اخبار ورزشییادداشت

نقش مؤثر ورزش در پیشگیری از اعتیاد جوانان

یک کارشناس ورزشی گفت: ورزش علاوه بر ایجاد شادابی، نشاط و افزایش آمادگی جسمانی در افراد، نقش پررنگی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله اعتیاد دارد.

به گزارش پایگاه خبری پیشرو اسپرت ، علی اسدی در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر به نقش ورزش در پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: ورزش می‌تواند با افزایش روحیه‌ی شادی و نشاط، افسردگی را در فرد کاهش دهد، وقتی هم که فرد با ورزش به روحیه‌ای با نشاط دست یابد، می‌تواند بر اضطراب‌ها و افسردگی‌های خود غلبه کند.

وی تصریح کرد: ورزش جدای از ایجاد شادابی، نشاط و افزایش آمادگی جسمانی افراد، نقش پررنگی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله اعتیاد دارد.

این کارشناس ورزشی بیان داشت: در فرهنگ ما وجود ورزش زورخانه‌ای جاذبه بسیار خوبی برای پرداختن به امر ورزش بود اما به‌واسطه ورود برخی انحرافات و عادات غیر ورزشی از طریق عناصر فاسد و وابسته به نظام ستم‌شاهی، در جذب جوانان در این ورزش کوتاهی شد، این مهم بعد از انقلاب اسلامی با پرداختن نوجوانان و جوانان به ورزش باعث جبران خسارت‌های گذشته شد.

اسدی بر اطلاع‌رسانی فواید ورزش از سوی رسانه‌ها و سازمان‌های متولی تأکید کرد و افزود: اگر مردم به فواید ورزش چه در رشته‌های خاص و چه ورزش همگانی آشنا باشند، آن را در سبک زندگی خود جای می‌دهند و به طریقی، خود را از بلیه خانمان‌سوز اعتیاد مصون می‌سازند.

وی ادامه داد: همچنین یادگیری مهارت‌هایی همچون مدیریت استرس، مدیریت خشم، مهارت حل مسئله، نه گفتن و تاب‌آوری، برقراری روابط مؤثر و سالم بین اعضای خانواده و داشتن دوستان و همسالان مناسب از جمله عواملی هستند که از گرایش افراد به مصرف مواد مخدر جلوگیری می‌کنند.

این کارشناس ورزشی با بیان اینکه کشور ما به دلیل قرار گرفتن در مسیر قاچاق مواد مخدر، در معرض بسیاری از آسیب‌های ناشی از مواد مخدر قرار دارد، گفت: توجه به ورزش و گسترش آن در سطوح مختلف جامعه می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از گرایش جوانان به‌سوی اعتیاد داشته باشد.

اسدی اظهار داشت: مشغول بودن ساعاتی از برنامه‌های روزانه‌ی جوانان به امر ورزش، بهترین پارامتر پرهیز از اتلاف وقت آنان است، برنامه‌ریزی کلان کشور باید به سمت آماده‌سازی زیرساخت‌های محیط‌های مناسب برای پرداختن جوانان به ورزش باشد و همچنین در کنار محیط‌های ورزشی، ارائه پکیج‌های فرهنگی بهترین عامل اشاعه ارزش‌های جامعه اسلامی می‌تواند باشد.

وی افزود: توازن در بودجه ورزش و جوانان و بودجه پیشگیری از اعتیاد، یکی از برنامه‌های اصولی در کشور است و تا وقتی این توازن معقول با بررسی‌های کارشناسان در سطح کشور عملی نشود به نظر می‌رسد اقدام اصولی انجام نگرفته است.

این کارشناس ورزشی بیان داشت: گسترش ورزش متناسب با آمایش سرزمینی و جذب جوانان مناطق مختلف ورزش همسو با آداب و فرهنگ آن مناطق، عامل مؤثری برای حسن استفاده از اوقات فراغت جوانان می‌باشد و البته می‌توان از ردیف بودجه پیشگیرانه به کمک این برنامه آمد.

اسدی در پایان، مهم‌ترین عامل در گرایش جوانان به مواد مخدر را عدم استفاده درست آنان از اوقات فراغت و ارتباط با دوستان ناباب برشمرد و گفت: اگر مدیران اجرایی در کشور برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی را در پر کردن اوقات جوانان با ورزش در برنامه‌های خود بکار ببرند، با گذشت زمان، اثرات آن را در گرایش جوانان به ورزش و دوری از اعتیاد به مواد مخدر خواهیم دید.

منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر ۹۷٫۱۲٫۱۸

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا