اخبار ورزشیورزش تهران

روایت پیشرفت ورزش و جوانان استان تهران در سال ۱۴۰۲

ورزش و جوانان استان تهران به تعبیر و تأیید مسئولان بلندپایه ورزش به‌عنوان نماد و الگوی ورزش کشور، هرگاه به حرکت و فعالیت‌های خود شتاب بخشیده، ورزش سایر استان ها و درنهایت ورزش ایران به تأسی از آن، حرکت شتابنده‌ای را پیدا کرده ‌است که حاصل آن را در تقویت تیم‌های ملی، پیروزی‌ها، قهرمانی‌ها و کسب مدال‌های رنگارنگ از رویدادهای مهم بین‌المللی، قاره‌ای و جهانی شاهد بوده‌ایم.

به گزارش پیشرو ورزش، یکی از افتخارات اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران در دوران مدیریت جهادی و اخلاق‌محور “علی جوادی”؛ نگاه توسعه عدالت‌محور در همه بخش‌ها به‌ویژه در حوزه توسعه مناطق محروم -چه از لحاظ سرانه ای و چه در دیگر بخش‌ها- بوده ‌است. با این باور که کمترین سرانه ورزشی در استان تهران وجود دارد که به نسبت جمعیت آماری، ناخوشایند است، باید اعتراف کرد که اعتبارات دولتی به‌تنهایی برای تکمیل پروژه‌ها و توسعه اماکن ورزشی کافی نیست و باید از ظرفیت بخش خصوصی برای احداث، نگه‌داری و حفظ اماکن ورزشی بهره برد. در این راستا، انتظار می رود متولیان استان تهران به همت خود افزوده و برای نام‌آوری پایتخت ایران عزیز، حمایت ها را مضاعف کنند.
در این مسیر، بحث توسعه زیر ساخت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران با افتتاح پروژه‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ به‌ویژه در هفته تربیت بدنی و دهه مبارک فجر جهش قابل‌توجهی در این ارتباط داشته و جمعاً ۱۸ پروژه را افتتاح و به مرحله بهره‌برداری رسانده که دراین‌بین پیشرفت و اتمام بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام؛ حول شعار “تحقق عدالت در بستر ورزش” قابل‌توجه و تعمق است، ضمن آنکه تحقق طرح آمایش ملی در ورزش هم می‌تواند در کوتاه تر کردن راه موفقیت و پیشرفت، راه‌گشا و کارساز باشد.
در بعد فرهنگی و تربیتی نیز یکی از اولویت‌های اداره‌کل ورزش و جوانان در سالی که رو به پایان است، برگزاری دوره‌های تربیت مربی فرهنگ و اخلاق ورزش در شهرستان‌های استان تهران بوده؛ با این نگاه که مربیان هم در خط مقدم توسعه ورزش قرار دارند و هم حلقه واسط سیستم ورزش و جامعه ورزش هستند و برگزاری این دوره‌ها می‌تواند در جهت تقویت فرهنگ مربی در کشور موج اثرگذاری را ایجاد کند، بدان امید که با توسعه، ترویج و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ و اخلاق در ورزش، اثرات سازنده آن را در عرصه‌های مختلف نظاره‌گر باشیم.
بی‌شک یکی از اقدامات ماندگار ورزش و جوانان استان تهران در سال ۱۴۰۲ در کنار جلسات شورای فرهنگی و شورای پژوهشی، تشکیل جلسه “شورای اندیشه‌ورز” در پایتخت با حضور پیش‌کسوتان و سرمایه‌های ورزش استان و کشور بوده که نشان از باور مدیران ورزش تهران به خرد جمعی و ضرورت تشکیل یک اتاق فکر توانمند و متخصص در اداره کل ورزش و جوانان دارد. شورایی که احترام می‌گذرد به تجربه و تخصص بزرگانی که صادقانه آماده خدمت به ورزش و نسل جوان هستند و با تکیه بر آن می‌توان در همه ابعاد مؤلفه‌ها و شاخص ها را رشد داد و از این طریق، تهران را به مرکز کانون آفرینی و موج‌آفرینی تبدیل کرد تا به نفع شورآفرینی و نشاط اجتماعی در تهران و به سود ورزش قهرمانی و حرفه‌ای باشد.
استان تهران با توجه به ظرفیت بالا و استعدادهای ارزشمندی که داشته و دارد، از دیرباز به توفیقات مهمی در عرصه ورزش دست یافته و در سال ۱۴۰۲ با عملکرد فوق‌العاده در چهارمین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور و ثبت چهارمین قهرمانی پیاپی با کسب ۷۲ مدال طلا، ۲۷ مدال نقره و ۴۴ مدال برنز و جمعاً ۱۴۳ مدال و با افزایش مدال‌آوری در بازیهای آسیایی و پارآسیایی هانگژو چین و دریافت ۱۵ مدال طلا، ۷مدال نقره و ۱۸ مدال برنز انفرادی و تیمی و درنهایت کسب عنوان برتر توسط اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران در بیست و پنجمین جشنواره شهید رجایی ثابت کرد که هرگاه نگاه مسئولان در راستای توسعه ورزش برنامه محور و درجهت شناسایی و پرورش استعدادها و حمایت از قهرمانان بویژه مدال آوران باشد، “عزت و پیشرفت” استان تهران به تصویر کشیده خواهد شد و توفیقات ورزشی رنگ و جلای دیگری پیدا می‌کنند.
دراین‌بین، وقتی صحبت از “عزت و پیشرفت” به میان می‌آید، نمی‌توان از تشکیل دبیرخانه جشنواره در اداره کل و برگزاری اولین نمایشگاه عزت و پیشرفت سخن به میان نیاورد. نمایشگاهی که یکی از اهدافش احصاء نیاز ورزش در همه ابعاد بود تا از یک‌سو ورزشکاران، ورزشگاه‌ها، اماکن ورزشی و باشگاه‌داران با شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگانی که می‌توانند در ورزش سرمایه‌گذاری کرده، آشنا شده و ازسوی دیگر به توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان در ورزش کمک شود؛ اتفاق مثبت و سازنده ای که در کنار آزاد شدن منابع مالی و اشتغال‌زایی در امر ورزش و توسعه ورزش نیازها را به محصولات خارجی کم‌تر و اعتمادها را به تولیدات داخلی بیشتر می‌کند.
قطعاً “روایت پیشرفت” گفتنی‌های بسیار دارد؛ برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران و مدال‌آوران استان تهران در چهارمین المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور و میزبانی‌های شایسته اداره‌کل در برگزاری۱۳ رشته ورزشی دختران و پسران و پذیرایی از۴۸۰۰ ورزشکار، مربی، داور و کادر اجرایی از استان‌های مختلف کشور و همچنین مراسم اهدای هدایای مقام معظم رهبری به مدال‌آوران استان تهران در بازی‌های پارا آسیایی و آسیایی هانگژو چین، بخش دیگری از این روایت شنیدنیست. دو برنامه بزرگ و باشکوه که با حمایت مسئولان وزارت ورزش و جوانان و استانداری تهران در سال ۱۴۰۲ محقق شد تا پیام‌آور این مهم باشد که خوشبختانه ورزشکاران تهرانی در شرایط صعود و قهرمانی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی قرار گرفته‌اند و با تلاش مضاعف و باانگیزه بیشتر به‌دنبال بهتر به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس و سه‌رنگ جمهوری اسلامی در رویدادهای مهم هستند. توفیقاتی که با همراهی همکاران تلاش‌گرمان در ستاد اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، در ادارات ورزش و جوانان حوزه‌ها و شهرستان‌ها و در هیات های ورزشی استان میسر شد که با برنامه‌ریزی های خوب خود باعث توانمند شدن ورزش پایتخت در لایه‌های مختلف شدند.
و اینک، پس‌از برنامه ریزی موفق در هفته تربیت بدنی و ورزش و افتتاح ۶ پروژه ورزشی، اجرای ۱۵۰۰ برنامه ورزشی و ازجمله ۴۰ برنامه فرهنگی، ۸۰۰ مسابقه قهرمانی و ۶۰۰ رقابت همگانی و اجرای برنامه‌ های متعدد در هفته دولت، در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی مفتخریم تا شاهد برگزاری بیش‌از ۱۵۰۰ برنامه فرهنگی، ورزشی و عمرانی در گرامی‌داشت دهه فجر مبارک فجر در استان تهران باشیم و “ستاد فجر” اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران برگزاری ۳۴۵ برنامه فرهنگی و جوانان، ۹۱۱ برنامه ورزشی و قهرمانی، ۱۶۵ برنامه همگانی، افتتاح ۱۶ پروژه عمرانی، بهره‌برداری از ۶ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده و برگزاری رقابت‌های ورزش قهرمانی در قالب ۲۰۰۰ رویداد با عنوان “جام جوان پهلوان” را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌است که گامی ارزشمند در جهت مشارکت پرشور در جشن ملی با هدف ترسیم آینده‌ای روشن برای داشتن ایران قوی بشمار می‌رود.
“روایت پیشرفت” فقط به عرصه ورزش خلاصه نمی شود. حوزه جوانان به عنوان یکی از ماموریت های ادارات کل ورزش و جوانان، در استان تهران از اولویت ویژه ای برخوردار است و همواره تلاش شده تا با بستر سازی مناسب و استفاده از ظرفیت های بالا و توان بالقوه ای که در این عرصه وجود دارد، اتفاقات ماندگاری در این حوزه رقم زده شود.
در سال ۱۴۰۲، در کنار برگزاری بیش از ۱۰ مراسم به منظور افزایش مشارکت اجتماعی و صدور ۳۷ مجوز فعالیت برای مراکز مشاوره ازدواج و خانواده، افتتاح ۲ خانه جوان در مجموعه ورزشی رسالت حوزه شمال غرب و شهرستان بهارستان و افتتاح ۲۰ مرکز تخصصی ازدواج و خانواده در سطح استان از دستاو ردهای این اداره کل بوده است.
همچنین در حوزه جوانان، برگزاری اولین رویداد “همنا” در استان تهران و در سازمان مدیریت بحران، برگزاری ۴۳۵ کارگاه آموزش مهارت های پیش از ازدواج با حضور ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر، ایجاد ۳۵ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در سطح استان، برگزاری بیش از ۳۵ “جشن وصال” به مناسبت هفته ازدواج در سطح استان تهران، اعطای ۷۹ هزار و ۲۱۷ مورد وام ازدواج، ثبت ۱۰۹ مورد تقاضای دریافت تسهیلات اشتغالزایی و بررسی بیش از ۱۰۰ پرونده متقاضیان مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده از طریق درگاه ملی مجوزها، از دیگر فعالیت های قابل اشاره است.
در نگاه جامع‌تر باید عنوان کرد که ورزش و جوانان استان تهران در سال ۱۴۰۲ با اولویت “ارزان‌سازی در ورزش”، روند رو به جلو و پرشتابی را برای جبران گذشته در دستور کار قرار داد و در عرصه‌ها و بخش‌های مختلف به توفیقات قابل اشار ای دست یافته که یکی از این عرصه‌ها در حوزه ورزش همگانی بوده‌است. دراین‌ارتباط، تعامل خوب و مؤثر با شورای شهر، سازمان ورزش شهرداری و آموزش‌وپرورش موجب شد تا شاخص‌های همگانی در استان تهران نسبت‌به سال‌های گذشته و قبل‌از کرونا رشد ۷ درصدی داشته باشد که یک دستاورد قابل‌قبول است و اگر این روند ادامه پیدا کند طی چهار- پنج سال آینده به رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی دست خواهد یافت که ارمغان آن، افزایش نشاط اجتماعی و سلامت جامعه خواهد بود.
جشنواره بزرگ “خیابان ورزش” که به مناسبت دهه کرامت و گرامی‌داشت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت ملی برگزار شد، یک حرکت مهم در جهت توسعه فعالیت‌های همگانی و دستیابی به سلامت جامعه از طریق ورزش بود. در جریان این جشنواره که ایجاد نشاط اجتماعی و ترویج رشته‌های متنوع ورزشی برای عموم مردم تدارک دیده‌شده بود، ده کاروان تجهیزات خانه ورزش روستایی هم به روستاهای شهرستان‌های استان تهران اعزام شد تا با استمرار این‌گونه برنامه‌ها، شاهد نهادینه شدن این گونه سیاست‌ها در ورزش استان تهران باشیم.
حرف آخر این‌که؛ اگرچه در سال ۱۴۰۲، ورزش و جوانان استان تهران در همه زمینه‌ها الگو و پیشرو بوده‌است، اما نباید فراموش کرد که همچنان در دامنه قله ای قرار داریم که از طریق آن می توان به قله افتخار رسید و باید بسیار تلاش و برنامه ریزی کرد تا در همه زمینه‌ها بهتر و فراتر باشیم و هم در حوزه ورزش و هم در حوزه جوانان، در راستای جهاد تبیین مقام معظم رهبری و تأکیدات دولت خدمت‌گزار و مردمی مبنی‌بر اطلاع‌رسانی راحت و سهل به مردم بتوانیم با انتقال خبرهایی خوب به مردم حال آنان را خوب کنیم و آغاز حرکتی باشیم تا پس‌از یک بازه زمانی به نقطه‌ای برسیم که نسبت‌به قبل، جلوتر از نقطه آغاز حرکت باشد. ان‌شاءالله

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا