اخبار ورزشیاسلایدر اصلیفوتبالفوتبال ایرانویژه‌های خبری

اصولی: برای تغییر سرمربی صرف و صلاح فدراسیون را در نظر گرفتیم

سخنگوی فدراسیون فوتبال گفت: برای اعلام خبر جدایی اسکوچیچ باید تمام جوانب را در نظر می‌گرفتیم.

به گزارش پیشرو ورزش، احسان اصولی در مورد اینکه پیش از انتخاب کارلوس کی‌روش بارها اعلام کرد چرا رسانه‌ها اصرار دارند دراگان اسکوچیچ از سرمربیگری تیم ملی برکنار شده و جایش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مربی دیگری داده، اما در نهایت خلاف گفته‌های وی این اتفاق افتاد، اظهار داشت: هیات رئیسه فدراسیون و من به عنوان سخنگو باید جنبه‌های قطعی و مباحثاتی که به صرف و صلاح فوتبال کشورمان است، لحاظ کنیم. نکته‌ای هم که من پیش از انتخاب کی‌روش مطرح می‌کردم بر اساس جمع‌بندی‌هایی بود که در هیات رئیسه صورت گرفت و به این دلیل که از لحاظ زمانی در مضیقه بودیم، برخی تصمیمات و موضوعات منوط به تحقق برخی شروط بود. شاید این شرایط محقق نمی‌شد و بحث تغییر سرمربی اتفاق نمی‌افتاد.

وی افزود: فرض کنید یک نفر در اتومبیلی نشسته و فرمان دستش است، در آن لحظه وقتی از فرد دیگری سوال می‌شود می‌گوید فرمان دست ایکس، مثلا احسان اصولی است. نباید تمرکز فردی که این فرمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دست گرفته و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هدایت می‌کند با اظهارات رسمی بهم زد.

سخنگوی فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه به هر حال شاید کارلوس کی‌روش در ایران محرمی داشته و محرم او بحث قطعی شدن مذاکره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اطلاع خبرنگاران رسانده بود پاسخ داد: دیدگاه سازمان رسمی یعنی فدراسیون زمانی محقق می‌شود که فرمان در دست کی‌روش قرار بگیرد. همین الان بازی امروز ما با اروگوئه حاصل برنامه‌ریزی تیم و کادر فنی قبلی است که کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دادند. از لحاظ حرفه‌ای و صرف و صلاح فدراسیون به هیچ عنوان به نفع نبود که بخواهیم روی گمانه‌زنی‌ها صحبت کنیم. بارها گفته‌ام برای رئیس، هیات رئیسه و فدراسیون فوتبال شرط مختوم و قطعی این است که تیم ملی در رویداد جام جهانی بهترین نتیجه و حضور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد. این امر قطعی تردیدناپذیر است. این حضور قدرتمند بر اساس داده‌ها، متغیرها، پیشنهاد‌ات و… چگونه محقق می‌شود، مورد آنالیز و پذیرش قرار می‌گیرد.

اصولی تصریح کرد: در این پردازش‌ها است که امکان دارد به گزینه X و Y برسیم. در مورد این موضوع با هیچ کس رودربایستی نداریم، هر فرد و شخصی که بتواند بهترین شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای حضور تیم ملی ما در جام جهانی محقق کند،انتخاب می‌شود بدون اینکه اسیر بحث‌های رسانه‌ای، گمانه‌زنی‌ها، خوشایندها و ناخوشایندها و برخی اظهارنظرها که همه برای ما قابل احترام و از سر دلسوزی است، شویم. تصمیمات ما با چند پیش‌شرط گرفته شد، برای نحوه اطلاع‌رسانی این جابجایی نیز صرف و صلاح فدراسیون فوتبال لحاظ شد.

وی در خصوص اینکه آیا همچنان رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال است عنوان کرد: ریاست من در کمیته بازاریابی اسفند سال گذشته به اتمام رسید. من رئیس کمیته فوتسال فدراسیون هستم، در خصوص بازاریابی نیز باید بگویم که اسفند سال گذشته استعفا کردم اما هنوز فردی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان جایگزین من انتخاب نکرده‌اند و به همین دلیل به عنوان سرپرست در کمیته بازاریابی با فدراسیون همکاری می‌کنم.

سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در خصوص دستاوردش در این دوران توضیح داد: مهم‌ترین رویکردی که سعی کردیم در حوزه بازاریابی ایجاد کنیم این است که مهم‌ترین شاخصه درآمدزایی در فوتبال، یعنی حق پخش تلویزیونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری کنیم. صحبت‌هایی در این زمینه انجام شد، هر چند مشکلات و موانع جدی وجود دارد، اما مبانی فکری و توضیحی آماده شد و تلاش کردیم آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دوستانی که در حوزه تصمیم‌گیری هستند از طریق زیربنایی ارائه کنیم. در حوزه سوشیال مدیا و فضاهای اجتماعی طرح خیلی خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آماده کرده و فراخوانی گذاشتیم. در این حوزه دنبال شریک تجاری بودیم و می‌خواستیم کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت کلی واگذار نکنیم، زیرا اعتقاد داریم در فضای هواداری و پلتفرم‌هایی که به صورت عمومی در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان کارهای خوبی برای فدراسیون انجام داد.

اصولی درخصوص اینکه درست است که فدراسیون فوتبال پیشنهاد ۲۰۰ میلیارد تومانی یک شرکت را نپذیرفته، توضیح داد: خیر اینگونه نبود. فضایی را طراحی کردیم. موضوعی که سعی کردیم در حوزه بازاریابی دنبال کنیم این بود که همه تصمیمات و قراردادها در حوزه جذب حامی مالی در ساختاری قرار بگیرد که در حوزه فراخوان‌های قانونی و آیین نامه‌ای کمیسیون معاملات منتشر و سپس منجر به عقد قرارداد شود. سعی کردیم به شکل مزایده و مناقصه فراخوان بگذاریم و در این چارچوب از همه پیشنهادات را بگیریم.

وی افزود: در بحث استفاده از شریک تجاری در حوزه IPTV، سوشیال مدیا و … فراخوانی گذاشتیم که دو مجموعه شناخته شده در کشور جلو آمدند و پیشنهاداتی دادند اما به این دلیل که کمیته بازاریابی با سرپرست اداره می‌شد و هیات رییسه حد نصاب نداشت، این موضوع موکول به زمان انتخاب رییس فدراسیون شد. در بحث حامی مالی داوران با شرکت نفت پارس قرارداد سه ساله قبلی را با افزایش پنج برابری منعقد کردیم.

سرپرست کمیته بازاریابی درمورد اینکه فدراسیون فوتبال به حدی بزرگ هست که با قدرت خیلی بیشتری مذاکره کند. گفت: شکل حقوقی و قانونی را در چارچوب آیین نامه مالی و معاملاتی کمیسیون معاملات جلو بردیم. وقتی کار به مرحله مذاکرات و تصمیم گیری نهایی رسید، عمده افرادی که در بحث حامی مالی اصلی فدراسیون برای جام جهانی یا شریک تجاری می‌خواستند با ما همکاری کنند یک نکته گفته و می‌گفتند آیا رئیس جدید این قرارداد را می‌پذیرد یا نمی‌پذیرد‌؟ امضای قراردادها مطابق اساسنامه توسط رئیس و خزانه دار فدراسیون انجام می‌شود.

اصولی تصریح کرد: این دو موضوع خیلی مهم و حیاتی است. دوستان می‌گفتند اجازه بدهید رئیس جدید مشخص شود. به صورت مثال مجموعه X می‌خواست طبق کار کارشناسی و فنی قرارداد را نهایی کند‌.

وی درمورد اینکه در زمان ریاستش در کمیته بازاریابی شهاب عزیزی خادم رئیس فدراسیون بود اما در آن زمان هم اتفاقی نیفتاد، گفت: در آن زمان رویکردهای دیگری وجود داشت. صحبت‌هایی هم که من می‌گویم مربوط به دوره دوران پسا عزیزی خادم و ۷_۶ ماه اخیر است‌. او نگاه دیگری داشت و نه تنها در مورد کمیته بازاریابی بلکه درباره همه کمیته‌های تخصصی دیگر فضای کارشناسی و جلسات را در نظر نمی گرفت. مثلا درمورد VAR هیات رئیسه متوجه نشد چه اتفاقی افتاد و ناگهان برخی خبرها را از تلویزیون دیدیم.

وی درمورد درآمد ده‌ها میلیون یورویی بسیاری از کشورهای حاضر در جام جهانی از طریق حامی البسه خود برخلاف ایران که همچنان درگیر انتخاب تولید کننده ایرانی و کیفیت لباس هست، گفت: از ابتدا فرآیند انتخاب لباس تیم ملی را توضیح بدهم که آن را در دوره هیات رییسه فعلی و مسئولیت خودم در کمیته دست آورد می‌دانم. تمام قراردادها و تصمیمات مالی را در یک چارچوب آیین نامه مالی و معاملاتی فدراسیون قرار دادیم. درمورد لباس تیم ملی چنین کاری مسبوق به سابقه نبوده است‌ و بهترین انتخاب را داشتیم. در این مورد بین شرکت های ایرانی و بین‌المللی فراخوان گذاشتیم.

عضو هیات رئیسه فدراسیون تصریح کرد: برای لباس فراخوان لباس شش پاکت داشتیم که دو شرکت ایرانی و سه شرکت خارجی بودند. یک شرکت هم به شکل مشترک یعنی ایرانی_ آلمانی بود. چارچوب اسناد فراخوان هم کاملا مشخص بود‌. جام جهانی گل کار ما است اما باید از این فرصت برای استفاده از چهار سال آینده هم بهره ببریم و فدراسیون را از لحاظ مالی و لجستیکی تامین کنیم‌. همه شرکت‌ها خیلی دوست دارند در جام جهانی دیده شوند و سپس خداحافظی کنند‌.

اصولی درباره اینکه آیا حضور تیم ملی با البسه ایرانی در جام جهانی قطعی هست، عنوان کرد: مطابق اسناد مهم‌ترین شرط ما این بود که برای سه سال قرارداد ببندیم‌. این موضوع را در فراخوان منتشر شده هم اعلام کرده و گفتیم هر شرکتی می‌خواهد باید با نا سه ساله قرارداد ببندد‌. در این خصوص سه برند صد در صد خارجی پیشنهاد خود را دادند که بیشتر تامین اقلام مورد نیاز ما بود‌. مهم‌ترین فاکتور این بود که محل تحویل لباس‌ها و تسویه حساب با این شرکت‌ها خارج از ایران بود و به دلیل تحریم‌ها دچار مشکلاتی می شدیم. مثلا یک شرکت آلمانی می گفت در هامبورگ لباس‌ها را تحویل می‌دهم اما یکی از شروط و متغیرهای بسیار مهم برای ما تامین به موقع لباس بود‌.

وی اضافه کرد: تجربه داشتیم که در جام جهانی با یک برند خارجی قرارداد چهار ساله بستیم اما به دلیل تحریم‌ها پس از تحویل یک بخش از لباس می‌گوید پول را به حساب من نریزید. برند مشترک ایران و آلمان پیشنهاد قرارداد یک ساله داد اما نکته مهم این بود که نماینده برند اصلی در ایران، دیگر قراردادی نداشت و از لحاظ قانونی دچار مشکل می شدیم. فقط دو شرکت ایرانی باقی ماندند که درمورد آنها هم کیفیت لباس متغیر بسیار مهمی بود.

سخنگوی فدراسیون خاطرنشان کرد: کمیسیون معاملات کمیته ای فنی را برای بررسی لباس‌ها متشکل از سرپرست تیم ملی، دبیرکل فدراسیون و یک کارشناس پوشاک از مراجع مرتبط تخصصی تشکیل داد. این کمیته سه نفره روی بحث‌های کیفی نظر دادند و جدولی آماده شد که درباره موضوعات مختلف مثل پارچه، دوخت و … امتیاز دادند. در نهایت متغیرهایی مثل خوش حساب بودن، در دسترس بودن و… در نظر گرفته شد‌. سابقه داشته با شرکتی قرارداد ببندیم که وسط قرارداد گفته می‌خواهم یک طرفه فسخ کنم.

اصولی درمورد اینکه آیا این برند ایرانی در جام جهانی قابلیت رقابت با برندهای سطح بالای دنیا را دارد و همچنین ابهام‌های موجود درخصوص نحوه عقد قرارداد و اینکه موضوع نباید به سمتی پیش برود که مثلا یک شرکت خارجی مدعی شود یک طرح لباس را پیش از این به نام خودش ثبت کرده و شرکت تحت قرارداد فدراسیون فوتبال نباید از آن طرح استفاده کند، توضیح داد: کابوس این موضوع را در هم خواب ندیده‌ایم. درمورد بحث رقابت همین کمیته سه نفره مامور بررسی بحث کیفیت شد. طبق اطلاعاتی که داریم مهم‌ترین مولفه در این بحث پارچه و فناوری‌های استفاده شده در آن است‌.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا