از بازیکنان جوان استفاده کند و همه را بیرون می‌کند در یک مسابقه دیگر برنامه دیگری اجرا می‌شود. ما امسال قرعه بسیار خوبی داشتیم و با یک برد در جمع ۸ تیم قرار گرفتیم اما مسئله این است که از همان ابتدا بازیکن را درگیر نتیجه کردیم و حرف از حضور در جمع ۴ تیم برتر زدیم.

وی همچنین درباره اینکه به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد سبک بازی خود را به اروپا نزدیک کند و این اشتباه است، تصریح کرد: بهترین تیم‌های جهان و المپیک در آسیا هستند و ما هم با تیم‌های آسیایی رقابت می‌کنیم پس چرا سبک بازی باید مانند اروپایی‌ها باشد؟

* فرصت طلایی ایران برای مسابقات انتخابی المپیک

تیم ملی والیبال بانوان ایران با قرار گرفتن در جمع ۸ تیم برتر آسیا جواز حضور در مسابقه انتخابی المپیک را کسب کرد که در ماه ژانویه برگزار می‌شود. از این بین یک تیم می‌تواند سهمیه المپیک بگیرد. چین در رقابت‌های بین‌المللی سهمیه گرفت و ژاپن هم به دلیل میزبانی سهمیه دارد. حالا باید دید برنامه فدراسیون والیبال برای تیم ملی بانوان در این رقابت‌ها چیست؟

انتهای پیام/س

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 19 =

دکمه بازگشت به بالا