اخبار ورزشیفوتبال ایران

سراجی: با مستنداتی که داریم این رای در کمیته استیناف هم تایید می شود

مدیرعامل باشگاه سایپا گفت:از کمیته انضباطی درخواست کردیم به دستگاه های بالاتر مثل آیین نامه های فیفا و AFC مراجعه کنند‌.

به گزارش پیشرو ورزش، مهرداد سراجی درباره رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و اعلام نتیجه سه بر صفر به سود سایپا مقابل پیکان اظهار داشت: در آیین نامه انضباطی برای تعویض های بیش از حد مجاز مشخصا اقدامی تعریف نشده اما به استناد بند ب ماده ۵ آیین نامه انضباطی، از کمیته انضباطی درخواست کردیم به دستگاه های بالاتر مثل آیین نامه های فیفا و AFC مراجعه کنند‌.

وی افزود: ما با توجه به این بند از کمیته انضباطی خواستیم به اسناد بالا دستی مثل اساسنامه، مقررات، آیین نامه ها، بخش نامه ها، دستورالعمل ها،تصمیم‌های فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و مقررات بازی ها مراجعه کنند.

مدیرعامل باشگاه سایپا تصریح کرد: کارشناسانی که در این چند روز اظهار نظر کردند به این موضوع اشاره کردند در داخل کشور قانونی نداریم اما جواب آنها این است که بند ۲ ماده پنج این اجازه را می دهد تا به اسناد بالا دستی مراجعه شود. در ادامه ما به مقررات فیفا و قوانین بازی ها رجوع کردیم‌. در ماده ۳ مقررات بازی می گوید تعداد تعویض ها چگونه است و اکنون با توجه به شرایط کرونایی تعداد تعویض ها پنج نفر است. مطابق بند ۴ از ماده ۴۶ آیین نامه انضباطی مصوب ۲۰۱۹ فیفا بازیکن مورد نظر ما را مخاطب قرار می دهد.

سراجی تصریح کرد: در ماده ۶۱ آیین نامه انضباطی ما درباره بازیکن غیرمجاز صحبت شده اما مشخصا در این  دادخواست به بند ۴ ماده ۴۶ آیین نامه انضباطی فیفا اشاره کردیم. در این بند به بازیکن غیرمجاز یاد نمی شود و از بازیکن فاقد صلاحیت یاد می شود.

وی تصریح کرد: در ادامه این بند آمده بازیکنی فاقد صلاحیت است که تمام صلاحیت ها را دارا نباشد. ما به ماده ۲۲ آیین نامه انضباطی فیفا هم رجوع کردیم. در بند ۲ این ماده آمده اگر بازیکنی که فاقد صلاحیت باشد به زمین وارد شود در این شرایط نتیجه بازی فوتبال سه بر صفر، فوتسال پنج بر صفر  و فوتبال ساحلی ۱۰ بر صفر می شود. این صراحت کل مواردی است که به آنها استناد کردیم.

مدیرعامل باشگاه ادامه داد: طبق آیین نامه فیفا بازیکن فاقد صلاحیت بازیکنی است که شرایط تعیین شده در مقررات فیفا را احراز نکرده باشد.  در بند ۳ وقتی کلیات مقررات فیقا نقض شود ماده ۳ مقررات بازی اجرا می شود. در اینجا به این استناد کردیم. بازیکن غیر مجاز شامل بازیکن چهار کارته، محروم و شخصی است که مدارکش جعلی یا دستکاری شده باشد. ما به بازیکن غیر مجاز مندرج در ماده ۶۱ استناد نکردیم اما به قوانین مربوط به بازیکنی که صلاحیت حضور در زمین را نداشته مراجعه کردیم. 

سراجی درباره احتمال شکایت باشگاه پیکان به کمیته استیناف و دادگاه CAS عنوان کرد: قانون اجازه می دهد این رای در کمیته استیناف مورد رسیدگی مجدد قرار بگیرد و بعد از آن هم می توانند به مراجع بالادستی مثل CAS مراجعه کنند. قانون به همه تیم ها این اجازه را می دهد اما یقین داریم با استناد به مواردی که گفتم این رای در کمیته استیناف هم تایید می شود. در مرتبه بالاتر فیفا هم این رای  را قطعا تایید خواهد کرد زیرا ما به استناد قوانین فیفا به این رای رسیدیم. کمیته انضباطی هم به استناد بند ب ماده ۵ آیین نامه انضباطی خودمان که بخشی از این موضوع مغفول واقع شده به آیین نامه فیفا مراجعه کرد.

وی درباره اعتراض تیم های ذی نفع به صدور این رای خاطرنشان کرد: نمی دانم منظور از این تیم ها کدام تیم ها است اما باید به قانون تمکین کنیم.  تصمیم های هیجانی،  احساسی و صحبت هایی که از تریبون های مهم برخلاف قانون و مقررات مطرح می شود سبب تشویش اذهان می شود و باید از آنها جلوگیری کرده و به مر قانون توجه کنیم. در بلند مدت تصمیم های هیجانی و از روی احساس به همه آسیب می زند و رعایت مفاد قانونی سبب اعتلای فوتبال کشورمان خواهد شد و همه از این امر منفعت خواهیم برد.

مدیرعامل باشگاه سایپا درباره اظهارنظر مدیرعامل باشگاه ذوب آهن مبنی بر اینکه آیا این سه امتیاز به راحتی از گلوی سایپا پایین می آید، توضیح داد: به فریدونی که از دوستان خوب من است ارادت دارم اما ندیدم این جمله را چه زمانی گفته است. از خودش منظورش را سوال کنید.

سراجی درباره اینکه مباحثی که درباره حضورش در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در صدور این رای مطرح شده است، گفت: به هر صورت جو مسمومی ایجاد شده و این فضا مناسب نیست. براساس قانون مدیران عامل باشگاه ها حق حضور در انتخابات فدراسیون را داشتند و انتخابات دموکراتیکی هم برگزار شد. قوانین در این انتخابات رعایت شد و تمام دستگاه های نظارتی، امنیتی، کنترلی، ناظران فیفا و AFC در این انتخابات حضور داشته و نظارت کردند. نتیجه هم این شد که من از جایگاه مدیر عامل باشگاه سایپا به هیات رییسه فدراسیون فوتبال راه یافتم. با این سوال کل قانون را زیر سوال می بریم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد فضای مسموم و‌ روانی غیر قانونی و غیراخلاقی است. بحث تعارض منافع در اساسنامه را مرور کرده و کار مطالعاتی دقیقی روی آن انجام دادم. با مشاوران حقوقی هم در این زمینه صحبت کردم. تعارض منافع در بندهای مشخص اساسنامه که سند بالادستی و قانون اساسی فوتبال ما است صراحت دارد. این نوع القائات چیزی جز ایجاد فضای مسموم، غیرفوتبالی و تشویش اذهان نیست.

مدیرعامل باشگاه سایپا درباره اینکه با توجه به محرومیت تعلیقی فراز کمالوند و محرومیت قطعی محسن بیاتی نیا آیا باشگاه سایپا همچنان با همین مربیان به کار خود ادامه می دهد، گفت:  به هر حال بیاتی نیا و کمالوند روی صحنه مشکوکی که سبب اعلام پنالتی برای پیکان شد از روی غیرت و تعصب چنین رفتاری کردند که شاید شایسته هم نبود. باید به قوانین احترام گذاشته می شد اما این رفتار از روی تعصب بوده و از کمیته استیناف می‌خواهیم این رای را در صورت امکان مورد تقلیل قرار بدهد. حتی در فصل بعد هم در کنار کمالوند هستیم.

سراجی در پاسخ به این سوال که در ایتالیا اتفاقی مشابه بازی سایپا-پیکان افتاد و همین رای برای تیم رم صادر شد. آیا آن رای تاثیری روی پرونده بازی سایپا و پیکان داشته و همچنین اینکه گفته می شود حضور یک مدیرعامل در هیات رئیسه منافات دارد، اظهار داشت: درباره تعارض منافع، فدراسیون فوتبال و فوتسال در نشست دیگری مفصل صحبت خواهم کرد اما باید به بازی جام حذفی ایتالیا هم نگاه کنیم. پس از اتفاقی که در بازی تیم های رم و اسپتزیا افتاد نتیجه مسابقه سه بر صفر شد. این مثال واضح و مصداق عینی است که قوانین فیفا چگونه عمل می کند.

وی خاطرنشان کرد: این بازی جزو مستندات ما، مثال ها و وحدت رویه هایی بوده که قضات می توانند به آن استناد کنند‌.در این جا باید درباره وحدت قوانین و بند ۳ مقررات مربوط به بازی بدهم. اینجا نقض مقررات اتفاق افتاده و به صرف آن اعمال قانون صورت می گیرد. در ماده ۳۱ آیین نامه انضباطی سابق به میزان تأثیرگذاری هم اشاره شده است. با توجه به اینکه این بند نیاز به تفسیر دارد قانونگذار در آیین نامه انضباطی جدید فدراسیون فوتبال از آن عبور کرده و مشخصا به نقض قوانین توجه شده است.

مدیرعامل باشگاه سایپا ادامه داد: در مثال های غیر فوتبالی مثل قوانین مدنی هم به نقض قوانین اشاره شده است. به صورت مثال صرف سبقت غیرمجاز یا عبور از چراغ قرمز مستوجب اعمال قانون است. افسر جریمه کننده تفسیری درباره احتمال تصادف کردن یا نکردن و … ندارد.

سراجی درباره اینکه باشگاه استقلال هم مدعی است به دلیل تخلف مشابه باشگاه پیکان در جریان بازی مقابل این تیم باید نتیجه بازی این دو تیم هم به سود استقلال صادر شود، گفت: برای نظرات مدیران باشگاه استقلال ارزش قائل هستم اما در جایگاهی نیستم که درباره این باشگاه صحبت کنم. اگر این باشگاه مستنداتی داشته باید تا در زمان قانونی ارائه می کرد تا در مراجع قانونی مورد بررسی قرار می گرفت. وکلای این باشگاه و افراد پیگیر موضوع از این مسائل اطلاع دارند.

وی ادامه داد: در ساعاتی که از صدور حکم گذشته افراد متعددی اظهار نظر کردند که از همه آنها تشکر می کنم. عبدالرحمان شاه حسینی در مصاحبه ای مسیر صدور رای را تایید کرد. همانگونه که وکلای دیگر که جزو مشاوران ما بودند این مسیر را تایید کردند. علی ملیح زاده و آرش شکرریز که جزو وکلا و مشاوران ما بودند فرایند و مسیر حقوقی صدور رای را تایید کردند. در نهایت با لایحه حقوقی که ارایه کردیم رای به سود سایپا صادر شد.

عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال درباره آخرین وضعیت تیم ملی توضیح داد: مرا از صحبت در این مورد معاف کنید و اجازه بدهید در فرصتی مشخص درباره فدراسیون فوتبال، اساسنامه و کمیته فوتسال که افتخار می کنم مسئولیت آن را برعهده دارم صحبت خواهم کرد. به صورت خلاصه باید از زحمات عزیزی خادم تشکر کرد. با تمام تلاش در حال پیگیری مسائل مرتبط با تیم ملی است. از رسانه ها هم به دلیل انعکاس موارد تشکر می کنم و انتقاد ها را هم با جان و دل پذیرا هستیم. جایگاه و شانی جز خدمت رسانی به فوتبال برای خود قائل نیستیم. امیدواریم همه دست به دست هم بدهیم تا از سر انصاف، همدلی، برادری و برابری تیم ملی افتخاراتی را به دست آورد و به نتایجی که مدنظر است برسد.

سراجی درباره فشارهای احتمالی روی تیم سایپا در ادامه لیگ با توجه به صدور رای دیدار با پیکان به شود این تیم گفت: تیم سایپا از آمادگی خوبی برخوردار است. روز گذشته هم یک بازی دوستانه برنده شد. تمرینات خود را بهترین شکل دنبال می کنیم و کادرفنی و بازیکنان هم در بالاترین سطح قرار دارند.  در آینده هم آماده بازی جوانمردانه هستیم.
 
وی افزود: بعید می دانم تیم ها تحت فشار باشد. به هر صورت حاشیه در فوتبال نباید اتفاق بیفتد. فوتبال ایجاد حساسیت می کند و جذابیتش هم به این مسائل است. از حساسیت ها و هیجان های طبیعی استقبال می کنیم اما همه را از رفتارهای سوء در بیرون از زمین پرهیز می دهیم. 

مدیرعامل باشگاه سایپا تصریح کرد:کمیته صیانت به جدیت شکل گرفته و ارکان متفاوت در کنار این کمیته قرار است نظارت بیشتری روی برگزاری مسابقات داشته باشند. رسانه ها هم در بهترین جایگاه هستند تا اطلاعات را به موقع، سریع، دقیق منعکس کنند و اجازه هیچگونه مار شیطنت آمیز را به هیچکس ندهند.

سراجی درباره برخی اهانت ها با وجود اینکه اشتباهات داوری در هر مسابقه ای احتمال دارد رخ بدهد و سبب سود بردن هر تیمی شود، گفت: سایپا در فصل گذشته و لیگ امسال قربانی و بیشترین زیان دیده اشتباهات داوری بوده و بیشترین آسیب را خورده ایم‌. در بازی با نساجی با وجود داور کنار دروازه پنالتی واضحی برای ما اعلام نشد که جزو حقوق حقه سایپا بود.

وی اضافه کرد : مقابل ماشین سازی هم بازیکن ما پنج دقیقه پس از ورود به زمین در فاصله زمانی نزدیک دو کارت زرد گرفت که می شد این اتفاق نیفتد. به تشخیص داور احترام می گذارم اما در همان بازی پس از اعلام خطای بازیکن حریف که کارت هم داشت به بازیکن کنار دستی اش کارت دادند. در فصل های گذشته این اتفاقات به دفعات به ضرر سایپا رقم خورده و خودمان را بزرگ ترین زیان دیده داوری دیدیم‌. البته داوران هم در شرایط سختی داوری می کنند . ابزار VAR و سیستم رادیویی مناسب در اختیار آنها نیست و این اشتباهات از پیش طراحی شده نیست. امیدواریم از این به بعد تکرار نشود و شاهد بازی جوانمردانه درون زمین باشیم.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 7 =

دکمه بازگشت به بالا