اخبار ورزشیسایر اخبار

مبینی: خودمحور نیستم/ تغییر رئیس هیات دوومیدانی ارتباطی به ما و وزارت ندارد

سرپرست فدراسیون دوومیدانی گفت: تغییر رئیس یک هیات ارتباطی به فدراسیون و وزارت ورزش ندارد و تصمیمات به مجمع استان برمی گردد.

به گزارش پیشرو اسپرت و به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، دوومیدانی ایران در چند سال اخیر از شرایطی که باید داشته باشد خارج شده و تصمیمات اشتباه در گذشته و حضور افرادی که کمکی به این رشته نکردند باعث شد هر روز شاهد افت ورزشکاران باشیم.

حداقل در سال گذشته (۹۸) اتفاق خاصی برای دوومیدانی نیفتاد و با توجه به اینکه سال انتخابات بود، عملا فعالیتی از سوی مسئولان صورت نگرفت و نتیجه آن افت شدید در مسابقات قهرمانی آسیا بود. عملا ورزشکاران رها شده بودند و هیچ برنامه ای برای آینده آنها وجود نداشت.

پس از پایان دوران کیهانی، سرپرستی به ایرج عرب رسید، اما ناآشنایی او به دوومیدانی باعث شد تصمیماتی گرفته شود که نمونه آن اعزام ورزشکاران به بلاروس و مشکلات پیش آمده برای آنها بود. در اواخر سال هم انتخابات فدراسیون با داستان‌ها و حواشی زیادی که داشت، برگزار و داوری به عنوان رئیس انتخاب شد، اما پس از بررسی‌هایی که وزارت ورزش انجام داد در نهایت این انتخابات باطل و قرار شد امسال انتخابات دیگری برگزار شود.

با توجه به ابطال انتخابات، وزارت ورزش ورزش در آخرین روز سال ۹۸ مهدی مبینی را جایگزین عرب به عنوان سرپرست جدید فدراسیون انتخاب کرد تا مقدمات مجمع بعدی را فراهم کند. مبینی که خود از پیشکسوتان دوومیدانی است، آشنایی خوبی با این رشته دارد و دو ماهی است که کارها را انجام می‌دهد.

برای بررسی وضعیت این روزهای دوومیدانی گفت‌وگویی را با وی ترتیب دادیم که در زیر می‌خوانید:

* دو ماه است سرپرستی فدراسیون را برعهده گرفتید، شرایط چگونه بوده است؟

از همان روزی که به فدراسیون سعی کردم کارهایی که در این شرایط می‌شد انجام دهیم را انجام دادیم. من در فدراسیون وظیفه و مسئولیتی دارم و تمام تلاشم این است که یک رضایت نسبی به دست بیاورم. شرایط را برای برگزاری انتخابات فراهم کنیم و مسائل جاری را هم پیگیری کنیم. امیدواریم هرکسی که شایسته است در انتخابات پیروز شود و اتفاقات خوبی برای دوومیدانی رقم بخورد.

* به نظر مهمترین فعالیت شما در این مدت تشکیل شورای فنی فدراسیون بود و جلسه اول آن هم برگزار شد…

بله نخستین جلسه شورای فنی را با حضور افرادی برگزار و برای هر بخش مسئولی را قرار دادیم. به عنوان در بخش سرعت‌ها گرگانی حضور پیدا کرد و یک خانم را هم اضافه کردیم تا از دوومیدانی بانوان حمایت کرده و دغدغه آنها را مطرح کند. حداقل در این مدت زمانی که در فدراسیون هستیم موانعی را که می‌توانیم برداریم.

نوح نژاد را هم به عنوان یک پیشکسوت به جمع شورای فنی اضافه کردیم و سایر نفرات کم و بیش از گذشته حضور داشته اند. فکر می‌کنم شورای جامعی باشد که از همه بخش ها و مواد افراد نخبه در آن حضور دارند.

قرار شده که مربیان سطح بندی شوند و یکی از دستور کارهایمان این بود که اعضای شورای فنی با ورزشکاران نخبه در تمام رده های سنی در ارتباط باشند و شرایط آنها را بررسی کنند.

*جالب اینکه دو رئیس هیات هم عضو شورا شده‌اند؟

ما سعی می‌کنیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و هیات‌ها هم در تصمیم گیری‌ها دخیل باشند. شورای فنی بالاترین مرجع تصمیم گیری در فدراسیون است و باید یک سری ملاحظاتی در نظر گرفته شود. افرادی که حضور پیدا می‌کنند باید دلسوز باشند و همه جوانب را در نظر بگیرند. به هرحال ورزشکاران و مربیان نسبت به تصمیماتی که گرفته می شود، انتظار دارند.

*در مورد انتظار ورزشکاران این موضوع وجود داشت که آنها معتقد بودند کسی که عضو شورای فنی می‌شود نباید خودش شاگرد داشته باشد، چون در این مواقع خود به خود تبعیض به وجود می‌آید؟

به نظر شما ما باید چه افرادی را بیاوریم یا انتخاب کنیم؟ به عنوان مثال در رشته‌هایی مانند والیبال، کشتی یا فوتبال حرف اول و آخر را سرمربی می‌زند چون نسبت به همه مسائل اشراف دارد و با ورزشکار در ارتباط است.

* البته این موضوع به خاطر مسائلی که در فدراسیون گذشته اتفاق افتاده، مطرح می‌ شود…

بله، این موضوع را در فدراسیون به من هم گفتند. ما هم ادعایی نداریم، اما اعلام کرده‌ام صداقت حرف اول را در شورای فنی می‌زند و هر فردی که نظر می‌دهد، باید صادقانه و با شرافت نظر بدهد. پیش داوری نباید صورت بگیرد و طبق شاخص ها افراد انتخاب شوند. بالاترین عیار رشته دوومیدانی رکورد است. به عنوان مثال اگر من عضو شورای فنی هستم و شاگردم هم رکورد خوبی دارد، نباید انتخاب شود؟ آیا در این شرایط حق فرد دیگری اجحاف شده است؟

وقتی در رشته‌ای هستیم که رکوردی است، بهترین کسی که می‌تواند در مورد ورزشکار نظر بدهد، مربی است. در تمام رشته ها هم اختلاف از جایی شروع می‌شود که نمی‌گذارند مربی نظر مستقل خود را بدهد. ما پیشکسوتانی داریم که کاملا بی طرف هستند و نظر مستقل می‌ دهند. خود من هم در همان جلسه اول به اعضا گفتم که تابع تصمیم اکثریت هستم.

*شما هم یک رای دارید یا حرف آخر را می زنید؟

بله من هم یک رای دادم و خودمحور که نیستم. وقتی یک ورزشکاری رکورددار ایران است و مربی‌اش هم در شورای فنی، چه کاری در این مورد باید انجام دهیم؟ آیا حق کسی دیگر را ضایع کرده است؟ به نظرم این موضوع ملاک نیست. نمی‌دانم شاید در گذشته اینطور بوده که  جانبداری صورت می‌گرفته و یک نفر در جلسه از شاگرد خود دفاع می‌کرده و در نهایت حالت تهاتر صورت می‌گرفته است. این مسائل را به من گفته‌اند و اطلاع دقیقی ندارم.

* خیلی از ورزشکاران و مربیان عنوان می‌کنند که احترام در دوومیدانی از بین رفته است؟

این موضوع درست است و باید نهادینه شود. به هرحال در این مدت کوتاه ما نمی‌توانیم همه کاری را انجام دهیم. احترام متقابل است و هر کسی باید از خودش شروع کند. از زمانی که آمدم ارتباط خوبی با پیشکسوتان، مربیان و ورزشکاران داشتم.

*به پیشکسوتان اشاره کردید. ظاهرا در سالگرد تاسیس موزه ورش مدال های ارزشمندی از دوومیدانی به این موزه اهدا شد؟

بله مدال‌های نقره و برنز آسیایی مرحوم رضا انتظاری به این موزه اهدا شد. او یکی از ورزشکاران بسیار خوب ایران در گذشته بود و ۳۲ سال رکوردش در دوی ۴۰۰ متر پا برجا بود. خود من زمانی که او سرمربی تیم ملی بود، فعالیت می‌کردم و شناخت خوبی از او داشتم.

* در مورد همین موضوعاتی که گفتید نمونه آن اعزام دو ورزشکار یعنی بهنام شیری و حسین رسولی به بلاروس بود که سازمان تیم‌های ملی در فدراسیون گذشته تصمیم گرفت و بسیار جنجالی شد؟

چون این مسائل گذشته است، نمی خواهم به آنها بپردازم، اما این مورد در مدتی که به فدراسیون آمده‌ایم، خیلی اذیت کرده است.

* از آخرین وضعیت آنها چه خبر؟ همچنان شرایطی برای بازگشت شان به کشور وجود ندارد؟

پیگیر کارهایشان هستیم و سفارت هم هماهنگ و در ارتباط است. مبلغ دلاری را برایشان ارسال کردیم تا مشکلی نداشته باشند. در مورد اسکان هم گفته‌ایم اگر مهلت به پایان رسید، سفارت تمهیداتی را بیندیشد. در مورد بازگشت آنها هم خودم به طور مرتب پیگیری می‌کنم. دو سه بار پرواز وجود داشت که در نهایت لغو شد. به هرحال سلامتی آنها برای ما از همه چیز مهمتر است و امیدواریم زودتر به ایران بازگردند.

* تغییراتی در فدراسیون در پیش است یا خیر؟

فعلا که خبری نیست و کارمان را پیش می‌بریم.

*بعد از رفتن معتمدی، پست دبیری فدراسیون خالی مانده. برای این پست چه کسی را مدنظر دارید؟

دنبال این هستیم که فردی را انتخاب کنیم که فنی، دلسوز و مورد قبول جامعه دوومیدانی باشد.

*ظاهرا عجله‌ای در مورد انتخاب دبیر ندارید؟

فعلا کارها را خودم انجام می‌دهم، اما روی دو سه گزینه کار می‌ کنیم که هنوز به نتیجه نرسیده ایم. دبیر مجمع هم هر زمانی بحث ثبت نام مطرح شود، انتخاب خواهد شد. در مجموع مشکلی در این خصوص نداریم.

* در مورد بازگشایی ورزشگاه‌ها و شروع تمرینات و مسابقات وضعیت چگونه خواهد بود؟

با توجه به دستوراتی که در مورد بازگشایی ورزشگاه‌ها و شروع تمرینات داده شده، فکر می‌کنم از اواخر تیر ماه مسابقات را آغاز کنیم. جلساتی را با کمیته مسابقات برگزار و برنامه ریزی‌هایی را انجام خواهیم داد.

* مدیر ورزشگاه آفتاب انقلاب عوض شد، شرایط آنجا را چطور می‌بینید؟

زرین افضل مدیر توانمند و شایسته ای است که قبلا هم کار می‌کرده است. او با بی پولی کارهای خوبی را آنجا انجام داده و رضایتبخش است.

*از وضعیت احسان حدادی خبر دارید؟

بله با او در ارتباط هستیم و به فدراسیون می‌آید. قرار است یک برنامه تمرینی را آغاز کند و باید این موضوع را در شورای فنی مطرح می‌کنیم.

* از اردوهای خارجی که فعلا خبری نیست؟

با توجه به شرایط کرونایی، نمی‌توان اردوی خارجی ترتیب داد و مسابقات بین المللی هم فعلا تعطیل است.

* البته شاید این موضوع در این شرایط به شما کمک کند و کمتر به فکر تهیه ارز باشید؟!

شاید، اما کار کردن در شرایط فعلی واقعا سخت است و شما نمی‌دانید با چه مشکلاتی روبرو هستیم. قیمت دلار هم هر روز بالاتر می‌رود.

* وزارت ورزش در مورد انتخابات فدراسیون موردی را به شما اعلام نکرده است؟

در مورد ثبت نام‌ها چیزی نگفته‌اند، اما ما مقدمات کار را فراهم می‌کنیم.

* در چند روز گذشته صحبت‌هایی در مورد تغییر حسین فهیمی رئیس هیات آذربایجان غربی به خاطر نارضایتی ها به گوش می رسد و حتی اعضای مجمع آن درخواست برگزاری مجمع فوق العاده داده اند؟

بله به ما هم اعلام کردند و فکر می‌ کنم ۱۰ روز دیگر برگزار شود.

* فهیمی گفته است وزارت ورزش و اداره کل به دنبال تغییر او هستند؟

اصلا این موضوع درست نیست و شایعه است. این افراد توپ را به زمین ما انداخته اند در حالی که اصلا به فدراسیون و وزارت ورزش ارتباطی ندارد. به هرحال وقتی اعضا درخواست جمع می‌دهند ما نمی‌توانیم بگوییم که نمی گذاریم. همه ما برای دوومیدانی کار می کنیم و نباید اجازه دهیم که این رشته آسیب ببیند. خود من اعتقادم این است که وقتی در جایی به من نیاز نداشته باشند، یک دقیقه هم نمی‌مانم.

* ظاهرا در سالگرد تاسیس موزه جلسه طولانی را هم با کیهانی، رئیس سابق داشتید؟

بله، با کیهانی مفصل حرف زدم و صحبت‌ های ما در مورد مسائل دوومیدانی بود.

* چند هیات بدون رئیس اداره می شوند؟

استان های کرمان، اردبیل، البرز و آذربایجان شرقی با سرپرست اداره می‌شوند و گفته‌ایم که مقدمات کار انتخابات را فراهم کنند.

* بازدیدی از استان‌ها هم خواهید داشت؟

فعلا ماه مبارک رمضان است، بعد از آن برنامه‌های را پیش بینی کرده‌ایم.

*سامانه ملی دوومیدانی هم ظاهرا راه اندازی شده است، در این مورد بیشتر توضیح می دهید؟

این سامانه یک بانک اطلاعاتی است که هویت ورزشکار، داور و مربی مشخص می‌شود. هرکسی که در این رشته فعالیت می‌کند، شناسنامه دار می‌شود و رکوردها و مدال‌ها و سوابق در آن وجود خواهد داشت. به عنوان مثال شما به یک سازمان یا سفارتخانه‌ای مراجعه می‌کنید آنها می‌توانند استعلام آنلاین بگیرند. این کار به دوومیدانی کمک می کند و باعث توسعه می شود. حتی در فدراسیون جهانی این کارها امتیاز دارد و به دنبال این هستیم که سامانه را دو زبانه کرده و بخش انگلیسی را هم راه اندازی کنیم. با این کار تعداد اعضا مشخص خواهد شد.

* برای عضویت در سامانه هزینه ای باید پرداخت شود؟

یک هزینه جزئی و فقط یک بار خواهد بود. البته در هیات رئیسه مصوب کردیم که این درصدی از این مبالغ هم به حساب خود هیات‌ هایی که عضو گرفتند، واریز شود.

و صحبت پایانی؟

کارهای زیادی باید در دوومیدانی انجام داده شود و البته انتظارات هم بالا است. همه باید دست به دست هم بدهیم و این رشته را به جایگاه اصلی‌اش برسانیم.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + دو =

دکمه بازگشت به بالا