اخبار ورزشیفوتبال ایران

عبدی: برخی مطالب در مورد نوجوانان کینه‌توزانه بود

سرمربی تیم ملی نوجوانان کشورمان گفت:هر بازیکنی حدود ۳ جلسه تمرینی وقت داده شد و این طور نبود کسی را ۱۰ دقیقه‌ای ببینیم.

به گزارش پایگاه خبری پیشرو اسپرت و به نقل از خبرگزاری فارس، حسین عبدی در نشست خبری خود که در سالن اجتماعات آکادمی فوتبال برگزار شد در خصوص وضعیت این تیم گفت: در اسفندماه بود که این بخش آغاز شد. اولین کاری که ما انجام دادیم این بود که با چند باشگاه در تهران و شهرستان‌ها ارتباط برقرار کرده و با مربیان زیادی صحبت کردیم. از ۱۲ فروردین کار را آغاز کردیم. در فروردین اردویی نداشتیم و به دنبال شناخت از بازیکنان بودیم و به دنبال بازیکنانی بودیم که به درد ما بخورند. در اکثر موارد به باشگاه‌ها رفتیم و از نزدیک کارها را انجام دادیم. به باشگاه استقلال رفتیم، به مقاومت، پیکان و .. رفتیم و از دور و نزدیک مشاوره‌هایی گرفتیم. از آقای یاوری مشاوره‌هایی گرفتیم چون می دانید در تیم‌های نونهالان و نوجوانان اقدامات خوبی انجام شد. شناخت ما از بازیکنان افزایش پیدا کرد و در اردیبهشت ماه در دو اردو توانستیم بیش از ۲۰۰ نفر از بازیکنانی که معرفی شده بودند را ببینیم. از باشگاه‌ها خواستیم بازیکنانی که می‌توانند به ما کمک کنند به ما اعلام کنند.

وی ادامه داد: هر بازیکنی حدود ۳ جلسه تمرینی وقت داده شد و این طور نبود کسی را ۱۰ دقیقه‌ای ببینیم. یکی از بحث ها این بود که در خرداد ماه امتحان داشتند و این بود که نه فقط از فوتبال بلکه بتوانیم از نظر اجتماعی هم آن ها را بالا بکشیم. از ۱۸ خرداد اردوی ۷ روزه‌ای داشتیم و در این اردو حدود ۴۵ نفر را در دو گروه دیدم. قرار این بود که در ۶ تیر تیم ۳۳ نفره‌ای را تشکیل دهیم. ۶ تیر وقتی خواستیم شروع کنیم ۲ دعوت نامه از چین و یک تورنمنت دیگر داشتیم. برخی از دوستان به اشتباه فکر کردند این بازی‌ها آسیایی است و تیم در مسابقات اصلی حتما باید قهرمان شود. قهرمانی خیلی خوب است اما این بازی‌ها برای ما اهمیت داشت. بازیکنانی که در چین با ما بودند ۲ بازی با تیم‌های بزرگسال و بالای ۱۷ سال انجام دادند و سعی کردیم شناخت خود را از این ها بالا ببریم. ۲ تیم شدیم؛ یک تیم ۱۹ نفره به چین رفتیم و بعد از بازگشت فردایش به تاجیکستان رفتیم. کار سخت بود اما فواید این بود که حدود ۴۰ نفر را در بازی‌های بین المللی بسنجیم. برخی از بازیکنان تا حالا بازی بین المللی نداشتند. انتظار این بود که نه تنها اطلاعات درستی به آنها بدهیم بلکه باید تجربه بازی‌های خیلی خوب هم به آن ها بدهیم. کار سخت و با ریسکی بود اما آن را انجام دادیم. هر بازیکن به تواتر بازی کردند.

عبدی تصریح کرد: با مالزی، کره شمالی و چین در چین بازی کردیم. در بازی اول ۲۴ ساعت در راه بودیم. روزی که رسیدیم یک تمرین کردیم و فردایش بازی کردیم. رطوبت آنجا ۹۰ درصد بود اما در بازی با مالزی بچه‌ها چیزی که می خواستیم انجام دادند اما روی دو غافلگیری گل خوردیم. آن هم در حالی که ما در حمله بودیم. بازی با کره شمالی بسیار سخت بود و یکی از بهترین تیم‌هایی بود که من دیدم. طوری بازی می کردند که انگار سال ها در کنار هم بودند. تیم چین هم به آینده نگاه دارد و می خواهد خیلی زود به تیم های نزدیکش بشود. اسامی کشورها اصلا مهم نیست. تصوراتی که از لائوس، تایلند و … دارید صحیح نیست چون خیلی سرمایه گذاری کردند. تیم‌هایی که نام بردم هر ساله بازی‌های زیادی می کنند و تجربیات خیلی خوبی دارند. تیم چین با هزینه های زیاد به مقام چهارم رسید. بعد از این بازی ها به تورنمنت دیگری رفتند تا تجربیات زیادی داشته باشند. در تاجیکستان هم شرایط خوبی داشتیم. ما باید کاری کنیم که نگاه به آینده باشد. وقتی در یک بازی ۶ موقعیت تک به تک دارید و تنها ۳ بار گل بزنید و ۲۴ کرنر بزنید اما ۳ بر یک می بازیم نشان دهنده این است که بازیکنان تجربیات لازم را ندارند.

وی در ادامه گفت: بازی بعدی ما با ازبکستان بود که فکر می‌کنم این تیم در آینده جزو ۸ تیم باشد و بچه‌ها توانستند این بازی را دو بر یک ببرند. آنها با تجربه کم بازی را خوب اداره کردند، بازی بعدی ما با افغانستان بود، در این بازی حدود ۶۰، ۷۰ دقیقه بازی دست ما بود در فوتبال شاید اتفاقاتی بیفتد که اداره آنها از دست شما خارج باشد و این اتفاقات می‌تواند در نتیجه بازی تأثیرگذار باشد. ما در این سطح نبض تمام بازی را در اختیار داشتیم اما آنها توانستند با یک شوت بازی را ببرند. ما در بازی دوستانه نقاط ضعف و قوت خودمان را فهمیدیم، بعد از این بازی بچه‌ها احساس کردند همه چیز برای آنها تمام شده است چرا که پیش از آن ۶ امتیاز داشتند و همه فکر می‌کردند این تیم قهرمان خواهد شد بعد از این بازی، بازی با تاجیکستان بود که جمع کردن تیم برای این بازی خیلی سخت بود، ما در نیمه اول زیاد خوب نبودیم اما در نیمه دوم بازی دست ما بود و حریف فقط وقت تلف می‌کرد. در بازی آخر هم ما به راحتی ۱۵ موقعیت گل داشتیم، ۷ گل زدیم که ۲ تای آنها آفساید شد و  گل ثبت شد.

عبدی در ادامه اظهار داشت: حدود ۲ هفته‌ای که ما آنجا تمرین کردیم و دو تیم را آماده کردیم اکثر بچه‌ها تجربه لازم را به دست آ‌وردند و ۱۵ بازیکن هر روز بازی داشتیم باید برنامه‌ای می‌گذاشتیم که همه تجربه بازی را به دست بیاورند. ما می‌خواستیم آنها را نسبت به سن‌شان ارزیابی کنیم.

سرمربی تیم نوجوانان ایران در خصوص برنامه‌های آینده تیم گفت: کارمان را از دیروز استارت زدیم تا ۲۷ مرداد یک اردو داریم از ۳۰ مرداد تا ۶ شهریور اردوی بعدی ما است، در تاریخ‌های ۲۷، ۲۹ و ۳۱ مرداد بازی داریم، ما از همان بازیکنان برای این اردو دعوت کردیم البته دو بازیکن مریض بودند و رفتند و همچنین منصفانه نبود کسانی که نتوانستند خودشان را نشان بدهند دعوت نکنیم. از هر دو تیم می‌توانند به تیم نهایی ما راه پیدا کنند،‌ ظرفیت ما برای تیم نهایی ۲۳ نفر است و امیدواریم در بازی‌های رسمی بتوانیم بازی‌های منسجم‌تر و بهتری انجام بدهیم.

عبدی در پاسخ به این سؤال که باخت به افغانستان برای مردم قابل هضم نبود و شاید بیشتر هجمه‌هایی که ایجاد شد به خاطر باخت این تیم بود،‌گفت: با تمام احترامی که برای مردم قائلم اما تصور آنها نسبت به بنگلادش و تیم‌هایی مانند آن چیست. اگر تصورمان بر اساس تیم بزرگسالان است که نباید این‌طور باشد. شاید تصور این است که افغانستان نشسته و کاری نمی‌کند اما این‌طور نیست یا بنگلادش که هزینه زیادی می‌کند به خصوص در تیم‌های نوجوانان، جوانان و بانوان، آنها برای آینده هزینه می‌کنند.تصور شما از چین با جمعیت یک میلیاردی چیست؟ آنها با این جمعیت یک تیم ملی را روانه مسابقات می‌کنند،نباید تصور کنیم در این سن برای برد به زمین برویم.چیزی که مشخص نیست این بود که تمام مربیان مثل من که نگاه‌شان به آینده است برای ساختن آینده تیم به مسابقات آمده بودند.نباید به خاطر اینکه گل نخوریم آینده را از دست بدهیم. آیا اگر در مسابقات بازیکنان زیادی را در دفاع بگذاریم و بازی را ببندیم آینده روشن در پی خواهد داشت؟ تغییرات سخت است و باید هزینه آن را داد. تیم  افغانستان ۱۰ مربی اسپانیایی دارد و با هزینه‌های وحشتناک مشغول کار هستند. چرا آنها مربی اسپانیایی آوردند؟ چرا از مربیان برزیلی یا صرب استفاده نکردند چون می‌خواهند خودشان را به سطح اول نزدیک کنند. سال گذشته چه تیمی قهرمان جهان شد آیا چون آلمان و  انگلیس قهرمان نشدند باید بگوییم ضعیف هستند؟ در صورتی که اینها برای آینده نقشه می‌کشند. آیا اوکراین که اول شد بهتر از آلمان و انگلیس است؟

عبدی اضافه کرد: آلمان برای بازیکن‌ سرمایه‌گذاری می‌کند آنها در ایالت‌های مختلف تیم‌های خودشان را دارند. ما با شرایط فعلی اگر دو، سه تیم داشته باشیم کافی است اما اگر ۴ تیم داشته باشیم بسیار بهتر خواهد بود. ما باید فارغ از اینکه در بازی‌های دوستانه چه نتیجه‌ای بگیریم کار کنیم. هجمه‌ای که ایجاد شد به چند دلیل بود من در صفحات مجازی نیستم چون تمرکزم باید روی حرفه‌ام باشد اما برخی از مطالب را که در رسانه‌ها خواندم کینه‌توزانه بود، یک گزارش یک‌طرفه با اطلاعات کاملاً غلط بود مثلاً آنها به حذف تیم بانوان اشاره کرده بودند، ما اردوهای شبانه‌روزی را گذراندیم و این مطالب معلوم است که از یک جا نشأت می‌گیرد. مطمئناً کسانی که به ما کمک می‌کنند ما علاقه‌مندیم که ایراد بگیرند اما کسانی که به اذهان جهت می‌دهند و شلوغ می‌کنند مطمئناً پشت پرده‌ای دارند. در بردها یا باخت‌های تیم‌های پایه همه خوشحال نمی‌شوند و همه هم ناراحت نمی‌شوند. اقلیتی هستند که احساس می‌کنند جایگاه و نفرات آنها باید باشد. آنها سخت در اشتباهند، ما به صورت شبانه‌روزی حتی در ماه رمضان هم در گرما و با زبان روزه کار کردیم، بچه ۱۵ ساله وقتی این حرف‌ها را می‌شنود و این مطالب را می‌بیند انگیزه‌اش از دست می‌رود.

وی اضافه کرد: ممکن است به عمد یا سهواً این تحلیل‌ها را انجام بدهند اما بازیکن ۱۵ ساله تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرد. اطلاعات درست، هدایت و تأثیرگذاری مثبت در این سن مهم است اما آیا رسانه‌ها متوجه این بودند به اسامی نگاه نکنید افغانستان تیم خوبی است یا تاجیکستان سال گذشته قهرمان شد، در فوتسال تیم زیر ۲۱ سال ما سوم شد، در این تورنمنت افغانستان دوم شد و ژاپن هم اول شد اما این تورنمنت‌ها برای این است که آنها آبدیده شوند. اگر می‌خواهیم به ژاپن برسیم باید تغییر نگرش بدهیم، آنها تغییر نگرش دادند، یک سیستم را جلو بردند و همه هم حمایت می‌کنند. دوستان می‌گویند باید به فوتبال پایه اهمیت بدهیم و برنامه بلندمدت داشته باشیم اگر می‌خواهیم بلندمدت فکر کنیم باید هزینه آن را بدهیم. در بازی‌های دوستانه یا حتی رسمی باید هزینه داد. ژاپن از سال ۱۹۹۰ شروع کرد، آیا یک شبه ژاپن شد که توانست در تمام سطوح فوتبال مدعی باشد. تیم زنان ژاپن چند سال پیش قهرمان شد، ما باید نسبت به بازیکنان انگیزش ایجاد کنیم که بدون ترس بازی کند الان حدود ۴۰ بازیکن بدون ترس در بازی‌های رسمی شرکت کردند.

سرمربی تیم نوجوانان ایران در مورد اینکه گفته می‌شود هزینه‌های زیادی برای شرکت در این دو تورنمنت پرداخت شده،‌ گفت: این بازی‌ها هیچ هزینه‌ای برای ما نداشت و کسانی که این صحبت را مطرح می‌کنند از روی بی‌اطلاعی محض بوده است ما به این مسابقات دعوت شدیم آنها به ما خیلی احترام گذاشتند و پیگیر امور بودند اینکه فقط به برد فکر کنیم و لاغیر امکانش ضعیف است. چین هزینه‌های بسیار می‌کند و در مسابقات مختلف شرکت می‌کند، بخشی از انتقالات به ما کمک کرد و بخشی از آنها واقعاً غیرمنصفانه بود که از روی کم‌اطلاعی انجام شد. شاید برخی آدرس خودشان را در باب بعضی کارها می‌دهند. ما تعداد اندکی را می‌توانیم کنار خودمان داشته باشیم و با لابی به جایی نمی‌رسیم.

وی در ادامه افزود: مقاله‌ای در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که خیلی غیرمنصفانه بود ما باید منصفانه‌تر نگاه کنیم، ماجرا طوری شده که مثل حکایت پیرمردی است که با پسرش به همراه یک چهارپا مسافرت می‌کردند و هر کس می‌رسید پیشنهادی به آنها می‌داد! اگر می‌خواهیم کاری را درست انجام بدهیم کمک کنید که این بچه‌ها رو به جلو برود بعضی‌ها بازی‌ها را ندیده نسبت به چیزهایی ایراد گرفتند که درست نیست. اگر پیشرفت این است که در بازی‌های دوستانه پیروز شویم اشتباه است. آیا اینکه ما دو تیم ملی را داشته باشیم اشتباه است؟ آیا این نگاه برای آینده نیست؟

عبدی در مورد اینکه به نظر می‌رسد تیم نوجوانان ایران در کارهای دفاعی ضعیف عمل می‌کند، گفت: ما دو هفته‌ای که در اینجا تمرین کردیم کارمان روی مسائل دفاعی بود، دفاع کردن اصول دارد اما اشتباه فردی را باید در تجربیات برطرف کرد. هر بازی می‌تواند به اندازه ۵۰ جلسه تمرینی برای بازیکن مفید باشد. یک بازیکن نوجوانان یک سال تا یک سال و نیم زمان دارد خودش را نشان بدهد و در این مدت باید کلی بازی کند، ما دو تیم داریم و حدود ۸ دفاع وسط در این تیم‌ها داریم، ۱۰ تا ۱۵ هافبک دفاعی، ۴ هافبک چپ و ۴ هافبک راست داریم،‌همین‌طور در پست‌های دیگر ما اینها را در دو گروه تقسیم کردیم که تجربه به دست بیاورند، ممکن است ما مجبور شویم از این پتانسیل ۲۰ نفر را ببریم که در این صورت ۲۰ نفر را حذف کردیم و فرصت کسب تجربه را از آنها گرفته‌ایم، ما که از چین برگشتیم فرصت استراحتی نداشتیم و باید سریعا به ازبکستان می‌رفتیم که این برای ما خیلی سخت بود اما این سختی را به جان خریدیم که دو تیم ملی داشته باشیم. من وظیفه‌ام این است که به کشورم خدمت کنم هر کسی در جایی خدمت می‌کند و من باید در فوتبال خدمت کنم اگر کسی خوششان نمی‌آید دیگر نمی‌دانم. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به من این فرصت را داد که بعد از انقلاب فوتبالیست شوم و الان وقتش است که دِینم را ادا کنم. وقت آن است که الان تغییرات را ایجاد کنیم. هیچ کشوری در این مسابقات تجربه نداشت. تیم ترکمنستان به ما می‌گفت شما در تحریم هستید چگونه دو تیم ملی دارید و آنها گفتند به خاطر این است که اینجا استعداد زیاد است.

وی در ادامه افزود: اگر قرار است پول نباشد و تحریم هم باشیم، کمک نکنیم به کجا می‌رویم؟ شما باید دست ما را بگیرید و کمک کنید. ما با این کار تیم‌های ملی خودمان را می‌زنیم نه شخص من را. این حرف‌ها و مطالب در کار من و در فکر من خللی ایجاد نمی‌کند. من باران‌ دیده هستم اما بازیکن ۱۵ ساله بازیکن بزرگسال نیست و روی او تأثیر می‌گذارد. ما در انگلستان ۶ تیم داشتیم و از مجموع اینها بازیکنان را انتخاب می‌کردند اگر ۴ تیم داشته باشیم بهتر از سه تیم است و اگر سه تیم داشته باشیم بهتر از دو تیم است و اگر دو تیم داشته باشیم بهتر است یا اینکه تنها با یک تیم و به صورت گلخانه‌ای عمل کنیم، فرصت این کار برای ما به وجود آمده بود و ما هم از این فرصت استفاده کردیم.

عبدی در مورد تعامل باشگاه‌ها با تیم نوجوانان گفت: این وظیفه تیم ملی نیست که بازیکنان را بسازد کار مربی تیم ملی انتخاب کردن و هماهنگ کردن بازیکنان است اما کاری که ما کردیم از بین بد و بدتر انتخاب کنیم، اگر اردوی سه روزه بگذارید بهتر است یا یک هفته‌ای. اگر می‌خواهید تغییرات بدهیم باید بازیکنان را در اختیار داشته باشیم و در تیم ملی باید باز باشد. بازیکنان در این صنف ماه به ماه تغییر می‌کنند جهش و پیشرفت در این سنین در ماه‌های مختلف اتفاق می‌افتد من در پرسپولیس تلاش زیادی کردم تا ۱۰ درصد به زیرمجموعه‌ها اختصاص داده شود اما ناگهان همه چیز تمام شد و باشگاه‌های دیگر هم داشتند خوب کار می‌کردند اما در تیم‌های بزرگ چقدر حساسیت وجود دارد. تیم‌های بزرگ باید زیرساخت‌های بزرگ داشته باشند.

سرمربی نوجوانان ایران افزود: اگر هر تیم در هر دو، سه سال یک بازیکن امید به بزرگسال بدهد تمام هزینه‌های آکادمی تأمین می‌شود. من نمی‌دانم قیمت بازیکن بزرگسال چقدر است اما به عنوان مثال اگر دو میلیارد باشد این اتفاق می‌افتد. آیا هزینه آکادمی یک میلیارد است؟ من وقتی به باشگاه ولوهمپتون با رئیس آکادمی آن باشگاه صحبت کردم آنها در دو سال، ۴ بازیکن به بزرگسالان دادند به مبلغ ۲ میلیون پوند وقتی در ۲۰۰۶ این اتفاق افتاد آنها سرمایه‌گذاری روی آکادمی را به ۵ میلیون پوند رساندند اما این دیدگاه در فوتبال ما کم است.

وی در پایان گفت: اصرار من این است بازی‌های ما را در این دو تورنمنت حتماً ببینید من به بازیکنان اصرار می‌کنم روی زمین بازی کنند با علم و آگاهی حمله کنند و با انضباط دفاع کنند اگر ما بخواهیم به بازیکن بگوییم تو اشتباه کردی و از گردونه خارج هستی دیگر نمی‌توانیم بازیکن بسازیم. اگر تغییرات می‌خواهیم امروز وقتش است. اگر امروز نیست پس کی است؟!

انتهای پیام/ا

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

دکمه بازگشت به بالا