اخبار ورزشیفوتبالفوتبال ایرانویژه‌های خبری

رئیس دپارتمان مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال: AFC تاکید کرد باید مشکل مالکیت استقلال و پرسپولیس حل شود

 مصطفی زارعی رئیس دپارتمان مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال گفت: امسال باید مشکل مالکیت باشگاه‌ها حل شود و در این مورد امروز با معاون وزیر ورزش صحبت کردم.
به گزارش پیشرو ورزش، مصطفی زارعی در مورد سمینار سالانه مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها اظهار داشت: دو روز در خدمت مدیران مالی و مجوز باشگاه‌های لیگ برتر، لیگ یک، دسته دوم و فوتسال و بانوان هستیم. جمع مثبتی از دوستان زحمتکش در باشگاه‌ها تشکیل شد و کار اساسی در مورد مجوز حرفه‌ای توسط این دوستان انجام می‌شود. امسال برای اولین بار سمینار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از لیگ دو شروع کردیم زیرا می‌دانیم برای حرفه‌ای سازی باید از پایه به سمت بالا حرکت کنیم.

وی افزود: مطابق آسیب‌شناسی صورت گرفته متوجه شدیم باشگاه‌های ما در دو بخش آکادمی و مسائل مالی ضعف عمده دارند. در مورد آکادمی‌ها سمیناری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در شهریور به میزبانی باشگاه سپاهان در اصفهان برگزار کرده و با دعوت از مدیران آکادمی باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک مسائل مختلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنها گفتیم.

رئیس دپارتمان مجوز حرفه‌ای عنوان کرد: امروز هم با حضور مدیران مالی باشگاه‌ها، استانداردهای مدنظر AFC را با دوستان مطرح کردیم. حتی برخی باشگاه‌ها حسابرس‌های خود را آورده بودند تا در جریان مسائل باشند. ان‌شاءالله کمترین مشکل را داشته باشیم و مشکلات مالی را هم حل کنیم. جدا از مسائل مالی درمورد معیارهای ورزشی، پرسنلی، زیرساختی و حقوقی هم عصر امروز صحبت می‌کنیم تا آخرین تغییراتی که در این زمینه در AFC و فدراسیون فوتبال رخ داده به دوستان یادآوری کنیم.

زارعی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تغییر فرمت لیگ قهرمانان آسیا، آیا فرآیند دریافت مجوز حرفه‌ای نیز تغییر کرده و زمانبندی خاصی به صورت مثال برای بدهی‌های مالی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: فرمت لیگ قهرمانان تغییر می‌کند اما مجوز تغییر نمی‌کند. ۲ باشگاه‌هایی که قصد حضور در لیگ نخبگان سال آینده را دارند و یک نماینده ایران که می‌خواهد در سطح دوم لیگ قهرمانان شرکت کنند، باید مجوز حرفه‌ای بگیرند اما معیارهای کسب مجوز در دو سطح فرقی ندارد.

وی افزود: چرخه ما از هفته آینده شروع می‌شود و باشگاه‌ها باید از هفته آینده مدارک خود را بارگذاری کنند. تمام اسناد ارزیابی شده و از همه باشگاه‌ها بازدید می‌کنیم. نتایج جمع می شود و ان‌شاءالله ۱۰ خرداد سال آینده نتیجه نهایی اعلام می شود. درمورد مسائل مالی نیز باشگاه‌ها باید تمام بدهی‌هایی که تا تاریخ ۳۱ دسامبر(۱۰ دی) قطعی شده است، باید مانند سال گذشته تا ۱۱ فروردین تسویه کرده یا با بازیکنان و باشگاه‌های طلبکار تسویه کنند‌.

رئیس دپارتمان مجوز حرفه‌ای عنوان کرد: در این سمینار بار دیگر این موارد را به باشگاه‌ها تاکید کردیم. این بدهی شامل بدهی به باشگاه‌ها، اداره مالیات و بازیکنان می‌شود.

زارعی درمورد مهم‌ترین مشکل باشگاه‌های ایرانی به جز مسائل مالی ، گفت: واقعا در بحث استادیوم‌ها و زیرساخت‌ها مشکل داریم. این کار نیاز به یک اقدام بنیادین و اساسی از جانب وزارت ورزش دارد‌. ضمن اینکه در معیارهای آکادمی هم مشکلاتی داریم که برای ما تهدید‌کننده است. در بحث‌های حقوقی باشگاه‌ها نیز همچنان دچار مشکلات متعددی هستیم.

وی درخصوص مشکل مالیات مشترک باشگاه‌ها تصریح کرد: در سال گذشته طبق تعامل با کنفدراسیون فوتبال آسیا بحث مالکیت مشترک به شکلی برای همان سال گذشته حل شد اما آن اقدامات صرفا برای سال گذشته بود. در جلسه‌ای که با کارشناسان AFC داشتم، تاکید کردند امسال باید بحث مالکیت باشگاه‌ها حل شود. به وزیر ورزش و سایر دوستان این موضوع را اطلاع دادیم. امروز هم با یکی از مدیران وزارت ورزش صحبت کرده و مکاتبه کردیم. از دوستان وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی خواهش می‌کنم این قضیه را جدی بگیرند زیرا باید قطعا این موضوع به شکل اساسی حل شود.

رئیس دپارتمان مجوز حرفه‌ای در پاسخ به این سؤال که چگونه باید مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس حل شود، گفت: نمی‌دانم چگونه باید حل شود، اما مکانیزم کنترل دو باشگاه باید متفاوت باشد.

زارعی در خصوص بازدید اخیر خود از آکادمی دو باشگاه عنوان کرد: قطعا نقایص عمده‌ای در آکادمی استقلال و پرسپولیس وجود دارد. این موضوع به مدیرانی که با آنها جلسه داشتیم منتقل شد. مکتوب هم این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دادیم. در بحث زیرساخت‌ها و مسائل مالی مشکلاتی در آکادمی‌ها وجود دارد. طبق آنچه خود مدیران باشگاه‌ها گفته‌اند بودجه سالانه آنها ۳۵۰ میلیارد تومان است، اما صرفا ۴ میلیارد تومان برای آکادمی‌ها هزینه می‌شود. البته مدیران آکادمی استقلال و پرسپولیس می‌گویند همین ۴ میلیارد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم دریافت نکرده‌اند. از مسئولان مالی باشگاه‌ها خواسته‌ایم امسال ریز تراکنش‌های خود در بحث آکادمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ما ارسال کنند تا بتوانیم این بحث را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل کنیم.

وی افزود: مشکلات باشگاه‌ها اطلاع‌رسانی شده و از الان به مدت دو ماه برای آکادمی‌ها فرصت داریم. به همه باشگاه‌ها هم گفته‌ایم در کنار آنها هستیم تا مشکلات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برطرف کنند، اما اگر خودشان عزمی برای رفع این مشکلات نداشته باشند، دپارتمان مجوز حرفه‌ای، کمیته بدوی و استیناف کاملاً مقتدرانه و به صورت مستقل عمل می‌کند. همان گونه که سال گذشته به هیچ فشاری پاسخ نداده و هیچ مماشاتی نکردیم، امسال هم این روند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه می‌دهیم و قطعا قوی‌تر از سال قبل عمل می‌کنیم. البته تعاملات ما هم بیش از گذشته خواهد بود. هرچند از باشگاه‌ها انتظار داریم به موارد مختلف جدی‌تر نگاه کنند.

رئیس دپارتمان مجوز حرفه‌ای تأکید کرد: مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها برای رفع مشکلات فوتبال است. مشکلات فوتبال ما چیست؟ دیگر سازندگی در این فوتبال وجود ندارد، به آکادمی‌ها توجه نمی‌شود، باشگاه‌هایمان تراز مالی منفی دارند و هزینه‌های‌شان سرسام‌آور است. متناسب با قوانینی که AFC تدوین کرده باید این موارد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل کنیم. ما هم متناسب با کشور خودمان عمل کرده و گام به گام پیش می‌رویم تا این مشکلات برطرف شود.

زارعی در مورد اینکه ظاهرا کشورهای شرق آسیا مثل کره جنوبی و ژاپن شکایتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علیه عربستانی‌ها در بحث مالکیت مشترک باشگاه‌هایشان مطرح کردند، آیا ایران نیز چنین کاری انجام می‌دهد، توضیح داد: در جریان این موضوع نیستم. هر چند با مدیران مجوز حرفه‌ای کشورهای شرق و غرب آسیا تعامل داریم، اما نشنیده‌ام چنین کاری انجام داده‌اند یا خیر. وقتی هم با مدیر مجوز حرفه‌ای عربستان هم صحبت می‌کنیم هرچند اطلاعات‌شان محرمانه است اما می‌گوید مکانیزم کنترل باشگاه‌های این کشور با هم تفاوت دارد. البته من نمی‌توانم این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأیید یا رد کنم.

وی در مورد مباحث زیادی که نسبت به کمک هوادار متمول به برخی باشگاه‌ها مطرح شده است، گفت: امروز در حضور مدیران مالی باشگاه‌ها در خصوص اینکه چرا باید سقف بودجه وجود داشته باشد، حدود ۳۰ دقیقه صحبت کردم. طبق بررسی صورت‌های مالی باشگاه‌ها در فصل ۹۹-۹۸ متوجه شدیم کل هزینه‌های باشگاه‌ها در آن سال حدود ۳۸۰ میلیارد تومان بوده است. این رقم یک سال بعد به هزار میلیارد تومان رسید و سه برابر افزایش داشت. یک سال بعد نیز بالاتر از ۲ میلیارد تومان باشگاه‌های ما هزینه کردند. یعنی هر سال هزینه‌ها افزایش دو سه برابری داشته است، در صورتی که درآمد آنها تغییر نکرد.

رئیس دپارتمان مجوز حرفه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا این موضوع مربوط به تورم در کشور نیست، اظهار داشت: به هیچ عنوان، زیرا تورم ما به این مقدار نبوده است. قبول داریم تورم عامل مؤثر در افزایش هزینه‌هاست، اما این تورم نسبت به سال گذشته هزار درصد نبوده است. در شرایطی که هزینه‌های فوتبال به این مقدار افزایش پیدا کرده، قطعا باید راه‌حلی می‌اندیشیدیم.

زارعی افزود: نمی‌خواهم از تصمیمات کارگروه ناظر بر قراردادها حمایت کنم، اما همان تصمیمی که گرفتیم و کاری که در کشورمان انجام شد، از منظر هدف در کره جنوبی هم انجام شد. آنها هم آیین‌نامه مالی تنظیم کرده و گفتند باشگاه‌هایی که تراز مالی منفی دارند، این حق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند که هرجور دلشان خواست هزینه کنند. بلکه باید درصدی از درآمد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هزینه کنند. بیشتر از ۷۰ درصد درآمد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حق ندارند برای تیم اول هزینه کنند. در کره جنوبی این مشکل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی کرده و به این شکل سراغش رفتند. ما هم اینجا سراغ چنین کاری رفتیم و امیدوارم از سال آینده تصمیمات منطقی‌تری برای این قصه گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد کردیم بحث بازی جوانمردانه مالی در فدراسیون فوتبال جاری و ساری شود. این موضوع نیاز به اقداماتی دارد که امیدوارم هیأت رئیسه موافقت کند تا کمیته‌های مستقل ایرپلی مالی شکل بگیرد. در این حالت درآمد باشگاه‌ها مشخص خواهد شد و دیگر این گونه نیست یک باشگاه زیر نظر شرکت مادری باشد که همه هزینه‌هایش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشش بدهد. طبق استانداردهای موجود در دنیا بین ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توان از شرکت مادر به عنوان اسپانسر تامین کرد اما سایر درآمدها باید از منابع دیگر تامین شود. امیدواریم این اتفاق بیفتد.

رئیس دپارتمان مجوز حرفه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا گزارشی از بدهی‌های قطعی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به دپارتمان مجوز حرفه‌ای ارسال شده، گفت: در مجموع باشگاه‌های کشورمان ۲۸ بدهی قطعی دارند. نمی‌توانم اسم باشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببرم، اما این تعداد پرونده در سامانه‌های AFC نشسته و بین‌المللی محسوب می‌شوند. فعلا کاری به بدهی‌های داخلی ندارم، اما این پرونده‌ها باید تا ۱۱ فروردین تسویه و یا تعیین تکلیف شوند.

زارعی در مورد اینکه روز گذشته مهدی تاج بدون اسم بردن از باشگاهی اعلام کرد برخی باشگاه‌ها در زمینه مجوز حرفه‌ای هیچ همکاری با فدراسیون ندارد، گفت: امروز نمایندگان همه باشگاه‌ها در جلسه حضور داشتند. افسران مالی آنها نیز شرکت کردند، روز گذشته نماینده دو باشگاه حضور نداشتند، اما با مکاتبات صورت گرفته، در جلسه امروز شرکت کردند.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + دو =

دکمه بازگشت به بالا