اخبار ورزشیفوتبال ایران

مسئول تدارکاتی با ۹ مدال قهرمانی/ سرخابی‌ها در مورد آسیا از «عمو ناصر» بپرسید

مسئول تدارکات تیم فوتبال سپاهان اصفهان که سابقه حضور ۱۹ ساله در کنار طلایی‌پوشان را دارد از تجربه حضور در لیگ برتر، آسیا و جهان و خاطرات و ناگفته‌هایی از سپاهان سخن می‌گوید.

به گزارش پیشرو اسپرت و به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، سپاهان نه تنها نامی‌ آشنا برای فوتبال‌دوستان اصفهانی بلکه برای همه مردم این شهر است؛ تیمی از آن در کنار زاینده‌رو به عنوان قلب تپنده اصفهان یاد می‌شود.

باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در سال ۱۳۳۲ تأسیس شد و و ابتدا با نام شاهین در مسابقات فوتبال شرکت می‌کرد، اما در اواسط دهه ۵۰ به سپاهان تغییر نام داد؛ این تیم که از زمان مسابقات جام منطقه‌ای و لیگ تخت جمشید حضور فعالی در فوتبال کشور داشته است، از اولین دوره لیگ برتر در این رقابت‌ها حاضر بوده است.

نخستین هتریک لیگ به نام سپاهانی‌ها

طلایی‌پوشان سپاهان در ۱۸ دوره‌ای که در لیگ برتر فوتبال حاضر بوده‌اند موفق به کسب ۵ عنوان قهرمانی شده‌اند که ۳ قهرمانی به صورت متوالی به دست آمده است و رکورد هتریک قهرمانی را برای اولین‌بار به نام سپاهان به ثبت رساند.

در کنار ۵ قهرمانی در لیگ برتر، سپاهان در ۴ دوره جام حذفی نیز موفق به کسب کاپ قهرمانی شده است؛ همچنین این تیم سابقه حضور در ۱۱ دوره از لیگ قهرمانان آسیا، کسب یک عنوان نایب‌قهرمانی و حضور در جام باشگاه‌های جهان را در کارنامه دارد.

در تمامی این‌ سال‌ها و حضور سپاهان در رقابت‌های مختلف و کسب عناوین قهرمانی، مربیان و بازیکنان مختلفی در این تیم کار کرده‌اند و حتی مدیر عامل‌های مختلفی در رأس باشگاه قرار گرفته‌اند اما حضور یک نفر در کنار تیم ثابت و بدون تغییر بوده است.

تدارکاتی که سابقه حضور در سپاهان و قهرمانی‌هایش از همه بیشتر است

ناصر ملارضایی فردی است که سابقه حضور حدود ۳۰ ساله در باشگاه سپاهان و ۱۹ ساله در کنار تیم فوتبال سپاهان را به عنوان مسؤول تدارکات را دارد و بیشتر از هر بازیکن و مربی سابقه قهرمانی و تجربه حضور در قابت‌های مختلف را دارد!

ملارضایی صحبت را این‌گونه آغاز می‌کند: فعالیت ورزشی‌ام را از سال ۱۳۵۸ با تیم تام شروع کردم و سال است در فوتبال فعالیت دارم، تا سال ۷۰ به عنوان مسؤول پشتیبانی تیم تام در کنار حسین چرخابی بودم اما سال ۱۳۷۰ و بعد از واگذاری امتیاز باشگاه تام به ذوب‌آهن، با توجه به آشنایی که با ابراهیم خلیلی مدیر عامل وقت باشگاه فولاد مبارکه داشتم به همکاری با این مجموعه دعوت شدم.

برخلاف چیزی که به نظر می‌رسید، خیلی آرام و باحوصله است و همین‌طور که صحبت‌هایش را شروع می‌کند، غرق در خاطره‌هایش می‌شود؛ از حضورش در فولاد مبارکه و در ادامه در کنار تیم سپاهان می‌گوید.

ملارضایی حضور در سپاهان را اینگونه بیان می‌کند: تا سال ۱۳۸۰ در فولاد مبارکه برای تیم‌های کارگری، دسته اول و دسته دوم مشغول فعالیت بودم اما از سال ۸۱ که سپاهان به زیر مجموعه فولاد مبارکه آمد، به عنوان مسؤول پشتیبانی این تیم انتخاب شدم و تاکنون حدود ۱۹ سال است در کنار تیم سپاهان بوده‌ام.

از حضور در کنار تیم در هر ۹ قهرمانی سپاهان در لیگ برتر و جام حذفی خبر می‌دهد و می‌گوید: افتخار می‌کنم به عنوان مسؤول پشتیبانی کنار تیم بودم و این قهرمانی‌ها را به دست آوردم، در لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه‌های جهان نیز حضور داشته‌ام.

ملارضایی در همه قهرمانی‌های سپاهان در کنار این تیم بوده است.

از استانکو تا کرانچار، کار کردن با مربیان خارجی

او باشگاه سپاهان را بزرگ می‌داند، از مربی‌های زیادی که در همه این سال‌ها در سپاهان کار کردند و افکار متفاوتی که داشته‌اند می‌گوید؛ این‌که هر مربی بینش و افکار خود را دارد و این بازیکنان هستند که باید خود را با افکار مربی هماهنگ کنند.

با وجود این‌که که همیشه کنار تیم بوده اما از وقتی وارد این خانواده شده همیشه برای مجموعه کار کرده‌ نه برای شخص! و معتقد است هرکسی باید کار خودش را انجام دهد و از همین رو هیچ مشکلی با مربیان سپاهان در فصول مختلف نداشته‌ است.

ملارضایی در وصف مربیان خارجی سپاهان می‌گوید: در بین مربیان خارجی بیشتر از کار کردن در کنار کرانچار، لوکا بوناچیچ و استانکو لذت بردم که در فوتبال سپاهان تأثیر‌گذار بودند.

در کنار مربیان خارجی از بازیکنان خارجی سپاهان هم یادی می‌کند، عماد محمد‌رضا را بازیکن مسلمان و متعهد معرفی می‌کند که تکنیک خوبی داشته و فوتبال را می‌فهمیده است؛ ابراهیم توره و فابیو جانواریو را نیز از سایر بازیکنان خوب سپاهان می‌داند.

محرم نویدکیا و محمود کریمی گل‌های سرسبد سپاهان

ملارضایی اعتقاد دارد همیشه گل سرسبدی هست و در بین بازیکنان ایرانی نیز محرم نویدکیا و محمود کریمی این‌گونه معرفی می‌کند؛ ۲ نفر از بهترین‌های ایران، فوتبالیست‌های بامرام و بااخلاق سپاهان که همیشه صحبت از آن‌ها در بین هواداران و اهالی فوتبال بوده و هست، بازیکنانی قابل احترام که در کنار فوتبال، پهلوانی نیز داشته‌اند.

هنوز هم برای من جای سوال است که چرا محرم این‌گونه از سپاهان رفت.

صحبت‌هایش در خصوص محرم نویدکیا را این‌گونه ادامه می‌دهد: محرم کاپیتان و بزرگ تیم بود، رهنمود‌های وی همیشه یاور سپاهان بوداما اخلاق به خصوصی داشت و خودش تشخیص داد که دیگر سر تمرینات حاضر نشود و از تیم رفت؛ هنوز هم برای من جای سوال است که چرا محرم این‌گونه رفت.

مسؤول تدارکات سپاهان هم‌نظر با مربیان این چند سال سپاهان دوست داشته‌ نویدکیا در کنار تیم باشد از آن‌جایی که محرم برای همیشه در قلب وی و هواداران حضور دارد اما جای وی در کنار سپاهان خالی است و اگر برگردد حال و هوای خوبی به سپاهان می‌دهد.

یادی از مدیران سپاهان

نقش مهم مدیر عامل‌های وقت باشگاه را فراموش نمی‌کند، از محمد‌رضا ساکت که حدود ۹ سال مدیر این باشگاه بود و سپاهان را متحول کرد و مسعود تابش، مدیر بااخلاق و فهیمی است که از جنس خود سپاهان است و بازیکن و کاپیتان این تیم بوده است نیز یادی می‌کند.

او معتقد است ساکت نگاه وسیعی نسبت به ورزش داشت و با همکاری که از طرف مدیران ورزشی مجتمع فولاد صورت گرفت، بازیکنانی خوبی جذب سپاهان شد و امکانات خوبی در اختیار عوامل تیم قرار گرفت که قهرمانی‌های متعدد سپاهان در آن سال‌ها را شامل شد؛ همه دست به دست هم دادند تا آن سپاهان رویایی شکل بگیرد.

عمو ناصری که کنایه سپاهانی‌ها به سرخ‌آبی‌ها را ایجاد کرد

در ادامه از لقب “عمو ناصر” که برایش انتخاب شده صحبت می‌کند و به این موضوع اشاره می‌کند که در یک خانواده عمو نزدیک‌ترین شخص بعد از پدر است؛ در سپاهان نیز با توجه به نزدیکی که بین او و بازیکنان وجود دارد، برخی از آن‌ها عمو ناصر صدایش می‌کنند و این نشان از لطف آن‌ها است و هیچوقت از این موضوع ناراحت نشده‌ است.

از همین‌ جا اشاره‌ای به کری‌ها همیشه داغ بین سپاهان و سرخ‌آبی‌ها می‌کند و  این‌که با توجه به حضور متوالی در لیگ قهرمانان آسیا هواداران سپاهان به شوخی خطاب به سرخ‌آبی‌ها می‌گفتند راه و روش حضور در آسیا را از عمو ناصر بپرسید؛ همین الان نیز وقتی کری‌خوانی داغ شود، می‌گوید هر وقت ۹ قهرمانی کسب کردید، می‌توانید خودتان را با من مقایسه کنید.

هر وقت ۹ قهرمانی کسب کردید، می‌توانید خودتان را با من مقایسه کنید.

ملارضایی همچنین به نایب‌قهرمانی سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا اشاره می‌کند و تیم‌های آسیایی قدرتمندی که در این رقابت‌ها حضور داشتند، از العین و الاتحاد گرفته تا کاوازاکی و اوراوارد اما از کمک ملموس خداوند صحبت می‌کند و گام آخری که برداشته نشد؛ البته معتقد است حضور در جام باشگاه‌های جهان مزه‌ای داشته که سایر تیم‌ها هیچوقت آن را تجربه نکرده‌اند.

به گفتن خاطرات روی می‌آورد و در وصف قهرمانی‌های سپاهان می‌گوید: همه قهرمانی‌ها شیرین بود اما قهرمانی ما در مشهد همراه با امیر قلعه‌نویی شیرین‌تر بود، همچنین قهرمانی در لیگ برتر با حسین فرکی و آن هم در لحظات پایانی و تساوی در بازی نفت و تراکتور بسیار خاطره‌انگیز بوده است، قبل از بازی به فرکی گفته بودم که بازی نفت و تراکتور مساوی می‌شود و ما قهرمان می‌شویم.

مسؤول تدارکات سپاهان خارج کردن فوتبال از حالت ۲ قطبی و هویت دادن به تیم‌های شهرستانی از مهم‌ترین اتفاقات سال‌های اخیر در فوتبال می‌داند، او می‌گوید: کسب جام‌های حذفی با پیروزی برابر استقلال و پرسپولیس در فینال نیز شیرینی خاصی داشت.

خاطرات تلخ و شیرین ملارضایی از سال‌های حضور در سپاهان

در زمان حضور کرانچار در سپاهان، به فابیو جانواریو اعلام شد که اردوی تیم را ترک کند، قرار بود همراه تیم به استانبول برود اما با جانواریو به فرودگاه می‌رود و بدرقه‌اش می‌کند؛ جانواریو نیز از آگاهی‌اش در خصوص ترک سپاهان خبر می‌دهد، ملارضایی از این اتفاق به عنوان خاطره تلخ یاد می‌کند.

همین جا اضافه می‌کند که خیلی مواقع شده بود که می‌دانستم برخی بازیکنان برای فصل جایی در سپاهان ندارند اما هیچوقت چیزی به آن‌ها نمی‌گفتم زیرا در حوزه مسؤولیت من نبود، وظیفه من مشخص است و در کار کادر فنی تیم دخالتی نمی‌کنم.

در ادامه خاطرات تلخ و شیرین از جدایی رضا حسن‌زاده از سپاهان و پیوستن وی به یکی از تیم‌های دسته اولی می‌گوید که در راه بوشهر تصادف کرد و جان خود را از دست داد، همچنین محمود کریمی که در زمان اوج دچار مصدومیت از ناحیه چشم شد و مجبور شد فوتبال را کنار بگذارد؛ البته حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه‌های جهان بهترین و شیرین‌ترین خاطره ملارضایی از حضور در سپاهان است.

نقش‌جهان دوست‌داشتنی‌تر چون جان هواداران در مسیر فولادشهر گرفته می‌شد

بازی کردن سپاهان در نقش‌جهان را بیشتر دوست دارد، از مشکلات فولادشهر و هواداران زیادی که در راه این ورزشگاه جان خود را از دست دادند، صحبت می‌کند، هواداران سپاهان را در کشور نمونه‌ می‌داند که همیشه و در همه حال، روز‌های خوب و بد، برد‌ها و باخت‌ها، سرما و گرما، دور و نزدیک کنار تیم بوده و هستند.

وی با اشاره به بازی در سال‌های اولیه راه‌اندازی نقش‌جهان اشاره می‌کند که هر تیمی در این ورزشگاه به مصاف سپاهان می‌رفت تا دقیقه ۱۰ ۲ یا ۳ گل خورده بود و به قتلگاهی برای حریفان سپاهان تبدیل شده بود و طوری بود که حس می‌شد هواداران همراه تیم به سمت دروزاه حریف حرکت می‌کردند؛ نقش‌جهانی که حالا بازسازی شده و می‌تواند میزبان خوبی برای طلایی‌پوشان باشد.

نیازمند آرام و قلعه‌نویی خوش قلب است!

مسؤول تدارکات سپاهان در این چند سالی که در کنار تیم بوده‌ به یاد ندارد بازیکنی به تیم تدارکات بی‌احترامی کرده باشد؛ می‌گوید ممکن است بعد از تعویض با پایان بازی بازیکن عصبانی باشد اما این هنر تدارکات است که وی را آرام کند و آبی برای نوشیدن به وی بدهد.

با بیان این‌که فصل گذشته با وجود همه مشکلاتی که از سوی سازمان لیگ بود، سپاهان نایب‌قهرمان لیگ شد، معتقد است امسال با بازیکنانی که با درخواست امیر قلعه‌نویی جذب شده‌اند، قابلیت بالایی دارند و قهرمانی در لیگ و آسیا حق سپاهان است.

در پایان نظرش را در خصوص امیر قلعه‌نویی و بازیکنان فعلی سپاهان بگوید، عنوان داشت: همه بازیکنان را دوست دارم اما بیشتر بازیکنانی همچون پیام نیازمند، محمد کریمی، شایان مصلح، سجاد شهبازاده، رسول نویدکیا و مهدی کیانی را به دلیل این‌که آرام‌تر از سایر بازیکنان هستند را بیشتر دوست دارم.

امیر قلعه‌نویی نیز مربی بزرگی است که کار خودش را بلد، انسان خیری است که به هرکسی بتواند کمک می‌کند و خدا نیز به او کمک می‌کند؛ قلعه‌نویی خوش‌قلب است و کار کردن در کنار وی لذت‌بخش!

================
گفت‌و‌گو از محمد نوری
================

انتهای پیام/۶۳۰۹۰/ک۳۰/

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا