اخبار ورزشیفوتبال ایران

گابریل کالدرون سرمربی پرسپولیس می شود

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، با جمع بندی صورت گرفته در خصوص گابریل کالدرون باید در انتظار اعلام نام این مربی روی نیمکت پرسپولیس برای فصل آینده بود.

به گزارش پایگاه خبری پیشرو اسپرت و به نقل از  “ورزش سه”، از میان تمام نام‌هایی که طی روزهای اخیر درباره گزینه حضور روی نیمکت پرسپولیس یاد شده است، در نهایت به نظر می‌رسد مدیران سرخ روی حضور گابریل کالدرون به نتیجه و جمع بندی لازم دست یافته‌اند و به زودی او را به عنوان سرمربی در فصل آینده اعلام خواهند کرد.

مدیران پرسپولیس که طی روزهای اخیر با گزینه‌هایی همچون چاچیچ، کاررا، لیمونس، الکس نوری و … به مذاکره پرداخته و رزومه آنها را مورد بررسی قرار داده بودند، اکنون برای حضور گابریل کالدرون به عنوان سرمربی آینده این تیم به تفاهم رسیده‌اند. با توجه به اعلام ایرج عرب سرمربی بعدی پرسپولیس تا روز شنبه، باید منتظر اعلام قطعی نام این مربی آرژانتینی برای حضور در نیمکت پرسپولیس ماند.

گابریل کالدرون که سال‌ها سابقه حضور در فوتبال آسیا را در کارنامه دارد و موفق به دستیابی به عناوین مختلفی خصوصا در لیگ عربستان و همچنین لیگ قهرمانان آسیا شده، البته کار دشواری در نیمکت پرسپولیس خواهد داشت که پیش از این برانکو ایوانکوویچ را در اختیار داشت و این مربی کروات موفق به قرار دادن میراث بزرگی از افتخارات شده بود.

این مربی آرژانتینی ۵۹ ساله با علاقه ویژه به بازی تهاجمی و سابقه حضور چند ساله در منطقه آسیا، یک گزینه مطلوب در حال حاضر برای پرسپولیس به نظر می‌رسد که مدیران تیم به دنبال کاهش مبلغ درخواستی او هستند تا زمینه عقد قرارداد را فراهم آورند.

این مربی جذاب آرژانتینی در دوره محمد رویانیان به پرسپولیس معرفی شده بود که البته سردار رویاپرداز سرخ‌ها در آن مقطع در نهایت به مانوئل ژوزه رضایت داد.

کالدرون همانند برانکو ایوانکوویچ سابقه حضور در لیگ عربستان را در کارنامه دارد و روی نیمکت تیم‌های مطرح الهلال و الاتحاد این کشور حضور یافته و البته هشت سال قبل‌تر از برانکو موفق به حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا شده که آنجا او نیز به مقام نائب قهرمانی رضایت داده است. با این حال دو سابقه قهرمانی در لیگ عربستان و یک قهرمانی جام حذفی به نام خود ثبت کرده است. هرچند طی هفت سال اخیر اما با انتخاب‌های خود به نتیجه مدنظر دست نیافته و با ناکامی بن یاس امارات، الوصل و قطر را ترک کرده است.

او که برخلاف دوران بازی که به عنوان مدافع میانی سابقه بازی در تیم‌های مطرح پاریسن ژرمن، اتلتیکو ایندپندینته و … را در کارنامه دارد، به سبک فوتبال تهاجمی در دوران مربیگری علاقمند نشان داده است، در دوران بازیگری همچنین سابقه قهرمانی به همراه تیم زیر ۲۰سال آرژانتین را داراست. او در فوتبال ملی نیز سابقه بازی در دو جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا و همچنین ۱۹۹۰ایتالیا را در کارنامه خود دارد.
دوران مربیگری او با حضور روی نیمکت کانن آغاز شد و سه فصل در این تیم به فعالیت پرداخت و بعد از آن راهی لوزان اسپورت شد. در سال ۲۰۰۳ اولین حضور خود در فوتبال آسیا را با قبول نیمکت عربستان برعهده گرفت که با صدرنشینی این تیم در رقابت برای حضور در جام جهانی همراه بود.

بعد از عربستان او راهی عمان شد و هدایت این تیم را عهده‌دار شد که با حذف در مرحله گروهی پایان خوبی با آنها نداشت. اما الاتحاد عربستان بلافاصله به سراغ این مربی رفت و ثمره آن را با قهرمانی در همان فصل ابتدایی دید. آنها فصل بعدی در لیگ قهرمانان آسیا یک شگفتی بزرگ رقم زدند و به فینال راه یافتند و اما به نائب قهرمانی رضایت دادند.

او در فصل بعدی اما به توفیقی با الاتحاد دست نیافت و قهرمانی را به الهلال واگذار کرد اما الهلالی‌ها که سرمربی خود را از دست داده بودند (اریک گرتس راهی تیم ملی مراکش شده بود) او را به خدمت گرفتند و بار دیگر به قهرمانی دست یافتند. آنها با این مربی به قهرمانی جام ولیعهد عربستان نیز دست یافتند اما پایان فصل اقدام به تغییر نیمکت خود کردند و پایان کالدرون و الهلال را رقم زدند. کالدرون سرمربی بن یاس شد و در اقدامی جالب توجه ضمن خروج این تیم از منطقه سقوط آنها را به فینال جام حذفی امارات نیز رساند اما بعد از آن تصمیم گرفت بار دیگر هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد و اینبار روی نیمکت بحرین حاضر شد، انتخابی که البته در نهایت با اخراج او همراه شد.

 

دوران تیره کالدرون از انتخاب بحرین شروع شد و بعد از آن با حضور روی نیمکت بتیس اسپانیا، الوصل و قطر اس سی نیز به نتیجه دست نیافته است. او بعد از شکست سنگین ۵ بر صفر مقابل رئال مادرید از بتیس برکنار شد. او البته زمانی که الوصل را در اختیار گرفت موفق شد آنها را از رتبه سیزدهم جدول به ششم برساند اما با انتخاب قطر اس سی به دلیل پیشنهاد مالی بالایی که داده بودند یک ناکامی دیگر به کارنامه خود اضافه کرده بود و با رکورد هفت شکست در ۹ بازی ابتدایی از کار برکنار شد.

اکنون پرسپولیس به دنبال این است تا با جلو بردن مذاکرات خود با این مربی او را در فصل آینده روی نیمکت خود قرار دهد و باید دید کالدرون در جمع سرخ‌ها چه نتیجه‌ای به نام خود ثبت خواهد کرد.

 

رویاپردازی اینبار در پرسپولیس

مرد آرژانتینی اما مغرور که حضورش در فوتبال آسیا را با هدایت عربستان آغاز کرده بود موفق شد آنها را بعد از ۱۲ سال به جام جهانی برساند، آنهم در شرایطی که در هیچ کدام از دیدارهای انتخابی با شکست همراه نشد. او البته بعد از آن توسط فدراسیون عربستان بعد از شکست برابر عراق در مسابقات آسیایی از کار اخراج شد تا رویای حضور روی نیمکت این در جام جهانی نصیب او نشود.

کالدرون که بعد از عنوان نائب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا از سمت خود کناره گیری کرد تا در جام جهانی ۲۰۱۰ در کنار دیه گو مارادونا حضور یابد و جام جهانی را تجربه کند، با آرژانتین به موفقیت بزرگی دست نیافتند و با شکست ۴ بر صفر مقابل آلمان خیلی زود به کار پایان دادند.

او اکنون در صورت حضور روی نیمکت پرسپولیس باید رویاهای بزرگتری را در سر بپروراند، خصوصا اینکه هواداران ناراضی این تیم بابت جدایی برانکو ایوانکوویچ به دنبال این خواهند بود تا افتخارات بیشتری را کسب کنند.

رسانه‌های عربی ویژگی‌های خاص این مربی را در چهار نکته دانسته‌اند:

۱-  سود بردن و اعتماد به بازیکنان جوان
۲-  نگاه ویژه به تمرین و عدم توجه به اسم بازیکن برای بازی دادن
۳-  دانش کافی و تمرکز بالا در زمان بازی برای ایجاد تغییرات لازم
۴-  سازمان دفاعی مناسب و مالکیت توپ

 

اما در کنار این چهار نکته از ضعف او نیز به عدم توانایی در مواجه با چالش و حواشی، از دست دادن بازی‌های بزرگ، عدم توجه به دستیار مناسب و بکارگیری آن و در نهایت درگیری با بازیکنان بزرگ و ممتاز هر تیم که باعث از دست رفتن جایگاه بین هواداران شده است.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا