اخبار ورزشیفوتبال ایران

زنوزی: انتخاب‌های اشتباهم باعث عدم موفقیت تراکتور شد/ سفت و محکم پای باشگاه ایستاده‌ام

مالک باشگاه تراکتور گفت: اشتباهاتی که خود من در انتخاب‌هایم و یا در برخی مسائل داشتم، باعث عدم موفقیت تراکتور شد و بیشترین ضرر را نیز خود من کردم.

به گزارش پیشرو اسپرت، گفت‌وگوی جذاب و خواندنی محمدرضا زنوزی مطلق مالک باشگاه تراکتور در خصوص حواشی و برنامه های آتی با رسانه رسمی این باشگاه را در زیر بخوانید.

رویکرد باشگاه تراکتور در سومین سال فعالیت در قالب بخش خصوصی چیست؟
برخی‌ها جوی راه انداخته‌اند که ما باشگاه را واگذار می‌کنیم، هرچند که شاید خود من یکی دو بار این بحث را مطرح کرده‌ام، اما اکنون دقیقا بخاطر ادعاهای این آقایان و به خاطر هواداران این باشگاه بزرگ که ارادت خاصی به آن‌ها دارم و با زحمات آنان، این باشگاه به تراکتور بزرگ تبدیل شده است، برای این‌که بدانند من منت‌دار این هواداران هستم، این کار را انجام نخواهم داد و سفت و محکم پای باشگاه ایستاده‌ام و از آن حمایت می‌کنم و امیدوارم به هدفی که برای هواداران و باشگاه تعریف شده است، برسیم.
شاید چند ماه پیش به خاطر عده‌ای از این آقایان، چنین تصمیمی داشتم، اما وقتی صفحات هواداری مختلف را رصد کردم و دیدم که هواداران چگونه پشت باشگاه و من هوادار ایستاده‌اند، کسی که شعور دارد، خودش را از خدمت‌رسانی به این هواداران معاف نکرده و به آنان پشت نمی‌کند؛ به همین دلیل به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم و به هواداران عزیز اطمینان خاطر می‌دهم همانطور که تا کنون خدمت‌رسان آنان بودم، بعد از این هم محکم‌تر از قبل خدمت‌رسان خواهم بود.

 چه عواملی باعث شد تراکتور در این دو سال نتواند به مقام قهرمانی برسد؟
خیلی شفاف می‌گویم اشتباهاتی که خود من در انتخاب‌هایم و یا در برخی مسائل داشتم، باعث این اتفاق شد و بیشترین ضرر را نیز خود من کردم. اهدافی که برای باشگاه تعریف کرده بودم، در این دو سال نرسیدم و نتوانستم هواداران عزیز را به شارژ روحی که مد نظرم بود، برسانم و به وظیفه خودم جامه عمل بپوشانم. من بخاطر این مردم عزیز و خوشحالی آنان از جیب شخصی هزینه می‌کنم، اما یکسری اشتباهاتی رخ داده و قرار نیست روی این اشتباهات چشم‌پوشی کنیم و معتقدم کسانی که اشتباهات خود را گردن دیگران می‌اندازند، هیچ‌گاه موفق نمی‌شوند و من هم از اشتباهات بزرگی که رخ داده شانه خالی نمی‌کنم. در این بین، یکسری اشتباهات ریز هم رخ داده و برخی‌ها همچون بعضی کانال‌ها، غیرمسئولانه برای تیم حاشیه ایجاد کرده‌اند.

یکسری از مشکلات هم از جاهای دیگر به باشگاه تحمیل شده و در مصاحبه‌های قبلی‌ام درباره این موضوعات صحبت کرده‌ام و این اشتباهات کوچک، زنجیروار به هم متصل هستند و در کنار اشتباهات بزرگی که خود من مرتکب شدم، باعث می‌شوند که در کاری موفق نشویم. سعی می‌کنیم از فصل آینده، تیم خوبی ببندیم و بتوانیم به آن اهدافی که برای باشگاه تعریف شده، برسیم.
برخی‌ها می‌گویند که فقط اسم تراکتور خصوصی است. آیا واقعا شخص زنوزی برای تراکتور تصمیم‌گیری می‌کند؟
این مسائل در ذهن آدم‌هاست و من نمی‌توانم به تک تک این افرادی که چنین تفکری دارند، بگویم که بخش خصوصی هستم و وابستگی به هیچ ارگان یا سازمانی ندارم. من کشورم را دوست دارم و انسان میهن‌پرستی هستم و عرق خاصی به منطقه و زبان خودم دارم. این افراد مریض می‌توانند با مراجعه به ثبت شرکت‌ها، پاسخ سوالات خود را بگیرند.
چرا ثبات لازم در تراکتور وجود ندارد؟
ما تیمی همچون گسترش فولاد را ساختیم که از نظر حرفه‌ای و امکانات سخت‌افزاری، تا کنون تیمی در سطح آن به وجود نیامده و یک باشگاه متمایزی بود که اکنون به باشگاه ماشین‌سازی تبدیل شده است؛ اما نباید ذهنمان به این سمت برود که چون گسترش فولاد اینگونه بود، بتوانیم در همان سال اول، تراکتور را هم به این سطح برسانیم. ما تا حدودی از نظر سخت‌افزاری، تراکتور را به سطح بالایی رسانده‌ایم، اما از نظر نرم‌افزاری و مدیریتی، این دو تیم مجزا از هم هستند. ما در ایران سه تیم داریم که موج آن‌ها با دیگر تیم‌ها فرق دارد و نباید آن‌ها را با سایر تیم‌ها مقایسه کرد. مخصوصاً تراکتور باشگاهی است که از نظر طرفداری بُعد بین‌المللی دارد و فراتر از یک تیم برای هوادارانش است. بحث مدیریت در تراکتور به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و اصلی‌ترین پارامتر، خواسته هواداران است و حرف اول و آخر را در این باشگاه، هواداران می‌زنند. ما برای رسیدن به خواسته هواداران، نیاز به زمان داریم و در این دو سال توانستیم بازیکنان بزرگی را جذب تراکتور کنیم، اما هنوز از نظر نرم‌افزاری و مدیریتی نتوانسته‌ایم باشگاه را به اهداف مدنظر برسانیم. شاید یکی از اشتباهات من در خصوص این موضوع بود؛ چرا که فکر می‌کردم تراکتور با گسترش فولادی که آن را از لیگ استانی به لیگ برتر آوردیم، تفاوت چندانی ندارد، ولی موضوع تراکتور متفاوت با سایر تیم‌هاست.
البته خوشبختانه انحراف زیادی هم نداشتیم و سال گذشته برخی اتفاقات سهوی یا عمدی باعث شد که از کسب سهمیه دور شویم و امیدوارم امسال حداقل بتوانیم سهمیه آسیایی را کسب کنیم و به یکی از اهدافمان در این باشگاه بزرگ برسیم. این‌که چرا در این دو سال ناموفق بودیم، به دلیل این است که تا وارد مجموعه تراکتور نشوی، متوجه نمی‌شوی که با چه تیم عظیمی مواجه هستی.

چرا بازیکنانی که جذب تراکتور شده‌اند، بدون نظر سرمربی تیم بوده است؟
شاید از نظر نرم‌افزاری و مدیریتی، ایراداتی به این تیم وارد باشد، اما از نظر سخت‌افزاری و جذب بازیکن، بسیار خوب عمل کردیم. وقتی ما در ابتدای فصل گذشته تیم را در اختیار گرفتیم، بسیاری از بازیکنان این تیم را ترک کرده بودند و تراکتور تقریباً خالی شده بود و در وهله اول مجبور شدیم یکسری بازیکنانی را جذب کنیم که بتوانیم حداقل از آن شش سهمیه خودمان استفاده بکنیم و سپس سه بازیکن آزاد ایرانی جذب کردیم و سه کاپیتان تیم ملی را به این تیم آوردیم.  برخی از کانال‌ها این موضوعات را نادیده می‌گیرند و از شرایط علیه تیم سوء استفاده می‌کنند.
بحث امسال با سال گذشته فرق می‌کند و ما در ابتدا مصطفی دنیزلی را به عنوان سرمربی جذب کردیم و سپس تمام بازیکنان مدنظر این مربی را در اختیار گرفتیم و حتی من خودم تعجب می‌کردم که چرا به دنبال جذب مهاجم نیست که او می‌گفت مهاجم به درد من نمی‌خورد و این باعث شد که کار به اینجا بکشد.

چرا این بحث مطرح است که دلال‌ها بازیکنان خارجی را به تیم تراکتور تحمیل می‌کنند؟
خوشبختانه لیستی که مد نظر آقای دنیزلی بود را همچنان در اختیار داریم و از این مربی دست‌نوشته داریم که چه بازیکنانی را می‌خواهد. البته ما در این دو سال بازیکنان بی‌کیفیتی جذب نکردیم و همه آن‌ها باکیفیت بودند، اما بازیکنانی مثل استوکس و اروین مشکلاتی داشتند که یا خودشان بی‌انضباط بودند و یا نتوانستند در ایران بمانند و نمی‌شد به زور از آن‌ها بازی گرفت. بازیکنی که در اختیار می‌گیری، باید بتواند حداقل با ۸۰ درصد راندمان خود بازی کند و وقتی بازیکنی هرچند که باکیفیت باشد، نتواند با ۵۰ درصد راندمان خود برای تیم بازی کند، دچار مشکل می‌شوی و باید مسائل روحی و روانی بازیکن را نیز مدنظر داشت. بعضی از مسائل را هم نمی‌شود به صورت صریح به مردم اطلاع‌رسانی کرد. خیلی از بازیکنان خارجی در طول سال‌های قبل، از صدای ضبط شده منشی مدیرعامل باشگاه سوء استفاده کردند و علیه باشگاه از آن استفاده کردند و در فیفا به نفع خود رای گرفته‌اند.

من در مصاحبه‌هایم درد این فوتبال را بیان می‌‌کنم و شاید برخی‌ها از شنیدن آن ناراحت شوند. من در چند ماه اخیر برخی موضوعات را در رادیو و تلویزیون عنوان کردم و همه این مسائل از جمله فساد، اسپانسرینگ و یا بحث‌های حقوقی باشگاه‌ها، رفته رفته برای مردم آشکار شده و پیگیری رسانه‌ای و حتی امنیتی می‌شوند.
کیفیت بازیکنان داخلی که در این دو سال جذب تراکتور شده‌اند، برای همه مشخص است و نمی‌توانید اسمی پیدا کنید که از نظر کیفی ضعیف بوده باشد. در خصوص بازیکنان خارجی هم، آقای دنیزلی آن‌ها را انتخاب کرده است و من هم تک تک نفرات لیست مدنظر این مربی را جذب کرده‌ام و این‌که این بازیکنان نتواسته‌اند خودشان را با شرایط وفق دهند و به مشکل برخورده‌اند، باعث ایجاد این حاشیه‌ها شده است. خوشبختانه می‌توانم این موضوع را بیان کنم که در باشگاه تراکتور، هیچ بازیکن بی‌کیفیت خارجی جذب نکردیم و مشکل اینجاست که نتوانستیم از کیفیت اصلی آن بازیکنان در ایران بهره ببریم و این دو بحث کاملاً متفاوتی است و برخی‌ها بدون در نظر گرفتن این موضوعات، در صفحات مجازی جوسازی می‌کنند و اصلاً اینگونه نیست که دلال‌ها سر ما کلاه گذاشته باشند.
 آیا تجربه‌های ناموفق در جذب بازیکنان خارجی را یک ایراد مدیریتی نمی‌بینید؟
در خصوص کنستانت، اشتباه از من بود؛ چرا که با توجه به اطلاعاتی که گرفته بودم، احساس می‌کردم مریضی این بازیکن خوب خواهد شد و فورچونه را نیز با نظر سرمربی تیم جذب کردیم و این دو بازیکن از نظر کیفی، هیچ مشکلی نداشتند. خود فورچونه نامه فسخ قرارداد به ما ایمیل کرده بود و می‌گفت که نمی‌توانم در ایران بمانم و بدون اجازه و اطلاع ما، شبانه به سمت کشورش پرواز کرده و ما صبح آن روز متوجه این قضیه شدیم.
بازیکنان آسیایی به راحتی خودشان را با ایران وفق می‌دهند و بازی‌های خوبی در لیگ انجام می‌دهند؛ اما بیشتر بازیکنان اروپایی، عملکرد ناموفقی در ایران داشته‌اند و ما فکر می‌کردیم می‌توانیم این موضوع را حل کنیم.

افزایش قیمت دلار در تصمیم‌گیری‌های شما برای جذب بازیکنان خارجی چقدر نقش داشته است؟
قیمت ارز در یک سال اخیر افزایش یافته است و آن تصمیماتی که گرفته شده، مربوط به قبل از بالا رفتن قیمت ارز می‌شود. آیا ما در فوتبال‌مان فساد داریم؟

بر اساس گزارش‌هایی که از باشگاه به من می‌آید، برخی از بازیکنان باکیفیت با وجود قراردادهای بلندمدت، به دنبال فسخ قرارداد و جدایی از تیم هستند؛ چرا که برخی از کانال‌ها و افراد محدودی که ابزار در دستشان دارند، شرایطی ایجاد کرده‌اند که به آن بازیکنان و خانواده آنان، فحاشی شود و نباید انتظار داشت بازیکنی که شبانه‌روزی مورد فحاشی قرار می‌گیرد، با روحیه بالا بتواند در زمین بازی کند. بیشتر بازیکنان ما سابقه بازی در تیم ملی را دارند و یا مدنظر سرمربی تیم ملی هستند و افرادی که مستقیم یا غیرمستقیم به این بازیکنان فشار می‌آوردند، باعث نابودی آن بازیکنان می‌شوند. برخی‌ها به دلیل اهداف شخصی خود، به دنبال ایجاد فشار روی بازیکنان هستند؛ چرا که قبلاً بعضی از کانال‌ها بده بستان‌های مالی با بعضی بازیکنان داشتند و از وقتی که ما آمدیم، این ارتباطات قطع شده است و باعث شده که بخواهند روی باشگاه فشار بیاورند و دوست دارند که این تیم نتیجه نگیرد. شاید تا امروز برخی تصمیماتی داشتم، اما به صراحت اعلام می‌کنم که پای تراکتور هستم و با کسانی که علیه خود من و سایر اعضای باشگاه جوسازی می‌کنند، می‌خواهیم رو در رو بجنگیم.

من خودم را نوکر آن خبرنگار و رسانه‌ای می‌دانم که واقعیات را بنویسید و تحلیل درستی از جریانات داشته باشد و در کنار انتقاد، پیشنهاد سازنده هم به ما بدهد.

سیاست شما در خصوص جذب بازیکن برای سال آینده به چه شکلی خواهد بود؟
تیم تراکتور همیشه و تا ابد کهکشانی است؛ بعضی‌ها در تهران نشسته‌اند و هر روز علیه تراکتور مطلب می‌نویسند و ما هم تصمیم گرفتیم که با یک سایت و یک روزنامه، هیچ‌نوع همکاری نداشته باشیم. تراکتور با هوادارانش کهکشانی است و هیچ تیمی در دنیا چنین هوادارانی ندارد که با تمام وجود به تیم خود عشق بورزند و من نوکر همه هواداران هستم. اگر بهترین بازیکنان دنیا را هم جذب کنید، باید از نظر مدیریت و نرم‌افزاری هم آنان را هماهنگ کنید. اگر از نظر مدیریتی مشکلی وجود دارد، آن ایراد به من برمی‌گردد و ربطی به تیم کهکشانی ندارد. تراکتور همیشه کهکشانی است و خواهد بود. شک نکنید که ستاره‌های این تیم همیشه بالاتر از سایر تیم‌ها خواهد بود و باید نرم‌افزار و مدیریت را نیز اصلاح کنیم. برنامه‌هایی برای سال‌های آینده داریم و منتظر پایان این فصل هستیم و چه در حوزه فوتبال و چه در حوزه اقتصادی فوتبال، خبرهای خوشی برای هواداران داریم و کاری می‌کنیم که با کمک آنان، تیم را به بهترین شکل ممکن اداره کنیم.

 تراکتور مدل ۱۴۰۰ را برای هواداران ترسیم کنید.
می‌خواهیم سال آینده تراکتور را وارد بورس کنیم تا خود هواداران بتوانند در سهام این باشگاه مشارکت کنند. از طرف دیگر، اپلیکیشن هواداران تراکتور (تراپ) را تقویت کنیم و اگر حاشیه‌ها اجازه دهد، یک تیم خوب در شأن هواداران خواهیم بست. من همیشه گفته‌ام که تراکتور از خودش و برخی هوادارنماها و کانال‌ها و سایت‌های محدود ضربه می‌خورد. هرچند که تعداد این افراد کم است، اما متاسفانه تحرک زیادی هم از قشر اکثریت نمی‌بینیم و اقلیت از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و این موضوعات باعث عدم نتیجه‌گیری تیم شده است؛ باید به سمتی پیش برویم که افرادی را که سهواً یا عمداً از داخل به تراکتور ضربه می‌زنند، کنار بگذاریم و سپس به جنگ با رقبای بیرونی که به صورت ناجوانمردانه به تیم ضربه می‌زنند، برویم. تعداد محدودی از رسانه‌های پایتخت‌نشین، تعصب زیادی روی تیم‌های تهرانی دارند و جوسازی‌های زیادی علیه تیم‌های شهرستانی، مخصوصاً تراکتور ایجاد می‌کنند. از هواداران خواهش می‌کنیم که به هیچ‌وجه وارد حاشیه نشوند و خودشان با افرادی که ایجاد حاشیه می‌کنند، مقابله کنند.

