اخبار ورزشیفوتبال جهان

مصاحبه کیکر به خاطر لیگ قهرمانان؛ اشمایکل:بایرن مقصر بود نه منچستر!

دروازه‌بان اسبق منچستر گفت: مقصر اصلی در آن بازی،‌خود بایرن مونیخ بود، آنها گل نخست را زدند و بی‌خیال شدند. فکرکردند با آن برتری، کار تمام شده است و قهرمان هستند.

به گزارش پایگاه خبری پیشرو اسپرت ، امشب در مادرید تکلیف فاتح لیگ قهرمانان اروپا با انجام بازی لیورپول – تاتنهام مشخص می‌شود.

مصافی که پرونده فوتبال باشگاهی قاره سبز را در فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ می‌بندد. به بهانه این بازی خبرنگار هفته‌نامه ورزشی کیکر آلمان به سراغ «پیتر اشمایکل» رفته و از وی در مورد بازی فراموش‌نشدنی فینال این جام یعنی مصاف منچستریونایتد و بایرن مونیخ در سال ۱۹۹۹ سئوال کرده است.

مسابقه‌ای که تا چند دقیقه به پایان بازی، با برتری یک بر صفر باواریایی‌ها جریان داشت. اما به خاطر یکسری تصمیم‌گیری ‌های کادر فنی دو تیم، یونایتد ها ۲ گل باورنکردنی زدند و قهرمانی را از آن خود کردند.

به همین خاطر اشمایکل اظهارداشت: مقصر اصلی در آن بازی،‌خود بایرن مونیخ بود.آنها گل نخست را زدند و بی‌خیال شدند. فکر کردند با آن برتری، کار تمام شده است و قهرمان هستند.

وی در این مصاحبه به سئوالات خبرنگار کیکر چنین پاسخ داد:

*آقای اشمایکل، هفته قبل به مناسبت ۲۰ سالگی فینال لیگ قهرمانان اروپا با بایرن مونیخ در سال ۱۹۹۹ به میدان رفتید. می‌خواهیم به آن بازی رجوع کنیم. وقتی صحبت از آن مصاف به میان می‌آید، به چه چیزهای فکر می‌کنید؟

قبل از آنکه پاسخ سئوال را به دهم، باید خوب به مغزم فشار وارد کنم که تمام چیزهای که اتفاق افتادند، را به خاطر بیاورم.البته باید اذعان کرد آن، فینالی بسیار باورنکردنی و حائز اهمیت بود.در آن موقع ما منچستری‌ها کاملا در فوتبال انگلیس می‌درخشیدیم.در ۶ سال قبل از آن رویداد، فاتح ۴ لیگ برتر و ۳ قهرمانی جام حذفی شده بودیم.اما در سطح اروپا عنوانی کسب نکرده‌بودیم.نمی‌دانم علتش چه بود. اما با آن فلسفه‌ای که از بازی داشتیم، نتوانسته بودیم در سطح قاره صاحب جام شویم. شاید ایراد کار اشتباهات مان بود…

*… مرتکب اشتباه شدید؟

بله. به نظرم یکسری اشتباهات جزیی و البته سرنوشت‌ساز در فاز آخر داشتیم که جلوی رسیدن تیم را به قهرمانی اروپا می‌گرفت.همین مساله ما را از کسب جام در سطح قاره دور نگه می داشت.

*ظاهرا در آن بازی با بایرن،‌هم مرتکب اشتباه شدید؟

همینطور است. در آن بازی در ابتدا، خوب نبودیم که بایرن گل زد.در سال ۱۹۹۷ در بازی خارج از خانه با فنرباغچه در استانبول، ما برنده بازی اول شدیم.خب،‌این گام بزرگی بود.مرتب سعی می‌کردیم سطح کیفی خود را ارتقا دهیم.در واقع بازی فراموش‌نشدنی سال ۱۹۹۹ آخرین گام در این مسیر پیشرفت بود که سرانجام به جام رسیدیم.

