اخبار ورزشیکشتی و وزنه برداری

یزدانی‌خرم: از داخل اطلاعات ندهند، تعلیق نمی‌شویم/ لرستانی:‌ وقتی استعفا دادند چرا دنبال بازگشت به کشتی هستند؟

خبرگزاری فارس با برگزاری میزگردی با حضور صاحب‌نظران، پیشکسوتان و مدیران باتجربه کشتی به بررسی و آسیب‌شناسی اوضاع روز کشتی در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز برای این فدراسیون حساس پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری پیشرو اسپرت و به نقل از خبرگزاری فارس، با توجه به شرایط این روزهای ورزشی ملی کشور و از سوی دیگر با توجه به در پیش بودن انتخابات فدراسیون کشتی با برگزاری نشستی با حضور تعدادی از پیشکسوتان و و بزرگان کشتی اقدام به آسیب‌شناسی شرایط موجود پرداختیم.

محمدرضا یزدانی خرم، رئیس اسبق فدراسیون کشتی، محسن کاوه سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد، علیرضا لرستانی، عضو پیشین شورای فنی تیم‌های ملی کشتی و قهرمان اسبق آسیا و عارف ربطی دبیر اسبق فدراسیون کشتی نفراتی بودند که دعوت ما در خبرگزاری فارس را پذیرفتند و در نشستی صمیمانه اوضاع روز کشتی را آسیب‌شناسی کردیم تا بلکه در آینده بتوان این رهنمودها را برای موفقیت کشتی چراغ راه قرار داد.

مشروح این میزگرد را در زیر بخوانید:

یزدانی‌خرم: اگر از داخل اطلاعات ندهند، تعلیقی در کار نیست

یزدانی‌خرم در واکنش به تهدیداتی که در خصوص احتمال تعلیق کشتی ایران در صورت جابجایی در سرپرستی فدراسیون کشتی ممکن است اتفاق بیفتد گفت: تمام فدراسیون‌های جهانی مقرراتی دارند که اگر به مقررات آنها لطمه بخورد ورود خواهند کرد، آنهم در صورتی است که از داخل کشور شکایت شود یا اطلاعات به آنها ارسال شود وگرنه بسیاری از مسائل به صورت دوستانه حل شده و خواهد شد؛ مگر اینکه برخی دوستان از داخل تحریک کنند و فضا را به سمتی ببرند که موجب ورود آنها شود و گرنه آنها دنبال این هستند که کشتی حفظ شود.

مجامع بین‌المللی به دنبال پیشرفت کشتی و یا سایر رشته‌های ورزشی هستند. برخی اوقات مباحث دولتی بودن را مطرح می‌کنند؛ همه می‌دانند که ورزش ما دولتی است و نیازی به پنهان کاری نیست، اما اینکه عده‌ای این موضوع را پیش می‌کشند و تهدید می‌کنند زشت است.

یزدانی خرم: ضعیف‌ترین نوع مدیریت، انتخابات است

اصلا این طور نیست و همیشه اولین مرحله جنبه راهنمایی و مهربانی است. ۶ سال در کشتی بودم و همواره رابطه خوبی با فدراسیون جهانی داشتیم. در ۶ سالی که در فدراسیون کشتی بودن ۵ بار تیم ملی کشتی آمریکا به ایران آوردم؛ در سرتاسر ایران مسابقه برگزار کردیم تا به آنها نشان دهیم که تمام ایران امن است، آنها نیز همواره از ما تشکر داشتند.

در خصوص مربیان تیم ملی هم اعتقاد دارم نیازی نیست مربی تیم ملی حتما سازنده باشد. مربی تیم ملی تنها باید هماهنگ کننده باشد و ایرادات فنی را در اردوها برطرف کند.

اصل اسلامی ما که امیرالمومنین به آن عمل می‌کرد، شایسته‌سالاری بود. یعنی بهترین فرد را برای مَناسِب مورد نظر انتصاب می‌کرد؛ ضعیف‌ترین نوع مدیریت، انتخابات است. فردی که پول و امکانات و یا پارتی دارد با استفاده از این ظرفیت‌ها انتخاب می‌شود که مشخص نیست شایستگی حضور در آن جایگاه را دارد یا نه. باید بهترین افراد را پایش کنیم و برای مَناسِب ورزشی در کار بگذارید. کاری که آقای غفوری‌فرد انجام می‌داد؛ آن زمان ترکان را که وزیر دفاع بود به عنوان رئیس فدراسیون کشتی انتخاب کرد که انصافاً امکانات و نیروهای خوبی را برای کشتی به کار گرفت و کشتی را فعال کرد.

حالا هم اگر می‌خواهیم کشتی فعال شود باید افراد بزرگ را بیاوریم، افراد بزرگی بیایند که با استفاده از امکانات و روابطی که دارند بودجه بیاورند و به کشتی کمک کنند. اگر به من بگویند رئیس فدراسیون انتخاب کن فردی را می‌آورم که بتواند منابع مالی خوبی را به ورزش تزریق کند و عاشق ورزش باشد تا در ورزش هزینه کند، مانند کاری که آن زمان ترکان انجام داد.

اگر به غیر از شایسته سالاری در ورزش کار دیگری صورت گیرد ممکن است به نتیجه نرسد. من در والیبال بودم که من را خواستند و گفتند در بالا صحبت شده و باید به کشتی بروی، آن زمان ۱۴ مدال در کشتی توزیع می‌شد و گفتند والیبال نهایت یک مدال طلا می‌گیرد، اما اگر در کشتی خوب کار کنیم ۱۴ مدال طلا خواهیم گرفت که بر خلاف میلم پذیرفتم و همان ابتدا مصاحبه کردم و گفتم ۱۴ مدال می‌گیریم که خیلی از اهالی کشتی به من اعتراض کردند، اما ۱۴ مدال گرفتیم.

ما این دوره‌ها را دیده‌ایم، مدیریت کرده‌ایم، تجربه کرده‌ایم و البته خراب هم کرده‌ایم، اما یاد گرفتیم. مدیران خوب در این مملکت زیاد هستند، اما با بهانه‌های مختلف آنها را کنار می‌گذاریم. مظلوم‌ترین افراد جامعه ما مدیران هستند.

یزدانی‌خرم: هر کسی برای حضور در انتخابات پیشگام شده ابتدا توان خودش را بسنجد 

وقتی به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شدم، ۵ نفر از پیشکسوتان کشتی را دعوت کردم و به منزل طالقانی رفتیم و از او خواستیم در انتخاب سرمربیان تیم ملی کمک کند،که گفت چرا از من می‌پرسید؟ در نهایت نظرش این بود که کاوه و محمدی در کشتی آزاد و محمد بنا در کشتی فرنگی کار را در دست بگیرند.

اگر خواستار موفقیت در ورزش هستیم باید شایسته سالاری انجام شود، امکانات و زیرساخت‌هایی که برای کشتی تهیه کردیم، اگر نبود، هیچکدام از این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد. سالن شهدای هفتم تیر را با وجود اعتراض بسیاری از فدراسیون ها به پایگاه کشتی تبدیل کردیم. متاسفانه در شهرستانها ضعیف کار کرده‌ایم و عملاً کشتی نداریم. شاید تنها یکی دو استان در بحث کشتی فعالیت دارند. امیدوارم هر کسی که برای حضور در انتخابات پیشگام شده است ابتدا توان خودش را بسنجد که ببیند آیا توان برداشتن این بار را دارد یا نه. مردم توقع دارند، دولت توقع دارد، اما امکانات هم باید در اختیار رئیس فدراسیون قرار گیرد.

محسن کاوه: تهدیدِ تعلیق بیشتر از داخل صورت می‌گیرد تا خارج

فضایی که این روزها بر کشتی بخصوص در بحث انتخابات حاکم است، فضای خوبی نیست. متاسفانه شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها از سوی برخی از دوستان هستیم، اما در نهایت یک نفر از این دوستان رئیس فدراسیون می شود و همه باید به او کمک کنند.

از حالا هم می‌گویم هر کسی که رئیس فدراسیون شود کارش خیلی سخت است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نتایج آنچنانی بگیرد و وعده‌های آنچنانی بدهد. در بحث فنی فارغ از آمارهایی که برخی از دوستان در فدراسیون می‌دهند اوضاع خوبی در کشتی حاکم نیست. متاسفانه چه در کشتی فرنگی و چه در کشتی آزاد در حال حاضر چهره‌های شاخصی نداریم که در المپیک ۲۰۲۰ بتوانیم روی آنها حساب کنیم. از طرفی تعامل مناسبی بین فدراسیون کشتی و وزارت ورزش برقرار نیست.

حواشی ایجاد شده تنها به کشتی ضرر می‌زند؛ متاسفانه شاهد صحبت‌هایی هستیم که نمی‌توان برداشت مثبتی از آن کرد به خصوص اینکه برخی دوستان می‌گویند اگر فلان اتفاق بیفتد شاهد اتفاقات ناگواری از سوی اتحادیه جهانی کشتی خواهیم بود. به نظر می‌رسد این تهدید بیشتر از داخل صورت می‌گیرد تا خارج؛ کشتی نیاز به آرامش دارد؛ رشته‌ای که اخلاق و پهلوانی حرف اول را در آن می‌زند نباید به بی اخلاقی آلوده باشد. متاسفانه این مسائل باعث می‌شود که جوانان برای حضور در این رشته رغبت کمتری پیدا کنند.

لرستانی: تا خودِ کشتی‌گیر نخواهد هیچ کس نمی‌تواند او را قهرمان کند

علیرضا لرستانی در واکنش به این صحبت یزدانی‌خرم که یک کشتی‌گیر به تنهایی نمی‌تواند قهرمان جهان و المپیک شود گفت: حتی اگر بهترین امکانات و بیشترین پول را در اختیار کشتی‌گیر قرار دهیم، او خودش باید تلاش کند و زحمت بکشد تا قهرمان شود. من منکر زحمات مربیان نیستم، اما سهم کشتی‌گیر در این زمینه بیشتر است. من هم مربی تیم ملی بودم، کاری انجام نمی‌دادم و فقط مسیر قهرمانی را به کشتی‌گیران نشان می‌دادم. من چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ تا خود کشتی‌گیر نخواهد هیچ کس نمی‌تواند او را قهرمان جهان کند.

لرستانی درباره حواشی انتخابات فدراسیون کشتی گفت: متاسفانه نحوه انتخابات مطلوب و مناسب نیست. نگاه کنید ببینید روسای هیأت‌های استانی را چه کسی انتخاب می‌کند؟ امیررضا خادم از زمانی که معاون وزیر ورزش بود بسیاری از مدیران کل استانی را با نظر مستقیم خودش منصوب کرد. به نظرم همان زمان هم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا روزی از آن بهره برداری کند؛ یک برنامه ریزی چند ساله انجام شد تا به اینجا برسد؛ گذر زمان همه چیز را مشخص می‌کند.

از زمان حضور گودرزی در وزارت ورزش این کار آغاز شد؛ وگرنه چه نیازی داشت خادم آن زمان اقدام به این کار بکند. از طرفی چه سودی دارد که خادم معاونت وزیر را به خاطر حضور در انتخابات فدراسیون کشتی رها می‌کند؟ اگر واقعاً شما دلتان برای کشتی می‌سوزد می‌طلبد از کسی که می‌خواهد عاشقانه به کشتی خدمت کند حمایت کنید.

لرستانی: رئیس فدراسیون نباید دید بالا به پایین داشته باشد

این که تمام امکانات در اختیار یک نفر باشد درست نیست. چندین سال رسول خادم همه کاره کشتی بود، اما نتیجه چه شد؟ این که من بخواهم هم سرباز باشم و هم ژنرال درست نیست. رئیس کمیته داوران بر اساس انتخابات تعیین می‌شد، اما در نهایت دستورات رئیس فدراسیون بود که اجرا می‌شد. وقتی ما به کسی اطمینان می‌کنیم باید در اجرا هم به او اعتماد کنیم. در بحث سرمربیگری هم همینطور؛ متاسفانه تمام کارها را یک نفر انجام می‌داد و می‌گفت من کاره‌ای نیستم. اینگونه مدیریت‌ها منسوخ شده است. مدیران ما باید تفکر خرد جمعی داشته باشند و برنامه محور باشد.

متاسفانه معیارهایی که برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون کشتی در نظر گرفته شده مناسب نیست. بسیاری از این دوستان پیش از ثبت نام در انتخابات باید مورد ارزیابی شخصیتی قرار گیرند تا مشخص شود آیا شرایط حضور در انتخابات را دارند یا نه. رئیس فدراسیون نباید دید بالا به پایین داشته باشد.

متاسفانه مدیریت گذشته فدراسیون در حالی که من سرمربی تیم ملی بودم و باید حمایت می‌شدم و توسط خود آنها منصوب شده بودم، اما مرتب به دنبال بهانه برای نابود کردن من بودند. با چمن گلی هم همین رفتار را انجام دادند؛ به شورای فنی می‌گفتند علیه او مصاحبه کنید! درحالی‌که او برای کمک به کشتی آمده بود. اگر مشکل شخصی با کسی داریم روشن و شفاف اعلام کنیم، نه اینکه از آن فرد سوء استفاده کنیم و بعد او را خراب کنیم. تا انتقاد می‌شود هم بگوییم شورای فنی تصتمی‌گیرنده است.

وقتی به عنوان یکی از اعضای شورای فنی از فدراسیون پول بگیریم هر چه او می‌گوید باید تایید کنیم، اما اگر پولی در میان نباشد، رای خودم را دارم و مستقل تصمیم‌گیری می‌کنم و می‌توانم مقابل آرای رئیس فدراسیون بایستم. آن زمان هم انتقادات خودم را مطرح می‌کردم، اما صدایم به جایی نمی‌رسید و مجبور به کناره‌گیری شدم. به برخی دوستان حاضر در شورا گلایه کردم که چرا حرفشان را در شورا نمی‌زنند؟ که گفتند در نهایت هرچه خودشان بگویند انجام می‌شود و همان کاری را که بخواهند می‌کنند! این دقیقا تناقض است.

لرستانی: خادم خودش مدیران را انتخاب کرده تا رای جمع کند!

وقتی مدیران کل ورزش استانها توسط معاون وزیر تعیین می‌شود و مدیرکل نیز روسای هیأت‌ها را تعیین می‌کند؛ نتیجه چه می‌شود؟ یعنی من شما را انتخاب می‌کنم و شما هم به من رای بدهید تا رئیس فدراسیون شوم، اما هرقدر هم اعتراض می‌کنیم فایده‌ای ندارد.

این همه برای به دست آوردن کرسی اتحادیه جهانی کشتی هزینه کردیم و زحمت کشیده شد، اما متاسفانه خیلی راحت این کرسی را از دست دادیم. این هزینه از جیب مردم و بیت المال شده است و اگر هم قرار بود استعفاء داده شود باید با مشورت مسئولان بلند پایه ورزش صورت می‌گرفت. چقدر بودجه و هزینه برای دعوت از تیم‌های مختلف به خصوص کشورهای آفریقایی صرف کردیم. تمام هزینه‌های آنها برای حضور در مسابقات مختلف را پرداخت می‌کردیم تا به کرسی اتحادیه جهانی برسیم، اما به راحتی آن را تقدیم رقبا کردیم.

لرستانی:‌ وقتی  استعفا دادند چرا اینقدر دنبال بازگشت به کشتی هستند؟

دوستان بعد از آنکه از ریاست فدراسیون کشتی استعفا دادند دیگر چرا اینقدر دنبال راهی برای بازگشت به کشتی هستند؟ چرا برای حضور امیر خادم با هیئت‌های استانی لابی می‌کنیم؟ متاسفانه تمام اینها بازی‌هایی است که مدیریت قبلی فدراسیون کشتی برای بازگشت دوباره دنبال آن است و به غیر از ضرر سودی به حال کشتی ندارد. متاسفانه تنها به فکر منافع خودشان هستند و دلشان به حال کشتی نمی‌سوزد. چندین سال این فرصت و تمام امکانات در اختیار خانواده خادم بود و اگر قرار بود کاری برای کشتی انجام شود؛ یقینا در این سال‌ها انجام شده است، اما چرا حالا دنبال آوردن برادر خودشان هستند؟ فقط امیدوارم فردی که رئیس فدراسیون می‌شود تنها دلش برای کشتی بسوزد و کشتی را برای کشتی بخواهد نه منافع شخصی.

فدراسیون کشتی در این سال‌ها شعارهای فراوانی داد، یکی از این شعارها مبارزه با دوپینگ بود، اما نکته جالب توجه اینجاست فردی که خودش سابقه دوپینگ در زمان کشتی گرفتن را دارد به عنوان سرپرست و مسئول تیم ملی انتخاب می‌کنند. اگر دوپینگ بد است چرا این رفتار به خصوص در رده‌های پایه انجام می‌شود؟ اگر دوپینگ بد است پس چرا از افراد دوپینگی استفاده می‌کنیم؟ با صداقت رفتار کنند و نیازی به این کارها نیست. وقتی با صداقت جلو می‌رویم و تنها بخواهیم در مدتی که هستیم به فکر منافع خودمان باشیم دردی از کشتی دوا نمی‌شود. متاسفانه هیچکدام از کارهای ما برنامه محور نیست.

یزدانی خرم: باید صنعت را وارد ورزش کنیم

در حال حاضر صنعت، ورزش دنیا را اداره می‌کند. کشورهای مختلف با بهره‌گیری از قدرت و منابع مالی کارخانجات و صنایع و تزریق پول‌های کلان به ورزش باعث پیشرفت می‌شوند. اگر به تیم‌های ورزشی کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن و کره توجه کنیم نام اغلب آنها با نام کارخانجات بزرگشان متناسب است، اما متاسفانه ما در این زمینه نتوانستیم عملکرد موفقی داشته باشیم. با وجود پیشرفت‌های فراوانی که در عرصه ورزش داشتیم، اما این بحث مغفول ماند.

متاسفانه برخی کارخانجات ما در پرداخت حقوق کارگران شان مانده‌اند، اما تیم‌داری می‌کنند این یک وظیفه است. من سال‌ها در صنعت و ورزش حضور داشتم؛ زمانی که در صنعت بودم چندین تیم در رشته‌های مختلف ورزشی داشتیم، این موضوع باید یک وظیفه برای مدیران صنعتی ما باشد. وقتی مسئولان ورزش توجه نکنند این موضوع نیز کمرنگ می‌شود. وزارت ورزش باید با وزارتخانه‌های مختلف از جمله صنایع و نفت رایزنی داشته باشد تا بتواند آنها را به حضور در ورزش و سرمایه‌گذاری در رشته‌های مختلف ترغیب کند.

زمانی که من وارد ورزش شدم از صنعت آمدم؛ من خودم ۳ سال کشتی می‌گرفتم؛ زمانی که کشتی می‌گرفتم از علایق ما تماشای کشتی گرفتن و تمرین کردن جهان پهلوان تختی بود. زمانی که من آمدم بهترین امکانات و اردوها را برای کشتی تهیه کردیم. خرج کردیم؛ از کجا؟ از کیسه صنعت.

اولین رئیس فدراسیونی که پزشک تغذیه، روانشناس و ماساژور را وارد کشتی کرد، من بودم. خانه کشتی را تجهیز و نوسازی کردیم. بهترین امکانات را برای کشتی آوردیم. تمام اینها برنامه‌ریزی بود. به تمام کشتی‌گیران حاضر در اردو و مربیانشان حقوق می‌دادیم. در زمان تعیین شده هم می‌دادیم. هر کشتی‌گیری هم که غایب بود خط می‌زدیم وساطت کسی را هم قبول نمی‌کردم. اینطور بود که کشتی راه افتاد.

چندین مربی در رده‌های مختلف سنی داشتیم به این راحتی نبود که تیم ملی کشتی فرنگی ما ۳ طلا در المپیک بگیرد. تمام اینها بر اساس برنامه ریزی و هزینه‌هایی بود که انجام دادیم و نتیجه آن را هم گرفتیم. اگر می‌خواهیم ورزش ما پیشرفت کند و موفق باشد باید صنعت را وارد ورزش کنیم.

یزدانی‌خرم: سیاسیون پدر ورزش را درآورده‌اند

سوال: به نظر می‌رسد سرمایه و پول لازم در ورزش وجود دارد، اما مدیریت مناسبی برای برنامه ریزی و هزینه کردن بودجه صورت نمی‌گیرد؟

یزدانی خرم: شما می‌خواهید پای ما را وارد سیاست کنید (با خنده) متاسفانه در کشور ما سیاسیون پدر ورزش را درآورده‌اند. متاسفانه همیشه فردی را برای ورزش انتخاب می‌کنند که جای دیگری در دولت به او نرسیده است. آن فرد هم وقتی مسئولیت را می‌پذیرد دوستانش را وارد ورزش می‌کند. زمانی یکی از دوستان به من گفت قرار است به من یک فدراسیون بدهند؛ گفتم کدام فدراسیون؟ گفت شمشیربازی! گفتم در شان شما نیست، اما گفت استخاره کردم و خوب آمده است!!!

وقتی وزیر، ملاک انتخابش این باشد پدر ورزش در می‌آید. کشتی یکی از رشته‌های سخت ما است؛ من ۱۷ سال در والیبال کار کرده بودم؛ کارهای زیربنایی انجام دادیم؛ تیم‌های پایه را ساختیم و از کشورهای موفق مانند روسیه الگوبرداری کردیم.

در کشتی هم همینطور؛ زمانی از روس‌ها پرسیدیم شما روزی چند جلسه تمرین می‌کنید؟ گفتند سه جلسه که من به مربیانمان گفتم ماهم تمریناتمان را به روزی ۳ جلسه افزایش دهیم که گفتند نمی‌شود، اما شد. آقای کاوه می‌داند روزی ۳ جلسه تمرین کردن چه سختی‌هایی دارد.

دفعه بعد که روس‌ها را دعوت کردیم گفتیم جلوی آنها پُز بدهیم. گفتم شما چند جلسه تمرین می‌کنید؟ گفتند ۴ جلسه!! واقعاً متعجب شدیم. هر قدر حساب کردیم که آنها چطور جلسه چهارم را هماهنگ می‌کنند، نتوانستیم.

یزدانی‌خرم: بهترین امکانات را برای کشتی آوردیم

بهترین مربیان را برای رده‌های پایه آوردیم. هزینه رفت و برگشت تیم‌های والیبال روسیه را می‌دادیم. آنقدر با آنها تمرین و اردو برگزار کردیم که چین و ژاپن زنگ تفریح شدند. جایگاه والیبال ما الان جایی است که مردم از تماشای مسابقات آن لذت می‌برند. در کشتی هم همین الگوبرداری را انجام دادیم. بهترین امکانات را فراهم کردیم، بهترین غذا را طبق نظر پزشکان تغذیه بر اساس نوع تمرینات برای ملی‌پوشان فراهم کردیم.

پیشکسوتان برای من اهمیت و جایگاه بالایی داشتند، از تمام آنها دعوت کردم، از نظرات تمام آنها استفاده می‌کردیم وقتی آقای لرستانی می‌بیند بزرگان کشتی در فدراسیون حضور دارند، وی هم تشویق می‌شود. اگر این مسیر ادامه پیدا کند و کار زیربنایی انجام شود کشتی موفق خواهد شد.

متاسفانه الان در استان‌ها مشکلات داریم باید اطلاعات علمی مربیان استانی ما به روز شود. اولین کلاس بین‌المللی مربیگری کشتی را من در ایران برگزار کردم که خیلی از مربیان سازنده ما آن زمان دوره‌های علمی خارجی را دیدند و به روز شدند. در  داوری هم همینطور؛ داوران خوبی را تربیت کردیم. طوری بود که کشتی‌گیران مازاد ما راحت به کشورهای دیگر می‌رفتند؛ آنقدر در داخل کشتی‌گیر با کیفیت داشتیم که مشکلی هم نداشت.

وقتی مربی تیم ملی احساس می‌کند کشتی‌گیری به دردش نمی خورد می‌تواند مسیر دیگری را انتخاب کند. به هر حال آقای بنا به روش خاص خودش را دارد. ما هم با برنامه و امکانات را فراهم می‌کردیم. حمید سوریان با حمایت‌های محمد بنا و برنامه ریزی خوب فدراسیون کشتی بود که این افتخارات را به دست آورد.

کاوه: کشتی جایگاه خود را از دست داده است

سوال: مدیریت قبلی فدراسیون دم از برنامه محوری می‌زد و فرآیندها، آیین نامه‌ها و قوانین گوناگونی را برای تمام بخش‌های کشتی تصویب کرده بود، اما در نهایت به نوعی شاهد تصمیم‌گیری فردی بودیم.

محسن کاوه اول می‌خواهم درباره صحبت آقای لرستانی که عنوان کرد «یک کشتی‌گیر خودش به تنهایی افتخار کسب می‌کند و قهرمان می‌شود» صحبت کنم. شاید برخی کشتی‌گیران از استعداد ذاتی بالایی برخوردار باشند و به عنوان استعدادهای خودرو افتخارآفرینی کنند، اما اینکه ما بتوانیم فردی را که شاخصه‌های بالایی ندارد، در مسیر درست قرار دهیم تا افتخارآفرینی کند بحث مهمی است. استعدادهای خاص انگشت شمار هستند و شاید هر چند سال یکبار یک نفر به عنوان نابغه در ورزش ما مطرح شود، اما کار اصلی در پرورش این استعدادها با فدراسیون و مربیان است.

فردی که به ریاست فدراسیون کشتی می‌رسد باید برنامه ای را ارائه دهد که قابلیت اجرایی داشته باشد نه رویاپردازانه باشد. بسیاری از دوستان برای رسیدن به صندلی ریاست وعده هایی را می‌دهند که شدنی نیست. خیلی از این وعده‌ها در فدراسیون قبلی داده شد و عملاً نتیجه و خروجی چیز دیگری بود. اتفاقاتی افتاد که امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که کشتی جایگاه خود را از دست داده است. به سمتی رفتیم که با آمار و ارقام و قهرمانی تیم‌های نوجوانان جوانان و جام‌های جهانی اصل قضیه را که قهرمانی در جهان و کسب مدال‌های مرغوب در المپیک است فراموش کنیم و در سایه قرار دهیم. آیا اعضای مجمع نباید از رئیس فدراسیون در این زمینه سوال کنند و از او جواب بخواهند؟

کاوه: شأن مربیان ما ئدر فدراسیون قبلی به شدت پایین آمد

سال ۲۰۰۹ حسن رحیمی نفر اول وزن اول تیم ملی کشتی آزاد شد و تمام حریفان داخلی اش را شکست داد و از همان زمان به عضویت تیم ملی در مسابقات گوناگون در آمد که در سال ۲۰۱۱ به مدال برنز جهان رسید و هنوز هم اعتقاد دارم اگر آن زمان تغییرات در کادر فنی تیم ملی صورت نمی‌گرفت رحیمی به راحتی نه تنها همان مدال مسابقات جهانی را می‌توانست در المپیک لندن تکرار کند بلکه حتی خوش رنگ‌تر از آن را هم می‌توانست به دست آورد؛ در المپیک ریو نیز می‌توانست نتیجه بهتری کسب کند.

متاسفانه ما در این سال‌ها در بخش پشتوانه سازی عملکرد خوبی نداشتیم که حالا کاسه چه کنم برای جان جایگزینی نفراتی مانند رحیمی، اسماعیل پور و …. در دست گرفته‌ایم. هیچ زمان هم نخواستیم این موضوع را آسیب‌شناسی کنیم که در این سال‌ها کشتی ما با این مشکلات مواجه شده است. در وزن ۶۰ کیلوگرم در این سال‌ها چندین قهرمان جوانان جهان داشتیم؛ اسماعیل پور، احسان‌پور، صادقی، بیابانی و امامی همه قهرمان جهان شده‌اند، اما همین چند ماه پیش در جام تختی در کشور خودمان نماینده‌ای در فینال این وزن نداشتیم.

اگر واقعاً به فکر کشتی هستیم و دلمان برای این رشته می‌سوزد باید این مسائل را بررسی کنیم. به هر حال تمام کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است، هنر مدیریت این است که از حداقل‌ها به حداکثرها برسیم؛ منابع مالی که در این سال‌ها به فدراسیون کشتی تزریق شد منابع خوبی بود، اما با این وجود به بهانه‌های مختلف برای صدور کارت‌های کشتی‌گیران و مربیان بازهم پول گرفته می‌شد. در این خصوص بحثی ندارم، اما مسأله این است که این پول را به‌خوبی هزینه نکردیم، در حالی‌که می‌توانستیم این منابع مالی را به عنوان مثال در استان‌ها و برای پیشرفت کشتی پایه هزینه کنیم، اما این کار را نکردیم.

یکی از ظلم‌هایی که به جایگاه مربیان شد در دوره قبلی ریاست فدراسیون کشتی بود و شأن مربیان ما به شدت پایین آمد. من اگر در تیم ملی نباشم در باشگاه خودم مربیگری می‌کنم، مربیان ما هیچگاه دنبال پول نبودند؛ اینکه بخواهیم در پایان سال با ۲ – ۳ سکه از مربیان سازنده تقدیر کنیم، شان آنها را پایین آورده‌ایم. مربیان ما تنها به دنبال حفظ شأن و جایگاه آنها هستند.

کاوه: در این سال‌ها تنها مانور و شعار برنامه محوری می‌دادیم

مربیگری با قهرمانی دو مقوله جدا از یکدیگر هستند، اما متاسفانه در فدراسیون قبلی این مقوله با یکدیگر قاطی شد. خیلی از دوستان ما بودند که قهرمانان بزرگی هستند، اما هیچگاه مربیان خوبی نشدند و الان جایگاهی در کشتی ندارند. اگر می‌خواهیم کشتی‌گیری که عمر قهرمانی اش تمام شده را وارد عرصه مربیگری کنیم باید ابتدا در  باشگاه محل زندگی اش در شهر و استان خودش او را مشغول کنیم نه اینکه کشتی‌گیر ما بلافاصله بعد از در آوردن دوبنده تیم ملی پیراهن مربیگری را بر تن کند.

تمام اینها نشان می‌دهد ما در این سال‌ها برنامه خوبی نداشتیم و تنها مانور برنامه محوری و شعار برنامه محوری می‌دادیم و اصل کار را نادیده می‌گرفتیم. ۴ سال قبل تیم کشتی آزاد آمریکا نهم، دهم دنیا شد، اما بعد از آن تمام تیم‌های آنها در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان قهرمان جهان می‌شود. حتی معتقدم آمریکایی‌ها در بحث پشتوانه‌سازی از روس‌ها هم بهتر کار می‌کنند؛ همین تیلور که حسن یزدانی را شکست داد، سال‌ها پشت باروز بود، اما آنها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که بعد از تغییر اوزان مدعی اصلی قهرمانی در وزن جدید شود، اما متاسفانه ما نه تنها پشتوانه سازی انجام ندادیم بلکه داشته هایمان را از دست دادیم.

ربطی: هر قهرمانی حتما مدیر خوبی نمی‌شود

عارف ربطی دبیر فدراسیون کشتی: باید این ذهنیت را از مغزمان خارج کنیم که هر قهرمانی می‌تواند مدیر خوبی باشد، شاید بشود، اما اصلاً تضمینی وجود ندارد. اینکه فردی زمانی قهرمان جهان و المپیک بوده است و می‌تواند مدیر خوبی باشد موضوعی است که قطعی نیست. از طرفی بسیاری از قهرمانان ما بعد از پایان دوران قهرمانی‌شان بلافاصله به عنوان مربی یا مدیر تیم ملی منصوب می‌شوند؛ متاسفانه در ارگان‌های مسئول ورزشی موازی‌کاری باعث ایجاد مشکلات شده است.

موازی‌کاری همزمان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باعث شده تا ورزش و مدیران آن دچار دوگانگی شوند. ادغام بخش جوانان در ورزش کار درستی نبود، از طرفی کمیته فنی یک کمیته مشورتی است و کمیته اجرایی نیست. اگر قرار است آنها نیز کار اجرایی انجام دهند پس رئیس فدراسیون، دبیر فدراسیون، سرمربی و سرپرست چکاره هستند؟

هر کسی که اکنون نزدیکی بیشتری با رئیس سابق فدراسیون کشتی دارد. عملاً شانس بیشتری برای رسیدن به ریاست این فدراسیون خواهد داشت، چرا؟ چون رئیس قبلی از نفوذ و لابی‌های خود برای جمع کردن رای به نفع خودش استفاده خواهد کرد. از طرفی چون چینش اصلی مجمع انتخاباتی در دست سرپرست فدراسیون است به نوعی شانس وی را برای موفقیت در انتخابات بالا می‌برد، پس بهتر است فردی که به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی انتخاب می‌شود کاندیدای حضور در انتخابات نباشد. باید تمام نامزدها در شرایط برابر و عادلانه به رقابت بپردازند. در بحث مدیریت مهارت‌های فنی، مهارت‌های انسانی و مهارت‌های ادراکی لازمه‌های یک مدیر قوی و شایسته است.

عمل مدیر باید مدیریتش را تایید کنند. با یکی از کاندیداها صحبت می‌کردم که گفت من بلافاصله بعد از حضورم در فدراسیون کشتی یک کمیته انتصابات تعیین می‌کنم تا افرادی را که شایسته هستند در امور مختلف به کار گماشته شود.

لرستانی: اتحادیه جهانی کشتی اگر احساس کند مشکلی وجود دارد می‌تواند ما را تعلیق کند

به نظر من مدیر باید اثرگذار باشد یعنی حتی اگر یک روز هم جایی حضور دارد، اثرگذاری داشته باشد. وقتی از برنامه محوری صحبت می‌کنیم، منظور همان اثرگذاری است. به من بودجه می‌دهند، اما نمی‌توانم مدیریت کنم، بحث مدیریت با مباحث مالی متفاوت است.

وقتی از مدیریت مدیر صحبت می‌کنم به عنوان مثال یک کشتی‌گیر از اردوی تیم ملی خط خورده است، اما فلان نماینده مجلس یا فلان وزیر تماس می‌گیرد تا مربی را برای حضور آن فرد در اردوی تیم ملی تحت فشار بگذارد. در حالی‌که رئیس فدراسیون اگر واقعا مدیریت و قاطعیت داشته باشد نه تنها اجازه این کار را نمی‌دهد بلکه برخورد می‌کند؛ چون عملاً اجازه چنین کاری را ندارد. به همین خاطر است که می‌گویم مدیر باید اثرگذار باشد.

من همواره مشکلات را در شورای فنی مطرح می‌کردم، اما تنها یک نفر بودم در مقابل ۵ نفر. تنها راه استعفا بود که کشتی‌گیران از این موضوع گلایه داشتند اگر من بروم دیگر کسی از حقوق آنها دفاع نمی‌کند.

به نظر من اتحادیه جهانی کشتی اگر احساس کند مشکلی وجود دارد می‌تواند ما را تعلیق کند، درست مانند اتفاقی که برای فوتبال رخ داد. البته همانطور که آقای یزدانی‌خرم گفت به خاطر گزارشاتی است که از داخل می‌شود. متأسفانه تا زمانی که خودمان حضور داریم همه چیز عالی است، اما وقتی نیستی می‌خواهیم همه چیز را به هم بزنیم.

لرستانی: اگر ورزش ما دولتی است باید تابع تصمیمات دولت باشیم

اگر ورزش ما خصوصی است پس کسی حق اعتراض ندارد که چرا به ما بودجه نمی‌دهند، اما اگر دولتی است باید تابع تصمیمات دولت باشیم. اینکه دبیر فدراسیون کشتی مصاحبه می‌کند و می‌گوید ما را تعلیق می‌کنند مصداق همین موضوع است یا باید بپذیریم که خصوصی هستیم و خودمان منابع مالی را تامین کنیم یا این که دولت را به عنوان عنصر اصلی اداره فدراسیون قبول کنیم و از دستورات آن تبعیت نماییم.

بهترین کار تعیین سرپرست توسط وزارت ورزش است تا شائبه‌های موجود از بین برود. مجمعی که بعضی از اعضای آن به خاطر پولدار بودن انتخاب شده‌اند، نمی‌توانند نظر درستی بدهند. بهترین تصمیم وزارت ورزش انتخاب فردی مناسب به عنوان سرپرست برای اداره امور است. از نظر قانونی هم تداوم سرپرستی بنی‌تمیم مشکل دارد. متاسفانه جایی که به نفع ما است قانون مشکلی ندارد و هرکجا که به ضررمان است طور دیگری سخن می‌گوییم.

یزدانی‌خرم: سیاسیون باید از ورزش کنار بروند

شایسته سالاری باید در مدیریت ما نهادینه شود و از افرادی که توانایی دارند دعوت شود تا به ورزش کمک کنند. درست مانند کاری که در زمانه غفوری‌فرد انجام می‌شد و به تمام روسای فدراسیون‌ها می‌گفت هر کسی که می‌تواند پول بیاورد برای پذیرفتن مسئولیت پیش قدم شود. یکی از روسای فدراسیون جهانی فوتبال بود که ورزش هم نکرده بود بنظرم، اما به خاطر تعاملات و روابطی که برای تامین منابع مالی داشت چندین سال در این سمت فعالیت کرد.

سیاسیون باید از ورزش کنار بروند تا زمانی که این افراد در ورزش باشند کمک نخواهد شد. افرادی باید به عنوان روسای فدراسیون منصوب شوند که توانایی آوردن امکانات را داشته باشند.

یکی از ابزارهای مهم در مجامع بین‌المللی دانستن زبان است؛ آقای توکل، زمانی تا سال‌ها نماینده ما در فیلا بود، اما مسئولان فیلا به ما گفتند که با توجه به شرایط سنی ایشان امکان ادامه همکاری با وی وجود ندارد و فرد دیگری را معرفی کنید که ما صحبت کردیم که تا المپیک لندن دکتر توکل بماند و بعد از آن فرد دیگری را معرفی کنیم. کاپیتان میرروشن را که خودش از کشتی‌گیران قدیمی و هم خلبان هواپیما و هم مسلط به زبان انگلیسی بود را در نظر گرفتیم. وقتی مسئولان فیلا از این موضوع مطلع شدند گفتند ما افتخار می‌کنیم که یک خلبان هواپیمای ایرباس عضو هیئت رئیسه باشد؛ گفتند رأیش هم با ما، اما متاسفانه زمانی که ما از فدراسیون بیرون آمدیم ایشان را خط زدند و فرد دیگری را معرفی کردند که زبان هم بلد نبود و رای هم نیاورد و این فرصت طلایی را به راحتی از دست دادیم. هنوز که هنوز است سال‌ها برای برگشت این پُست هزینه می‌کنیم.

وقتی نماینده ما مسلط به زبان نباشد هر اتفاقی که رخ دهد تنها بیننده و شنونده خواهد بود و نمی‌تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد که البته همانطور که گفتم تنها زبان ملاک نیست بلکه باید به مباحث فنی هم مسلط باشد که کاپیتان روشن این خصوصیات را داشت. برخی از قوانین است که اگر تغییر پیدا کند به ضرر ما می‌شود پس باید فردی باشد که از نظر فنی هم مسلط بر امور باشد، اما متاسفانه افرادی را انتخاب می‌کنیم که قدرت برقراری ارتباط با سایر نمایندگان را هم ندارند.

کاوه: اینکه می‌گویند تعلیق، حرفی بیهوده است

متاسفانه در آستانه انتخابات، کشتی درگیر حواشی شده است که زیبنده این رشته نیست. کسی که قرار است سکان هدایت فدراسیون را در دست بگیرد باید حتما برنامه داشته باشد. هر کسی هم که می آید اهالی کشتی باید بدانند که یک خانه آماده را تحویل نمی‌گیرد و حداقل ۳ – ۴ سال آینده باید انتظار داشته باشید. کسی باید انتخاب شود که بتواند اهالی کشتی را به هم نزدیک کند و از تمام پتانسیل کشتی استفاده نماید و انحصار طلبی را کنار بگذارد.

باید مشخص شود که آیا رئیس بعدی می‌خواهد برنامه‌های فدراسیون گذشته را ادامه دهد یا واقعا برنامه محور خواهد بود. باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم.

درباره بحث تعلیق هم اگر وزارت ورزش قرار است منابع مالی را تامین کند حق دخالت هم دارد و اینکه می‌گویند تعلیق، بیهوده است، اما اگر ما مدعی خصوصی بودن هستیم، نباید چشم‌مان به دستان وزارت ورزش برای رسیدن بودجه باشد. بهتر است فردی زمام امور را در دست بگیرد که شایستگی لازم را داشته باشد. فعلا ۱۱ نفر برای انتخابات فدراسیون کشتی تایید شدند که البته یک مرحله دیگر برای تایید نهایی نامزدها باقی مانده است که به نظر می‌رسد نهایت ۵ – ۶ نفر برای انتخابات باقی خواهند ماند که به نظر نمی‌رسد دقایقی که برای ارائه برنامه‌هایشان در مجمع در اختیار دارند کافی باشد، اعضای مجمع چطور می‌خواهند در آن فاصله کوتاه تصمیم‌گیری کنند؟

انشاالله هر کسی که می‌آید به نفع کشتی کار کند. نباید کشتی را برای خودمان بخواهیم. باید بدانیم که آبرویی که ما داریم از کشتی است و اگر قرار است در کشتی باشیم باید برای اعتلای نام ایران و کشتی کار کنیم.

انتهای پیام/س

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − سه =

دکمه بازگشت به بالا