اخبار ورزشیورزش تهران

کمالی فر:معرفی بازی‌های بومی و محلی نیازمند مشارکت مردم و حمایت سازمان های مختلف است

رئیس هیات روستایی و بازی‌های بومی و محلی جنوب شرق تهران با بیان اینکه با توجه به تعدد بازی‌های بومی و محلی بسیاری از شهروندان با این ورزش ها آشنایی و شناخت کافی را ندارند گفت: معرفی ورزش های بومی محلی نیازمند مشارکت و حمایت تمامی دستگاه‌های متولی است چرا که یک دست صدا و تاثیر گذاری بلند مدت و رویکرد محور ندارد.

به گزارش  پیشرو ورزش و به نقل از روابط عمومی هیات روستایی و بازی‌های بومی محلی استان تهران، امین کمالی فر با بیان اینکه با توجه به درآمد محدود و اندک این ورزش برای افکار سنجی و مخاطب پذیری آن می بایست تلاش کرد افزود: این هیات نمی تواند به تنهایی نیازهای جامعه خود را تامین کند بلکه باید در این راستا سازمان‌ها و دستگاه‌هایی همچون شهرداری ها با تخصیص اعتبارات و تعامل با هیات های حوزه و شهرستانی به عنوان بال های اجرایی به دنبال احیای و سنت های این دیار باشند.

وی با بیان اینکه طبق آمار های متعدد بیش از ۲ هزار بازی‌های بومی و محلی در سطح کشور شناسایی شده که می توان با هویت بخشی بسیاری از این ورزش ها که در فرهنگ ما ریشه چند هزار ساله دارند گفت: یک بعد ورزش روستایی نشاط اجتماعی را در بر می گیرند ولی ابعاد مختلفی این ورزش ها همچون احترام به بزرگتر، حس مشارکت، ترویج جوانمردی، کمک به قشر محروم، توسعه بسیاری از ورزش های المپیکی و قهرمانی از دل آن و… را می توان واکاوی کرد که از دیرباز این سنت ها در خانواده های ایرانی جریان داشته اند.

به گفته وی با حمایت مالی، جریان سازی‌ها و ارائه فضاهای آموزشی و تمرینی اختصاصی توسط دستگاه‌ها مختلف و متولی می توان تا حدودی به این ورزش کمک کرد چرا که با اعتبار ناچیز، نبود فضاهای لازم و نبود تبلیغات وسیع توسعه و معرفی این ورزش ابتر مانده است.

رئیس هیات روستایی و بازی‌های بومی و محلی جنوب شرق تهران با اشاره به اینکه می طلبد پژوهشگران، اصحاب رسانه و دلسوزان نسبت به ابعاد آن توجه کنند خاطر نشان کرد: با مستند نگاری، برگزاری متعد لیگ های استانی، ملی و بین المللی، افکار سنجی، احیای ورزش های کمتر شناخته شده و در حال فراموشی در مناطق مختلف می توان مجدد این ورزش نوستالژیک و ایرانی را برای نسل های آینده زنده و بازخوانی کرد.

وی بیان کرد: در این بعد نیز می توان با ثبت هویتی( میراث ناملموس)بسیاری از بازی‌ها را در فهرست آتار ملی کشور و یا حتی جهانی به نام فرهنگ ایرانی ثبت کرد چرا که برخی کشورهای همسایه با فرهنگی مشترک در صدد هستند نام این ورزش ها به نام خود سند بزنند تا به گونه ای اعتبار و هویتشان را غنی کنند.

کمالی فر از برنامه های این هیات و استان تهران در آینده نزدیک را برگزاری جشنواره خانواده محور، کتابچه معرفی بازی‌ها، مستند نگاری برای ثبت ملی این بازی‌ها در فهرست ملی، طرح های ملی سنجش قامت برای زنان و دختران در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، لیگ های استانی و ملی، دوره‌ای آموزشی داوری و مربی گری، تجهیز خانه های ورزشی روستایی و طرح های متعدد فرهنگی را برشمرد.

وی گفت: هفتم بهمن ماه به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) و همچنین تقارن با دهه مبارک فجر نیز رویداد ورزشی خانواده محور با همکاری این هیات، تربیت بدنی شهرداری منطقه ۱۵ و سازمان ورزش برگزار خواهد شد.

کمالی فر گفت: بنا است که در این برنامه ضمن برگزاری روزی لذت بخش برای خانواده ها نیز یاد این ایام با شکوه خاصی گرامی داشته شود.

وی تاکید کرد که در این برنامه خانواد ها متشکل از پدران، مادران، پسر کمتر ۱۳ و دختران ۱۵ سال در رقابت چالشی و برابر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

رئیس هیات روستایی و بازی‌های بومی محلی جنوب شرق تهران اضافه کرد که با جمعیت بیش از ۲ میلیون نفری در سه منطقه ۱۲، ۱۴ و ۱۵ تهران می توان استعدادهای زیادی را به فدراسیون ها و هیات های مختلف معرفی کرد.

 

گفتگو:شهرزاد قاسم زاده نوا/

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا