اخبار ورزشیاسلایدر اصلیفوتبالفوتبال ایرانویژه‌های خبری

تاج:امید دارم که دیگر استقلال از آسیا حذف نشود

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: برخی قراردادها به ما اعلام می شد اما پشت آن آپشنی وجود داشت که از خود قرارداد بیشتر بود.

به گزارش پیشرو ورزش، مهدی تاج درمورد قوانین جدید نقل و انتقالات، اظهار داشت: ابتدا روز خبرنگار را تبریک می‌گویم. این قوانین نقل و انتقالاتی برآمده از تمام اطلاعاتی بود که در مجوز حرفه‌ای کسب کردیم. این اطلاعات بارگذاری شده بود و برای آن تیمی گذاشتیم تا بررسی کنند تا ببینیم از باشگاه‌ها چه تحویل گرفتیم. اولین مورد جدی کردن ایفمارک برای همه بود. بازیکنانی حتی خارجی بودند که قرارداد می‌بستند و پس از مدتی دچار مصدومیت یا مجروحیت می‌شدند. کار بدی نیست و خیلی درموردش توضیح نمی‌دهم. 

*آپشن قرارداد برخی بازیکنان، بیشتر از خود قرارداد

وی افزود: دومین مورد آپشن ۲۰ درصد قراردادها است. قراردادی داشتیم که به ما اعلام می‌شد اما پشت آن آپشنی وجود داشت که مثلا می‌گفتند اگر گل زدی اینگونه است یا حق فسخ قرارداد، رضایت‌ مدیرعامل و ….وجود داشت. به قول ما عمه بزرگ‌تر از خاله. یعنی خود قرارداد از آپشن‌ها کمتر بود.

*در ایران کسی نمی‌گوید، پرتغالی کیلویی ۷ یورو!

رئیس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: گفتند بیشتر از ۲۰ درصد برای هر قرارداد نمی‌توانید آپشن بدهید. این هم خیلی خوب بود. مورد دیگر مربوط به انعقاد قرارداد دسته جمعی کادرفنی بود که همه با هم با یک باشگاه قرارداد می‌بستند و اگر یک نفر دچار مشکل می‌شد، همه قهر کرده و می‌رفتند. آمدیم و گفتیم باید تک تک قرارداد بسته شده و  شرایط متفاوت باشد. برای این مورد هم مثال خاصی داریم. بحث دیگر انعقاد قرارداد ارزی، یورویی و دلاری با داخل کشور بود. در داخل کشور هرگونه معامله ارزی ممنوع است. در ایران کسی نمی‌تواند بگوید پرتغال کیلویی ۷ یورو است. گفتیم قراردادها از امسال باید با پول رایج مملکت بسته شود. 

تاج افزود: برای این بحث نیز مدلی داشتیم که پرونده در کمیته وضعیت آمده و گفتند می‌خواستیم ریالی محاسبه کنیم اما طرف پرونده دلاری قرارداد بسته بود. این هم از رسیدگی کمیته وضعیت ما خارج است و هم باید به فیفا، یوفا و دادگاه CAS برود. مورد دیگر ممنوعیت قرارداد یک ساله بازیکنان با باشگاه‌ها به صورت یک ساله بود. 

*دلیل بستن قراردادها ۲ ساله و بالاتر

وی ادامه داد: در ۸_۷ مورد این قوانین پای دلالی وسط است. نمی‌گویم همه مخالفان دلال هستند اما به صورت جدی برنامه، رسانه و همه چیز دارند. از همه جا فشار می‌گذارند. بازیکن وقتی یک ساله قرارداد می‌بندد، ایجنت امسال و سال بعد از او پول می‌گیرد. وسط کار هم با او مذاکره کرده و می‌گوید تا آخر فصل بازی نکن. به همین دلیل گفتیم باید قراردادها ۲ ساله و به بالا بسته شود تا استخوان‌بندی تیم‌ها تقویت شود. اینکه بازیکن را لژیونر کرده و قرضی با ۵ برابر قرارداد اصلی بازگردانیم نیز ممنوع شد. این گرفتاری‌ها را احصا کردیم. بازیکن خارجی هر تیم باید در ۶۰ درصد بازی‌ها حضور داشته باشد. یعنی باید ۱۸۷۰ دقیقه در لیگ ما بازی کند. به هر جهت وقتی بازیکن خارجی می‌آورید، یعنی به نسبت بازیکن داخلی، مزیت بزرگی دارد. نه اینکه بازیکن خارجی را ۲۰ دقیقه درون زمین بگذارید.

* نباید بازیکن خارجی بیاوریم که وضعیتش از ایرانی ها بدتر است
رئیس فدراسیون گفت: ۱۰ بازیکن خارجی داشتیم که اصلا بازی نکرده‌اند. عدد قابل ملاحظه‌ای هم گرفته است. وقتی واردات هر محصولی را به کشور داریم، برایش مزیتی قائل هستیم. مثلا می‌گوییم باید تعرفه‌ای بدهد یا از تولید داخلی‌مان باید خیلی بهتر شود. با این جمعیت ۸۰ میلیونی و این شرایط، نباید بازیکنی بیاوریم که وضعیتش از ایرانی‌ها بدتر است و حاضر نیستیم او را در زمین بگذاریم. به همین دلیل گفتیم اگر بازیکن خارجی ۶۰ درصد بازی نکند، یک سهمیه خارجی باشگاه کم می‌شود یا سال دیگر به او مجوز نمی‌دهند.

تاج درمورد بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از کشور، توضیح داد: آنها نمی‌توانند قرضی بیایند و پول مضاعف بگیرند.

*هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات بازیکنان و کادرفنی را برعهده بگیرد

وی درمورد مالیات قراردادها، توضیح داد: هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات را برعهده بگیرد. در قوانین جمهوری اسلامی، مالیات برعهده مودی یا فردی است که پول را می‌گیرد نه اینکه بگوییم مالیات با باشگاه. این اشتباه را در گذشته داشتیم اما الان مالیات برعهده خود فرد است. درمورد کیفی کردن لیگ، برخی اعتراض داشتند یا لیگ پیر شده است.

*این تصمیمات لیگ را جوان می‌کند نه پیر

رئیس فدراسیون فوتبال درمورد اظهارنظر محمدرضا ساکت مبنی براینکه قوانین فعلی سبب بالاتر رفتن میانگین سنی لیگ شده است، پاسخ داد: در گذشته هر تیم ۳۸ بازیکن را در لیستش وارد می‌کرد که آمار بازی کردن‌ این نفرات را دارم اما به دلایلی نمی‌گویم. البته از این ۳۸ نفر به ندرت جوانان را بازی می‌دادند و برخی باشگاه‌ها صفر دقیقه به جوانان بازی داده‌اند. برخی هم ۲۰ دقیقه یا ۲ بازی از جوانان استفاده کردند. ایجنت‌ها تعداد زیادی بازیکن به باشگاه برده و ۳۸ قرارداد می‌بستند. ممکن است به این قوانین ایراداتی باشد که مشغول رسیدگی به آنها هستیم اما این بار آمدند و گفتند ۱۹ بازیکن بالای ۲۳ سال که بزرگسالان هستند و سایر نفرات زیر این سن. همین امر لیگ را جوان می‌کند و پیر نمی‌کند. اگر منظورشان تعداد بازیکنان است، همه آن ۳۸ نفر که بازی نمی‌کردند و در مجموعه خود فعال نبودند.

*مجوز حرفه‌ای یعنی باشگاه را از لحاظ مالی به روز باشد

تاج در واکنش به اینکه باشگاه‌های خصوصی مدعی هستند چرا آنها باید سقف بودجه را رعایت کنند، گفت: از ۱۶ باشگاه ما ۱۳ باشگاه دولتی هستند. یعنی دست‌شان در جیب دولت است یا به دولت وابسته هستند اما در همین باشگاه‌ها می‌بینیم بدهکاری زیاد است. با ارفاق به ۶ باشگاه لیگ برتری، ۲ باشگاه دسته اولی و ۲ باشگاه بانوان مجوز حرفه‌ای دادیم. همه باشگاه‌ها مقروض بودند. همین الان هم هستند. وقتی قرض‌های جدی روی هم بیاید، کار سخت می‌شود. مجوز حرفه‌ای یعنی باشگاه را از لحاظ مالی به روز کرده و بگویید از هر حیث توانمندی مالی ورود به مسابقات حرفه‌ای لیگ قهرمانان را دارد. یعنی حتی اگر در آن مسابقات چهاردهم شد، ممکن است امسال اول شود‌. می‌تواند به لیگ آسیا آمده و در آن شرکت کند. ما نمی‌دانیم کدام تیم اول یا دوم می‌شود اما باید مجوز حرفه ای داشته باشد.

*نباید یک تیم هزینه اش ۲۵ میلیارد و دیگری ۴۵۰ میلیارد باشد

وی افزود: اگر می‌خواهیم لیگ ما مثل انگلیس جذاب باشد، باید قراردادها به هم نزدیک باشد تا همه تیم‌ها بتوانند بازیکن خیلی خوبی بگیرند. وقتی ۴ تیم بیش از ۶۶ درصد هزینه‌های کل لیگ را در اختیار داشته باشند، درست نیست و نباید یک تیم هزینه‌اش ۲۵ میلیارد و دیگری ۴۵۰ میلیارد باشد‌. مثل رقابت پیکان و پراید است. همه جای دنیا این کار را می‌کنند . ما چیزی را ابداع نکردیم. توسعه ناگهانی شروع نمی‌شود بلکه از جایی شروع و به جایی ختم می‌شود.

*در این شرایط باشگاه ها می‌دانند چقدر بدهکار هستند

رییس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: اصلا می‌گوییم عده‌ای مخالف فدراسیون اما مخالف فوتبال که نیستند. باشگاه‌ها باید حتما بدهکاری خود را رفع کرده و مجوز حرفه‌ای بگیرند. قطعاً باید منابع درآمدی‌شان احصا شود. نمی‌شود همه این موارد هم با هم درست شود. باشگاهی خودش نمی‌دانست چه قدر بدهکار است اما الان دیگر اینگونه نیست. دست کم می‌دانند چه قدر بدهکار هستند.

تاج درمورد مشکوک بودن کنترل سقف بودجه، گفت: باشگاه‌ها عدد ثابتی دارند. بنا نیست ملوانی که حدود ۵۰ میلیارد هزینه کرده، ناگهان ۳۰۰ میلیارد هزینه کند. روی این باشگاه‌ها اصلا حرف نداریم اما ۶_۵ باشگاه دانه درشت داریم. برخی باشگاه‌ها مشکل مالی ندارند. کارخانه و سیستم‌هایی در اختیارشان است که هر مقداری مجوز داشته باشند، می‌توانند هزینه کنند. این را مقداری محدود کردیم زیرا مشکل مالی نیست‌ اما همین استقلال و پرسپولیس که به بورس رفته‌اند، باید داده‌ها، ستاده‌ها و ارزش افزوده را به بورس ببرند. در واقع باید سازمان و موسسه سودده را به بورس ببرید نه زیان‌ده. باشگاهی را در بورس عرضه کردیم که زیان‌ده است. یعنی اگر هزار سهم داشته باشید، به همان اندازه ضرر کردید. باید جایی جلوی این کار را گرفت در غیر این صورت مثل صندوق‌های قرض الحسنه‌ای می‌شود که بدون پشتوانه پول مردم را گرفتند.

*در برخی مواقع مدیرعامل باشگاه‌ها پای قرارداد را امضا نمی‌کرد

وی افزود: اکنون پرسپولیس، استقلال، سپاهان، گل‌گهر و…. سقف بودجه خود را به ما می‌دهند که ۲ راه کنترلی خیلی قوی داریم. برخی مواقع مدیرعامل باشگاه‌ها پای قرارداد را امضا نمی‌کرد که نمونه‌اش را در بحث مجوز حرفه‌ای داشتیم. اکنون به جز مدیرعامل، همه اعضای هیات مدیره و رئیس مجمع باید امضا کنند. یعنی مثل یک کارخانه زیرا اگر تخلفی صورت گرفت، پای همه گیر باشد. دومین مورد این است که به دلیل دولتی اداره شدن باشگاه‌ها به موجب قانون، سازمان بازرسی کل کشور نیز با مستقر شدن در مجموعه‌ها وظایف بازرسی خودش را انجام می‌دهد.

* باید درباره استقلال پرسید، آن‌هایی که پول استراماچونی را دادند چرا زودترپرداخت نکردند؟

وی درمورد اینکه آیا راهکاری برای جلوگیری از حذف نشدن استقلال از لیگ قهرمانان وجود نداشت، پاسخ داد: برای مجوز حرفه‌ای ۳۵ مورد داریم که پس از پایان مدت، استقلال فقط ۱۹ مورد را جواب داده و بارگذاری کرده بود. خود من پیگیر کار بودم. یکی از مشکلات استقلال بدهی استراماچونی ‌و…. بود که پس از بسته شدن پنجره آن را پرداخت کردند. باید پرسید آنهایی که پول را دادند، چرا زودتر این کار را انجام ندادند. 

* امید دارم که دیگر استقلال از آسیا حذف نشود

نایب رئیس AFC ادامه داد: حجت کریمی خیلی کمک کرد تا این دوره را زود برساند اما نشد. الان هم خطیر آمده که یک فرد فرهیخته و دانشگاهی است. مدرک دکترای دانشگاه صنعتی شریف را دارد. قبلی‌ها نیز از جنس این کار بودند اما خطیر اطلاعات خیلی خوبی دارد. خودش جزء افرادی است که بحث قانون سقف بودجه و قوانین نقل و انتقالات را دنبال کرد. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش باید بدانند یک قدرت و توانمندی برای کشور در آسیا است. همه باید تلاش کنیم موانع این باشگاه را رفع کنیم تا سال بعد حتما مجوز بگیرد. اطمینان دارم این اتفاق می‌افتد. من نمی‌توانم بگویم استقلال قطعا دیگر حذف نخواهد شد اما اطمینان دارم با فرآیندی که این باشگاه دنبال می‌کند و باید هم این کار را انجام بدهد، امید داریم دیگر حذف نشود. باید بدهی‌هایش را شناسایی کرده و برای پرداخت آن برنامه‌ریزی کند. باید حقوقش هم به او پرداخت شود.  در برخی کشورها درامد حق پخش تلویزیونی بین ۶۲ تا ۷۳ درصد متفاوت است.

*بهترین و در قله آسیا هستیم

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: ما الان بهترین و در قله آسیا هستیم. این بد است. از نظر جایگاه فوتبال، دوم آسیا هستیم. ۹-۸ سال اول بودیم. فوتبال ساحلی، فوتسال و فوتسال بانوان اول آسیا هستند. نوجوانان، فوتبال ساحلی و فوتسال ما به جام جهانی رفته‌اند. باید تمام تلاشمان این باشد. این درست است که باید استانداردسازی را از همین جاهایی که گفتم شروع کنیم. جایگاه اصلی حق پخش هم مجلس است. نامه‌ای به ریاست مجلس دادیم. در برنامه هفتم نباید ورزش را مانند قبل ببیند.

*شک ندارم یکی از شرایط مجوز حرفه ای را قرارداد با پخش تلویزیونی اعلام می‌کنند

وی افزود: شک ندارم به زودی یکی از شرایط مجوز حرفه‌ای را قرارداد با پخش تلویزیونی اعلام می‌کنند. به تلویزیون می‌گوییم پول بدهید می‌گوید ندارم، مگر کسی به من پول داده؟! مختصر کلامشان این است که فوتبال روزی به وسیله تلویزیون به خانه‌های مردم رفته ولی الان تلویزیون به واسطه فوتبال در خانه‌های مردم هست. جایگاه فوتبال را نمی‌توان انکار کرد. باید با فدراسیون فوتبال تعامل کنند. این باید است. تلویزیون ملی ایران است. باید بیایند تفاهم و تعامل کنیم. خوشبختانه اخیرا شروع شده و باید به مجلس بگوییم حق پخش این است.

تاج تصریح کرد: البته آن هم بحث‌های خاص خودش را دارد. تیمی که از صنعت همه پولش را می‌گیرد، بنا نیست از صداوسیما و از بودجه دولت این پول را بگیریم و بگوییم مثلا ۲۰۰ میلیارد هم ما می‌دهیم. برای این هم باید فکری کنیم. باید در یک لایحه‌ فی ما بین باشد بتوانیم همه را انجام بدهیم.

*توسعه خریدنی نیست، بلکه ساختنی است

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه گفته می‌شود عربستان روی سر ستاره‌های فوتبال جهان دلار می‌ریزد اما در کشور ما سقف بودجه تعیین می‌شود، عنوان کرد:  پول برای آکادمی‌ها و تیم‌های پایه یا توسعه فوتبال بانوان در باشگاه‌ها آزاد است. ما همین لیگ را در نظر می‌گیریم. اگر پول دارند هرکاری بخواهند می‌توانند انجام بدهند. بروند ۳ ورزشگاه بسازند. یک ورزشگاه خیلی خوب بسازند. پس نیست. این قوانین با واقعیت‌ها وضع شده است. من با رئیس فدراسیون عربستان رفیق و در AFC همکار هستم. آن‌ها به گردشگری و سینما هم همین توجه را دارند. پول خیلی بزرگی دارند. بخشی از آن را به ورزش و صنایع دیگر آورده‌اند تا از نفت بی نیاز شوند.

*رونالدو را هم بیاوریم، فوتبالمان توسعه پیدا نمی‌کند

وی افزود: این برای ما عملیاتی نیست. تمام توسعه نیست. توسعه خریدنی نیست. ساختنی است. با پول نمی‌توان همه این‌ها را آورد. اگر رونالدو را هم بیاوریم فوتبالمان خیلی توسعه پیدا نمی‌کند اما این مساله توازن درون زمین را حتما به هم می‌زند. الان مورینیو را به عنوان استعداد یاب آورده‌اند. خودشان بیایند با ایران بازی کنند باز هم می‌بازند اما در لیگ قهرمانان آسیا محل تقابل پول‌ها و قدرت‌هاست ولی ما هم تنها نیستیم. قطر، ازبکستان و عراق هم فوتبال را مثل ما اداره می‌کنند. عربستان اینطور دوست داشته است.

تاج درمورد برگزاری سمینار آموزشی برای اهالی رسانه، توضیح داد: یک روز من از ساعت ۸:۳۰ صبح تا یک بعد از ظهر درکلاس شرکت کرده و کامل یاد می‌گرفتم. استادی را آورده بودند که هنر خوب و جامع صحبت کردن، چگونه مقابل یک سلبریتی نشستن و ….. را این استاد که از وزارت خارجه آمده بود، یاد می‌داد. برگزاری این سمینار هم رایگان بود.

*پای کار ایستادیم تا این لیگ به هر قیمتی درست شود

وی درمورد احتمال اصلاح قوانین نقل و انتقالات با توجه به اینکه به صورت مثال تراکتور برای وارد کردن محمد نادری به لیست، به دلیل پر شدن سهمیه خارجی‌اش جا ندارد، گفت: فردا در این مورد جلسه‌ای برگزار می‌شود. کارگروهی تنظیم کردم که حکم اعضایش را هم زدیم. وظیفه این کارگروه رصد کردن لیگ است . راه عافیت این بود که اصلا وارد این حرف‌ها نشویم. کنار بنشینیم تا لیگ برگزار شود اما در ماه آبان یا آذر که بار دیگر، بحث مجوز حرفه‌ای راه می‌افتاد همین باشگاه‌هایی که الان مجوز دارند هم حذف می‌شدند. پای کار ایستادیم تا این لیگ به هر قیمتی درست شود. حرف‌هایی هم هست. ” عندلیبی که به هر غنچه دلش می‌لرزد، بهتر آن است که در صحن گلستان نشود”

*نمی خواهیم جلوی همه بایستیم

رئیس فدراسیون اضافه کرد: وارد این ماجرا شدیم و پای کار ایستادیم. حرف تراکتور که فردا بررسی می‌شود، بی‌ربط نیست. می‌‌گویند ملیت را در نظر بگیرید. تراکتور می‌گوید محمد نادری در ترکیه بازی می‌کرد اما ایرانی بودنش را در نظر بگیرید. ما می‌گوییم از آنجاییکه با ITC می‌آید، بازیکن خارجی است اما الان دنبال بررسی آیین‌نامه هستند تا ببینند اصلاحش راه حلی دارد یا خیر؟ می‌خواهیم جلوی ولخرجی را بگیریم و نمی‌خواهیم جلوی همه بایستیم. هرچند پای قوانین خود محکم ایستاده‌ایم.

تاج افزود: اسم این قوانین سقف بودجه است و با سقف قرارداد تفاوت دارد. در این قوانین می‌گوییم هیچکس نمی‌تواند علیه مربی یا تیم دیگری پست بی‌ربط بگذارد و اگر این کار را انجام بدهد، چند درصد قراردادش کم می‌شود اما بودجه یک بحث بزرگ است که روی همه این ۲۸ بند سایه انداخته. همه فقط همین یک بند را می‌بینند.

*قرارداد سپاهان هنوز نیامده و تا یکشنبه فرصت دارد
وی در پاسخ به این سوال که آیا باشگاه سپاهان سقف بودجه را رعایت کرده است، گفت: قراردادهای سپاهان هنوز نیامده و باید تا یکشنبه بیاید‌‌. هیچ فرقی بین باشگاه‌ها گذاشته نخواهد شد و همه یکسان دیده می‌شوند زیرا در غیر این صورت اساس برنامه زیر سوال می‌رود.

*تیم حاضر در بازی‌های مقدماتی المپیک با تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی متفاوت است

رئیس فدراسیون فوتبال درمورد برنامه‌های فدراسیون برای فوتبال پایه و اختلاف زیاد تیم امید با تیم بزرگسالان، عنوان کرد: تیم ملی امید امسال کارش را دیر شروع کرد اما به دلیل ارتباط خوبی که با AFC داریم، جای اینکه این تیم را به کافا ببریم، به غرب آسیا بردیم. در این مسابقات هم بازی‌های خیلی خوبی داشتیم و در فینال در ضربات پنالتی به عراق باختیم. سایر بازی‌ها را بردیم و دوم شدیم. ۵_۴ بازی تدارکاتی خوب در آن تورنمنت و ۳ دیدار در ترکیه برگزار کردیم. تیم قرار است به ازبکستان برود‌. به صورت جدی دنبال حمایت از تیم امید هستیم تا امسال اتفاق خوبی برایش بیفتد. البته تیمی که باید به بازی‌های مقدماتی المپیک ببریم با تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی چین، متفاوت است. یعنی سن‌های‌شان به هم نمی‌خورد. خوشبختانه این مورد را پیش‌بینی کرده‌ایم.

*فیفا به خاطر تحریم هر گونه مبادله اسنادی با ایران را پرداخت نمی کند

تاج درخصوص آخرین پیگیری‌ها برای دریافت طلب فدراسیون از فیفا، گفت: روابط با فیفا خوب است اما قدرت ما بر اموری نقش نمی‌بندد. تحریم چیزی نیست که بتوانم آن را خلع کنم. درمورد VAR مشکل داریم. به دلیل تحریم ظالمانه پول ما را به هیچ وجه نمی‌دهند. از زمان ترامپ هر چیزی که وضع شده کم نشده و خود اینفانتینو می‌گوید نمی‌توانیم این ریسک را به شکلی برداریم که فوتبال دنیا به سمت تحریم برود و ما را اذیت کنند. نتوانسته‌اند این پول را به ما بدهند. همین الان در صنعت با وجود تحریم، خیلی کارها انجام می‌شود اما فیفا نمی‌تواند چنین کاری انجام بدهد. درگذشته با واسطه به ما پول می‌‌داد. مثلا به یک نفر بدهکار می‌شدیم و او را به فیفا معرفی می‌کردیم‌ تا پولش را بدهد اما الان هر گونه مبادله اسنادی به نام ایران را پرداخت نمی‌کند. این مشکل جدی ما است. به همین دلیل با محدودیت‌های زیادی مواجه هستیم. هرچند همه تیم‌ها را اعزام می‌کنیم. وقتی پذیرفته‌ایم فدراسیون را اداره کنیم، باید با همه شرایط آشنا باشیم و برای آن راه حلی پیدا کنیم.

وی درمورد صحت طلب ۲۰ میلیون دلاری فدراسیون از فیفا تاکید کرد: عدد و رقم متفاوت است‌. ۲ سال نتوانسته بودیم پروژه فوروارد را معرفی کنیم اما اکنون با اینفانتینو صحبت کردیم و گفتیم کم کاری ما بوده است. سه میلیون یورویی که باید برای پروژه فوروارد دو سال گذشته می‌گرفتیم. گرفته‌ایم که احتمالاً در پروژه VAR می‌آید. 

*آخرین وضعیت ورود VAR به فوتبال کشور

رئیس فدراسیون فوتبال درمورد زمان ورود VAR به ایران گفت: این پروژه خیلی مهم است اما صنعت مهمی نیست.  پنج شرکت مد نظر فیفا برای سیستم VAR وجود دارند. یک شرکت اسرائیلی و یک شرکت آمریکایی بود. یک شرکت هم در آمریکا ثبت شده. با ۲ شرکت SLOMO و EVS توانستیم صحبت کنیم. کارهای لازم را هم با شرکت EVS جلو بردیم که نماینده‌اش در ایران شرکت چشم‌انداز است. درست نیست بگویم چه شیطنتی از داخل کشور شد. یک مجموعه از داخل گفته بود بیش از ۱۲ درصد مجموعه دستگاه VAR این شرکت آمریکایی است.

*به اینفانتینو گفتم ۲۰ درصد نتایج بازی‌های ما با اشتباه داوری رقم خورده است

تاج افزود: طبق قوانین تحریم‌ها ورود محصولاتی که بیش از ۱۲ درصد تجهیزات آن آمریکایی باشد، ممنوع است.  با اینفانتینو صحبت کرده و گفتم می‌گویید سیاست جزء فوتبال نیست. ما اکنون VAR نداریم که جزء ملزومات فوتبال است. ۲۰ درصد نتایج بازی‌های ما با اشتباه داوری رقم خورده که کم نیست.

*برای حضور بانوان در ورزشگاه باید به سراغ زیرساخت ها برویم

وی درمورد مسئله ورود بانوان به ورزشگاه، گفت: بانوان هم باید به ورزشگاه‌ها بیایند. ان‌شاءالله این مسئله حل شده منتهی باید به سراغ زیرساخت‌ها برویم. از این هفته ورزشگاه‌های آماده می‌توانند شاهد ورود بانوان باشند. احتمال دارد در ورزشگاه‌های گل‌گهر و فولاد که آمادگی کافی دارند، این کار انجام شود. ورزشگاه آزادی هم بود اما اکنون زیرساخت‌های این ورزشگاه پُر از سنگ و کلوخ است. همه نهادها کمک می‌کنند تا این اتفاق بیفتد. از هفته اول هم به دلیل الزامی بودن، می‌افتد. اگر کمک داور ویدیویی نباشد، جو ورزشگاه ملتهب می‌شود  و برای ورود بانوان هم درست نیست.

*راهی برای ورود VAR پیدا شده که از گفتن آن معذورم

ربیس فدراسیون در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل ورود VAR به ایران حل شده یا خیر، اظهار داشت: راهی پیدا شده که معذورم آن را بگویم. ممکن است این دستگاه‌ها توسط فیفا تأمین و شاید وارد کشور شود. خودش باید گرفتاری‌های مربوط به تحریم را به شکلی حل کند و کارهایی هم کرده است. امیدواریم زودتر از نیم فصل VAR را بیاوریم. موانعی که می‌گویم واقعیت است اما فیفا پذیرفته فدراسیون نمی‌تواند این موانع را رفع کند. یکی از وظایف اصلی‌اش این است که به ما کمک کند.

تاج درمورد آخرین وضعیت تیم ملی گفت: ارزیابی مجموعه فدراسیون فوتبال از کادر فنی مثبت است و اتفاقات خوبی می‌افتد. هر روز در پک هستند. از صبح تا انتهای شب کار می‌کنند. باید از آنها و همچنین شهردار تهران تشکر کنیم. در کمپ تیم‌های ملی به‌خاطر خشک شدن چاه‌های ورزشگاه آزادی، مشکل آب داشتیم و با زاکانی رایزنی کردیم. شهرداری چمن‌های ما را آب می دهد تا مشکل حل شود.

*تیم ملی با بلغارستان و کیپ ورد بازی می‌کند

وی افزود: همه تیم‌های ملی در مرکز ملی فوتبال حضور دارند. برای تیم ملی بزرگسالان ۲ رویداد داریم. با تیم ملی بلغارستان و در ادامه با کیپ‌ورد  بازی خواهیم کرد. کیپ‌ورد تیمی آفریقایی است که اسم سختی دارد، اما در رده ۶۶ جهان است. این اواخر نیز با تیم ملی مراکش صفر بر صفر مساوی کرد. دنبال این هستیم این تیم را در فیفادی شهریور به تهران بیاوریم. 

*درمهرماه در تورنمنت بین المللی اردن شرکت می‌کنیم

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: برای مهر ماه در تورنمنت بین‌المللی اردن شرکت می‌کنیم. ایران جزو کافا است اما با پرنس علی صحبت کردم و تیم ما را هم دعوت کردند تا در این تورنمنت شرکت کنیم. ۲۱ مهر به مصاف تیم ملی عراق می‌رویم و اگر برنده شویم، ۳ روز بعد با برنده دیدار اردن – قطر بازی می‌کنیم. اگر هم ببازیم، با بازنده آن مسابقه، بازی خواهیم کرد. بازی‌های بسیار خوبی است زیرا در جام ملت‌های آسیا باید با این تیم‌ها طرف شویم زیرا با اروپایی‌ها و آفریقایی‌هت طرف نیستیم.

تاج با بیان اینکه سرمربی تیم ملی فوتبال تصمیم می‌گیرد این تیم مقابل چه حریفانی بازی کند، گفت: سرمربی ما تصمیم می‌گیرد با چه تیمی بازی کنیم. اردن، عراق و قطر حریفانی هستند که با آنها در جام ملت‌های آسیا و حتی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ با درگیر هستیم.

*قرارداد قلعه نویی تا جام جهانی است

وی در مورد وضعیت قرارداد مربیان تیم‌های ملی و امید ایران تصریح کرد:  عدد، رقم، زمان قرارداد قلعه‌نویی و تمام کادر فنی او و تیم امید را بستیم. ۵۰ درصد مبلغ قرارداد کادر نوجوانان را هم داده‌ایم.

رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص اینکه آیا بابت موفقیت تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، شرطی در قرارداد قلعه‌نویی درج شده است، گفت: شرایط در قراردادها معلوم است که نمی‌توان تمامش را اعلام کرد زیرا باید طرفین اعلام کنند. حتما همین جور است اما قرارداد قلعه‌نویی تا جام جهانی است.

*دلیل سر و صدا برای پرداخت حواله خودرو به بازیکنان تیم ملی؟

تاج درمورد دلیل سر و صدا کردن پرداخت حواله خودرو خارجی به بازیکنان تیم ملی، توضیح داد: اینکه چرا سر و صدا کرد، نمی‌دانم ولی واقعیت این است همه ورزش‌ها قابل احترام هستند و افتخارآفرینی می‌کنند. اما سرمایه‌گذاری که کشورهای دیگر در فوتبال می‌کند، در دیگر رشته‌ها نمی‌کنند. گردش مالی متفاوت است. باید از کشورهایی مثل قطر بترسیم. تیم‌های خوبی شده‌اند زیرا سرمایه‌گذاری سنگینی می‌کنند. در رشته‌های دیگر این سرمایه‌گذاری در همه کشورها نمی‌شود.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان هر شب ۷ میلیون نفر در سالن‌های سراسر کشور فوتسال می‌دیدند. لیگ شروع شود، میلیون‌ها نفر بازی‌ها را می‌بینند. نباید اینها را در مقام مقایسه دید و باید در مقام مقایسه ورزشکار با ورزشکار باشد. کسی که قهرمان کشتی شده، زحمت کشیده که افتخارآفرینی کرده و عزیز ما است. برای صعود تیم ملی به جام جهانی در د‌وره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خودرو دادند که همین جا اعلام می‌کنم نه آن زمان گرفتم و نه الان. 

رییس فدراسیون ادامه داد:بازیکنان شامل این موضوع شدند حتی به کادرفنی و سرمربی هم ندادیم. در قانون آمده بود فقط بازیکنان باید حواله خودرو را بگیرند.

*پاسخ تاج به معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما درباره حق پخش

تاج در واکنش به اظهارات سیدتقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما نسبت به حق پخش تلویزیونی، گفت: در بند A01 مجوز حرفه‌ای آمده باید از حقوق شناخته شده فوتبال، آن را اداره کنید. فوتبال چیزی نیست که محلی به آن نگاه کنیم. البته قوانین جمهوری اسلامی برای ما قابل احترام است و در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده که فدراسیون موسسه‌ مستقل و خصوصی است که با قوانین فیفا و جمهوری اسلامی اداره می‌شود. در بندهای AFC اشاره شده که فوتبال باید از ۶ منبع مالی اداره شود. یکی از این موارد حق پخش تلویزیونی است که سهم فوق‌العاده زیادی دارد‌. سایر موارد تبلیغات دور زمین، تبلیغات روی پیراهن، ترانسفر بازیکنان و درآمدهای حاصل از برگزاری بازی است. همه این‌ها قانونی هستند.

وی افزود: سال گذشته طبق گزارش مجوز حرفه‌ای تنها منبع و عمده درآمد باشگاه‌های ما از اسپانسرها بود. می‌گویند امسال دفاتر مالی‌تان را تایید کردیم اما ممکن است سال آینده تایید نکنیم که همه درآمدهای‌تان برای اداره فوتبال، فقط اسپانسر باشد. تأکید کرده که در بحث مجوز حرفه‌ای باید ۶ منبع مالی را داشته باشید که مهم ترینش حق پخش است. این الزام قانونی ما است.

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: قبول دارم باید طرح را به صورت قانونی به مجلس شورای اسلامی ببریم. موضع شورای نگهبان در ابتدا این بود که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شود اما مجمع تشخیص از رأی اولیه خود عدول کرد و بار دیگر برای تصمیم‌گیری به مراجع پایین دستی ارجاع داد.

*پیشنهاد تاج برای حق پخش

تاج ادامه داد: پیشنهادم این است که در برنامه هفتم دیده شود. ما و صداوسیما باید با هم پیش برویم. پولی در اختیار صداوسیما قرار بگیرد و بگوییم این پول شناخته شده فوتبال است. باید این پول را به حساب وزارت ورزش بریزند و این وزارت‌خانه سهم فوتبال را بدهد. من عدد را نمی‌دانم که برای کل ورزش داده‌اند اما فوتبال با این مبالغ، اداره نمی‌شود. ما هم الزام داریم کار را قانونی پیش ببریم. پیشنهاد می‌کنم در یک لایحه‌ در صورت تصویب در برنامه هفتم، بیش از دو سوم رای نمایندگان مجلس را در صحن نیاز داریم. آن وقت اگر خلاف برنامه چیزی را بخواهیم وسط کار ببریم و تصویب کنیم، بیش از دو سوم می‌خواهیم که خیلی سخت است‌. برنامه هفتم هنوز تصویب نشده.  وقتی این پول به فوتبال داده شود ما هم از بودجه دولتی دست می‌کشیم و فوتبال را از حقوق خودمان اداره می‌کنیم. 

وی افزود: این کار چند خاصیت دارد. با عدالت محوری همراه می‌شود. تیم‌هایی در استان‌ها و شهرها داریم که کارخانه دارند و در واقع کارخانه‌ها تیمداری می‌کنند، در حالی که در دنیا تیم‌ها هستند که کارخانه‌داری می‌کنند. اگر می‌بینید توسعه فوتبال در اروپا یا کشورهای اطراف خودمان پیشرفته است به واسطه این است که حقوقی به همه تیم‌ها می دهند و استان‌های شیراز، کردستان، لرستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و … که کارخانه ندارند، یک روزی امیدوار به تیمداری می‌شوند زیرا از حقوق شناخته شده فوتبال اداره می‌شوند نه از حقوق کارخانه‌ها و موسسات. باید این حق را سر جای اصلی خودش بنشانیم. باید با احصای این درآمدها فوتبال را اداره کنیم.

*اگر فوتبال را از صداوسیما بگیرید، چه چیزی قابل پخش دارد؟

تاج عنوان کرد: بردن این طرح در مجلس به دلیل مراسم تاسوعا و عاشورا دو هفته عقب افتاد و تلفیق عقب افتاد. اگر این تعویق نبود، امکان داشت کمیسیون تلفیق تصویب کند. زمان‌ ما کم است.  قوانین فوتبال چیزی نیست که در اختیار فدراسیون باشد. وقتی به باشگاه‌ها برای گرفتن مجوز حرفه‌ای و قرارداد با صداوسیما فشار بیاورند، حتماً شما (اشاره به صداوسیما) و ما را دچار اشکال خواهد کرد. باید باشگاه‌ها با صدا و سیما قرارداد منعقد کنند. اگر در این قرارداد، عدد صوری ثبت شود همان سندسازی می‌شود که بابتش صحبت کردیم و یک بار محروم شدیم. امسال این کار را نکردیم و برخی از باشگاه‌ها حذف شدند. دل‌مان می‌خواست حتما واقعیات دیده شود.

وی افزود: این حرف درست است که تلویزیون ما جزء معدود تلویزیون‌های دنیا است که فوتبال را رایگان پخش می‌کند. شاید در دنیا بابت حق پخش پولی از مشترکان هم بگیرند. نمی‌گویم باید این روند را قطع کنیم. میلیون‌ها نفر فوتبال را می‌بینند و با هیچ پدیده اجتماعی قابل مقایسه نیست. هیچ چیز را نمی‌توان جایش گذاشت. اگر فوتبال را از صداوسیما بگیرید، چه چیزی قابل پخش دارد؟ خیلی از برنامه‌ها  و فرآورده‌هاپس از فوتبال ساخت، تولید و پخش می‌شوند. برای اهمیت این موضوع باید فکری کنیم.

*تومنی ۱۵ هزار بین تماشاگران فوتبال و سایر رشته‌ها فرق است

رئیس فدراسیون گفت: دست من نیست که قانون را تغییر بدهم. دیر یا زود ابلاغش اجباری می‌شود و باید برویم برای اجرایش. قبل از اینکه پیاز و شلاق را بخوریم و تاوانش را بدهیم، باید فکری کرده و راه حلی انتخاب کنیم. وارد بحث سایر ورزش‌ها نمی‌شوم اما آنچه مسلم است به قول ما اصفهانی‌ها تومنی ۱۵ هزار بین تماشاگران فوتبال و سایر رشته‌ها فرق است. اگر صداوسیما اعلام آمادگی کند، فدراسیون فوتبال، مسوولان مجوز حرفه‌ای و سازمان لیگ آماده برگزاری نشست‌هایی برای حل حق پخش تلویزیونی در مجلس را دارند. خودمان این کار را انجام می‌دهیم زیرا می‌دانیم با چه موانعی رو به رو هستیم.

*چرا مدیران را به خاطر پرونده ویلموتس و استراماچونی به بی لیاقتی و بستن قرارداد بد متهم می‌کنند؟

تاج ادامه داد: یک تاکسی را مثال بزنیم که مسافر می‌برد. اگر به این تاکسی بگوییم باید ۷۰ درصد مسافران را رایگان سوار کنی و از سایرین پول بگیری، این تاکسی جایی می‌ایستد؟ منبع اصلی فوتبال حق پخش است. حرف سهرابی هم درست است که می‌گوید تبلیغات را جزء درآمدهای ما حساب کرده‌اند و از جایی پول نمی‌گیرم. باید لایحه به مجلس برده شود اما مجلس هم حرف خودش را دارد و می‌گوید چرا فلان تیم صنعتی که تا این اندازه هزینه می‌کند، باید این همه پول بدهد.

وی افزود: فیفا راه حل دارد و می‌گوید باید از این جیب‌ پول بدی زیرا از جیب دیگر برای من قابل قبول نیست. می‌گوید از این ۶ مورد پول بده. گفتیم به جای اینکه از این جیب پول بدهند و کارخانه‌ها تیمداری کنند، باید از آن یکی جیب که حقوق شناخته شده فوتبال است، پول بدهند. پول اضافه‌ای نمی‌خواهیم بدهیم. این همه مدیران باشگاه ها و فدراسیون را به خاطر پرونده ویلموتس، استراماچونی و … به بی‌لیاقتی یا قرارداد بد بستن متهم می‌کنیم. همه درست ولی آیا داشتند که ندادند؟ اگر درآمدی نبود که پول آنها را بدهند. 

*مشکل ویلموتس حل شد

رئیس فدراسیون درمورد اینکه آیا پرداخت پول ویلموتس مشکلش حل شد، گفت: بله. حل شد. الان اداره پرسپولیس، استقلال،  سپاهان تراکتور و … با این همه هواداری که نمی‌دانند منابعش باشگاه از کجا هست، واقعا سخت است.

*باید بیشتر به فوتبال بانوان توجه شود

تاج درمورد وضعیت تیم ملی فوتبال بانوان، توضیح داد: در رنکینگ بانوان شش پله صعود کردیم و باید امور بانوان جدی‌تر گرفته شود. خوشبختانه اردوهایی برای تیم ملی بانوان تدارک دیده شده که آنها را دنبال می‌کنیم. وضع‌ ما نسبتاً خوب است ولی باید بیشتر به بانوان توجه شود.

*اعتراض باشگاه ها به احکام سنگین کمیته انضباطی

وی درمورد اعتراض برخی باشگاه‌ها به احکام سنگین کمیته انضباطی برای برخی پرونده‌ها در سال گذشته، اظهار داشت: باشگاه‌ها می‌توانند جریمه مالی نشوند به شرط رعایت کردن. می‌‌گویند دادگاه‌های ما خیلی شلوغ است اما دلیلش رفتارهایی است که ممکن است جریمه داشته باشد. امسال شرایط بدتر سخت‌تر خواهد شد زیرا خیلی‌ها رعایت نمی‌کنند.

*فقط سرمربی رئیس نیمکت است و هیچ کس حق اعتراض ندارد

رئیس فدراسیون افرود: امسال فقط طبق مجوز حرفه‌ای و قانون جدید سرمربی رئیس نیمکت است و هیچ کسی از سرپرست تیم گرفته تا کمک مربی و مربی دروازه‌بان‌ها حق اعتراض ندارد. نباید این افراد وسط زمین بیایند و فقط سرمربی در محوطه فنی حق اعتراض دارد. هر کسی اعتراض کند، همان شب محروم می‌شود. ستادی تشکیل شده است که همه بازی‌ها را می‌بیند. خوشبختانه کل سیستم ما آنلاین شده است. ناظر بازی پس از هر دیدار در همان ورزشگاه وارد سیستم می‌شود و گزارش می‌دهد مانند AFC. 

تاج گفت: این گزارش برای کمیته انضباطی قابل رویت است و همان جا می‌تواند تصمیم بگیرد. قبلاً ناظر بازی، گزارش را به سازمان لیگ می‌داد و این سازمان به دبیرکل فدراسیون فوتبال می‌فرستاد. دبیرکل گزارش را تحویل کمیته انضباطی می‌داد و این کمیته پس از اعلام رأی، آن را به دبیرکل و دوباره دبیرکل به سازمان لیگ می‌داد. این سازمان نیز به هیات استان‌ها می‌داد و هیات به بازیکن یا مربی ابلاغ می‌کرد. می‌دیدیم سه هفته می‌گذشت تا رأی صادر شود و اثر وضعی انضباطی آن می‌گذشت. الان این مسیر کوتاه شده است.

*هیچ داوری حق ندارد بگوید اشتباه می‌کنیم چون حقوق مان کم است

وی درخصوص اعتراض باشگاه‌ها به اشتباهات داوری، عنوان کرد: در بحث داوری، هیچ داوری حق ندارد بگوییم اشتباه می‌کنیم زیرا حقوق‌مان کم است. پذیرفته‌اید و باید کاری کنید و وقتی وارد زمین می‌شوید، باید بهترین قضاوت را کنید. از طرف دیگر، اشتباهات داوری جزء لاینفک بازی است و حتی داور جام جهانی ما در قطر با وجود سیستم VAR‌ اشتباهات داوری دیده شد. 

رئیس فدراسیون تصریح کرد: در تلویزیون می‌بینیم که کارشناسی می‌گوید خط را نشان دهید، آن یکی می‌گوید برو عقب و دیگری می‌گوید پنالتی بود یا نبود. اینجا ۳ نظر متفاوت را در صحنه آهسته می‌دیدیم ولی داور باید در یک لحظه تصمیم بگیرد. اشتباهات را توجیه نمی‌کنم. سهمیه داوران را کم کردیم. نمی‌توان سهمیه‌ای قضاوت داد. اینکه بگوییم سهمیه فلان بازی در تهران برای آن داور است و یا چون این بازی پخش تلویزیونی دارد، باید فلان داور دیگری قضاوت کند، نیست. داور باید باکیفیت قضاوت کند زیرا فحشش را ما می‌خوریم. مردم می‌گویند فلان داور اشتباه کرده و به ما فحش می‌دهند.

تاج در مورد برگزاری بازی‌های لیگ در وسط هفته، توضیح داد: برای برنامه‌ریزی مسابقات لیگ باید چند مورد مثل مناسبت‌ها، بازی‌های تیم ملی، فیفادی‌ها و بازی‌های تیم امید دیده شود. متأسفانه بازی‌های تیم امید در فیفادی نیست و به باشگاه‌ها فشار وارد می‌شود. مسابقات مقدماتی هم داریم. اگر یک روز بازی‌ها عقب بیفتد، فیفادی را از دست می‌دهیم.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا