اخبار ورزشیفوتبال ایران

سمیعی: فدراسیون به مساله یزدانی ورود کند

معاون حقوقی باشگاه استقلال در مورد آخرین وضعیت دو بازیکن مشمول این تیم توضیحاتی داد.

به گزارش پیشرو ورزش، فرشید سمیعی در مورد اینکه گفته می شود مدیران باشگاه استقلال در خصوص پرونده مرادمند و یزدانی کمی دیر اقدام کردند، اظهار داشت: خیر، ما از چند ماه پیش اقدام کردیم. در مورد کفالت مرادمند و سرباز قهرمان یزدانی، حدود سه ماه پیش اقدام شد اما در پروسه رسیدگی طول کشید.

کمیسیون سربازهای استقلال طولانی شد

وی در مورد انتشار نامه ای به تاریخ ۲۸/۱۱ که کامرانی فر به خسروی زده بود، گفت: این نامه برای زمانی بود که کار به مشکل خورد. مدارکی که مرادمند به نظام وظیفه داده برای چند ماه قبل است و لازم باشد باشگاه ستقلال منتشر می کند. کمیسیون‌ها طول کشید. از اول می توانستند بگویند او از کفالت برخوردار نیست. آن جا هم به تفسیری از قانون برخوردیم. می شد تفسیر کرد که از کفالت برخوردار بشود یا نشود. پاسخگویی طول کشید و ناگهان حدود ۵ روز مانده به پایان، گفتند این شرایط حاکم است.

معاون باشگاه استقلال تصریح کرد: مدیران استقلال با وجود اقدام چند ماه قبل مطمئن بودند. یکی اینکه خود آجورلو سال هاست در ورزش نظامی بوده، او کسانی که را که مامور کرد این امر را انجام بدهند، کسانی هستند که شاید رکورددار مربوط به فوتبالیست‌های سرباز باشند.فکر نمی کنم کسی مثل عوامل اجرایی امسال استقلال در کار انجام امور خدمتی سربازها، رزومه و سابقه داشته باشند. با توجه به نامه نگاری‌ها و صحبت‌هایی که شده بود، گمان بر این بود که مشکلی وجود ندارد.

سمیعی افزود: طبق دستورالعملی که سال ۹۷ برای اولین به فوتبالیست ها مژده داده شد، بازیکنانی که در سطح تیم ملی هستند می توانند تا ۳۰ سالگی به شرط به شرط تطابق اعزام به خدمت خودشان را به تعویق بیندازند. این در سطح تیم ملی را بر عهده دو نهاد گذاشته بودند. تشخیص اینکه چه کسانی در سطح تیم ملی هستند، یک کار تخصصی است. افراد به لیست تیم ملی می‌روند و می‌آیند. ممکن است در یک اردو باشند و در اردوی بعدی نباشند. نمی‌توان اگر فردی دو روز نبود سرباز کرد. آمدند عبارت در سطح تیم ملی را انتخاب کردند.

وی افزود: دو نهاد فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش را گذاشتند که بتواند در سطح تیم ملی را تایید کند. هردو این نهادها تایید کردند که محمدحسین مرادمند در سطح تیم ملی است.. برخی شیطنت کردند که باشگاه استقلال درخواست معافیت کرده، در حالیکه باشگاه استقلال مطابق با مصوبه درخواست تعویق کرد. او حائز شرایط تعویق همین الان هم هست.

سمیعی تصریح کرد: ما برای سازمان نظام وظیفه نهایت احترام را قائلیم و خیلی متاسفیم از اینکه به این شکل ماجرا ادامه پیدا می کند ولی مجبوریم و مکلفیم از حقوق باشگاه استقلال دفاع کنیم.با توجه به نامه هایی که فدراسیون و وزارت به اداره نیروهای مسلح زدند و آن ها هم به نظام وظیفه ارسال کردند، انتظار داشتیم طبق نص صریح مصوبه، مرادمند از این تعویق برخوردار شود.

مصوبه نیروهای مسلح برای کمک به فوتبالیست ها است

وی با اشاره به موضوع سیاوش یزدانی گفت: اساس مصوبه نیروهای مسلح که در سال۹۷ سردار موسی کمالی اعلام کرد، برای کمک به فوتبال بود. این مصوبه برای محدود کردن فوتبالیست ها نبود. برای این بود که بازیکنان تیم ملی بتوانند در خدمت تیم ملی باشند. سال های در اوج را ورزش کنند.

معاون باشگاه استقلال افزود: این مصوبه با نگاه مثبت آمد و مطرح شد. او بازیکن تیم ملی است که از مسابقات مقدماتی جام‌جهانی آمده و بعد از آن هم می‌خواهد در مسابقات جهانی شرکت کند. در مصوبه آمده به خاطر کمک به فوتبالیست‌ها امکان تعویق وجود دارد بازیکن در کوران مسابقات مشمول شده و باید اعزام به خدمت شود. تاریخ احضار او ۱۴۰۰٫۱۲٫۱ بود این تاریخ اعزام علاوه بر اینکه برای افراد عادی نیز می‌تواند به تکرار به تعویق بیفتد با توجه به اینکه بازیکن در کوران مسابقات اعزام به خدمت می‌شود، پنجره نقل و انتقالاتی بسته شده و همچنین یزدانی در سهمیه سپاه پاسداران قرار گرفته عملاً تا مهر ماه سال آینده باید بدون تیم بماند.

فدراسیون باید ورود می‌کرد

سمیعی تصریح کرد:‌ یا باید در خانه بنشیند و سرباز غایب شود یا به پادگان برود یعنی ما یک فوتبالیست را به سطح تیم ملی رسانده‌ایم او در اوج آمادگی و در بهترین خط دفاعی لیگ قرار دارد به خاطر یک تفسیر از قانون او را از تیم ملی کنار می‌گذاریم و نمی‌تواند بازی کند. فدراسیون باید اینجا ورود می‌کرد اگر این مصوبه قصد کمک به فوتبال و تیم ملی را نداشت پس چرا کراراً از سوی نهادهایی مانند ستاد کل نیروهای مسلح مطرح شد که قصد کمک وجود داشته است عملا هم همینطور بوده. مطمئن باشید ستادکل نیروهای مسلح همیشه قصد کمک داشته همیشه قصد دفاع و تقویت تیم ملی را داشته حتی در مورد این موضوع خاص هم ریاست ستاد کل مشترک نیروهای مسلح قید کرد با تعویق سه ماهه موافقم ولی برایش باید راهکار قانونی پیدا شود. یعنی گفتند راهکار قانونی پیدا کنید که این بچه‌ها خدمت‌شان سه ماه به تعویق بیفتد.

معاون باشگاه استقلال در مورد اینکه آخرین وضعیت چگونه است و آیا خواسته این باشگاه پذیرفته شده، عنوان کرد: ستادکل نیروهای مسلح پاسخ نهادهای مختلف را داده بود که روز پنج‌شنبه هم ابلاغ شد در آن همین موارد قانونی قید شد نوشتند این کار در صورتی انجام می‌شود که بازیکنی که ۲۸ سال را رد کرده و در سطح تیم ملی باشد می‌تواند از تعویق برخوردار شود.

در مقدمات، مرادمند برخوردار است اما در نتیجه‌گیری نه

وی افزود: در نتیجه باشگاه استقلال طی نامه‌ای به فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش درخواست کرد با توجه به اینکه محمدحسین مرادمند عیناً این شرایط را دارد که ستاد کل نیروهای مسلح بگوید این نامه دقیقاً با شرایط بازیکن ما تطبیق دارد همانطور که گفتند اگر بازیکنی در سطح تیم ملی باشد و مورد تأیید فدراسیون و وزارت ورزش قرار بگیرد می‌تواند، الان مرادمند هم می‌تواند چون کلیه شرایط را دارد اما نمی‌دانم چرا در نتیجه‌گیری برخوردار نمی‌شود. در مقدمات که می‌گویند چه بازیکنانی شرایط تعویق را دارند همگی به او منتسب می‌شود ولی هنگام نتیجه‌گیری می‌گویند او برخوردار نمی‌شود.

سمیعی در گفت‌وگو با برنامه ورزش و مردم در خصوص اینکه آیا آئین‌نامه اجازه می‌دهد تا آخر فصل صبر کنند، گفت:‌ در مورد یزدانی بله ولی در مورد مرادمند در ۳۰ سالگی می‌توانست این اتفاق بیفتد. به شرط تداوم حضورش در سطح تیم ملی، یعنی اگر او خودش را در سطح تیم ملی حفظ می‌کرد و این ۶ ماه به ۶ ماه مورد تأیید آن دو نهاد مربوطه می‌رسید مرادمند باید تا ۳۰ سالگی به تعویق می‌افتاد.

معاون باشگاه استقلال تصریح کرد: در خصوص او اگر تفسیر موثقی اتفاق می‌افتاد به آن اصولی که این مصوبه و ابلاغیه چگونه صادر شد و آن شرایط و دلایل تعویق برای ملی‌پوش نگاه می‌شد و با توجه به اینکه فصل نقل و انتقالات تمام و پنجره ما بسته شده بازیکن ملی‌پوش نمی‌تواند در لیگ یک بازی کند ولی به هر حال سپاه پاسداران در لیگ یک تیم ندارد و ملوان هم یک تیم ارتشی در لیگ یک است با این تفاسیر تکلیف این بازیکن مشخص نیست. از فدراسیون فوتبال و اعضای تیم ملی می‌خواهیم به این مسأله ورود کنند سیاوش یزدانی یک بازیکن ملی‌پوش است که برایش زحمت کشیده و هزینه شده است او در اوج آمادگی قرار دارد واقعاً باید چه کار کند؟ اگر این قانون برای کمک به سیاوش نیست پس برای چیست؟

سمیعی تصریح کرد:‌ همیشه ستادکل نیروهای مسلح و نظام وظیفه نقش حمایتی خودشان را ایفا کرده‌اند خارج از عدل است اگر این را نگویم تا جایی که توانستند به تیم ملی و بازیکنانش کمک کردند. ستادکل در همین ماجرای اخیر هم توصیه می‌کرد که به تیم ملی و بازیکن ملی‌پوش کمک شود و راهکار قانونی برای آن پیدا شود در نتیجه فکر می‌کنم اینبار هم می‌توان از ظرفیت‌های قانونی استفاده کرد وقتی ستادکل نیروهای مسلح خودش را اینقدر مسؤول می‌داند که می‌آید برای کمک به فوتبال مصوبه و ابلاغیه ایجاد می‌کند در حالی که می‌توانست این کار را نکند. در سال ۹۷ ستادکل را کسی مجبور نکرده بود، خودشان برای کمک به فوتبال ایران پیش‌قدم شدند. الان هم از مقامات و مسؤولین انتظار داریم بازیکنان استقلال که ملی‌پوش هم هستند از این ظرفیت‌های قانونی مثل بقیه تیم‌ها برخوردار شوند.

به دنبال یک بازیکن آزادخارجی هستیم

معاون باشگاه استقلال در مورد اینکه اگر این دو بازیکنان نتوانند تیم را همراهی کنند آیا باشگاه جایی برای بازیکن آزاد و خارجی دارد عنوان کرد:‌بله، ما می‌توانیم یک بازیکن آزاد خارجی جذب کنیم که اگر به مشکل بربخوریم یک بازیکن خارجی آزاد را جذب می‌کنیم ولی به معنی این نیست که پیگیری کار دو بازیکن را انجام ندهیم همزمان با این مسأله به دنبال جذب بازیکن آزاد خارجی هم هستیم.

وی در خصوص سرانجام ماجرای ووریا غفوری و فرهاد مجیدی اظهار داشت: سرمربی تیم او را در اختیار مدیریت باشگاه قرار داده غفوری کاپیتان تیم است و سال‌ها زحمت کشیده، مدیریت قصد حل موضوع را دارد ولی با حفظ و رعایت قدرت سرمربی تیم. به هر حال در باشگاه استقلال در بعد فنی مدیریت دخالت نمی‌کند قدرت تمام و کمال در اختیار سرمربی است او حرف اول و آخر را در تمرینات روی چمن و در بحث فنی می‌زند ولی در عین رعایت قدرت و تمامیت سرمربی به موضوع غفوری هم ورود خواهیم کرد شأن او حفظ خواهد شد. بازیکن قدیمی و کاپیتان ما است ولی باید بپذیریم حرف اول و آخر را سرمربی می‌زند.

موضع مجیدی در قبال غفوری مانند قبل نیست

سمیعی در خصوص اینکه آیا مجیدی همچنان روی موضع قبلی خودش در مورد غفوری قرار دارد گفت: خیر، او معمولاً در تمامی مواردی که به مدیریت ارجاع داده بعد از تشریح مواضع و عملکرد مدیریت یا احیاناً کمیته انضباطی سریعاً درخواست مراجعه بازیکن به تمرینات را کرده است مجیدی هرگز نمی‌خواهد بازیکنش زیاد دور از تمرینات باشد او می‌خواهد از نظر انضباطی بررسی وبرخورد صورت بگیرد و بعد هم بازیکن سریعا به تیم ملحق شود به همین خاطر فکر می‌کنم موضوع ووریا هم طی یکی دو روز آینده حل می‌شود و به تیم اضافه خواهد شد.

وی در مورد اینکه آیا در خصوص رسانه‌ای شدن خبر ووریا غفوری عجله نکردند، اظهار داشت:‌ من نمی‌توانم مدیریت رسانه باشگاه را قضاوت کنم. احتمالا دلایلی داشتند و باید از خودش سؤال شود ولی در این مورد مدیریت باشگاه تصمیم‌گیری می‌کند. شاید اگر من بودم این کار را نمی‌کردم. این نظر شخصی من است .حتما دلایلی داشتند باید از خودشان سؤال شود اگر هم موضوعی باشد مدیریت باشگاه ورود می‌کند اگر برخورد، صحبت یا دلایلی باشد رسانه‌ای نمی‌شوند. این طور نیست که آجورلو به راحتی از هر چیزی بگذرد ولی دلیل هم نمی‌شود که هر صحبتی در خانواده استقلال رسانه‌ای شود. دلیل اینکه چرا این موضوع رسانه‌ای شد حتما درون خانواده استقلال بررسی شده است.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − دو =

دکمه بازگشت به بالا