*با آن جام به همه چیز رسیدید.

بله.دقیقا.از همه مهم‌تر با کسب آن جام، ما به عنوان یکی از بزرگترین باشگاه‌های اروپایی مطرح شدیم.این افتخار بس مهم برای باشگاه و تاریخش بود.بعد از آن بازی، منچستریونایتد به فینال‌های کمتری رسید.از این نظر فینال سال ۱۹۹۹ و کسب جام،‌همچنان جایگاه بسیار مهمی پیدا می‌کند.به خصوص که سه‌گانه کسب شد که این خود اتفاقی خاص در تاریخ باشگاه بود.

*آن ضربه منجر به گل باسلر، واقعا قابل مهار بود؟

نباید آن ضربه به سود بایرن مونیخ گرفته می‌شد. بلکه باید داور به نفع ما سوت می‌زد.این یک تصمیم اشتباه از طرف پیرلوییجی کولینا،‌بهترین داور آن زمان دنیا بود که نتوانست آن را درست تشخیص دهد.به هرحال اجازه دهید از این موضوع بگذریم چون بعد از گذشت ۲۰ سال، حرف زدن در موردش، خوشایندم نیست.

*در آن بازی بایرن مونیخ گل اول را زد و می‌توانست حتی گل دوم را هم بزند و کار را تمام کند.اما چه شد که منچستریونایتد به بازی با ۲ گل دیرهنگام بازگشت؟

ببیند مقصر اصلی در آن بازی،‌خود بایرن مونیخ بود.آنها گل نخست را زدند و بی‌خیال شدند. فکر کردند با آن برتری، کار تمام شده است و قهرمان هستند.

*می‌توانستند واقعا قهرمان شوند؟

بله. اگر کمی هوشیاری به خرج می دادند و به یک گل زده،‌اکتفا نمی‌کردند، آنوقت قهرمانی برایشان اتفاق می‌افتاد. و آخر بازی همانگونه که همه دیدیم و  به یاد داریم، لوتهار ماتیوس،‌گیج و مبهوت نمی‌ماند.

*آوردن ماتیوس از جریان بازی، اشتباهی تاثیرگذار بود؟

بایرن واقعا تیمی با سازماندهی عالی بود.این محصول کار ارزشمند اوتمار هیتسفلد بود. لزومی نداشت که چنین حرکتی صورت گیرد.اگر قرار بود که تغییر و تحولی صورت بگیرد، این فرگوسن بود که باید اقدامی می‌کرد.چون ما از حریف عقب بودیم.با آن اشتباه، ما صاحب فضای بیشتری برای کار شدیم. با شجاعت باورنکردنی،‌دل را به دریا زدیم و دیدید که نتیجه‌اش چه شد. این که ۲ گل دیرهنگام زدیم و نتیجه را عوض کردیم.آنها نظم‌دهنده خط دفاع خود را  کنار گذاشتند و فرگوسن،‌با شرینگهام و سولسشر، زوج پیروزی‌بخش خود را آورد.در این حال همه اتفاقات به نفع ما رخ داد…

*مثل حضور شما در محوطه جریمه حریف؟

بله. روی ضربه کرنر دیوید بکام،‌من به محوطه جریمه بایرن رفتم. همین حضور توماس لینکه از بایرن را به اشتباه انداخت.تورستن فینک که به جای ماتیوس آمده بود، نتوانست پوشش لازم را دهد.در نتیجه توپ ابتدا به گیگز و سپس شرینگهام رسید و او هم به نحوی گل زد که اولیور کان متوجه نشد.بعد هم که به فاصله ۲ دقیقه، شادی برای ما و تراژدی برای بایرن تکمیل شد.چون روی یک کرنر دیگر سولسشر گل برتری را زد و کار تمام شد.قهرمان شدیم و بایرن به جام نرسید.حسی خوب که تا به امروز در وجود‌مان باقی است.

انتهای پیام/ا

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 9 =

دکمه بازگشت به بالا