زنوزی در سال ۹۹ چقدر از حاشیه دوری می‌کند؟
افشاگری‌های کلانی که در خصوص فوتبال انجام می‌دهم، برای سالم‌سازی این فوتبال است که یکی از دلایل عدم نتیجه‌گیری تراکتور در چند سال اخیر است و به دنبال احقاق حق تیم‌های شهرستانی و رقابت در بستر سالم هستم. به دنبال این هستم که درخصوص سیاست‌گذاری‌های کلان باشگاه نظر دهم، اما نمی‌خواهم درباره مدیریت این تیم وارد شوم و در پی این هستم که مثل دوران گسترش فولاد، مدیریت کنم. اکنون می‌خواهیم مدل اقتصادی تراکتور را راه‌اندازی کنیم و به امید خدا خبرهای خوبی در خصوص بحث‌های اقتصادی خواهید شنید. به عنوان مثال، در پی راه‌اندازی سایت اقتصادی تراکتور هم هستیم که به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد تا بتوانیم هواداران را راهنمایی کنیم و به آنان مشاوره‌هایی بدهیم تا در این شرایط بد اقتصادی، کمکی برای امرار معاش آنان شود.

چرا برخی‌ها به دنبال ایجاد تصویری خشن و پرخاشگر از هواداران تراکتور هستند؟
آیا کسی که حقوقش پایمال شود، پرخاشگر نمی‌شود؟! حقوق این هواداران، چندین بار در این فوتبال از بین رفته است و آیا انتظار دارید که چیزی نگویند؟ حتی دین و شرع ما هم روی این موضوع تأکید دارد که سکوت در مقابل ستمگری که حقوقت را پایمال کند، گناه است. پس سکوت این هواداران پرشور نیز بی‌معنی است و هواداران تراکتور به دنبال احقاق حقوق خود هستند و این به معنای پرخاشگری نیست.
از طرف دیگر، هواداران ما از چند ساعت پیش از شروع بازی با زحمت فراوان به استادیوم می‌روند و حتی از کوچکترین امکانات نیز برخوردار نیستند. آیا از هواداری که به زحمت در ورزشگاه حضور پیدا کرده و تیمش هم با اشتباهات داوری باخته و نتوانسته از کمترین امکانات بدیهی از جمله سرویس بهداشتی در ورزشگاه هم بهره ببرد، انتظار دارید که بگوید دست شما درد نکند؟! من خودم یکی از این هواداران هستم که امروز وظیفه خود دانسته‌ام که بخاطر هواداران تیمم، برای تراکتور هزینه کرده و به هم‌زبانان و همشهری‌هایم خدمت کنم. در مورد هزینه ها، هواداران هرکدام خود را زنوزی می دانند و از هدر رفتن سرمایه ناراحتند. این مردم در طول تاریخ، در مقابل هیچ ظلمی سرشان را خم نکردند که اکنون بخواهد در مقابل ظلم فوتبال سر خم کنند. باید قبول کنیم که در فوتبال به این مردم ظلم می‌شود و نباید مردم را مقصر بدانیم. عده‌ای تصمیم گرفته‌اند که جام از تبریز به جای دیگر بروند و این باعث از دست رفتن هزینه‌ها و زحمات این هواداران پرشور شده است.

 برنامه‌ی شما برای ۵۰ سالگی تراکتور چیست؟
جشن ۵۰ سالگی بزرگی خواهیم گرفت و پیشاپیش، ۵۰ سالگی تراکتور بزرگ را به هواداران تبریک می‌گویم و از همین تریبون استفاده می‌کنم تا از تمام هواداران و زحمت‌کشان این تیم که منش بزرگی دارند، تشکر و قدردانی کنم. من نماینده هواداران هستم و از مردم می‌خواهم که صبور باشند؛ چرا که به موفقیت‌های بزرگی خواهیم رسید. وقتی تیم نتیجه نمی‌گیرد، هواداران بدانند که من هم به اندازه آنان ناراحتم. سعی می‌کنیم اصلاحاتی انجام دهیم و از هواداران می‌خواهم که پشتیبان تیم خود باشند تا این چند بازی هم با موفقیت به پایان برسد.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا