اخبار ورزشیفوتبال جهان

یادداشت گاردین درباره مالکیت نفتی باشگاه منچسترسیتی

نمی‌توانید این حقیقت را انکار کنید که پشت فوتبال زیبای باشگاه منچسترسیتی، مالکان زشتی قرار دارند که قصد دارند از فوتبال برای تطهیر وجهه خود استفاده کنند.

به گزارش پیشرو ورزش، «شما نمی‌توانید این حقیقت را انکار کنید که پشت فوتبال زیبای لیگ برتر انگلیس، مالکان زشتی قرار دارند که کشور شما را تهدید می‌کنند.» این جمله‌ای است از «نیک کوهن»ِ ۶۰ ساله، خبرنگار و کارشناس سیاسی بریتانیایی که برای مجله‌ها و روزنامه‌های معتبر این کشور می نویسد.

او معتقد است که قدرتمندان ثروتمند در کشورهای حاشیه خلیج فارس سعی دارند که با فوتبال چهره زشتشان را زیبا جلوه دهند. او از فقر فرهنگی در میان تماشاگران انگلیس سخن می‌گوید. از اینکه طرفداران متعصب منچسترسیتی حاضرند به خاطر قهرمانی‌های خود چشم روی کارهای مالکان مستبد خود ببندند و حتی نام آنها را با شادمانی فریاد بزنند.

نیک کوهن نوشت: منچسترسیتی با مربی فوق‌العاده خود زیباترین فوتبال ممکن را ارائه می‌دهد و واقعا شایسته قهرمانی است. این تیم توانسته بازیکنانی با مهارت‌های بسیار بالا مثل ادرسون و فیل فودن را به فوتبال معرفی کند. این تیم که با مالکیت سران اماراتی به اینجا رسید وقتی نقاب‌ها کنار برود و از چگونگی مالکیت این باشگاه صحبت شود همه چیز به یک جهنم بدل خواهد شد. شاید طرفداران دوست نداشته باشند که در خصوص مالکان تیمشان اینگونه صحبت شود ولی باید گفت که سران اماراتی چه جنایت‌هایی در کشورشان انجام می‌دهند.

زندانی مخالفان، خفقان و زن ستیزی چیزهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. شاید طرفداران منچسترسیتی دلشان نمی‌خواهند بدانند که این ثروت مالک باشگاه، این شاهزاده نفتی، فقط به خاطر پول نفت و توریسم و سرویس اقتصادی نیست و پشت آن یک برده داری نوین نهفته شده است. باید بدانید ۸۸ درصد جمعیت امارات را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. خارجی‌ها و کارگرهایی که اگر بدون اجازه کشور را ترک کنند با واژه فراری تنبیه خواهند شد و به گفته حقوق بشر در برابر کار اجباری آسیب پذیر هستند.

این خبرنگار در یادداشت خود برای گاردین از اندیشه طرفداران صحبت کرد و اینکه فوتبال و فرهنگ مثل عروسک های گانگستری شده‌اند که ظاهرشان دیدنی است ولی زشتی پشتشان شاید حالتان را بد بکند و باید از آن دوری کنید. به گفته نیک کوهن، منچسترسیتی در فصل گذشته، رکورد بیشترین دستمزد تاریخ فوتبال در این کشور را به ثبت رساند و ۳۵۱٫۴ میلیون پوند به بازیکنانش حقوق داد. تیمی که بیش از یک میلیارد یورو برای جبران خسارت‌های پنجره نقل و انتقالاتی سرمایه‌گذاری کرد تا بتواند در این دوران سرپا بماند. اما پول این تیم از کجا می‌آید؟


ملاقات پپ گواردیولا با سران اماراتی ( از چپ ؛ شیخ منصور و شیخ مبارک )

نویسنده این مطلب نوشت: شاید یک دنیا دیده‌ای بگوید که پشت هر زیبایی در جامعه یک ناعدالتی نهفته است و بسیار از بناهای زیبا و کلاسیک با زجر شدید بردگان ساخته شده‌ است. شاید باید این واقعیت لیگ برتر انگلیس را پذیرفت و شاید نبایست شیرینی این فوتبال را با تلخی حقیقت از بین برد ولی دنیای کنونی با گذشته فرق دارد. ما باید به چنین چیزی اهمیت دهیم زیرا گذشته انگلیس و شرایط فعلی فوتبال با زشتی‌هایی مثل نژادپرستی و الیگارشی (ثروت یک گروهک خاص) احاطه شده است و این کشور درگیر این مسائل است. پس باید در این خصوص صحبت کرد و نمی‌توان از آن گذشت.

نویسنده نشریه گاردین نوشت که باید به هواداران منچسترسیتی این هشدار را داد که پول تیمشان از کجا تامین می‌شود. از اینکه نقاب باید کنار برود و همه چیز زیر سایه فوتبال قرار نگیرد. هواداران منچسترسیتی باید این شرایط موجود را درک کنند. هوادارانی که در فضای مجازی به یک نیروی خشمگین بدل شده‌اند و حاضرند به خاطر عدم تحقیر خود در فوتبال به ستایش قدرت بپردازند و یک کشور مستبد را تطهیر کنند تنها به خاطر اینکه فوتبال زیبا را حفظ کنند.

به گزارش فارس، تیم باشگاهی منچسترسیتی پیش از ورود سران اماراتی با نام «گروه متحد ابوظبی» هیچ نام و نشانی در فوتبال در انگلیس نداشت. آنها پیش از ورود پول‌های نفتی تنها ۲ بار قهرمان لیگ برتر شدند که آن هم به سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۶۸ بازمی‌گردد. این تیم پیش از ورود شیخ مبارک و منصور بن زاید به تیمی لقب گرفته بود که برای بقا در لیگ برتر می‌جنگید ولی همه چیز در سال ۲۰۰۸ به یک مرتبه تغییر کرد. شیخ منصور با گرفتن مدیریت این باشگاه و وارد کردن پول‌های اماراتی‌ها این تیم را به قدرت انگلیس بدل کرد و توانست با کمک پپ گواردیولا پس از ۱۳ سال به فینال لیگ قهرمانان اروپا دست یابد و در یک قدمی فتح اروپا قرار گیرد. تیمی که در سال ۲۰۱۹ تنها پس از ۱۰ سال حضور پول نفتی‌ها از سوی مجله فوربز با دارایی ۲٫۶۹ میلیارد دلار پنجمین باشگاه ثروتمند دنیا نام گرفت.


تجمع تماشاگران منچسترسیتی مقابل ورزشگاه اتحاد پس از قهرمانی دیگر در لیگ برتر انگلیس

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا