اخبار ورزشیفوتبالفوتبال ایرانورزش تهران

آخرین وضعیت روند برگزاری انتخابات هیات فوتبال تهران از زبان براتی

سرپرست هیات فوتبال تهران توضیحاتی درمورد آخرین وضعیت برگزاری انتخابات و شرایط این هیات تشریح کرد.

به گزارش پیشرو ورزش، احمدرضا براتی درمورد آخرین وضعیت برگزاری انتخابات هیات فوتبال تهران، اظهار داشت: با وجود اینکه می‌توانستیم پس از اتمام دوره سرپرستی انتخابات را برگزار کنیم اما ظرف ۱۰ روز یا ۲ هفته فرآیند انتخابات را شروع کردیم. آگهی ثبت نام از نامزدها منتشر شد. حدود ۲۴ نفر ثبت نام کردند و در نهایت صلاحیت ۱۷_۱۶ نفر تایید شد که یک نفر انصراف داد. برخی نفرات نیز به دلیل مسئولیت‌هایی که در این بازه زمانی گرفتند، از فرآیند انتخابات خارج شدند.

وی افزود: مطابق اساسنامه بعد از انجام شدن این کارها ۲ ماه فرصت بود نتایج صلاحیت‌ها اعلام شود. این مورد ۲ بحث دارد. یک بحث صلاحیت‌های مدیریتی و فوتبالی افراد است که باید توسط کمیسیون انتخابات احراز شود و این کمیسیون نیز کار خود را به درستی در مدت قانونی انجام داد اما ۲ ماه و ۲۸ روز یا شاید بیشتر است که اسامی را به اداره کل ورزش و جوانان تهران ارسال کردیم اما متاسفانه پاسخی نیامده است.

سرپرست هیات فوتبال تهران درمورد مطرح شدن بحث صلاحیت تعداد متفاوتی از نامزدها برای حضور در انتخابات، تاکید کرد: من نمی‌توانم چنین مباحثی را تایید یا رد کنم. آدمی هستم که مطابق مُر قانون پیش می‌روم و خودم نامزد نشده‌ام تا وارد این فضاها، گمانه‌زنی‌ها و… نشوم‌. واقعا هم برای من اهمیتی ندارد چه کسی انتخاب می‌شود‌. بلکه موضوع مهم سلامت و شفافیت انتخابات است. دوست دارم در دوره کوتاهی که در هیات هستم، کار به درستی انجام شود اما اتفاق بدی که افتاده همین است که اساسنامه در این نقطه نادیده گرفته می‌شود. اساسنامه روشن است و می‌گوید باید ظرف ۲ ماه باید انتخابات برگزار شود. من اختیار انجام دادن این کار را ندارم و دست هرکسی است باید به این نکته توجه شود.

براتی درمورد ادامه فعالیت دبیری که انتخابات پرحاشیه قبلی را برگزار کرده است در هیات فوتبال، تصریح کرد: اساسنامه‌ای که انتخابات قبلی با آن برگزار شد، کاملا متفاوت است. یعنی فرآیند انتخابات تغییرات بسیار چشمگیری داشته است. دبیر هیات نیز فقط یک رای در این کمیسیون انتخابات دارد و کمیسیون کارش را دقیق و بدون حاشیه انجام داده است. از آن نقطه به بعد نه تنها دبیر بلکه بنده و هیچکس دیگری در هیات فوتبال نمی‌تواند در فرآیند و سلامت انتخابات تاثیرگذار باشد. برگزاری انتخابات برعهده فدراسیون فوتبال و کمیته امور استان‌ها است و سپس بخش‌هایی که ما برای برگزاری اختیاراتی داشتیم که می‌توانست تاثیرگذار باشد، داوطلبانه به فدراسیون فوتبال تفویض کردیم.

وی ادامه داد: چاپ تعرفه‌ها، شمارش آرا و مسائلی از این دست را کامل به حراست فدراسیون تفویض کردیم. از این به بعد فقط می‌توانیم یک کار لجستیک انجام بدهیم مثل اینکه سالنی کرایه کرده و از اعضا پذیرایی کنیم. تاریخ انتخابات توسط فدراسیون پس از دریافت اسامی مشخص و برگزاری‌اش نیز هم توسط فدراسیون انجام می‌شود. نظارت بر رای‌گیری، شمارش آرا و حتی صندوق رای را به حراست فدراسیون سپرده‌ام. وقتی من تا این حد روی سالم برگزار شدن کار حساسیت دارم، تا انگشت اتهام متوجه همکارانم نباشد، دلیلی ندارد نگران این مسائل باشیم.

سرپرست هیات تهران درخصوص احکام صادر شده درمورد برخی تیم‌های درشرایطی که این تیم‌ها در هیچ لیگی بازی نکرده‌اند و این مسائل را به دبیر فعلی و رئیس قبلی هیات مرتبط دانسته‌اند، توضیح داد: این موضوع مربوط به دوره مدیریت قبلی بوده که من در آن زمان در این مسئولیت نبودم و طبیعی است اطلاعاتی هم ندارم. هرکس ادعایی دارد باید برای رسیدگی شدن در اختیار ارکان قضایی قرار بدهد زیرا نه تنها در دوره مسئولیت من اتفاق نیفتاده بلکه در جایگاهی هم نیستم که درموردش صحبت کنم. روحیه هم نیز به این شکل نیست که وقتی پشت یک صندلی می‌نشینم بخواهم همه چیز را شخم بزنم. البته منظور من در رسانه‌ها است اما پیگیری‌های لازم را انجام داده و گزارش را به مبادی ذی ربط ارسال می‌کنم. این موارد را در رسانه مطرح نمی‌کنم در غیر این صورت کار خود را بلد هستم. ترجیح می‌دهم کار خود را انجام بدهم.

براتی درمورد بازگردانده نشدن برخی اموال تحویلی مثل لپ تاپ، ماشین و …. به هیات فوتبال، تصریح کرد: برخی مسائل بلاتکلیف مانده است. هم درمورد اموال و هم اسناد و مدارکی مثل اسناد پرسنلی. امور اداری، خزانه‌ دار و مسئول امور مالی ما گزارش‌هایی به من داده‌اند و پس از اینکه پیگیری‌های خودم نیز منتج به نتیجه نشد، ناگزیر شدم در این مورد نیز با فدراسیون مکاتبه کرده تا تصمیم‌گیری کنند.

وی اضافه کرد: دلیل این اقدام هم این است که فارغ از مرجع بالادستی بودن فدراسیون برای هیات‌ها، رئیس فدراسیون نیز رئیس مجمع هیات‌ها است. وظیفه داشتم این کار را انجام بدهد تا تکلیف برخی اموال و اسناد مشخص شود. اجازه بدهید درمورد آمار صحبت نکنم اما امیدواریم از این بلاتکلیفی بیرون بیاید. پرونده پرسنلی هم مختصات و ویژگی‌هایی دارد. وقتی برای کار کردن به هیات فوتبال می‌آیید باید گواهی عدم سوء پیشینه، قرارداد، مدارک تحصیلی و مواردی از این دست داشته باشید که اکنون در هیات به این موارد دسترسی نداریم. مثلا طرف چندین سال در هیات کار کرده اما به مدرک تحصیلی یا قراردادش دسترسی نداریم.

سرپرست هیات فوتبال خاطرنشان کرد: وقتی جا به جایی در یک هیات اتفاق می‌افتد یعنی انتظارات برآورده نشده است. از وقتی روی صندلی سرپرستی هیات نشستم، انتظاراتی از من وجود داشت که ۴_۳ نفر را تغییر بدهم که این کار را نکردم. ترجیح من این بود که خودم با این دوستان همکاری کنم‌. خروجی زحمات، فعالیت‌هایشان و راندمان کارشان را ببینم و در نهایت تصمیم بگیرم. با بیشتر این دوستانی که جا به جا شدند، ملاقات داشتم، کار کردم و جلسه داشتم. به این نتیجه رسیدم بخشی از انتقادات علیه آنها وارد بوده و خروجی‌ای که ما و فوتبال تهران از این دوستان انتظار داشتیم، حاصل نشد‌. به همین دلیل تصمیم به تغییر گرفتیم.

براتی ادامه داد: می‌توانستم در اعضای مجمع تغییراتی داشته باشم که مطلقا این کار را نکردم تا شائبه‌ای درمورد مهندسی انتخابات و مهندسی آرا به وجود نیاید. البته در بین همین اعضای مجمع افرادی وجود دارند که مورد تایید من نیستند اما از جایی که من سرپرست هستم و تصمیم نهایی را باید فردی بگیرد که قرار است چهار سال با این نفرات کار کند، درمورد این اعضا تحمل داشته و اقدامی نمی‌کنم. مورد دیگر درخصوص ساختار داخلی خود هیات است که تاثیری در انتخابات ندارد و مربوط به اداره روزمره کارهای هیات است‌‌. در این مورد تصمیم‌گیری کرده‌ایم و بحث خاصی هم نیست. در کمیته داوران، جوانان، آموزش، انضباطی، استیناف و…‌ تغییرات جدی داشتیم.

وی درمورد دلیل تغییر در کمیته داوران هیات، توضیح داد : رسول فروغی دوست خوب من است و در سلامت و شخصیتش هیج تردیدی وجود ندارد. با توجه به مسائلی که شنیده بودم اولین جلسه خود را با کمیته داوران گذاشتم و گفتم نمی‌خواهم چیزهایی که شنیده‌ام ‌کامل رد یا تکذیب کنم. انتظار دارم این مسائل جمع شود یا گزارش یا لیستی از متخلفان احتمالی در اختیار من بگذارید اما در طول چند ماه متاسفانه اتفاقی نیفتاد‌‌. این را هم به حساب روحیه لطیف و بزرگوارانه فروغی می‌گذارم که شاید نمی‌خواست با کسی برخورد حذفی شود. این موضوع و برخی مسائل دیگر وجود داشت. روزی یک لیستی که باید توسط هیات به فدراسیون منتقل می‌شد، دوستان دپارتمان داوری بدون اینکه من و دبیر هیات این لیست را تایید و امضا‌ کنیم، انتقال دادند. در بدنه خود کمیته داوران مسئله اخلاقی یا بحث خاصی نبود اما قاطعیتی که انتظار دارم در داوران وجود داشته باشد، نبود.

سرپرست هیات تهران درمورد اینکه آیا در کمیته داوران شاهد جعل مدرک هم بود زیرا شنیده می‌شود مدارک یک داور جعلی بوده است، گفت: این اتفاق در کمیته ما صورت نگرفته اما در بین داوران چنین ادعایی مطرح شده که در کمیته اخلاق فدراسیون به آن رسیدگی می‌شود.

براتی اضافه کرد: برای ایجاد تغییرات بحث خروجی کمیته‌ها مدنظر من بود‌. در هیچ یک از این کمیته‌ها تخلفی حس نکردم اما از کیفیت کار ارائه شده هم راضی نبودم.

وی درخصوص آخرین وضعیت احیای باشگاه پاس تهران در شرایطی که شنیده می شود استان همدان نسبت به این اقدام شکایت کرده است، توضیح داد: یکی از پیشکسوتان فوتبال تهران تقاضایی را به هیات استان ارائه داد تا به زعم آنها تیم پاس احیا شود. پارافی را هم از مدیرکل ورزش و جوانان تهران گرفته بودند تا در صورتی که در سامانه ثبت نشده، این کار انجام شود. البته پاراف خطاب به من نبود و خطاب به مجموعه اداره کل بود. طبیعی است مطابق دستورالعمل مصوب سال ۱۳۹۵ فدراسیون و خود من نیز در آن سال نوشتم، وقتی تقاضایی برای تغییر نام یا انتقال امتیاز یک باشگاه مطرح می‌شود باید طبق همان دستورالعمل که به نام انتقال باشگاه‌ها، لوگو و برند آنها نوشته شده است، بررسی کنیم. این موضوع خیلی در رسانه‌ها بولد شد و به همین دلیل مکاتباتی با هیات فوتبال صورت گرفت که یکی از آنها مربوط به موسسه فرهنگی آموزشی ورزشی پاس قوامین تهران، دیگری هیات فوتبال استان همدان، اداره کل ورزش و جوانان این استا و در نهایت باشگاه پاس همدان است.

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال افزود: این موارد نشان می‌دهد موضوع جای اختلاف دارد. همین الان تیمی به نام پاس در رده‌های مختلف ما حضور دارد. عزیز یا عزیزانی آمده و چنین تقاضایی را مطرح کرده‌اند. درمورد تیمی که در همدان است اطلاعی ندارم اما این پاسی که در لیگ تهران عضویت دارد تحت عنوان پاس قوامین بخشی از همان پاسی است که امتیازش به بانک سپه واگذار شده است. با این وجود نمی‌توانیم به دلیل صراحت دستورالعمل و اعتراض‌های واصل شده، اجازه ثبت این پاس جدید را بدهیم. این موارد ما را منع کرده است. نفیا یا اثباتا هیچ موضعی ندارم و خیلی هم خوشحال می‌شوم تیم‌های قدیمی و ریشه‌دار پایتخت حضور جدی داشته باشند. دوست دارم پاس، بانک ملی، راه‌آهن، هما، وحدت و …. بیایند تا لیگ تهران مثل قدیم پویا و جذاب دنبال شود اما یک آدم حقوقی هستم و مطابق مقررات می‌گویم امکان ثبت تقاضای دوستان وجود ندارد.

براتی گفت: همه مکاتبات واصله را به فدراسیون می‌فرستم همانگونه که اداره کل ورزش و جوانان منعکس کردم. در نهایت باید کمیسیون ماده ۵ و ارگان قضایی فدراسیون تصمیم‌گیری قطعی و مشترک کنند. هرچیزی براساس اسناد و مدارک دریافتی، تصمیم‌گیری کنند، هیات فوتبال مجری خواهد بود‌.

وی درمورد جعل مدرک یکی از داوران مورد حمایت یکی از اعضای کمیته داوران، مفتوح شدن پرونده در کمیته اخلاق در شرایطی که تنها جریمه درنظر گرفته شده برای این پرونده ۵ میلیون تومان بوده است و برخی شنیده‌ها مبنی بر تلاش این داور برای ورود به لیگ برتر خاطرنشان کرد: این مسئله در همان دوره‌ای که قرار بود اسامی داوران به فدراسیون منعکس شود به ما منعکس شد. البته نامه‌ای هم آمد که از طرف یک مرجع رسمی ابلاغ نشد. بلکه یک نفر نامه داده بود که چنین اتفاقی افتاده که مایل نیستیم درموردش اسم ببریم. همان روز گفتم او را با کل مدارک شناسایی خودش و والدینش دعوت کنید تا تطابقی بدهیم و در حد بضاعت خودمان ببینیم به چه چیزی می‌رسیم.

سرپرست هیات تهران تصریح کرد: گفتیم این مدارک را ظرف روز جاری بیاورد اما نه تنها در آن روز نیامد بلکه در روزهای آتی هم نیامد. وقتی هم اتوماسیون را چک کردم دیدم دعوت‌نامه‌ای از طرف فدراسیون رسیده تا برخی داوران در کلاس‌های آموزشی پیش فصل شرکت کنند اما بدون اینکه متوجه شوم، کمیته این اسامی را به فدراسیون ارائه کرده و بدون اطلاع من نام این داور هم در لیست قرار گرفته است. یکی از دلایلی که در کمیته داوران تغییر و تحول داشتیم، همین مورد است. موضوع در کمیته اخلاق مطرح شده اما بحث فقط جریمه نقدی نیست بلکه محرومیت تعلیقی نیز برای این داور در نظر گرفته شده است. یعنی اگر در دوران تعلیق هر تخلفی مرتکب شود، خود به خود این مجازات هم اعمال خواهد شد. هر تصمیمی ارکان قضایی بگیرند برای ما لازم الاجرا است.

براتی در گفت و گو با برنامه ورزشگاه درمورد تغییر نام لیگ تهران، توضیح داد: صادقانه بگویم پشت کارت مسابقات بازیکنان، مربیان و…‌ عکس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. بچه‌ها گفتند هر سال یک عکس پشت کارت می‌زنیم و امسال چه کنیم. خیلی فکر کردیم چه عکسی بزنیم. من گفتم اسم لیگ چیست که یک سری گفتند لیگ پایتخت و تعداد دیگری گفتند تهران ویژن‌. من دیدم اسم درست و مشخصی ندارد. در نهایت گفتیم اسم یک شهید اهل استان تهران را روی لیگ بگذاریم. به این موضوع هم فکر کردیم اسم چه کسی را بگذاریم که کمتر به او شهید پرداخته شده است. به همین دلیل به اسم جاویدالاثر، حاج احمد متوسلیان رسیدیم. لیگ برتر استان تهران یادآوره جاوید الاثر سردار حاج احمد متوسلیان نامگذاری شده است. حتما در خور شان او به وقتش یک آیین نامگذاری نیز برگزار خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: نامزد نیستم و هیچ علاقه‌ای هم برای ماندن در جایگاه سرپرست هیات ندارم. به همین دلیل دوست دارم انتخابات همین فردا صبح برگزار شود‌. در پایان از همه افرادی که برای اداره فوتبال پایتخت همکاری دارند تشکر کرده و بابت کاستی‌ها عذرخواهی می‌کنم.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا