اخبار ورزشیفوتبال ایران

کفاشیان:قهرمانان عزیز! فوتبال یک ریال نیاز به بودجه دولتی ندارد/فروردین از فوتبال می‌روم

نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: آقایان و قهرمانان عزیز فوتبال ورزشی است که خرج خودش را درمی‌آورد و یک ریال به بودجه دولتی نیاز ندارد.

به گزارش پایگاه خبری پیشرو اسپرت و به نقل از علی کفاشیان که یکی از افرادی بود که در کنار تیم ملی حضور داشت بعد از بازگشت از امارات در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد عملکرد تیم ملی، کی روش و انتقادهایی که این روزها به تیم ملی فوتبال و کی روش می شود صحبت کرد.

فارس: به نظر می‌رسد خستگی سفر به امارات روی تن‌تان ماند؟

متاسفانه نشد آنچه که باید می‌شد. ۴ سال قبل اشتباه داور تلاش‌های ما را به باد داد و امسال اشتباه بازیکنان. البته بچه‌ها تلاش خود را کردند اما متاسفانه بدشانسی هم گریبان ما را گرفت.

فارس:خیلی ها معتقد هستند ۸ سال رنج و حاشیه و صبوری در قبال کی‌روش دود شد؟

نه اصلا این مسئله را قبول ندارم. در امارات که بودیم از مسئولان کشورهای دیگر هر کسی ما را می‌دید از تیم ایران تعریف می‌کردند و می‌گفتند بهترین تیم تورنمنت هستیم. ما در این ۸ سال همه هدف‌مان که جام ملت‌های آسیا نبوده است. فوتبال در این ۸ سال ساخته شده است و از آنهایی که سال‌ها در مطبوعات در حال کار هستند انتظار می‌رود که نگاه واقع‌بینانه به این ۸ سال داشته باشند. از ابتدای فوتبال تا به حال کی ایران دو بار پیاپی به جام جهانی صعود کرده بود اما ما موفق شدیم طی این ۸ سال دو بار به جام جهانی برویم و مردم هم خوشحال بودند. ۸ سال تمام در آسیا در جایگاه اول بودیم و ما در این مدت تیم خوبی درست کردیم و به نظر من فوتبال تکان خورد. نه تنها در فوتبال ما در فوتسال و فوتبال ساحلی هم با این امکاناتی که داشتیم خوب عمل کردیم و اصلا ضرر نکردیم و تلاش‌هایمان دود نشد.

فارس: اما قبول دارید برای عوام کسب عنوان و نتیجه اهمیت زیادی دارد؟

بله درست است ما در امارات که بودیم از خودی و غیرخودی ایران را یک پای فینال می‌دانستند اما در فوتبال نمی‌توان از کلمه حتما استفاده کرد. فوتبال بی‌رحم است. ژاپن از ابتدای تورنمنت مقابل هر تیمی قرار گرفت مقتدر نشان نداد و با یک گل عقب می‌افتاد اما در نهایت برد. مقابل ما بهترین بازی خود را انجام داد.

فارس: البته شاید باید بگوییم که ایران مقابل ژاپن بدترین بازی‌اش را انجام داد تا حدی که خود کی‌روش کنار زمین به هم ریخته بود.

بله این تعبیر هم می‌تواند درست باشد و کی‌روش هم به هم ریخته بود.

فارس: در این ۸ سال که کی‌روش در فوتبال ایران بود سهم بیشتر اتفاقات و حاشیه‌ها بین شما و سرمربی سابق تیم ملی رخ داد. الان که کی‌روش از ایران رفته نظرتان در مورد همه کج‌رفتاری‌های کی‌روش چیست؟

ما قول‌هایی به کی‌روش می‌دادیم که آنها با تاخیر عملی می‌شد و او هم از این بدقولی‌ها به هم می‌ریخت و ناراحت می‌شد اما من معتقدم که او با همه این مسائل زحمتش را کشید و کارش را در فوتبال انجام داد و او همه تلاشش را کرد و این همه نقدی که  این چند روز علیه او شده کم لطفی است. نباید به خاطر یک مسابقه زحمات ۸ ساله یک نفر را ندید مجموعه کار او باید مورد توجه قرار گیرد.

فارس: روز گذشته هم مصاحبه‌ای از کی‌روش منتشر شد که از وزارت ورزش گلایه داشت که البته ظاهرا قرار بوده این مصاحبه پخش نشود.

کی‌روش همیشه گلایه می‌کرد دلیلش هم این بود که می‌گفت با اینکه مردم این همه به فوتبال علاقه دارند چرا مسئولان حق مطلب را در قبال این مردم ارائه نمی‌کنند و امکانات خوب نمی‌دهند تا به علاقه مردم احترام گذاشته شود.

فارس: ناکامی تیم ملی درجام ملت‌ها باعث شده فضای دوگانه‌ای بین فوتبال و سایر رشته‌ها به وجود آید و برخی از چهره‌های سرشناس ورزشی در رشته‌های غیر فوتبال در اظهارنظرهایی به تیم ملی و هزینه‌هایی که برای تیم ملی شده، تاخته‌اند.

به نظرم فوتبال یک ریال بودجه دولتی نمی‌خواهد چه در زمان من وچه زمان مدیریت آقای تاج فوتبال از عملکرد کی‌روش ۴۰ میلیون دلار درآمد داشته است که ما از این درآمد ۱۵ الی ۱۶ میلیاردش را به خود این بازیکنان و بچه‌ها داده‌ایم و دلیل این انتقادها را نمی‌دانم چیست. مگر این پول را به جیب ما داده‌اند. آقای کی‌روش از عملکرد خودش برای این فوتبال درآمدزایی کرده است. من این مسائل را با ریز و سند به شما می‌گویم. پول‌هایی که از فیفا، AFC و تبلیغات کسب کرده‌ایم نشان می‌دهد که این فوتبال به یک ریال بودجه دولتی نیاز ندارد من که در این مدیریت فوتبال دیگر نخواهم آمد و نمی‌آیم ولی باید حقیقت را بگویم. اگر هم هر درآمدی در این فوتبال کسب شده نوش جان فوتبالی‌ها. همین جام ملت‌ها درآمد AFC بالاتر از دوره قبل رفته بود. ۴ سال قبل که من خودم حضور داشتم پاداش و درآمد AFC کمتر از این دوره بود. اما این دوره شرایط خیلی بهتر شده بود.حتی در جلسه هیأت رئیسه AFC این مورد مطرح شد. پس کسی فکر نکند از جیب مردم برای فوتبال هزینه شده است. این فوتبال درآمد خودش را درآورده است. زمانی که تیم ملی به ژاپن باخت خیلی از مسئولان کشورهای دیگر به من دلداری می‌دادند و البته یک عده هم از هواداران که در سکوها بودند عصبانیت‌شان را سر من خالی کردند اما من معتقدم آنها هوادار هستند و تعصب دارند و وقتی ما خوبی فوتبال را می‌بینیم باید بدی‌هایش را هم ببینیم و قرعه به ما خورده بود که این عصبانیت‌ها را ببینیم. آقایان و قهرمانان عزیز فوتبال ورزشی است که خرج خودش را درمی‌آورد و یک ریال به بودجه دولتی نیاز ندارد.

فارس: اگر این طور است پس چطور همیشه مسئولان فدراسیون در حال رایزنی با وزارت ورزش برای دریافت بودجه هستند؟

بودجه‌ای که دولت می‌دهد اصلا در قبال هزینه‌های فوتبال چیزی نیست. تازه اگر حق پخش باشگاه‌ها و فوتبال داده شود فوتبال نیازی به این رایزنی‌ها ندارد. فوتبال می‌تواند روی پای خودش بایستد.

فارس: در صحبت‌هایتان اشاره کردید که دیگر در فوتبال نخواهید بود اما شما اکنون نایب رئیس فدراسیون هستید.

بله من تا زمانی که سمت‌هایم در AFC و فیفا را دارم به عنوان نایب رئیس فدراسیون کارم را ادامه می‌دهم اما بنده یک عزیز بازنشسته هستم و باید بروم اگر هم هستم می‌خواهم تجربیاتم را منتقل کنم و همچنین با توجه به سمت‌های بین‌المللی‌ام باید از ایران دفاع کنم اما موعد آنها هم تمام شود دیگر در فوتبال کاری ندارم اما همیشه برای کمک به آن حاضر هستم. این مردم فوتبال را دوست دارند و دیدید که چقدر از اینکه نتوانستیم اول شویم ناراحت شدند. ما باید برای شاد کردن مردم کمک کنیم و از حالا سفت و سخت به جام جهانی آینده فکر کنیم.

فارس: شما هم معتقدید باید یک  نام بزرگ برای تیم ملی بیاوریم؟

در این خصوص فدراسیون باید تصمیم بگیرد. آقای تاج قطعا مشورت‌های لازم را از هیأت رئیسه و سایر عوامل فوتبال می‌گیرد همانطور که قبل از او من این کار را می‌کردم.

فارس: زمان پایان یافتن پست شما در AFC چه موقع است؟

من تا فروردین هستم و بعد از آن در مجمع بعدی آقای تاج می‌تواند شخص دیگری را جای من برای نایب رئیسی معرفی کند.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا