اخبار ورزشیفوتبالفوتبال جهان

چگونگی شگفتی‌ساز شدن مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲

مراکشی‌ها در حالی در جام جهانی همه را غافلگیر کردند که سال‌هاست برای رسیدن به این جایگاه تلاش کرده‌اند.
به گزارش پیشرو ورزش، تیم ملی فوتبال مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با ارائه بازی‌های سطح بالا، شگفتی‌ساز شد و تیم‌هایی همچون اسپانیا و پرتغال را از دور رقابت‌ها حذف کرد که این موفقیت بی‌دلیل نبوده است. مراکشی‌ها که در بیست‌ودومین دوره جام جهانی به عنوان چهارمی راه یافتند و اولین تیم آفریقایی شدند که در تاریخ این رقابت‌ها به مرحله نیمه‌نهایی می‌رسند، برای رسیدن به این جایگاه پروژه‌ای را از سال ۲۰۱۰ آغاز کردند و نتیجه‌اش را پس از ۱۲ سال دیدند.

این پروژه «آکادمی فوتبال محمد پنجم» است که در سال ۲۰۱۰ در شهر «سِلا» واقع در شمال‌غربی کشور مراکش افتتاح شد. این آکادمیِ مدرن و مجهز که برپایه فرهنگ مراکش و در مساحتی بالغ بر ۱۷ هزار مترمربع ساخته شده است، بخش‌های مختلفی دارد. یکی از این بخش‌ها دهکده ورزشی است که در آن چهار ورزشگاه بر اساس دستورالعمل‌های فیفا ساخته شده است و کنارش یک زمین فوتبال چمن مصنوعی، یک زمین تمرینی کوچک، چهار رختکن و یک زمین تمرین کوچک برای دروازه‌بانان دارد.

این آکادمی همچنین از یک مرکز پزشکی مجهز بهره می‌برد که در آن یک کلینیک، یک مطب فیزیوتراپی و یک استخر آب‌درمانی وجود دارد. در این مرکز مدرسه‌ای با پیروی از دستورالعمل‌های برنامه درسی مطالعه ورزش ساخته شده است. این مدرسه شامل ۱۰ کلاس درس همراه با یک کلاس زبان و یک کلاس علوم کامپیوتر است و برنامه آموزشی ارائه‌شده توسط وزارت آموزش مراکش پشتیبانی می‌شود.

این آکادمی فوتبال اهداف مشخصی را دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به یافتن استعدادهای جوان در سراسر کشور، هدف قرار دادن مناطق محروم شهر رباط (پایتخت مراکش)، توسعه زمینه فوتبال ملی و آماده‌سازی فوتبالیست‌های نوجوان برای لیگ‌های حرفه‌ای اشاره کرد.

در یک دهه اخیر ۳۲ بازیکن از «آکادمی فوتبال محمد پنجم» که از آن به‌عنوان موفق‌ترین پروژه ورزشی قاره آفریقا یاد شده است، به باشگاه‌های اروپایی نقل‌ مکان کرده‌ و پنج بازیکن ملی‌پوش مراکش هم از دل این آکادمی به تیم ملی مراکش رسیده‌اند که از آن جمله می‌توان به یوسف النصیری، حمزه مندیل، نایف اکرد و عزالدین اوناحی اشاره کرد.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا