اخبار ورزشیتوپ و تور

والیبال انتخابی المپیک: پایان کار تیم ملی ایران با قبول شکست مقابل کوبا

تیم ملی والیبال ایران در آخرین دیدار خود در رقابت‌های انتخابی المپیک سه بر دو مغلوب کوبا شد تا به کار خود در تلخ‎ترین ریوی تاریخ پایان دهد.

به گزارش پیشرو ورزش، رقابت‌های والیبال گروه نخست انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس در گروه مردان که از هشتم مهرماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو آغاز شده است، امشب (یکشنبه ۱۶ مهر) به پایان می‌رسد.

تیم ملی والیبال ایران در هفتمین و آخرین مسابقه خود در این رقابت‌ها از ساعت ۲۰ به مصاف کوبا رفت و سه بر دو مغلوب حریف شد.

در این دیدار که یازدهمین جدال دو تیم بود، ایران با امتیازات ۲۰ بر ۲۵، ۲۵ بر ۲۳، ۲۵ بر ۲۳ ، ۱۳ بر ۲۵ و ۹ بر ۱۵ مغلوب حریف شد تا ششمین شکست خود برابر کوبا را تجربه کند.

تیم ملی والیبال ایران در این دیدار با سرمربیگری علیرضا طلوع‌کیان و با ترکیب جواد کریمی، شهروز همایونفرمنش، مهدی جلوه، امین اسماعیل‌نژاد، مبین نصری، محمد ولی‌زاده و آرمان صالحی به عنوان لیبرو به میدان رفت.

هدایت تیم ملی والیبال کوبا را خسوس کروز برعهده داشت و روآمی آلونسو، خسوس هررا، میگوئل آنخل لوپز، خاویر کونسپسیون، کریستین توندیکا، مارلون یانت هررا ترکیب آغازکننده این تیم را تشکیل دادند.

در ست نخست این مسابقه کوبا نخستین امتیاز را از آن خود کرد اما در ادامه ایران در پوئن ۴ با حریف برابر شد. البته این تساوی دیری نپایید و در امتیاز ۸ بر ۵ به نفع کوبا، طلوع‌کیان ناچار به گرفتن وقت استراحت شد. هرچند این وقفه در بازی تاثیر چندانی نداشت و کوبا تا پوئن ۱۴ بر ۹ اختلاف چند امتیازی خود با ایران را حفظ کرد و سرمربی جوان ایرانی را ناچار به گرفتن یک وقت استراحت دیگر کرد. این بار هم صحبت‌های مربیان تاثیر چندانی بر بازیکنان نداشت و کوبایی‌ها بازی را ۲۰ بر ۱۶ به نفع خود پیش بردند. تیم ملی والیبال کشورمان که در دریافت اول در این ست نقطه ضعف‌هایی داشت در اواخر ست در توپ‌گیری داخل زمین، استفاده از توپ‌های برگشتی و دفاع بهتر عمل کرد اما این بهبود در عملکرد نتوانست اختلاف امتیاز را جبران کند و در نهایت نتیجه ۲۵ بر ۲۰ به نفع کوبا به پایان رسید.

در ست دوم هم دو امتیاز نخست از آن کوبایی‌ها بود، هرچند ملی‌پوشان در تلاش برای ادامه بازی به نفع خود بودند اما اشتباهات در سرویس و توپ‌گیری فرصت جبران به ایران نداد و نتیجه ۷ بر ۳ به نفع کوبا شد. طلوع‌کیان با گرفتن وقت استراحت از بازیکنانش درخواست کرد با جدیت وانرژی بیشتری بازی کنند. یک بار دیگر صحبت‌های سرمربی تاثیرگذار واقع نشد و ناچار شد در امتیاز ۱۳ بر ۷ بار دیگر شاگردانش را فرابخواند تا شاید این بار صحبت‌های تاکتیکی، آن‌ها را به بازی برگرداند.

امیرحسین اسفندیار در امتیاز ۱۷ بر ۱۰ جایگزین شهروز همایونفرمنش شد و تابلوی امتیازات ۱۷ بر ۱۱ به نفع کوبا را نشان می‌داد و داور امتیاز به جا داد تا بار دیگر ایران فرصت زدن سرویس بیابد اما این مهلت هم از دست رفت. در ادامه با سرویس‌های خوب جواد کریمی و تلاش دیگر بازیکنان اختلاف امتیاز به عدد چهار رسید و سرمربی کوبا وقت استراحت گرفت تا شاید بتواند موتور روشن شده ایران را خاموش کند. امتیاز ۲۰ کوبا، امین اسماعیل‌نژاد از سرمربی خواست تا درخواست ویدئوچک کند و این درخواست موفق بود و نتیجه ۱۹ بر ۱۵ شد.

خسوس کروز سرمربی کوبا بار دیگر زمانی که ایران تنها یک امتیاز با حریف فاصله داشت درخواست استراحت داد تا شاید این بار مانع پیشروی حریف در امتیازات شود اما روند خوب ملی‌پوشان ادامه یافت و نتیجه را در عدد ۱۹ مساوی کردند و تا امتیاز ۲۱ مساوی پیش رفتند. در این زمان صابر کاظمی جایگزین مهدی جلوه شد.

امتیاز ۲۲ هم طلوع‌کیان تعویض دیگری داشت و محمدطاهر وادی را جایگزین امین اسماعیل‌نژاد کرد تا سرویس‌ها مطمئن‌تر وارد زمین حریف شوند و در نهایت این ست ۲۵ بر ۲۳ به نفع ایران به پایان رسید.

ایران در ست سوم با همان ترکیب ابتدایی مسابقه به میدان رفت و تنها امیرحسین اسفندیار جزء تعویضی‌های باقی مانده در ترکیب بود. امتیاز نخست این ست از آن ایران شد و بازیکنان کشورمان شروعی پرقدرت داشتند و از ابتدای بازی دو اختلاف با حریف ایجاد کردند. هرچند کوبا در همان ابتدا اختلاف را جبران و ۴ بر ۳ از ایران پیش افتاد. ملی‌پوشان کشور عقب نشینی نکرده و بار دیگر در امتیاز ۶ با دو اختلاف امتیاز از حریف پیش افتادند. کروز با رسیدن تفاوت پوئن به سه امتیاز درخواست وقت استراحت داد اما این تایم کمکی به کوبایی‌ها نکرد و امتیاز ۱۵ بر ۱۲ به نفع ایران پیش رفت.

پوئن مساوی ۱۸ باعث شد طلوع‌کیان از داور زمان بگیرد و با صحبت‌های انگیزشی بازیکنان را به بازی بازگرداند و این صحبت‌ها کارساز شد تا بار دیگر ایران دو امتیاز در پوئن ۲۱ از حریف پیشی بگیرد و در نهایت این ست ۲۵ بر ۲۳ به نفع ایران به پایان رسید. شهروز همایونفرمنش در امتیاز ۱۹ این ست بار دیگر به بازی برگشت و مبین نصری راهی کنار زمین شد.

در ابتدای ست چهارم دو تیم پایاپای در امتیازات پیش رفتند. در امتیاز ۴ ویدئوچک ایران موفق نبود و باعث شد کوبا با روحیه بیشتر سه امتیاز از ایران پیشی بگیرد. طلوع‌کیان با حرف‌های انگیزشی بار دیگر تلاش کرد عملکرد بازیکنانش را بهبود بخشد. هرچند کوبا پیش دستی کرده و هفت اختلاف امتیاز ایجاد کرد تا ملی‌پوشان امید چندانی برای برد در ست چهارم نداشته باشند. البته ایرانی‌ها تصمیم نداشتند بازی را رها کنند و طلوع‌کیان بار دیگر در امتیاز ۱۷ بر ۹ درخواست داد تا در وقت استراحت به بازیکنانش آرامش دهد. در نهایت این ست با نتیجه ۲۵ بر ۱۳ به نفع کوبا پایان یافت.

محمدطاهر وادی و صابر کاظمی تعویض‌های طلوع‌کیان در ست چهارم بودند.

در ست پنجم هم کوبا پرقدرت مسابقه را آغاز کرد و دو امتیاز از ایران گرفت و با این روند رو به رشد به کار خود ادامه داد و این ست را با نتیجه ۱۵ بر ۹ به نفع خود تمام کرد تا سه بر دو پیروز میدان باشد.

ولادیمیر سیمونوویک از سوئیس به عنوان داور اول و هونگوورا مچان والتر از پرو به عنوان داور دوم قضاوت این دیدار را برعهده داشتند.

دو تیم ایران و کوبا تاکنون در طول تاریخ ۱۰ بار به مصاف یکدیگر رفتند که پنج برد برای هر یک ثبت شده است و در جدال امشب که یازدهمین مصاف دو تیم بود، کوبا با پیروزی ششمین برد خود را در طول تاریخ جدال دو تیم را رقم زد.

آخرین مسابقه دو تیم ایران و کوبا در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ بود که مردان ایران سه بر دو مغلوب حریف شدند و شاگردان علیرضا طلوع‌کیان برای انتقام به مصاف کوبا می‌روند.

تیم ملی والیبال کوبا سابقه حضور هفت دوره بازی‌های المپیک را در پرونده کاری خود دارد که بهترین عنوان کسب شده این تیم در سال ۱۹۷۶ مدال برنز و مقام سومی است.

گفتنی است در دیدار برزیل با ایتالیا که پیش از مصاف ایران با کوبا برگزار شد، برزیلی‌ها با پیروزی سه بر دو صعود خود را به المپیک ۲۰۲۴ پاریس قطعی کردند و کوبا از صعود ناامید شد. به این ترتیب تیم‌های آلمان، کانادا، فرانسه، لهستان، ژاپن، آمریکا و برزیل هفت سهمیه این مسابقات را از آن خود کردند و پنج سهمیه دیگر در پایان لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ بر اساس رده‌بندی جهانی معرفی خواهند شد.

تیم ملی والیبال ایران ساعت ۱۶:۴۰ دقیقه سه‌شنبه ۱۸ مهرماه از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد تهران می‌شود.

مردان والیبال ایران در هفت دیدار خود در رقابت‌های انتخابی المپیک در کشور برزیل یک برد برابر قطر به دست آوردند و مقابل آلمان، جمهوری چک، ایتالیا، برزیل، اوکراین و کوبا نتیجه را واگذار کردند.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هجده =

دکمه بازگشت به بالا