اخبار ورزشیفوتبالفوتبال ایران

محمدی: AFC پیشنهادهای ایران را در بخش مسولیت اجتماعی تحسین کرد

رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال گفت: به نظر می‌رسد در فوتبال ایران فقط وقتی مخالف فحاشی هستیم که به ضرر خودمان باشد!
به گزارش پیشرو ورزش، احسان محمدی درمورد اقدامات فرهنگی فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از اتفاق‌هایی مانند آنچه در جریان دیدار پرسپولیس و سپاهان رخ داد، اظهار داشت: دوست دارم حرف خود را از اینجا شروع کنم که مهدی تارتار، سرمربی ملوان اهدای خون کرد. قطعا این کار قابل تحسین برای بخشی از بازیکنانش ارزشمند است. هوادار نابینای نساجی قائمشهر به استادیوم رفت و یک گزارشگر برای همین یک نفر بازی را گزارش کرد. در همین هفته چنین اتفاقات خوبی هم افتاد. البته عادت داریم بیش از حد روی تاریکی‌ها زوم کنیم که شاید به خاطر این است اطراف خود بیشتر چنین مسائلی را می‌بینیم.
وی افزود: خوشحالم همه درمورد اتفاقی که در بازی پرسپولیس و سپاهان رخ داد، واکنش نشان دادند. این همدلی که حتی ژوزه مورایس هم با ادبیات خاص خودش به آن واکنش نشان داده مرا خوشحال و امیدوار می‌کند اما درمورد اقدامات خودمان باید بگویم، من سال‌ها در این مورد نوشته و گفته‌ام. این هم بازی روزگار است که اکنون در این بخش مسئولیت دارم‌. دوست ندارم بگویم در آرزومندی خود برای خوب شدن یا بهتر شدن حال فوتبال شکست خوردم اما آنقدر که فکر می‌کردم خوب نشد و خیلی کار داریم.
رئیس دپارتمان مسئولیت‌های اجتماعی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: در ابتدای هر لیگ مدیران رسانه‌ای یا افرادی که نامشان معاون فرهنگی یا مسئول فرهنگی باشگاه است به یک نشست دعوت می‌کنیم که از طرفی هم‌اندیشی است و هم استراتژی سال آینده را با آنها در میان می‌گذاریم. سال گذشته گفتم AFC روی ۳ موضوع تاکید دارد. دپارتمان ما هم مواردی را به کنفدراسیون پیشنهاد داد و خیلی تحسین شدیم. گفتند بین ۴۷ عضو AFC، پیشنهاد فدراسیون ایران ارزشمند است.
ظاهرا برخی بیانیه باشگاه‌ها را سعدی یا نظامی گنجوی نوشته‌اند
محمدی اضافه کرد: اولین پیشنهاد ما درمورد کاهش تصادفات رانندگی بود. به خاطر این اتفاق مرگ و میر زیادی داریم که فوتبال می‌تواند به کاهش آن کمک کند. توجه به محیط زیست و توسعه و ترویج غذای سالم یا غذای سبز دیگر پیشنهادهای ما بودند. در آن نشست وقتی این موارد را به مسئولان باشگاه‌ها گفتیم همه برای ما دست زدند و گفتند چه قدر خوب است که ما هم این کارها را بکنیم اما چند مورد از این کارهای خوب را در لیگ دیدید؟ نمی‌توانم انقلاب ایجاد کنم اما می‌توانم بگویم جهان به سمت چنین مسائلی می‌رود.
وی تاکید کرد: از مدیران رسانه خواهش کردیم تا این اندازه بیانه ننویسند. در فوتبال ایران به حدی که دست‌ها برای بیانیه‌نویسی مشغول هستند، پاها برای فوتبال مشغول نیستند. برای برخی بیانیه‌ها به حدی وقت گذاشته و پاکیزه‌نویسی کرده‌اند که ظاهرا آنها را سعدی یا نظامی گنجوی نوشته!
اهالی رسانه موارد را زیر فرش پنهان نکنند اما چه مقدار حرفه‌ای عمل می‌کنیم؟
رئیس دپارتمان مسئولیت‌های اجتماعی فدراسیون فوتبال درخصوص اینکه حتی اهالی رسانه باید چه اقداماتی انجام بدهند تا دیگر در استادیوم‌ها چنین اتفاقی نیفتد؛ گفت: برخی دوستان ما از رسانه که خودم هم زمانی عضوی از این جامعه بودم، یاد گرفته‌اند که مدام بگویند فوتبال بد است یا مهدی تاج، شهاب عزیزی‌خادم، علی کفاشیان و… بد هستند یا کاربلد نیستند. فقط انگشت شماتت را طرف دیگران می‌گیرند اما یادمان باشد ۳ انگشت دیگر هم طرف من است. من چه قدر در رسانه حرفه‌ای عمل می‌کنم؟ یک نفر روی سکو رفتار ناخوشایندی داشته است. آیا بازنمایی‌اش در میلیون‌ها تیراژ کار درستی است یا به فوتبال کمک می‌کند؟
محمدی افزود: نمی‌گویم این‌ها را جارو کرده و زیر فرش پنهان کنیم زیرا از جای دیگری بیرون می‌زند اما به عنوان اهالی رسانه چه قدر اخلاق حرفه‌ای را در ترویج فوتبال رعایت می‌کنیم؟ این نکته یکی از سرفصل‌هایی که فیفا روی آن تاکید کرد. امسال در بحث دریافت مجوز حرفه‌ای، دوره‌ای به نام صیامت و حفاظت از فوتبال برگزار شد. خود من و برخی دوستان دیگر به باشگاه‌ها رفتیم و نکات را به مربیان و بازیکنان آموزش دادیم. یکی از بندهایش می‌گوید باید به هرکسی که کاری می‌کند تا زیبایی به فوتبال اضافه شود یا باعث می‌شود فوتبال از نازیبایی‌ها، پلشتی‌ها، تبانی و دوپینگ پاکیزه شود، احترام بگذارید زیرا این کسب و کار با زیبا شدن، مشتری‌های زیادی پیدا کرده و فوتبال رشد می‌کند.
همه تخم مرغ‌های گندیده را در سبد فدراسیون بگذارید اما آیا همه اختیارات دست ما است؟
وی ادامه داد: مطمئن باشید در این ۴-۳ روز برخی افرادی که عاشق فوتبال نیستند با دیدن این ویدئو یا اتفاقاتی از این دست، گفته‌اند فوتبال همین است و به همین دلیل دنبالش نمی‌کنیم اما آیا واقعا فوتبال فقط همان یک نفر یا تعدادی از هواداران پرسپولیس است که فحاشی کردند؟ نباید پنهان کنیم که لیدرهای صنعت نفت آبادان به رختکن این تیم حمله کردند یا وقتی نفت مسجد سلیمان در لیگ برتر بود نیز این اتفاق افتاد. مگر در اهواز، تبریز و… مواردی مشابه نداشتیم؟ داشتیم اما حرف ما این است که چه قدر به سمت حل کردنش رفته‌ایم؟
رئیس دپارتمان مسئولیت‌های اجتماعی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: می‌توانیم جریمه یا اخم کنیم و یا حرف‌های قشنگی بزنیم اما برای حل ماجرا همه باید به کمک همدیگر بیاییم. می‌توان همه تخم مرغ‌های گندیده را در سبد فدراسیون فوتبال و من گذاشت. در ادامه خوشحال بود که حرف خود را زدیم اما آیا تمام اختیارات و تصمیمات در دست من است که پاسخگوی تمام و کمال باشم؟ پس اگر واقعا مخالف فحاشی هستیم، یک عزم ملی به معنای واقعی می‌طلبد. یک نکته‌ای می‌گویم که تلخ است اما به نظر می‌رسد خیلی مخالف فحاشی نیستیم. فقط وقتی مخالف هستیم که علیه خودمان باشد.
باید بترسیم از اینکه بردن و دیده شدن به هر قیمتی ارزش شود
محمدی گفت:‌ اگر بازیکنان و مربیان فوتبال مخالف فحاشی به عنوان یک امر ناپسند هستند، باید وقتی علیه حریف‌شان هم فحاشی می‌شود، مخالف باشند. وقتی هدف بردن به هر قیمتی باشد، وسیله مجاز است. به همین دلیل اجازه می‌دهید به داور در کنار زمین پرخاش کنید یا به فدراسیون فوتبال و ارکان ورزش حمله کنید یا هوادارتان به اتوبوس حریف حمله کند. وقتی مدیرعامل می‌گوید تیم نتیجه نگیرد، هیات مدیره مرا برکنار می‌کند. مربی می‌گوید نتیجه نگیرم، مدیرعامل مرا برکنار می‌کند و بازیکن هم می‌گوید در صورت ناکامی مربی مرا جریمه می‌کند، پس بردن به هر قیمتی مجاز است.
وی اضافه کرد: داگلاس نورث، یک تاریخ‌نویس اقتصاد می‌گوید در جوامعی که دزدی ارزش می‌شود، مردم روی دزدی خوب سرمایه‌گذاری می‌کنند. این برای خارج است و ما که اینجوری نیستیم. هر وقت بردن، دیده شدن و ثروتمند شدن به هر قیمتی ارزش شود، باید بترسیم. در آن زمان به همه چیز متوسل می‌شویم. خوشحالم همه از وزیر تا خانواده فوتبال نسبت به این اتفاق اخیر زاویه گرفتند که نشان می‌دهد جامعه ما به این مسائل حساس است.
مخالفت با فحاشی و رفع این ناهجناری عزم ملی واقعی می‌خواهد
محمدی درمورد اینکه هوادار فوتبال در ایران بلد نیست اعتراض کند یا تشویق و اعتراض برخلاف باشگاه‌های اروپایی در ایران مشابه است، توضیح داد: پرخاش ما هم یک شکل است. باشگاه‌های اروپایی را الگو قرار می‌دهیم اما آنها هم یک شبه دکمه را نزده‌اند تا حال هوادارشان خوب شود. در سال ۱۹۸۵ فاجعه ورزشگاه هیسل در بازی یوونتوس و لیورپول رخ می‌دهد که بیش از ۴۰ نفر کشته می‌شوند. ۵ سال بعد در ورزشگاه هیلزبرو در بازی ناتینگهام فارست و لیورپول ۹۰ نفر کشته می‌شوند. جایی رسید که همه به کمک آمدند. بحث پیچیده‌ای نیست. افراد بسیار باسوادتر و آگاه‌تر از من هستند و راه‌حل‌ها را می‌دانند اما نیاز داریم به معنی واقعی روی این مسائل تمرکز کنیم نه اینکه یک اتفاق دیگر بیفتد تا اتفاق اخیر را بشورد و ببرد.
وی در گفت و گو با برنامه صبحانه ایرانی افزود: خوشحالم باشگاه سپاهان عذرخواهی می‌کند و امیدوارم این عذرخواهی تبدیل به فرهنگ شود. عذرخواهی هم زمانی درست است که به سمت اصلاح برویم نه اینکه روی یک اتفاق سرپوش گذاشته و بگوییم عدرخواهی می‌کنیم و در کنارش اگر و اما به کار ببرم. باید جلوی کار زشت بایستیم و حال فوتبال را خوب کنیم تا حال جامعه بهتر شود. ما این آرزومندی را دنبال می‌کنیم اما مستلزم کار بسیار زیادی است.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا