اخبار ورزشیتوپ و تور

لیگ والیبال به کام فدراسیون؛ هزینه به میلیارد، درآمد به صفر!

شرایط در سال‌های اخیر به گونه‌ای شده که برخی‌ها اعتقاد دارند برگزاری لیگ تنها به منبع درآمدی برای فدراسیون تبدیل شده است.

به گزارش پیشرو اسپرت و به نقل از خبرگزاری فارس، چندی پیش سایت فدراسیون والیبال اعلام کرد که رقابت‌های لیگ برتر والیبال ایران از هشتم آبان آغاز خواهد شد. قرعه‌کشی این رقابت‌ها روز یکشنبه، ۲۴ شهریور برگزار می‌شود و تنها تیم‌هایی که تسویه حساب کرده‌ باشند، می‌توانند در مراسم قرعه‌کشی حاضر شوند.

حال سوال اینجاست که تاکنون چه تیم‌هایی تسویه حساب‌های خود را انجام داده‌اند؟ منوچهر پورحسن، رئیس سازمان لیگ فدراسیون والیبال درخصوص آخرین شرایط لیگ برتر اظهار داشت: هنوز مشخص نیست لیگ برتر والیبال با چند تیم برگزار خواهد شد، اما لیگ امسال حداقل با ۸ و حداکثر با ۱۲ تیم برگزار می‌شود. تا الان تنها تیم‌های سپاهان، راهیاب ملل مریوان و فولاد ایرانیان سیرجان تسویه حساب‌ کرده‌اند و سایر تیم‌ها هنوز این کار را انجام نداده‌اند.

هرچند که والیبال ایران در سال‌های اخیر روند خوبی داشته و بسیار بین مردم محبوب شده، اما به نظر می‌رسد باشگاه‌ها برای تیمداری در لیگ والیبال رغبت چندانی ندارند، چراکه آنها معتقد هستند اینکار دستاوردی مخصوصاً از نظر مالی برای تیم‌های خصوصی و دولتی ندارد.

شاید جالب باشد بدانیم که در لیگ والیبال تیم‌ها هیچ درآمدی از محل حق پخش، تبلیغات محیطی و… ندارند. جالب‌تر اینکه برخی باشگاه‌ها برای پخش شدن بازی‌هایشان از طریق تلویزیون مبالغ نسبتاً زیادی را هم پرداخت می‌کنند که این موضوع چندان در سایر رشته‌ها، مخصوصاً فوتبال عرف نیست.

برخی مسائل همچون حق رشد هم به تازگی در فوتبال باب شده، اما از این موارد هم والیبال خبری نیست و خیلی از تیم‌ها به سختی‌ها هزینه‌های اولیه خود را فراهم می‌کنند. شرایط در سال‌های اخیر به گونه‌ای شده که برخی‌ها اعتقاد دارند برگزاری لیگ تنها به منبع درآمدی برای فدراسیون تبدیل شده است.

با مسائلی که مطرح شد حالا خبر رسیده که فدراسیون برای ورود تیم‌ها به لیگ برتر ضمن دریافت ورودیه، به دنبال طلب‌هایش هم هست. درصد گرفتن از محل قرارداد بازیکنان و مربیان شاید در رشته‌های دیگر هم عرف باشد، اما قطعاً مبلغ دریافتی والیبالیست‌ها با بسیاری از رشته‌های غیرفوتبالی قابل مقایسه نیست. نکته تاریک ماجرا هم اینجاست که فدراسیون با وجود درصد گرفتن از قرارداد بازیکنان در صورت بروز مشکل برای آنها کمترین کمک را به بازیکنان برای دریافت حق و حقوق‌شان می‌کند.

حال با این شرایط تیم‌ها و باشگاه‌ها با چه انگیزه‌ای باید وارد لیگ برتر شوند؟ فدراسیون در گام اول مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان به عنوان ورودی از باشگاه‌ها دریافت می‌کند و از طرفی شنیده شده مسئولان اعلام کرده‌اند که باشگاه‌ها باید تمام بدهی فصول گذشته خود را هم تسویه کنند که این مورد برای برخی باشگاه‌ها چشمگیر است. خیلی از شهرهای ایران تنها بخاطر علاقه مردم و فشار آنها وارد صحنه لیگ برتر می‌شوند و در تامین مخارج اولیه تیمداری هم درمانده‌اند.

در این بین موضوعات دیگری هم مطرح است که خیلی از باشگاه‌ها را دلسرد می‌کند. یکی از موارد مشخص نبودن تکلیف تیم‌های صعود و سقوط کننده در پایان رقابت‌ها است. منوچهر پورحسن، رئیس سازمان لیگ فدراسیون والیبال در مورد اینکه حضور تیم‌های شهداب یزد و شهرداری ارومیه در لیگ برتر قطعی شده است یا خیر، گفت: حضور این دو تیم در لیگ برتر قطعی نشده و اگر ۲ تیم انصراف دهند این دو تیم می‌توانند به لیگ برتر اضافه شوند. ما در پاسخ به نامه شهرداری ارومیه هم همین مسئله را به آنها گفتیم و عنوان کردیم که باید منتظر انصراف یکی از تیم‌ها باشند.

وضعیت اقتصادی کشور در شرایط کنونی قطعاً تاثیراتی هم روی باشگاه‌های ورزشی داشته است. اهالی والیبال امیدوارند فدراسیون شرایط را برای تیمداری باشگاه‌های مختلف در لیگ برتر والیبال فراهم کنند.

انتهای پیام/س

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا