اخبار ورزشیکشتی و وزنه برداری

درستکار:عدالت در چرخه انتخابی رعایت شد

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان ضمن ابراز رضایت از چرخه انتخابی، توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.

به گزارش پیشرو ورزش، در پایان چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد که با معرفی نفرات اعزامی به مسابقات جهانی و پیکارهای کشورهای اسلامی همراه بود، پژمان درستکار میهمان برنامه امروز (اول مرداد) دایره طلایی بود، ضمن تشکر از صداوسیما بابت حمایت از کشتی و پخش زنده همه مسابقات مهم و جذاب برای مخاطبان، در خصوص حضورش در تیم ملی در ماه‌های اخیر اظهار داشت: امروز دقیقا ۱۱ ماه و ۲۵ روز است که این مسئولیت را برعهده گرفتم. روز ۲۶ مرداد سال گذشته بود که این مسئولیت را پذیرفتم. من خودم را به عنوان سرباز کشتی ایران معرفی می‌کنم. بدون اغراق می‌گویم سربازی کردن در کشتی افتخار من است که به عنوان کوچکترین عضو کشتی خدمت می‌کنم.

وی ادامه داد: از روز اولی که آمدم هدفی داشتیم به اسم المپیک، هدف بزرگ، فکر و ایده بزرگ می‌خواهد و ابزار و زیر ساخت و راهکار. به جرات در بحث زیرساخت و حمایتی که در تمامی رده‌های سنی می‌شود در تاریخ بی نظیر است. با بودجه ضعیف کشتی و با این هزینه‌ها، علیرضا دبیر از تمام اعتبارش استفاده می‌کند و تا حالا نشده یک برنامه و تورنمنت و اردویی را ما بخواهیم و او نه بگوید. در بحث محل تمرین و خوابگاه همه امکاناتی که فدراسیون کشتی در اختیارمان قرار داده، خوب و بی نظیر بوده است. در بخش ابزار که مربیان ما هستند با افتخار امینی، میرعمادیان، اسلامی، آقاجانی، دکتر خدایاری، مدهنی و ترابی هم که به عنوان پزشک، آنالیزوز و ماساژور در کنار ما هستند. این گروه بی ادعا و بی حاشیه ترین نفراتی هستند که حداقل من دیدم، ضمن اینکه خیلی به روز و پای کار هستند. کار اصلی و زحمت اصلی با این عزیزان است و امیدوارم کشتی ایران حق خودش را از المپیک‌ها بگیرد. کشتی فرنگی در لندن با محمد بنا شاهکار کرد اما کشتی آزاد ما با این همه سال فعالیت، حقش این تعداد مدال در المپیک نبوده و امیدوارم بتوانیم حق‌مان را از المپیک‌ها بگیریم.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد همچنین به جایگاه مدیر تیم‌های ملی آزاد اشاره کرد و گفت: در کنار مجموعه فنی، ما بزرگتری به اسم محسن کاوه داریم که مدیر تیم‌های ملی است و هم همراه و راهنمای ما هستند و باتوجه به مسئولیتی که در جوانان دارند، ارتباط خوب و منطقی بین دو تیم جوانان و بزرگسالان حاکم است. دیروز یک تمرین مشترک داشتیم و احساس می‌کنم این ارتباط خوب باعث پشتوانه‌سازی می‌شود. او حدود یک سال و نیم هست که از اسفند ماه ۹۹ سرمربیگری تیم ملی جوانان را برعهده گرفته و در این مدت اتفاقات خیلی خوبی در این رده رقم خورده، این تیم سال گذشته با ۵ طلا قهرمان جهان شد که در تاریخ بی‌سابقه است و در بحرین هم با ۸ طلا قهرمان آسیا شد که می‌شد بیشتر از این هم مدال بگیرند، شکست مومنی با اشتباه داوری بود و محمدعلی عموزاد هم به خاطر کم تجربگی باخت. هرچقدر این جوانان به بزرگسالان تزریق شوند باتوجه به اینکه دورنگاه ما المپیک است، آنجا اتفاق خوبی برای کشتی رخ می‌دهد.

وی در مورد چرخه‌ای که از سال گذشته برای انتخاب تیم‌های ملی در سال ۲۰۲۲ اجرایی شد، تاکید کرد: ما هیچ تغییر و تحولی در چرخه نداشتیم، همه چیز پیش‌بینی شده بود. پیشگو داشتیم (باخنده). این چرخه قبلا از سوی حسن یوسفی‌افشار و همکارانش تنظیم شده بود که امتیاز محور بود. یوسفی افشار به دلائلی رفت و این چرخه را دستخوش یک سری تغییرات کردیم و همه چیز درآن پیش‌بینی شد. ما با کشتی عهده بسته بودیم که طبق همین چرخه پیش برویم. خداراشکر ما جوری عمل کردیم که عدالت در کنار شایسته محوری رعایت شود.

سرمربی تیم ملی آزاد در مورد اینکه چرا انتخابی برخی اوزان به تورنمنت تونس کشیده شد، اظهار داشت: این هم جزو پیش‌بینی چرخه بود و خارج از آن نبود. همان ابتدا گفته شده بود که مرحله نهایی یا داخل و یا خارج از کشور برگزار می‌شود. از روز اول گفته بودیم ما دنبال عدالت و در کنار شایسته ترین‌ها بودیم. وقتی چرخه شروع شد در ۷۹ کیلوگرم، علی سوادکوهی پسر خوب کشتی ما در قهرمان کشوری اول شد و در قهرمانی آسیا خودش هم اذعان دارد هرچند طلا گرفت اما در مبارزه اول و آخرش با حریفان مغولی و هندی کشتی قابل قبولی نگرفت که خودش گفت دچار بیخوابی شده است. محمد نخودی هم درحالیکه سوادکوهی استراحت کرد، از جام تختی وارد چرخه شد و به قهرمانی رسید. کادرفنی با خردجمعی به این نتیجه رسید که لازم است نخودی و سوادکوهی یک بار دیگر در جام بین‌المللی کشتی بگیرند. در اوزان دیگر هم بچه‌ها مورد ارزیابی بین‌المللی قرار گرفته بودند و اصل چرخه هم همین است،‌ما که نمی دانستیم چه کسی اول می‌شود ولی همان حالت اول کار را مشخص کرد چون نخودی مدال طلا گرفت. اگر نخودی طلا نمی‌گرفت آنها باز هم باید انتخابی رودررو می‌گرفتند.

درستکار عنوان کرد: خوشحالم از اینکه عدالت به گونه‌ای برقرار شد که هم کشتی ‌گیران، هم جامعه کشتی، هم تماشاگران و هم کارشناسان همه واکنش خوبی به چرخه نشان دادند. من در اردوهای ملی بودم چون از قبل خیلی چیزها پیش بینی نشده بود همیشه نفرات مقابل هم گاردی داشتند اما در تونس اتفاقی افتاد که خیلی خوشحالم کرد. تکلیف علی سوادکوهی همان صبح مشخص شد، او را در هتل دیدم، گفت من برای کشتی‌های بعدازظهر سالن بیایم؟ دیدم خسته و زخمی است، گفتم بمان و استراحت کن. موقع خروج از هتل و حرکت به سوی سالن مسابقه، من جایی نشسته بودم که بچه‌ها من را نمی‌دیدند، اما دیدم نخودی که از اتاقش بیرون آمد، سوادکوهی او را در آغوش گرفت و به او برای مبارزه پایانی‌اش روحیه داد. این حرکت خستگی را از تن ما در کرد، یا اینکه چطور گلیج در کنار محمدیان تمرین می‌کند و می‌گوید دوباره سال بعد دوبنده را از تو می‌گیرم. این جوری چه آنهایی که انتخاب شدند و چه انتخاب نشدند، هیچ زاویه‌ای با هم ندارند.

وی در مورد اینکه چرا امیرحسین زارع با وجود ناآمادگی به تورنمنت تورلیخانوف اعزام شد، گفت: امیرحسین بعد از جهانی نروژ در هیچ میدانی نبود و در یکی از اردوها استخوان پایش ترک خورد و دچار آسیب دیدگی شد. فکر می‌کنم ۴۵ روز تمرین کشتی نکرد ولی با طراحی تمرین، توانستیم امادگی او را حفظ کنیم. مرکز پزشکی که کنار فدراسیون قرار گرفته، امیرحسین را مورد بررسی و مداوا قرار داد و پیش از اعزام تیم به قزاقستان از دکتر او این مجوز را گرفتم که می‌تواند روی تشک برود. امیرحسین ناآماده سالم برایش خوب بود که پیش از انتخابی تیم ملی روی تشک برود و بعد از انتخاب شدنش هم دیگر تورنمنتی نبود که آنجا کشتی بگیرد. اعزام او ریسک نبود کاری بود که باید اتفاق می‌افتاد. باتوجه به اینکه آمادگی‌اش از کامران و حسن پایین‌تر بود، آمد و در مرحله نهایی هم آمادگی‌اش دیدید چقدر بهتر شد.

درستکار در خصوص اینکه با توجه به انتخاب فیروزپور و معصومی برای حضور در مسابقات جوانان جهان، چه کسی در دو وزن ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم به مسابقات کشورهای اسلامی می‌رود، گفت: وظیفه ما حفظ سرمایه‌های کشتی است. در ۹۲ کیلوگرم احمد بذری کشتی نزدیکی در مسابقات کشوری با فیروزپور داشت و نفر دوم کشور و دوم جام تختی شد. هرچند ما مبین عظیمی را هم در این وزن به عنوان سرمایه داریم، بذری به قونیه می‌رود. یدالله محبی هم که پسر خوب و بااخلاقی است دچار پارگی رباط شده، من فکر می‎کنم یک مقدار درحق مهدی هاشمی نامهربانی شده و خودش هم حتما اشتباهاتی داشته است. او طبق چرخه نفر دوم جام تختی و نایب قهرمان کشور است و دیدیم حق اوست در این میدان روی تشک برود. وظیفه من و فدراسیون است که این بچه‌ها را جذب کنیم. اینها با اختلاف نظرها و سلایق و تربیت‌های مختلف در مجموعه کشتی قرار می‌گیرند و باید همه آنها را حفظ کنیم. ضمن اینکه من جز ادب چیزی از این بچه ندیدم.

سرمربی تیم ملی آزاد با اشاره به مصاحبه اخیر رضا اطری تاکید کرد: چند روز پیش دیدم رضا اطری اظهارنظر احساسی در مورد کادرقبلی تیم ملی داشته که او را صدا کردم و گفتم قرار نیست با بی‌احترامی به پیشکسوت و مربیان گذشته خودمان را تخلیه کنیم. او هم بالاخره سالها وزن کم کرده و نتیجه هم نگرفته که به دلیل یک سری مشکلات بوده است. خودش هم قبول کرد و امیدوارم با مدالی که در صربستان می‌گیرد از دل کادرفنی‌های گذشته که سالها برایش زحمت کشیده‌اند دربیاید. ما همه جامعه کشتی کنار هم هستیم.

وی همچنین در مورد کاهش اردوهای تیم ملی آزاد گفت: باتوجه به آسیب شناسی‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که اردوهای طولانی مدت ممکن است درنهایت هم به کشتی‌گیر و هم کشتی آسیب بزند. اگر حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع در شهرها و باشگاه‌های شان تمرین کنند خیلی جمعیت بیشتری جذب کشتی خواهند شد و این به ارتقای کیفی و کمی استان‌ها کمک می‌کند. ضمن اینکه این بچه‌ها هم از پوست و گوشت و استخوانند و اگر همه‌اش در اردو باشند از نظر روحی روانی دچار مشکلی می‌شوند. ما کاری کردیم که حالا خودشان می‌پرسند کی اردو شروع می‌شود. بعد از این اردو، ما سه مرحله اردو تا صربستان داریم. ضمن اینکه اینجور نیست اینها به حال خود رها شوند، بلکه برنامه تمرینی می‌گیرند و در شروع اردو هم از آنها تست گرفته می‌شود که مشخص شود چقدر برنامه‌های تمرینی را رعایت کرده‌اند. ما مرد در سایه‌ای داریم به اسم حسن یوسفی‌افشار بدون چشمداشت کنار ماست و پای کار است، کار ما با افراد متخصص پیش می‌رود.

پژمان درستکار در خاتمه در مورد اینکه آیا چرخه سال ۲۰۲۳ در مقایسه با چرخه امسال تغییر خواهد کرد، گفت: قطعا هر سال بروز رسانی می‌شود. امسال چرخه انتخابی ما ۸ ماه به طول انجامید که ۱۹ تیر شالوده کشتی ایران در مرحله نهایی روی تشک رفت.

در این مسیر قهرمان کشوری تا انتخابی ۲۶ تیر ماه در تونس ۷۰۰ کشتی‌گیر با هم رقابت کردند. چرخه هرسال باتوجه به تقویم اتحادیه جهانی بروزرسانی می‌شود.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا