اخبار ورزشیاسلایدر اصلیفوتبالفوتبال جهانویژه‌های خبری

گزینه‌های فیفا برای تغییر شیوه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۶

فیفا گزینه‌هایی را برای تغییر شکل برگزاری جام جهانی بعدی را در نظر می‌گیرد.

به گزارش پیشرو ورزش، فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرده جام جهانی ۲۰۲۶ که قرار است در سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا برگزار شود، برای اولین‌بار شاهد ۴۸ تیم خواهد بود و شیوه کنونی که با ۳۲ تیم در هشت گروه چهار تیمی برگزار می‌شود، کاملاً دگرگون خواهد شد.

قرار است در جام جهانی بعدی، ۴۸ تیم حاضر در ۱۶ گروه سه تیمی قرار گرفته و دو تیم از هر گروه به مرحله بعدی صعود کنند. این ۳۲ تیم هم به صورت حذفی به مصاف هم خواهند رفت.

نایب‌رئیس فیفا تایید کرده این شیوه رقابت گروهی ممکن است امکان نتایج ساختگی را به وجود بیاورد، به این شکل که دو تیمی که در بازی آخر به میدان می‌روند، علیه تیم سومی که بازی ندارد وارد عمل شده و با نتیجه‌ای دلخواه، دست در دست هم به مرحله بعدی بروند.

در این راستا، شیوه‌های جایگزین برای جام جهانی ۲۰۲۶ در نشست عمومی شورای فیفا در سال آینده روی میز قرار گرفته است.

«آرسن ونگر» سرمربی پیشنین آرسنال و مدیر فعلی توسعه جهانی فوتبال در فیفا گفته ایده ۱۲ گروه چهار تیمی که بهترین تیم‌های سوم هم صعود کنند و همچننی تقسیم تیم‌ها به دو گروه ۲۴ تیمی که هر کدام ۶ گروه چهار تیمی را تشکیل دهند و قهرمان این دو گروه در فینال به هم برسند، روی میز قرار می‌گیرد.

تشکیل گروه‌های چهار تیمی در جام جهانی ۲۰۲۶ پس از آن صورت گرفته که در جام جهانی فعلی، روزهای پایانی بازی‌های جذابی در قطر رقم خورد.

در جام‌های جهانی با حضور ۳۲ تیم، ۶۴ بازی در طول ۲۹ روز برگزار می‌شود و در جام جهانی ۲۰۲۶ نیز ۸۰ بازی در ۳۲ روز برگزار خواهد شد. با گروه‌های چهار تیمی، ۱۰۴ بازی برگزار خواهد شد و حداقل یک هفته هم زمان بیشتری را در بر خواهد گرفت.

با وجود نگرانی فیفا از «بازی‌های مرده» و همچنین حضور تیم‌های ضعیف‌تر در جام جهانی که هیجان را از بین خواهد برد، اما بازی‌های بیشتر مساوی است با منابع مالی بیشتر برای خرید حق پخش تلویزیونی. ۹۰ درصد گردش مالی فیفا هم از طریق حق پخش تلویزیونی است و این موضوع سران فیفا را وسوسه کرده است.

جام جهانی قطر برای فیفا ۷.۵ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی داشت که این یک میلیارد دلار بیشتر از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است.

باید دید در شورای فیفا که سال آینده برگزار می‌شود، چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هجده =

دکمه بازگشت به بالا