اخبار ورزشیفوتبال ایران

نورشرق: بسته شدن پنجره به معنای ممنوعیت ثبت قرارداد است/مدیران استقلال افکار عمومی را به سوی فدراسیون سوق ندهند

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال گفت: بسته شدن پنجره به معنای ممنوعیت ثبت قرارداد نزد سازمان لیگ است. بنابراین مذاکره کردن و حتی قرارداد داخلی بستن بلامانع است.

به گزارش پیشرو اسپرت،جمشید نورشرق در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص اینکه برخی باشگاه‌ها مثل استقلال با وجود بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی، مذاکراتی را با بازیکنان آغاز کرده و حتی گفته می‌شود قرارداد نیز با آن‌ها بسته‌اند، اظهار داشت: باشگاه می‌تواند این کار را انجام بدهد. بسته شدن پنجره به معنای ممنوعیت ثبت قرارداد نزد سازمان لیگ است. بنابراین مذاکره کردن و حتی قرارداد بستن بلامانع است. فقط منجر به نتیجه یعنی صدورکارت بازی و شرکت در مسابقات برای آن‌هابرای باشگاه نمی‌شود.

وی ادامه داد: چون نمی‌توانند تا زمانی که پنجره باز نشده، این قوه را تبدیل به فعل کنند. یعنی نمی‌توانند قرارداد را به ثبت برسانند و کارت بازی بگیرند. این در مورد تمام باشگاه‌هایی که پنجره‌شان بسته شده صادق است و کاری به باشگاه خصوصی نداریم.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا زمانی به باشگاه‌ها برای رفع مشکل بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی داده شده، گفت: ما قبلا این زمان را دادیم اما چون اجابت نشد، مطابق رویه‌ای که در فیفا اجرا می‌شود، پنجره‌ها تا زمان پرداخت بدهی‌ها مسدود خواهد بود.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود پنجره نقل و انتقالاتی ابتدای فصل، ممکن است تا چند هفته پس از برگزاری بازی‌ها باز باشد، اظهار داشت: این یک تصمیم فوق‌العاده می‌شود که در وهله اول مستلزم تایید مراتب توسط فیفا است که چنین مجوزی داده نشده بنابراین اصولا نمی‌توان روی آن حساب کرد.

نورشرق در مورد فسخ یکطرفه قرارداد توسط بازیکنان عنوان کرد: مطابق مقررات آئین‌نامه نقل و انتقالاتی؛ بازیکنی که خودش را محق در فسخ یکطرفه می‌داند، باید به سازمان لیگ مراجعه و اراده خودش را برای فسخ یکطرفه ثبت و فسخ را ابراز و اعلام کند. این کار صددرصد به معنای معتبر، موجه و قانونی بودن فسخ نیست. اخطار فسخ، فقط و فقط در سازمان لیگ ثبت می‌شود. در فرم هم قید شده؛ ثبت و اعلام فسخ به معنای این نیست که لزوما معتبر است. اگر باشگاه مربوطه نسبت به فسخ معترض باشد، در کمیته وضعیت شکایتی را ثبت می‌کند و ما نسبت به معتبر بودن یا نبودن آن رسیدگی و رأی صادر می‌کنیم.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال در مورد تاکید مدیران باشگاه استقلال مبنی بر عقد قرارداد جدید با استراماچونی علیرغم مصوبه سازمان لیگ مبنی بر ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی در فصل جدید، گفت: آن مصوبه ناظر به هیچ باشگاه مربی یا بازیکن به خصوصی نیست. موضوع خیلی ساده است. قبل از اینکه مساله استراماچونی و اختلافات بین مدیریت باشگاه و مربی داخلی مطرح شود، این موضوع به تصویب هیأت رئیسه سازمان لیگ رسید که در این فصل بازیکن یا مربی خارجی جذب نشود.

وی ادامه داد: متعاقبا این موضوع به تصویب هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم رسید. بنابراین تاریخ قضاوت ما، تاریخ تصویب موضوع نزد سازمان لیگ است. در آن تاریخ این حرف‌ها اساسا مطرح نبود. ما هم فقط آن تصمیم و مصوبه را اعلام کردیم و در واقع فقط نقش اعلام‌کننده را داشتیم. وگرنه تصویب‌کننده آن سازمان لیگ فوتبال بود.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال تصریح کرد: تا اینکه این ماجرا به قضیه استراماچونی رسید. بستن قرارداد با او طبیعتا ممنوع است. وقتی سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال که متولی فوتبال کشور هستند تصمیمی می‌گیرند،‌ این تصمیم حتما لازم‌الاجرا است.

نورشرق با اشاره به دولتی بودن باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: رئیس مجمع این دو باشگاه وزیر محترم ورزش است. هیأت مدیره آنها هم منصوب وزیر هستند و بنابراین باید منویات وزارت ورزش را اجرا کنند. این باشگاه‌ها اگر به مرجع بالادستی خود نگاه کنند می‌بینند تصمیم سازمان لیگ مورد توجه وزیر ورزش نیز هست. نمی‌گویم این تصمیم را وزیر گرفته اما اگر از وزیر هم سؤال کنند تصور می‌کنم او هم موافق است که از مربیان و بازیکنان خارجی به خاطر مشکلات مالی و ارزی که داریم استفاده نکنیم.

نورشرق در مورد تأکید مدیران باشگاه استقلال به بازگرداندن استراماچونی اظهار داشت: سوال من این است که آن‌ها چطور با وجود چنین مصوبه‌ای کار خودشان را انجام می‌دهند؟ این نگاه براساس منافع ملی کشور است و مربوط به کالدرون و پرسپولیس یا استقلال و استراماچونی نمی‌شود.

وی افزود: هیأت مدیره استقلال می‌گوید هر طور شده استراماچونی را می‌آوریم. نباید جوری عمل کنیم که افکارعمومی را به سمت فدراسیون سوق بدهیم. فدراسیون در جهت سیاستگذاری کلان فوتبال کشور کار خودش را انجام می‌دهد و شما هم باید کار خودتان را انجام بدهید. منظورم فقط به باشگاه استقلال نیست. در کل باشگاه‌ها نباید عدم توفیقات خودشان را با موج هواداران به سمت دیگری بفرستند. اگر از من بپرسید که آیا ممکن است استراماچونی به ایران بیاید می‌گویم بله، به شرطی که مرجعی که این تصمیم را گرفته یعنی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مصوبه‌شان را لغو کنند تا این امکان برای همه تیم‌ها به طور مساوی فراهم شود.

رئیس کمیته وضعیت تصریح کرد: حتی افکارعمومی هم مخالف تبعیض هستند که نباید با وجود یک تصمیم کلی، تصمیم دیگری برای باشگاهی به خصوص گرفته شود. مدیران استقلال اگر درخواست‌شان را به سازمان لیگ بدهند و هیأت رئیسه درخواست آن‌ها یا هر باشگاه دیگری را بررسی کند ممکن است از نظر خودش برگردد. چون این مصوبه وحی منزل نیست ولی تا وقتی این تصمیم وجود دارد همه ما مکلف به تعبیت هستیم و نباید از آن سرپیچی کنیم.

وی ادامه داد: نباید به وسیله موج فشار هواداران محترم یک باشگاه، موضوع را از مسیر اصلی منحرف کنیم و به سمت فدراسیون بفرستیم که ما می‌خواستیم استراماچونی را بیاوریم شما اجازه ندادید. پس جواب بدهید. در صورتی که فدراسیون به هیچ وجه مصوبه‌ای را ناظر بر یک باشگاه به خصوص صادر نکرده، یک مصوبه کلی و به تاریخ قبل از این مسائل بوده است.

نورشرق گفت: این فقط می‌تواند حرکت دادن موج هواداران به سمت دیگری باشد. تا وقتی  به صورت قانونی درخواست‌تان را به سازمان لیگ نداده‌اید و سازمان لیگ هم به شما جواب نداده چطور کماکان این موضوع را در سطح رسانه‌ها طرح و افکار عمومی را درگیر آن می‌کنید؟ ما هیچ حساسیتی روی بستن یا نبستن قرارداد نداریم. این به عهده مدیریت باشگاه است اما اگر این امکان برای یک باشگاه فراهم می‌شود برای دیگر باشگاه‌ها هم باید فراهم گردد.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا