اخبار ورزشیسایر اخبار

خداحافظی با اولین استاد بین المللی ایران/ مردی که از جیبش برای شطرنج هزینه کرد

خسرو هرندی پس از نیم قرن فعالیت صادقانه در عرصه علم و ورزش جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد.

به گزارش  پایگاه خبری پیشرو اسپرت و به نقل از خبرگزاری فارس، خسرو هرندی استاد بین‌المللی شطرنج شب گذشته (۱۷ دی ماه ۱۳۹۷) جان به جان آفرین تسلیم کرد. بسیاری از قهرمانان شطرنج  امروز ایران ثمره سالها تلاش این استاد گرانقدر بودند و نقش پررنگ ایشان در شطرنج ایران بر هیچ کس پوشیده نیست.

خسرو هرندی متولد ۲۰ شهریور ۱۳۲۹، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است. وی پس از اخذ مدرک فوق لیسانس در بهمن ۱۳۵۲ به عنوان عضو هیات علمی به استخدام دانشگاه درآمد. هرندی نزدیک به ۲۷ سال به عنوان عضو هیات علمی فعالیت کرد و در نهایت با تقاضای بازنشستگی خودخواسته به کارش در دانشگاه پایان داد.

استاد هرندی در رشته ورزشی شطرنج بیش از ۵۰ سال فعالیت داشت و دوبار عنوان قهرمانی کشور را به خود اختصاص داد. وی دو بار (به مدت ۶ سال) عنوان قهرمانی غرب آسیا را نیز در اختیار داشت. هرندی اولین استاد بین المللی شطرنج ایران بود که این عنوان را در سال ۱۳۵۴ همراه با قهرمانی آسیا بدست آورد.

استاد خسرو هرندی علاوه بر دو دهه حضور به عنوان بازیکن در تیم ملی، در زمینه مربیگری نیز توفیقات بسیاری داشت تا جایی که موفق به کسب بالاترین مدرک مربیگری فدراسیون جهانی شطرنج (مربی ارشد فیده) شد. این البته تمام خدمات استاد هرندی به شطرنج نبود، ایشان نزدیک به ۲۰ سال هم به عنوان مربی رده های سنی (نوجوانان و جوانان) و بزرگسالان فعالیت داشت.

استاد هرندی در مقطعی نیز مسئولیت کمیته آموزش و مربیان فدراسیون شطرنج را عهده دار بود.

در هنگام بازگشایی مجدد فدراسیون شطرنج پس از انقلاب، استاد هرندی به عنوان دبیر فدراسیون فعالیتش را از سر گرفت و با هزینه شخصی فدراسیون ایران را به عضویت فدراسیون جهانی (فیده) در آورد.

استاد هرندی از اواسط دهه هفتاد درگیر یک بیماری مزمن شد تا اینکه شامگاه هفدهم دی ماه سال ۱۳۹۷ جان به جان آفرین تسلیم کرد؛ روحش شاد و یادش گرامی.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا