اخبار ورزشیسایر اخبار

هفته‌ای پرحادثه در قله دماوند/ سه کوهنورد از مرگ حتمی نجات یافتند+عکس

با تلاش بی وقفه امدادگران دماوند سه کوهنورد از مرگ حتمی در راه صعود به این قله نجات پیدا کردند.

به گزارش پایگاه خبری پیشرو اسپرت و به نقل از  خبرگزاری فارس، امدادگران کوهستان دماوند سه روز آخر هفته را در این قله مستقر هستند تا کارهای امدادی را برای کوهنوردانی که نیاز به امداد دارند را انجام دهند و کار گروه ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان در ششمین هفته خود در این قله با حوادث زیادی روبرو بود که گزارش آن به شرح زیر است:

*چهارشنبه ۹ مرداد

حضور در پناهگاه و شارژ مجدد تجهیزات دارویی و حضور چند مصدوم با علائم ارتفاع زدگی و درمان آن ها
۳ مورد مشکل تب لرز
۴ مورد مشکل معده درد
۲ مورد مشکل هیپوترمی
۱ مورد مشکل پیچ خوردگی مچ پا
۳ مورد مشکل شدید گرفتگی ماهیچه

– در ساعت ۱۷ یک کوهنورد با بیماری ترومبوزیس و فراموش کردن دارو ها به ستاد مراجعه کرد که پس از تماس گرفتن با پزشک وی مورد بررسی و اقداماتی جهت کنترل شرایط وی صورت گرفت.
-در ساعت ۲۱ طی تماس تلفنی سازمان امداد نجات مبنی بر بی هوش شدن فردی در ارتفاع ۴۸۰۰ متری بلافاصله تیم با جمع آوری اطلاعات میدانی به سمت محل وقوع حادثه حرکت کرد و پس از دستیابی به مصدوم اقداماتی جهت ثبات وی صورت گرفت و متوجه وجود مصدوم دیگری در تیم شدیم که اقدامات دارویی و اکسیژن تراپیجهت ثبات وی نیز صورت گرفت و سپس هر دو مصدوم با پوشش و کمک اعضای ستاد به سمت بارگاه سوم انتقال داده شد و سپس اقدامات درمانی نهایی بر روی آنها صورت گرفت.
– مصدومی که دچار مشکل لخته خون شده بود دچار شرایط وخیم شد با هماهنگی با سازمان امداد نجات جهت اعزام بالگرد در روز بعد و مشورت با پزشک ادامه اقداماتی جهت ثبات وی انجام پذیرفت.
حضور مصدومان ادامه پیدا کرده و اتاق امداد به کلی پر شد به طوری که افراد بیرون از سالن منتظر ارائه مشکل خود بودند.

*پنجشنبه ۹۸/۵/۱۰
هماهنگی‌ها جهت اعزام بالگرد به پایان رسید در ساعت ۹ صبح با آماده سازی پد فرود هلی‌کوپتر و اطلاع‌رسانی به کوهنوردان جهت فاصله گرفتن از پد فرود هلی‌کوپتر سازمان در بلندای بارگاه سوم رونمایان شد پس از فرود، مصدوم به داخل هلی‌کوپتر منتقل شد و بعد از به پلور انتقال داده شد.
-۹ مورد مشکل ارتفاع
-۵ مورد مشکل سردرد میگرنی
-۳ مورد مشکل تهوع
و…

به گزارش فارس، ادامه کار ستاد به طوری بود که تمامی دارو ها به اتمام خود نزدیک میشد و مصدومان همچنان ادامه داشتند.

یک کوهنورد با مشکل ضعف شدید و کوری موقت به دلیل انجام عمل و نبردن عینک به ستاد مراجعه کرد

در ساعت ۱۸ طی تماس تلفنی از مرکز پیام سازمان امداد نجات مبنی بر از حال رفتن فردی در ارتفاع ۵۰۰۰ متری، تیم با پرسیدن محل دقیق و وضعیت مصدوم به سمت ارتفاع ۵۰۰۰ حرکت کرد.
دو تن از اعضای ستاد به دلیل حضور مصدومان بدحال در بارگاه ماندند و به ادامه بررسی و درمان پرداختند.

تیم اعزامی درحالی که چندین کوهنورد در حال انتقال کوهنورد حادثه دیده بودند به مصدوم رسید و با درخواست کمک برای انتقال مصدوم، بقیه اعضای ستاد بلافاصله تیم کمکی متشکل از اعضای ستاد به سمت مصدوم حرکت کردند و در ارتفاع ۴۷۰۰ متری دسترسی به مصدوم کامل شد و با انجام اقدامات درمانی مصدوم به سمت بارگاه سوم منتقل و بعد از آن مورد درمان و کنترل شرایط قرار گرفت. این فرد دچار اِدِم مغزی، اسپاسم تنفسی و ضعف شدید جسمی شده بود.

*جمعه ۱۱ مرداد:
-اولین اقدام پس از طلوع آفتاب انتقال دو مصدوم حاد شب گذشته با دو قاطر به سمت منطقه گوسفند سرا بود.
-در بازه زمانی هماهنگی، چندین مصدوم مورد بررسی و درمان قرار گرفتند که مصرف خودسرانه دارو داشتند.
-چشم مصدومی که شب گذشته مورد آسیب شدید قرار گرفته بود پانسمان شد  و هر دو مصدوم سوار قاطر شدند و با پوشش اعضای ستاد به سمت گوسفند سرا منتقل شدند.

در مسیر هماهنگی‌هایی با سازمان امداد و نجات جهت اعزام آمبولانس صورت گرفت و پس از رسیدن به گوسفندسرا مصدومان تحویل هلال احمر شدند و یکی از اعضای ستاد تا بیمارستان سوم شعبان دماوند مصدومان را همراهی کرد.

امکان نام بردن تک تک مشکلات مصدومان و مراحل درمان در یک گزارش غیر ممکن است، اما بیش از ۷۰ مصدوم در طول ۳ روز مورد بررسی و درمان قرار گرفتند.
همچنین به بیش از ۸۰ نفر خدمات اطلاع رسانی کنترل فشار، اندازه گیری اکسیژن خون ، میزان ضربان قلب ، مشاوره هایی در خصوص انتخاب ساعت صعود داده شد و با تلاش‌های فراوان ۳ کوهنورد از مرگ حتمی نجات داده شدند.

-متاسفانه شایعاتی در بارگاه درخصوص فوت دو نفر توسط تعدادی پیچیده بود که همراهمان مصدومان به شدت دچار مشکلات عصبی شده که همین موضوع کار ستاد را به شدت سخت کرده بود.

 اعضای ستاد:
وحید ملکی (مسئول ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان استان مازندران قله دماوند)
محمد صادقی فر
امیر رحمان زاده
علی قدیری و جواد ذبیح پور
کارگروه جستجو و نجات مازندران

انتهای پیام/س

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 2 =

دکمه بازگشت به بالا