میخواهم قبل از مردن، لئو را در آغوش بگیرم
*از جام جهانی درس بگیریم*
مزبان حبیبی
*درس اول*
کشور برگزار کننده جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، از استان گـیلان کوچکتر، کم جمعیتتر بوده و منابع طبیعی آن به مراتب از این استان کمتر است.
طی یک ماه اخیر، قطر و حاکمان دوراندیش آن، چند برابر کل بودجه سالانه ایران درآمد کسب کردهاند و بهطور طبیعی در ادامهٔ شناسانده شدن کشور به مردم جهان، در چند سال آینده نیز این درآمد از طریق توریسم، ارتباطات مالی بیشتر، ارتباطات اجتماعی و قراردادهای اقتصادی ادامه خواهد داشت.
*درس دوم*
کسی که جام جهانی را بالای سر برد؛ در کودکی به اختلال اوتیسم مبتلا بود اما نه تنها از جامعه ترد نشد بلکه با شناسایی استعداد و علاقهاش توسط نهادهای اجتماعی مرتبط، اکنون در بالاترین جایگاه فوتبالِ جهان ایستادهاست.
*درس سوم*
*لیونل مسی، مدتی پیش خاطراتی از دوران کودکی خود و معلمی که به او خواندن و نوشتن آموخته بود را منتشر کرد.*
*مونیکا دومینا معلم کلاس اول لئو در واکنش به اظهارات زیبای مسی گفت: لئو مسی بهعنوان یک دانشآموز، بد نبود.*
*وی در کودکی باهوش بود و در ریاضیات عالی عمل میکرد. خدا رو شکر که من معلم شما شدم؛ سپاسگزارم که شاگرد من هستید(نگفت بودید)؛ متشکرم که شما فردی بسیار ساده، متواضع و فوقالعاده هستید.*
*مونیکا دومینا که اکنون در دوران کهنسالی است، گفت که میخواهم قبل از مردن، لئو را در آغوش بگیرم، آرزویی که احتمالا در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود.*
*درس چهارم*
*در فیلمهای پس از بالابردن جام، مسی را نگاه کنید که دنبال گمشدهای میگشت. در لحظه پخش با خودم فکر کردم قهرمان جهان در مستطیل سبز، چه چیزی را جستجو میکند،*
*مادر،*
*به آغوش کشیدن مادر توسط کاپیتانِ تیم قهرمان، بزرگترین دستمزد رنجهای مادری بود که کودک اوتیسمی خود را به رفیعترین جایگاه مورد علاقه فرزندش رسانده است.*
*درس پنجم*
تقریبا تمام رهبران بلندپایه کشورهای حاضر در جام جهانی فوتبال را میتوانستیم در کنار زمین و در میان تماشاگران یا حداقل در جایگاه ویژه مشاهده کرد.
*بانوی هوشمند، کولیندا گرابار کیتارویچ، ارشدترین شخصیت اجرایی منتخب در کرواسی، بدون هیچ تشریفات ملموس و بدور از هرگونه غرور، در میان تماشاگران عادی در کنار زمین دیده شد، از این مردمی بودن آنها که شعار انقلاب ما بود باید درسی فراموش نشدنی گرفت.*
*درس ششم*
از حدود دو سال پیش، شعارهای زیادی در ایران داده شد، جلسات بسیاری گرفته شد و مصوبات بسیاری انجام شد تا ایران هم بتواند از قِبَل برگزاری این جام، درآمدهایی داشته باشد و امیدوار بودیم تا از این طریق بتوان روابط خود با برخی کشورها را کمی بهتر نمود.
اما یک هفته مانده به شروع جام جهانی، خبر آمد که بودجه تخصیص داده شده به جزایر جنوبی برای آماده سازی زیرساختها، معلوم نیست چه شده! و هنوز هیچ کاری انجام نشده است!!
حتی یک نفر هم در هتلهای ایرانی برای حضور در جام جهانی، رزرواسیون انجام نداد! حتی یک نفر!
*درس هفتم*
انبوه جمعیت حاضر در جام جهانی قطر، میتوانست یک بحران انسانی ایجاد کند اما برنامهریزی دقیق و حساب شدهٔ متخصصان، نه تنها اجازه این اتفاق را نداد، بلکه این تراکم انسانی را به یکی از به یادماندنی ترین خاطرات نسل بشریت تبدیل کرد. به ندرت میشد بینظمی خاصی مشاهده کرد حتی در پرترافیکترین زمانها، اینها و خیلی شواهد دیگر نشانههای آشکاری است برای اینکه بپذیریم هر کاری را باید به متخصص آن سپرد نه سرسپردگان بله قربان گو.
*درس هشتم*
*نه سیستمهای آموزشی، اداری، حقوقی یا درمان تعطیل شد و نه هیچ اتفاق خاص غیرعادی رخ داد.*
*شما خبری از اعتراض مردم قطر در جام جهانی شنیدهاید؟*
*نه اینکه مردم قطر هیچ اعتراضی ندارند، قطعا خیر، بلکه مسیرهای عادیِ اعتراض بسته نیست و چون میدانند صدایشان شنیده میشود، نیازی به حضور در میادین ورزشی و استادیومها برای بیان اعتراض نمیبینند.*
*درس نهم*
*قبل از سه بازی ایران در جام جهانی، اعزام تماشاگر با بودجه مشکوک، آن آبروریزی در مصاحبهها و روی جایگاه تماشاگران ایرانی چه گذشت، شعارها چه بود، خواسته تماشاگران چه بود و دلیل آنکه فقط تماشاگران ایرانی، شعارهای غیرورزشی دادند، چیست؟*
*درس دهم*
*عبرتها چه بسیارند و عبرت گیرندگان چه کم!*
*یادداشت مازیار خویشوند سردبیر پیشرو ورزش از اتفاقات جام جهانی فوتبال قطر