اخبار ورزشیفوتبالفوتبال ایرانویژه‌های خبری

تاج: دنبال این هستیم که مشکل تحریم را به کمک فیفا برطرف و ۷ دستگاه VAR وارد کنیم

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: استقلال و سپاهان با تیم امید همکاری می‌کنند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش پیشرو ورزش، مهدی تاج پس از نشست مشترک سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان و امید با مسئولان فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: این جلسه برای برنامه ریزی تیم ملی بزرگسالان بود. امسال شرایط خاصی داریم. هم لیگ قهرمانان آسیا و هم تیم امیدمان باید در ۲ رویداد مهم شرکت کند. تیم ملی بزرگسال ما هم فیفا دی و آماده سازی را برای جام ملت‌های آسیا پیش رو دارد. اتمام لیگ هم مهم است. امروز در مورد همین مسائل بحث شد. جلسه خوبی بود.

* استقلال و سپاهان با تیم امید همکاری می‌کنند

وی در مورد همکاری سپاهان و استقلال با تیم امید، گفت: امروز هم این بحث را با دوستان داشتیم. ان‌شاالله سپاهان هم همکاری می‌کند و مشکلی در این زمینه نیست. دوستان دغدغه‌های خاص خودشان را دارند. شرایط مالی خوبی را در سال‌های گذشته نداشتیم استنباط مجموعه ما این بود که ممکن است لیگ با ورشکستگی جدی روبروو از گردونه فیفا و AFC به خاطر زیاندهی کامل خارج شود. به همین دلیل سقف بودجه‌ای به عنوان با فیرپلی مالی گذاشتند. عددی را منظور کردند که رعایت می‌شود.

* باید محدودیت باشگاه‌ها را در نظر بگیریم

تاج افزود: تیم‌های لیگ چون نمی‌توانند با این شرایط ۳ بازیکن زیر ۲۳ سال به تیم ملی امید بدهند، همه به سمت جوانان و نوجوانان و امید آمدند. ظرفیت باشگاه‌ها هم فرق کرد. ممکن بود محدودیت‌هایی داشته باشند ولی هم سپاهان و هم استقلال ان‌شاالله همکاری می‌کنند. ارزیابی خودم این است که باید محدودیت‌های‌شان را در نظر بگیریم. امروز در جلسه همین کار را کردیم ولی همکاری‌های باشگاه‌ها را هم ان‌شاالله داریم.

* برنامه فوتبال برتر غرض و مرض دارد!

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص بحث VAR در یک برنامه، گفت: برنامه فوتبال برتر چون غرض و مرض دارد، برای من قابل اعتبار نیست. در مورد VAR توضیحات کافی را داده‌ایم و پیگیری‌های جدی هم کرده‌ایم. مشکل این برنامه ندانستن نیست. نخواستن در دانستن است. همه می‌دانند محدودیت‌ها و تحریم‌ها کجاست. خود صداوسیما با تحریم‌های جدی روبروست. خودش با هماهنگی ما جام ملت‌ها را به خاطر تحریم‌ها پیگیری می‌کند. ما و صداوسیما، تنگاتنگ برای پخش مسابقات لیگ قهرمانان و جام ملت‌های آسیا، کار می‌کنیم.

* دنبال این هستیم که مشکل تحریم را به کمک فیفا برطرف و ۷ دستگاه VAR وارد کنیم

وی افزود: جلسات متعددی داریم با مدیران این سازمان، آن برنامه از نظر من فاقد اعتبار است و پاسخگویی برای من عملی نیست. ولی هر برنامه دیگری در صداوسیما یا دیگر رسانه‌ها هر سوالی داشته باشند چون غرضی در آن نمی‌بینیم، هم پاسخگوییم و هم مکلف به پاسخگویی هستیم. برای VAR تلاش لازم را کردیم. همه قراردادهای لازم را انجام دادیم، اما به لحاظ آوردن و انتقال پول مشکلاتی داریم که مشکل من نیست. وزیر خارجه برای ما تلاش می‌کند که بتوانیم این کار را انجام بدهیم. این‌ بحث‌ها به دلایلی نیازی به توضیح زیاد هم ندارد. واقعاً دنبال این هستیم که مشکل تحریم را به کمک فیفا برطرف کنیم و ۷ دستگاه VAR را وارد کشور کنیم. این اتفاق ان‌شالله خواهد افتاد.

*قلعه‌نویی برای آبیاری چمن ورزشگاه آزادی کمک کرد

تاج در خصوص بازدید سرپرست وزارت ورزش و جوانان از ورزشگاه آزادی، گفت: برخی‌ انتقاد کردند که چرا هفته گذشته در کنگره فیفا در استرالیا شرکت کردیم. کنگره‌ای که ۲۷۵ مدیر فدراسیون کشورهای دنیا به همراه مدیران و دبیرکل فدراسیون‌ها شرکت کرده بودند. می‌خواهیم چمن ورزشگاه آزادی را آبیاری کنیم ولی آب نیست. قلعه‌نویی کمک کرده و از آتش نشانی خواستیم آب بیاورد! ۳۰۰ هزار لیتر آب برای چمن دو زمین آزادی می‌خریم. شهرداری مناطق ۲۰، ۲۲ و ۵ و همچنین شهردار تهران کمک می‌کنند. ورزشگاه آزادی از این قاعده مستثنی نیست. فکر کنم تا هفته آینده مشکل آب حل خواهد شد. در رابطه با کیفیت چمن ورزشگاه آزادی همانطور که سرپرست وزارت ورزش بررسی کرد و دغدغه‌‌اش بود، تا ۲۰ روز آینده بازسازی خواهد شد. برخی باید بدانند مجموعه اداری کشور برای برداشتن موانع تلاش می‌کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به مشکلات موجود، اظهار داشت: در جلسه با سازمان لیگ متوجه شدیم بلیت هواپیما به مساله اصلی برای باشگاه‌ها تبدیل شده است. برخی پروازها به گونه‌ای است که نمی‌توانیم ۵-۴ روز یکبار لیگ را پیگیری کنیم. این مشکلی است که من، قلعه‌نویی، نبی یا عنایتی درست نکرده‌ایم. باید با این مشکلات بسازیم. با این مشکلات است که لیگ را عالی برگزار می‌کنیم و ۴-۳ روز از اروپا عقب هستیم. همه ماموریت‌های‌ ما از جمله اردوهای تیم ملی و امید انجام می‌شود. تیم ملی فوتسال به برزیل خواهد رفت و چند روز دیگر نیز هتل کوثر را افتتاح می‌کنیم. مشکل چمن ورزشگاه آزادی نیز با پیگیری سرپرست وزارت ورزش و دستور او حل می‌شود.

* در ورزشگاه آزادی بخش ویژه بانوان خواهیم داشت

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد بحث حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی، عنوان کرد: از نظر فدراسیون فوتبال، ورزشگاه آزادی هم برای تیم ملی و هم بازی‌های آینده، آماده پذیرایی از ۵۰ هزار تماشاگر است. وزیر را بردیم و از نزدیک نشان دادیم. یکی از منابع درآمدی استقلال و پرسپولیس بحث حضور تماشاگران‌ است. آن‌ها باید بلیت بفروشند و هزینه‌ها را بدهند. به خود فدراسیون نتوانستند ورودی بدهند. گفتن بعضی از مشکلات باعث ناامیدی در جامعه می‌شود ولی الان واقعیت فوتبال این است. اجاره زمین را بدون تماشاچی می‌دهند که این نمی‌شود. فکر می‌کنم هاشمی هم پذیرفت. ان‌شاالله در آینده با همین شرایط، تخریب و بازسازی که می‌شود بتوانیم ۵۰هزار تماشاگر را داشته باشیم.

رئیس فدراسیون فوتبال درمورد مساله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، گفت: کار خوب پیش می‌رود. برای ملوان هیچ محدودیتی نبود. هرمقداری بلیت خواستند، فروختیم. امروز هم بانوان در چند ورزشگاه حضور دارند. شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که در چند هفته آینده لیگ بتوانیم اعلام کنیم همه ورزشگاه‌ها پذیرای بانوان باشند. در استادیوم آزادی هم قسمتی را ویژه بانوان درنظر می‌گیرند که همه سرویس‌های بهداشتی، ورودی و خروجی‌شان مجزا باشد. روی این کار می‌شود. انشالله به زودی این اتفاق بیفتد.

* گاهی یک اردوی تیم ملی ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد

تاج در خصوص جذب اسپانسر برای فدراسیون و تامین هزینه‌های تیم‌های ملی، اظهار داشت: خوشبختانه بعضی اوقات اسپانسرهای محدودی داشتیم و هزینه‌هایمان را تامین می‌کنیم. بحث اسپانسر در حال انجام است. به زودی اعلام خواهد شد. هم برای تیم‌های ملی، هم برای کمپ تیم ملی و هم برای مجموعه‌ای که داریم. کار به سرعت در حال انجام است. امروز برنامه‌ریزی کردیم دیدیم یک اردوی تیم ملی بعضی اوقات نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد. این‌ها عدد کمی نیست که بدون اسپانسر تامین شود. خوشبختانه هم مساله حق پخش به شکلی در حال حل شدن است هم مسائل دیگر، با تدبیر خیلی از کارها در حال انجام هستند.

* ما و عربستان به دنبال برطرف کردن محدودیت‌های ایجاد شده در سال ۲۰۱۶ هستیم

تاج در خصوص جلسه با رئیس فدراسیون عربستان، عنوان کرد: روابط بسیار خوبی داریم. با عربستان خیلی هماهنگ هستیم. نشستی در استرالیا داشتیم. ۱۲ داورمان را فرستادیم آنجا آموزش ببینند. اگر VAR بیاوریم باید داوران‌مان آموزش دیده باشند. یک نفر و خود دستگاه کافی نیست. داور بازی ایران-آنگولا هم عربستانی است. یاسر دیروز مشابه مصاحبه‌ای که کردیم، مصاحبه کرد. هر دو دنبال این هستیم که محدودیت ایجاد شده در سال ۲۰۱۶ برطرف شود.

وی افزود: هنوز توسط هیات رئیسه AFC لغو نشده است. چون به کمیته انضباطی رفته باید از طریق این کمیته به هیات رئیسه بیاید. اینطور نیست که هیات رئیسه مذاکره و این مساله را حل کند. آن هم مولفه‌هایی دارد. یاسر اعلام کرد ۵ سپتامبر درموردش تصمیم گرفته می‌شود. نظر ما هم از اول این بود که یک هفته دیگر این کار انجام شود. یا معلوم می‌شود که این محدودیت شکسته می‌شود یا اگر بر قوت خودش باقی باشد باید ما رفت و برگشت برویم.

* دنبال تصمیم AFC هستیم

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: ارزیابی من از رفتار طرف عربستانی، فدراسیون فوتبال این کشور و مذاکره وزیر خارجه خودمان با طرف عربستانی، مثبت است. می‌دانم مذاکراتی در همین ۳-۲ روز داشتند. حالا دنبال تصمیم AFC هستیم. یک مقدمات و موخراتی دارد. باید کمیته انضباطی نظر بدهد. بعد به هیات رئیسه بیاید و مصوبه ۲۰۱۶ شکسته شود اما اگر از من بپرسید همچنان این مصوبه پابرجاست.

* درمورد صورت‌های مالی زیاد توضیح نمی‌دهم، چون ممکن است مورد سوال AFC قرار بگیریم

وی در خصوص اینکه نامه‌ای به فدراسیون مبنی بر عبور یک تیم از سقف بودجه ارسال شده و قنبرزاده هم این را تایید کرد، گفت: تیم‌های باشگاهی ما باید داده‌ها و ستاده‌هایشان طبق مصوبه صدور مجوز حرفه‌ای ارزش اضافی مثبت داشته باشند. همگان می‌دانند صورت‌های مالی که ما در کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بررسی کردیم، تماماً منفی است. یعنی باشگاه مثبتی نداریم. نمی‌خواهم در این مورد زیاد توضیح بدهم چون ممکن است مورد سوال AFC هم قرار بگیریم که چرا تایید کردید!

* فکر می‌کنم ۸ تیم توانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند

تاج گفت: تاییدی که کردیم بر اساس قانون بود. ۶-۵ باشگاه ما توانستند صورت‌های مالی‌شان را مثبت نشان بدهند و مجوز حرفه‌ای بگیرند. یک باشگاه بانوان و یک باشگاه لیگ یکی توانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند. فکر می‌کنم ۸ تیم توانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند. این قانونی است و باید انجام شود. سال بعد اگر نتوانند حداقل مجوز ملی بگیرند، نمی‌توانند حتی در لیگ‌ها شرکت کنند. این حلقه تنگ تر می‌شود.

* می‌توانستیم راه عافیت را در پیش بگیریم

وی افزود: می‌توانستیم راه عافیت را در پیش بگیریم. بگوییم ما هم مثل بقیه طی می‌کنیم و خودمان را از دردسرهای قرارداد، اینکه یک بگوید چرا سقف من را بستید، بازیکن نمی‌توانم بگیرم و… این گرفتاری‌ها را می‌توانستیم نداشته باشیم ولی مطمئن بودیم نفرات بعدی که می‌آمدند، می‌گفتند این‌ها راه عافیت را در پیش گرفتند و زمان را مدیریت نکردند. الان این کار انجام می‌شود. تمام باشگاه‌ها همکاری کردند. از همه سرمربیان و مدیرعاملان لیگ برتر تشکر می‌کنم.

* رفاقتی پیش می‌رویم، اما پای حرف‌مان ایستاده‌ایم

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: قلعه نویی حرفی زد که خیلی من پسندیدم. یک راه این است که مثل سابق با دعوا از باشگاه‌ها بازیکن بگیریم و اگر ندادند محروم کنیم. یک راه این است که رفاقت و مذاکره کنیم. این مدل خیلی خوبی است. با همه باشگاه‌ها داریم رفاقتی این را حل می‌کنیم اما پای حرف‌مان محکم ایستاده‌ایم.

* اگر امسال قانون سقف بودجه را نمی‌گذاشتیم عدد تیم‌ها به هزار میلیارد می‌رسید

وی افزود: همه باشگاه‌ها باید ضوابط را رعایت کنند. خوشبختانه تا به حال رعایت کرده‌اند. نامه‌ای آمده و باید به کمیته انضباطی بدهیم که راستی آزمایی کند. اگر راستی آزمایی به جایی برسد و این کمیته رای بدهد، برای ما فصل الخطاب است. اینکه بتوانیم همه باشگاه‌ها را به نوعی راضی نگه داریم، ممکن است اتفاق نیفتد. باید مسائل انضباطی را رعایت کنیم و کاری بسیار عالی است. این نقل قول را از درویش، خطیر و باشگاه تراکتور می‌کنم. به خود من گفتند اگر امسال این قانون را نمی‌گذاشتید عدد ما به هزار میلیارد می‌رسید. یعنی یک ورشکستی قطعی برای ما بود ولی بازیکنان فهمیدند توان مالی ما بیش از این نیست.

*بازیکن مگر چندسال می‌تواند بازی کند؟ مفت خوری نیست!

تاج گفت: ضمن اینکه باید جامعه را هم در نظر بگیرید. بعضی از پرداخت‌های فوتبال با پرداخت‌های داخل کشور قابل مقایسه نیست. این‌ها بالاخره دیده می‌شوند. البته باید از حوزه فوتبال دفاع کنم. بازیکن مگر چندسال می‌تواند بازی کند؟ مفت خوری نیست. این‌ها هم مثل بقیه مشاغل زحمت می‌کشند. صبح تا شام کار و تمرین می‌کنند. الان یک مینیسک و رباط که پاره می‌شود کاملا از گردونه خارج می‌شوند و هیچ کاری نمی‌توانند کنند. این یک شغل، مدیریت، برنامه ریزی و زحمت در دنیا است. کاری شرافتمندانه است که بازیکنان و مربیان انجام می‌دهند. باید ادبیات‌مان را در مورد این قشر تغییر بدهیم. حالا اگر یکی دونفر کاری را انجام می‌دهند که مورد پسند جامعه نیست، مربوط به همه حوزه فوتبال نیست. این دفاع قانونی را هم از مجمعه فوتبال داریم.

*وقتی کاندید شدم دلم می‌خواست چندکار باقی مانده را انجام بدهم

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد مساله حق پخش، عنوان کرد: وقتی کاندید شدم دلم می‌خواست چندکار باقی مانده را انجام بدهم. نه مثل تیمی که به فدراسیون آمد. یکی مساله VAR بود که اگر مانع تحریم نبود، الان این سیستم را داشتیم. پول داشتیم و آن را در فیفا به خرید VAR برای همه ورزشگاه‌ها اختصاص دادیم ولی یک نامه از ایران به بخش حقوقی EBS رفت که تعدادی از این دستگاه‌ها و بیش از ۱۰ درصد تجهیزات آمریکایی است. درحال پیگیری هستیم که این نامه از کجا رفت. این شرکت به بخش حقوقی دستور داد که به ایران نیاید. کار بدی بود که از طرف مجموعه‌ای انجام شد ولی فیفا را درگیر کردیم و ان‌شاءالله می‌آورد.

* بحث ورود زنان یک الزام برای فدراسیون فوتبال بود

وی افزود: بحث ورود زنان یک الزام برای فدراسیون فوتبال بود. با مراوداتی که داشتیم اجازه ندادیم فیفا با ما برخوردی انجام بدهد. خود کشور به این جمع بندی رسید. الزام صرف فیفا نبود. این مهم هم خداراشکر در لیگ ما انجام شد. در دوره قبلی که ما بودیم برای تیم ملی انجام شده بود. یکی هم بحث حیاتی حق پخش بود. باید از صداوسیما تشکر کنم که کم شده این کار را انجام بدهم! صداوسیما و مجلس در مساله حق پخش همکاری کردند. باید چیزی بگویم که تلویزیون یکبار هم من را نشان بدهد!

* با حق پخشی که مجلس به رسمیت می‌شناسد هیچ مشکلی نداریم

تاج گفت: مجلس در کمیسیون‌ها خیلی کمک کرد. به کمیسیون تلفیق رفت و تصویب شد. اگر این کار نمی‌شد و حق پخش در برنامه هفتم قرار نمی‌گرفت، مطمئن بودم وسط کار بحث مجوز حرفه‌ای با تغییراتی که درحال انجام است و به زودی ابلاغ می‌شود باید همه باشگاه‌ها نشان می‌دادند که از حقوق شناخته شده فوتبال درآمدهایی دارند. یکی قرارداد صداوسیما بود. این را قبل از اینکه اتفاقی بیفتد انجام دادیم. مثل ورود بانوان، قبل از اینکه در استرالیا تصمیم گرفته شود که یکی از موضوعات ما بودیم. قبلش بانوان آمدند و خطر کاملا رفع شد. الان هم با حق پخشی که مجلس به رسمیت می‌شناسد هیچ مشکلی را حس نمی‌کنیم. حالا مقدار و چگونگی پرداخت، بحث دیگری است.

*خداراشکر الان فصل آشتی کنان است

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: ارزیابی من مثبت است. مطمئنم باشگاه‌ها نافذ خواهند شد و این مساله موجب می‌شود که بحث‌های مالی باشگاه‌ها و اینکه نمی‌توانیم بعضی ماموریت ها را به خوبی انجام بدهیم، برطرف می‌شوند. اتفاقا مورد انتقاد صداوسیما قرار می‌گیریم که چرا این ماموریت را انجام نمی‌دهید. ولی هیچ وقت گفته نمی‌شود چه کسی نمی‌گذارد این ماموریت را انجام بدهیم و فوتبال از کجا درآمد ندارد. خداراشکر الان فصل آشتی کنان است و کارها خوب انجام می‌شود.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا