اخبار ورزشیاسلایدر اصلیسایر اخبارویژه‌های خبری

آخرین شرایط کاروان اعزامی کشورمان به هانگژو از زبان هاشمی

دبیرکل کمیته ملی المپیک آخرین شرایط کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی را تشریح کرد.

به گزارش پیشرو ورزش، سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک صبح امروز سه شنبه ۲۰ تیرماه پس از پایان بیست و یکمین نشست هیات اجرایی، در محل کمیته ملی المپیک با حضور در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: جلسه هیات اجرایی از ۵ و نیم صبح آغاز شد و از ساعت ۹ جلسه ستاد عالی بازی‌ها را داشتیم. اولین دستور جلسه این بود که خسروی‌وفا از انتخابات شورای المپیک آسیا گزارشی را به اعضا ارائه کردند.

وی ادامه داد: خسروی‌وفا امروز گزارش مفصلی از مباحث انتخابات به اعضای هیأت اجرایی ارائه کرد و پس از آن تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در جلسه حضور پیدا کرد. موضوعاتی در خصوص مشکلات تیم امید طرح موضوع شد و نهایتا درخواست کردند اعضای هیأت اجرایی هم از محل کمیته ملی المپیک و هم از طریق وزارت روزش کمک کنند. تعهداتی که در گذشته فدراسیون فوتبال داشته است هم مطرح و اعلام شد که اگر حمایت دولت و وزارتخانه و کمیته ملی المپیک نباشد کار ما سخت خواهد بود. قرار بود در پایان جلسه تصمیمی در این مورد گرفته شود، اما موضوعات دیگری مطرح شد و این بحث به جلسه بعدی موکول شد. احتمالاً یک جلسه فوق‌العاده‌ای داشته باشیم تا ببینیم ما و وزارت ورزش چقدر می‌توانیم کمک کنیم.

دبیر کل کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: هیأت اجرایی تصمیم گرفت در هر جلسه دو یا سه ورزشکار یا رشته‌هایی که کسب سهمیه کرده‌اند را مورد تجلیل قرار دهد. در جلسه امروز از ناهید کیانی، بابایی و پاکدامن تجلیل شد که این تقدیر هم مادی بود و هم معنوی؛ این کار ما این پیام را برای ورزشکاران و فدراسیون‌ها دارد که ما حامی آنها و در کنارشان هستیم. انشالله تا پایان بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه در کنار آنها خواهیم بود.

هاشمی درمورد پرداخت پاداش به قهرمانان، گفت: یکی از موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفت موضوع پرداخت پاداش به قهرمانان بود که خیلی وارد جزئیات آن نشدیم و اختلافی هم روی جزئیات وجود نداشت. در نهایت مقرر شد پای سکو به ورزشکاران طلایی ۱۵ هزار دلار پرداخت شود، البته معادل ریالی این مبلغ پای سکو پرداخت خواهد شد. وقتی قهرمانی مدال طلا و نقره و برنز کسب می‌کند همزمان این مبلغ به حسابش واریز می‌شود. برای مدال نقره معادل ریالی ۶ هزار دلار و برای برنز هم معادل ریالی ۳ هزار دلار مصوب شد که شاید یکی از مصوبات خوب ما برای قهرمانان بود. این پاداش با پاداش پرداختی وزارت ورزش و دولت متفاوت خواهد بود.

وی افزود: در جلسه امروز چند موضوع دیگر هم داشتیم که فرصت نشد درمورد آنها صحبت کنیم. ملزومات و اقدامات اولیه کاروان بازی‌های آسیایی انجام شد، چه در بحث دهکده و محل استقرار ورزشکاران، تجهیزات، چمدان و بلیت و … به شکل روزانه و هفتگی جلسه خواهیم داشت تا کارها به خوبی انجام شود. انشالله مشکل خاصی ایجاد نشود. همچنین در پرداخت‌هایی که به فدراسیون‌ها داشتیم، تامین ارز که حدود ۷۰ تا ۷۵درصد از پیش‌بینی‌هایی که داشتیم انجام شده است. حدود ۸۱ میلیارد تومان هم در ۴ ماه گذشته از محل ۲۰۰ میلیارد تومانی مازاد بر هزینه کاروان قرار بود کمک شود، به فدراسیون‌ها پرداخت کرده‌ایم. اطلاع داریم که از محل اعتبارات هانگژو مبلغی در اختیار وزارت ورزش قرار گرفته که آنها هم مبلغی را به فدراسیون‌ها پرداخت کردند به این ترتیب فدراسیون‌ها این روزها نباید چندان مشکلات مالی داشته باشند. ما حمایت‌های دولت را برای پشتیبانی‌های لازم برای بازی‌های آسیایی داریم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک افزود: ما از ساعت ۹ صبح تا الان در حال جمع‌بندی رشته‌ها و نفرات هستیم. صورتجلسه غیررسمی را دارم، اما به هر حال احتمالاً روی برخی از نفرات اختلاف نظری وجود داشته باشد. درمورد جزئیات اجازه بدهید تا عصر یا فردا صورتجلسه ستاد عالی بازی‌ها که ابلاغ شد درمورد همه رشته‌ها، تعداد نفرات، آقایان و بانوان و … صحبت کنیم.

وی درمورد کلیات مربوط به اعزام رشته‌های مختلف به هانگژو گفت: حدود ۳۰ رشته ورزشی را در جلسات قبل در کمیته مشترک بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نهایی کرده بودیم. در جلسه امروز برای برخی رشته‌ها و نفرات ورزشکار المپیکی که روسای فدراسیون‌هایشان مدنظر داشتند که آنها را هم اعزام کنیم. در نهایت تصمیم کلی این است که برای رشته‌های مدال‌آور هیچ بحثی نیست. این رشته‌ها مثل کشتی، تکواندو، وزنه‌برداری، کبدی، کوراش و ووشو با اکثر نفرات اعزام می‌شوند. مدال آوری این رشته‌ها برای ما قطعی شده و مشغول بحث روی تعداد نفرات اعزامی و رنگ مدال‌ها با روسای فدراسیون‌ها و کادرفنی‌شان هستیم. طبق آماری که امروز صبح مرکز نظارت کمیته داد، نزدیک به ۷۰ جلسه در این مورد داشته‌ایم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: این بحث‌ها را قطعی شده تلقی نمی‌کنم تا صورتجلسه به دست ما برسد و بتوانم بر آن اساس صحبت کنم که حقی از یک فدراسیون ضایع نشود. تمام تلاش اعضای جلسه و مسؤولان این بوده که شرایط را طوری فراهم کنیم که در بخش آقایان اگر واقعاً مدالی متصور هستیم، آن را از دست ندهیم. برای خانم‌ها همچنان مثل گذشته رتبه چهارم، پنجم و ششم ملاک است، البته استثناهایی برای رشته‌های المپیکی هم مدنظر قرار گرفته است تا کیفی‌سازی کاروان دچار مشکل نشود.

هاشمی افزود: تا صبح امروز کاروان ما حدود ۳۲۷ نفر تا ۳۴۰ نفر برآورد شده است، چون روی ۱۰ تا ۱۲ نفر اختلاف نظر وجود داشت که قرار بود امروز تصمیم‌گیری کنیم؛ البته جمع‌بندی شده است، اما من جمع نهایی ندارم. این تعدادی که گفتم ورزشکار بودند. شما روی ۳۳۰ نفر ورزشکار و ۱۴۰-۱۵۰ نفر هم به عنوان سرمربی و مربی و سرپرست و کادر پشتیبانی و … حساب کنید. سعی داریم کاروان کیفی باشد و از اعزام نفراتی که به هر شکلی در این کاروان اثرگذاری ندارند، جلوگیری شود. این تصمیم قاطعی است که عزیزان گرفته‌اند اما شاید روی جزئیات اطلاعات من دقیق نباشد و گفتن آنها نیز به صلاح نباشد. ان‌‎شاءالله متعاقا اعلام خواهیم کرد.

وی درمورد زمان اعزام رشته‌ها به چین گفت: ۴-۳ رشته به دلیل شرایط اردویی خود از جای دیگری وارد هانگ‌ژو می‌شوند. مثلا وزنه برداری، والیبال یا تنیس روی میز ما چنین وضعیتی دارند. برای آنها که در وضعیت خاصی بودند، شرایط را مهیا کردیم. اول مهر بازی‌ها شروع می‌شود اما از ۶-۵ روز قبلش تیم‌های ما مطابق با هماهنگی انجام شده با هواپیمایی هما اعزام می‌شوند. براساس نفرات، رشته‌ها و جدولی که کمیته برگزاری و هندبوک بازی‌ها به ما اعلام کرده، تیم‌ها را اعزام می‌کنیم. بین ۵ تا ۱۲ مهر پیک حضور و مستقر شدن نفرات ما در هانگ‌ژو است. بیشترین نفرات را در آن ایام داریم. هر رشته‌ای هم که تمام شود، ورزشکاران ۳-۲ روز بعد به ایران بازمی‌گردند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درخصوص شرایط روسیه و بلاروس و اینکه اگر ورزشکار ایرانی در فینال مغلوب ورزشکاران یکی از این دو کشور شود، تکلیف مدال طلا چه خواهد بود، ادامه داد: هنوز به صورت دقیق اطلاعاتی نداریم. قرار بود شورای المپیک آسیا دستورالعملی را برای ما ارسال کند که هنوز نکرده است. در جلسه بانکوک هم اعلام شد که مدال این دو کشور تاثیری نخواهد داشت و در رشته‌های تیمی هم حضور ندارند. فقط برای اینکه ورزش این دو کشور آسیب نبیند شورای المپیک آسیا همکاری می‌کند که حضور داشته باشند.

هاشمی درمورد اینکه گفته شده بود که کشتی قرار است تیم دوم خود را روانه بازی‌های آسیایی کند، اظهار داشت: لیستی که ما از کشتی داریم، لیست خوبی است. اصلاحاتی که صورت گرفته امیدبخش است و امیدهای زیادی داریم که کشتی به عنوان یک رشته اول در کشور در بحث مدال آوری هم در بازی‌های آسیایی و هم در المپیک درخشش خوبی داشته باشد. در این مورد مشکلی نداریم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درمورد میزان امیدواری به کاروان اعزامی، گفت: دولت، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک همه تلاش خود را می‌کنند تا کاروان ما بهترین کیفیت را داشته باشد. طبیعی است باید امیدوار باشیم. هرچند در فضای رقابت، شرایط سختی با سایر کشورهای آسیایی داریم. طبیعی است کشورهایی که کنار ما و رقیب ما هستند و در طول ۵ سال گذشته بی دغدغه تلاش کرده‌اند، برای ما رقبای سختی خواهند بود. مثل قزاقستان، ازبکستان، هندوستان، چین تایپه که در اطراف ما قرار دارند و ممکن است رتبه ششم دوره قبلی ما با تلاش‌های آنها و مدال آوری‌شان به هفتم تبدیل شود یا از طرفی با تلاش‌هایی که ما انجام می‌دهیم، بتوانیم رتبه خود را به جایگاه پنجم ارتقا بدهیم.

وی اضافه کرد: تمام تلاش ما کسب بهترین نتیجه است. از طرفی می‌دانید پکیج این کاروان به خیلی چیزهای دیگر از مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گرفته تا تجهیزات و امکاناتی که کشورها دارند، مرتبط است. ما هم در مسائل بودجه‌ای و مالی مشکلاتی داریم. به صورت مثال در برخی رشته‌ها برای اعزام محدودیت داشته و در مباحث مالی و بودجه‌ای هم مشکلاتی داریم که کاملا روشن است. در گذشته کاروان ۲۰ نفره از رشته ای مثل کشتی، تکواندو یا والیبال به مسابقه‌ای اعزام می‌شد یا اردویی در اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی یا هر قاره دیگری برگزار می‌کرد، با اعتبار حدود ۲ میلیارد تومان کل رویداد جمع می‌شد اما امروز برای یک جمعیت ۲۰ نفره کمتر از ۸-۷ میلیارد تومان نمی‌توان هزینه کرد. طبیعی است این تورم و این فضای اقتصادی فشار می‌آورد. البته باید آن طرف سکه را هم ببینیم که دولت اعتبارات خودش را متناسب با تورم برای کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بیشتر کرده است. این هم قسمتی از بودجه فدراسیون‌ها است و قمست زیادی از منابع درآمدی را هم باید خودشان تامین کنند که در این شرایط اقتصادی باز هم کار سختی است.

هاشمی گفت: کاروان نسبت به دوره قبلی کیفی است و حدود ۵۰ تا ۷۰ نفر از انظر تعداد ورزشکار و مربی و … کمتر خواهند بود. شاید تا انتهای کار این تعداد بیشتر هم بشود. تمام شرایط را ما فراهم کرده‌ایم، حتی اردوهایی که قرار است در آکادمی خودمان برگزار شود یا اگر می‌خواهند به خارج از کشور بروند کمک خواهیم کرد. زمان کوتاهی است و فضای رقابت وجود دارد. این رقابت فقط داخلی نیست و برخی از رشته و برخی از کشورهای اطراف ما تلاش کردند که در رنکینگ‌های جهانی جایگاه بالایی دارند و رسیدن به آنها کار ما را سخت می‌کند. نمی‌توان شرایط را پیش‌بینی کرد و فعلا اظهارنظری نمی‌کنم. صبر می‌کنیم تا در جلسات بعدی بتوانیم بهترین اظهارنظر را داشته باشیم.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + بیست =

دکمه بازگشت به بالا