اخبار ورزشیاسلایدر اصلیویژه‌های خبریکشتی و وزنه برداری

دبیر: قبول کنیم کشتی برای ایران است و باید حمایت شود

رئیس فدراسیون کشتی گفت: هر کسی جای من بود آنقدر شلوغ می‌کرد و می‌گفت دخالت در ورزش، یعنی دوستان دنبال این هستند من شلوغ کنم ولی ما دعوا را بیرون نمی‌بریم.

به گزارش پیشرو ورزش، علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در حاشیه تجلیل از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی هانگژو عنوان کرد: باید از مدیریت شهری و شهرداری تشکر کرد که این مراسم را ترتیب دادند. این موضوع از زمان ما باب شد وقتی که به مدال‌آوران خانه می‌دادیم.

*از خانه تا بهشت‌زهرا همه با شهرداری کار دارند

وی افزود: اگر می‌خواهیم کشتی در کلانشهرها رشد کند فقط شهرداری می‌تواند کمک کند چون شما وقتی می‌خواهی در خانه آشپزخانه بسازی با شهرداری کار داری تا زمانی که در بهشت‌زهرا شما را خاک کنند! من بودم و می‌دانم شهرداری چه ظرفیت و پتانسیلی دارد. باید از کار دوستان تجلیل کرد. 

رئیس فدراسیون کشتی در مورد اینکه همیشه این گلایه وجود داشته که قرارداد در لیگ کشتی پایین است، عنوان کرد: اقتصاد یک کار چند وجهی است  آن هم فدراسیون با بودجه کمی که دارد. بودجه ما دو تعریف دارد برگزاری اردو و اعزام‌ها. نه ساخت و ساز، نه رسیدگی به بچه‌ها و نه استخدام کار ما نیست اما ما نمی‌توانیم بی تفاوت باشیم. سعی کردیم در همه این حوزه‌ها کار را دنبال کنیم.

*اسم‌هایی مثل تراکتور، سپاهان و ذوب آهن به کشتی ورود کنند

دبیر افزود: خدا را شکر لیگ ما نسبت به سال‌های گذشته قابل قیاس نیست اما با شرایط مطلوبی که در ذهن من است فاصله دارد که این موضوع زمان می‌برد تا برندهای بزرگ در کشتی سرمایه‌گذاری کنند. اسم‌های بزرگ مانند تراکتور، سپاهان  ذوب آهن اگر اسمشان فرهنگی ورزشی است چه خوب است که به کشتی هم ورود کنند. 

*قبول کنیم کشتی برای ایران است و باید حمایت شود

وی یادآور شد: قبول کنیم تکواندو ورزش کره جنوبی است، بسکتبال برای آمریکاست، فوتبال برای انگلیس است و قبول کنیم کشتی برای ماست پس برای حفظ و زنده ماندن این ورزش با توجه به مدال آوری که دارد مهم است که حمایت شود، در این صورت قول می‌دهم وضع کشتی روز به روز بهتر شود. اینکه گفتم چند وجهی است همه باید کمک کنند و با این دو ردیف بودجه نمی‌توان همه این کارها را انجام داد.

* کار در بانک فقط پشت گیشه نشستن نیست

رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به این سال که استخدام قهرمانان در بانک ملی حاشیه‌های زیادی به همراه داشت، برخی به این موضوع اشاره کرده بودند که کشتی‌گیران تخصص ندارند آیا آنها می‌توانند در بانک کار کنند؟ تصریح کرد: بانک فقط پشت گیشه نشستن نیست. مثل این می‌ماند که در شهرداری کار فقط جمع کردن زباله‌های شهر باشد. بانک ملی ورزش، فرهنگ و خیلی حوزه‌های دیگر دارد.

* بانک ملی تا ۲۰ سال پیش تیمداری می‌کرد

دبیر گفت: بچه‌های ما را فقط به عنوان یک کشتی‌گیر نبینند، مدرک تحصیلی آنها را هم ببینند. شاید کسی حقوق یا جامعه شناسی خوانده باشد، با توجه به تخصصشان می‌توانند کار کنند. حالا اگر ورزش خواندند می‌توانند در بخش ورزشی بانک ملی کار کنند. یادمان نرود بانک ملی تا بیست سی سال پیش در همه رشته‌ها تیمداری می‌کرد. نبود این قهرمانان باعث شده آنها عقب نشینی کنند.

وی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: قرار نیست این ورزشکاران پشت گیشه بنشینند؛ هر کس با توجه به تخصص خودش کار می‌کند. شهرداری تهران ۱۲ – ۱۳ معاونت دارد، وزارتخانه‌ها هم همینطور معاونت‌ها و بخش‌های مختلف دارند. هر کدام از این معاونت‌ها تخصص خودش را دارد. این بچه‌ها هم در حوزه تخصصی که بانک به آنها نیاز دارد کار می‌کنند. 

* در مدیریت هم باید سلسله مراتب طی شود

وی با بیان مطرح شدن بحث حقوق برای ورزشکاران، تصریح کرد: خیلی‌ها این حرف را مطرح می‌کنند که آیا این بچه‌ها نیاز دارند یا ندارند به سازمان‌های دولتی بروند، یکی از بحث‌ها حقوق است، مهم این است که بچه‌های ما در این سازمان‌ها می‌توانند مدیر شوند و بعد می‌توانند به ورزش برگشته و خدمت کنند. همه که قرار نیست در وزارت ورزش بمانند. تعدادی از ورزشکاران ما به وزارت نفت رفته‌اند، برخی را به وزارت ورزش فرستادیم و رسمی شده‌اند حلا اسم نمی‌برم، تعدادی هم به آموزش و پرورش و شهرداری رفتند. ورزشکاری که کشتی یا رشته ورزشی‌اش تمام می‌شود نمی‌توانیم به او بگوییم بفرمایید سرمربی شو. مدیریت همانند کشتی است باید ۱۰ – ۱۵ سال کار کنی، سلسله مراتب را طی کنی تا زود زمین نخوری. اگر ورزشکاری را بدون هیچ تجربه‌ای مربیگری روی کار بگذاریم آن ورزشکار را می‌سوزانیم.

*کاوه قرار است فقط در کنار ما باشد نه چیز دیگر

رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به اینکه شایعاتی ایجاد شد که شاید سرمربی تیم ملی کشتی آزاد تغییر کند و همچنین حکمی که در خصوص کاوه زده شد، این شایعات را تقویت کرد، چقدر احتمال دارد پیش از المپیک سرمربی تیم ملی عوض شود، گفت: کاوه با توجه به اینکه چند ماه است قرارداد مدیریت او در تیم ملی تمام شده، با وی جلسه گذاشتیم و که دوباره قبول مسؤولیت کند ولی کاوه قبول نکرد. او به همین علت کنار ماست. او سرمربی تیم ملی جوانان هم است. او هم مربی من بوده و هم مربی پژمان. با تجربه است. من از او خواهش کردم که در کنار ما کمک کنند. نه اصلا حکمی بگیرند و نه چیزی. بحثم از او کمک است. تنها کاوه هم نیست، از بسیاری دیگر نیز مثل برزگر، فلاح و جوادی خواستم به ما کمک کنند. مثلا یک شخصی خوب بلد است که زیرگیری یاد بدهد، باید بیایند. کشتی برای همه است و مالِ من نیست. من گفته‌ام که حمال کشتی هستم و بسیاری می‌خندند. الان کار اجرای کشتی برای من است.

*فدراسیون یک نقطه در جامعه کشتی است

علیرضا دبیر گفت: کشتی خیلی بزرگ است. فدراسیون کشتی یک نقطه در جامعه کشتی است. به این دلیل از کاوه خواستیم که به ما کمک کنند. هفته دیگر او نیز درگیر است زیرا تیم ملی جوانان مسابقه دارد. من از او خواستم که وقتش را خالی کند و به عنوان بزرگتر و ناظر در کنار ما باشد.

*از همه قهرمانان کشتی فیلم درست کردیم

وی در خصوص انتشار ویدیویی در رابطه با علیرضا خادم نیز اظهار داشت: تمام فیلم‌های قدیمی در فدراسیون VHS بود و ما به کامپیوتر تبدیل کردیم. من به روابط عمومی گفتم که شما فیلم‌ها را درست کردید، بیایید از قهرمانان بزرگ کشتی، فیلم‌های یکی دو دقیقه درست کنید و منتشر کنید تا جوانان آنها را بشناسند. فیلم‌هایی از رنگرز، امیر خادم، حیدری، بنا و غلام محمدی و همه را دارند درست می‌کنند و بحث خاصی نیست.

*کتف یزدانی از ۲ جا پاره شده بود و در جهانی غیرت کرد

وی د رمورد وضعیت حسن یزدانی و جراحی کتف او گفت: شاید به خیلی از پزشکان بر بخورد، اما در ۲۰ سال گذشته هیچ پزشکی نتوانسته در بخش کتف، یک قهرمان را به میدان برگرداند. خود من یکی از آنها بودم. در اینجا نتوانستند و در خارج از کشور هم همین طور و برگشتم و دیگر نتوانستم ادامه دهم. در زانو و کمر داشتیم که موفق بودند، اما کتف نه. من این موارد را به یزدانی هم گفتم.  کتف او از ۲ جا پاره شده بود و در جهانی هم واقعا غیرت کرد. یک مدال جهانی گرفت و در بازی های آسیایی هم با میل خودش آمد. به هرحال با این کتف دیگر نمی توانست ادامه دهد و به خاطر فشار تمرینات کتفش حتما بیرون می زد. به خاطر همین تصمیم گرفت عمل کند و امیدوارم اولین ورزشکاری باشد که در ایران کتفش عمل شده و توانسته باز گردد.

*مرا در ۲۵ سالگی سوزاندند و ما به یزدانی در المپیک نیاز داریم

وی در مورد اینکه نمی شد او را هم به خارج اعزام کنید، گفت: به خودش گفتم که هرجای دنیا باشد، او را اعزام می کنیم. آن زمان که من عمل کردم فدراسیون خرج مرا نداد، اما ما ورزشکاران چهارم خود را هم به بیمارستان خصوصی می بریم. چون سر خودم آمده است که در ۲۵ سالگی مرا سوزاندند. ما به یزدانی برای المپیک نیاز داریم و امیدوارم اولین نفری باشد که بعد از عمل کتف باز می گردد. 
 
دبیر در مورد اینکه گفته می شود یزدانی در آسیایی کشتی گرفت و قهرمان شد تا در بانک ملی استخدام شود، گفت: هم خودش دوست داشت و هم ما که در هانگژو شرکت کند. یزدانی ۹ مدال دارد و طبق قانون دولت باید با همان مدال اول استخدام می شد. این صحبت‌ها حاشیه است. مهم این است که آنها در جایی که می روند نیروی توانمندی می شوند. 

*ناعدالتی در ورزش نیست ولی باید به رشته‌های دیگر هم برسند
 
وی در مورد اینکه بعد از دعوای کشتی و فوتبال انتظار می رفت حمایت بیشتری از کشتی گیران شود نه فقط استخدام گفت: در دوران قهرمانی یک مصاحبه از من پیدا نمی‌کنید که در مورد مسائل مالی حرف زده باشم. الان هم بیشتر روی درس و آینده بچه ها تاکید دارم. در مورد فوتبالیست ها یک چیز کلی بگویم و اینکه به هر ورزشکاری هرچه بدهند، حقش است و آنها هم زحمت می کشند، اما ای کاش با ما مشورت می کردند و می گفتیم قهرمانان چند رشته دیگر را هم قرار بدهند. امیدواریم دولت جبران کند. نمی خواهم بگویم ناعدالتی است، اما باید به رشته های دیگر هم برسند. یک روزی حریف زدم و گفتم ورزشکاری که در اردو است نباید درس بخواند. خود من وقتی کشتی می گرفتم و دانشگاه هم می رفتم، به هردو نمی رسید. اگر ورزشکار ذهنش جای دیگری برود نمی تواند قهرمان جهان و المپیک شود.

دبیر درباره استعدادیابی و همگانی کردن ورزش، گفت: در این باره گفتم شهرداری‌ها می‌توانند در خصوص استعدادیابی و همگانی کردن ورزش کمک زیادی بکنند. امیدوارم سازمان ورزش هم بیشتر روی کار بیارد. 

* دوستان دنبال این هستند شلوغ کنیم و دعوا را بیرون ببریم

رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عباس جدیدی در صفحه شخصی خود در خصوص ابطال انتخابات کشتی موضع شدیدی علیه شما گرفته است، گفت: رای صادر شده فعلاً در دادگاه بدوی است اما این بحث در ابتدا مطرح است آیا این دادگاه صلاحیت لازم را در خصوص انتخابات فدراسیون داشته یا خیر؟ من کارشناس این کار نیستم، ما بخش حقوقی داریم که این کار را باید دنبال کند. قوه محترم قضاییه هم هر تصمیمی بگیرد گردن ما از مو نازک‌تر است و باید تمکین کنیم. ما مستندات خود را به دادگاه تجدید نظر داده‌ایم. ما در تجدید نظر محکم‌تر ورود می‌کنیم. فقط شما بدانید هر کسی جای من بود آنقدر شلوغ می‌کرد و می‌گفت دخالت در ورزش. یعنی دوستان دنبال این هستند من شلوغ کنم. ما دعوا را بیرون نمی‌بریم و باید داخل حل کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا نمی‌خواهید از جدیدی شکایت کنید، عنوان کرد: به گوش‌تان خواهد رسید.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 5 =

دکمه بازگشت به بالا