اخبار ورزشیفوتبال ایران

روایت سازمان لیگ روسیه از ۹ سال حضور آزمون در لیگ این کشور

سازمان لیگ برتر روسیه در گزارشی مفصل به جدایی ستاره تیم ملی ایران از این لیگ بعد از ۹ سال به آمارهای فوق العاده این بازیکن پرداخت.

به گزارش پیشرو ورزش، سردار آزمون ستاره تیم ملی کشورمان روز گذشته به آلمان رسید تا کارش را به صورت رسمی با باشگاه بایرلورکوزن در بوندسلیگا آغاز کند.

وی بعد از درخشش به همراه زنیت در ۳ سال گذشته بعد از ۹ سال تصمیم گرفت لیگ روسیه را به مقصد آلمان ترک کند. آزمون در طول سال های گذشته در این لیگ خوش درخشید. به همین دلیل سازمان لیگ برتر روسیه گزارشی مفصل درباره ستاره ایرانی و حضورش در آلمان تهیه کرد.

یکی از بهترین گلزنان تاریخ لیگ برتر روسیه، سردار آزمون است که حالا او در بایر لورکوزن به کار خود ادامه خواهد داد. مراحل کلیدی دوران حرفه ای مهاجم ایرانی در لیگ برتر روسیه برای تیم های روبین کازان، روستوف و زنیت برای شما یادآوری می کنیم.

آزمون برای اولین بار در ژانویه ۲۰۱۲ در روسیه بازی کرد. در آن زمان این بازیکن به همراه تیم ملی جوانان ایران برای شرکت در جام مشترک المنافع به سن پترزبورگ آمد. این مسابقات برای اولین بار در بین تیم های ملی برگزار شد که قبلاً توسط قهرمانان لیگ های برتر کشورهای مستقل مشترک المنافع (از جمله RPL) و تیم هایی دیگر از کشورهای مختلف برگزار شد. تیم‌های ملی می‌توانستند بازیکنانی را که زودتر از سال ۱۹۹۰ متولد شده بودند، جذب کنند و ایرانی‌ها بازیکنانی را که متولد سال‌های ۱۹۹۳، ۱۹۹۴ و حتی ۱۹۹۵ بودند ،جوان‌ترین گروه از جمله آزمون، که تنها در ۱ ژانویه ۱۷ ساله شده بودند، را به این بازی ها آوردند. سردار جوان با هفت گل آقای گل مسابقات شد.

آزمون در دسامبر ۲۰۱۲ قراردادی ۴ ساله با روبین کازان امضا کرد. روبین کازان دقیقاً به خاطر عملکرد وی در جام مشترک المنافع به این بازیکن ایرانی علاقه مند شده بود. مارات کابایف – که به عنوان نماینده روبین کازان به مسابقات آمده بود – در مصاحبه با BUSINESS Online گفت: بازیکنان حرکات عبوری را تمرین می کردند و من متوجه توانایی و پرش باورنکردنی او شدم. سپس آنها شروع به عبور کردند و سردار با اطمینان با هر دو پا به شوت می زد. این پسر ۱۷ ساله حتی در زمان گرم کردن هم احساس شارژ می کرد.

آزمون اولین بازی خود را برای روبین در تابستان ۲۰۱۳ انجام داد. در شش ماه اول پس از انتقالش، این بازیکن ایرانی برای تیم جوانان بازی کرد، قبل از اولین بازی او برای تیم اصلی در مرحله مقدماتی لیگ اروپا در ۲۵ جولای هم بازی کرد. آزمون در بازی برگشت ۱-۰ مقابل جاگودینا به مدت ۱۷ دقیقه وارد زمین شد. در همان تورنمنت، آزمون برای اولین بار در ۲۹ اوت برای روبین گلزنی کرد، گل او باعث شد تا مولده در دور پلی آف ۳-۰ پیروز شود و به مرحله گروهی راه یابد.

آزمون اولین بازی خود در  لیگ برتر روسیه را با گلی مقابل آنژه رقم زد. در دیداری که در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۳ در کازان برگزار شد، این مهاجم در دقیقه ۷۳ به عنوان یار تعویضی وارد زمین شد و با حضور او، روبین کازان در وقت های اضافه دو گل به ثمر رساند. سردار خودش گل زد و بعداً صاحب یک پنالتی شد که رومن ارمنکو آن را به گل تبدیل کرد تا روبین کازان با نتیجه ۵-۱ پیروز شود.

آزمون پس از استعفای قربان بردیف در پایان سال ۲۰۱۳ در روبین کازان باقی ماند. باشگاه می خواست این جوان خارجی را قرض دهد، اما رینات بیلیالتدینوف که بعد از بردیف تیم را هدایت می کرد، آنها را متقاعد کرد. این مربی در آن زمان به سایت Sports گفت: «من اصرار داشتم که این پسر هنوز باید مورد بررسی قرار بگیرد، اما آنها گفتند که او هر بار مصدوم می شود و اصلاً ماهیچه ای ندارد. به آنها گفتم چه می خواهید؟ او هنوز خیلی جوان است، بیایید حداقل در تمرینات آن را امتحان کنیم. اردوی تمرینی شروع شده است، به سردار نگاه می کنم. او می داند چگونه در لحظه مناسب چه کاری انجام دهد و می داند چه زمانی از حریف جدا شود تا توپ را بگیرد. من متوجه شدم که باید او را حفظ کنم.» در بهار، آزمون در هشت بازی لیگ روسیه سه گل به ثمر رساند.

آزمون به لطف روبین به تیم ملی بزرگسالان ایران دعوت شد. او اولین تماس خود را در اکتبر ۲۰۱۳ دریافت کرد، اما این بازیکن ۱۹ ساله اولین بازی خود را تنها در بهار انجام داد و در ۲۶ می ۲۰۱۴ در یک بازی دوستانه با مونته نگرو به مدت ۳۰ دقیقه برای تیم ملی ایران به میدان رفت. ایران در آن زمان خود را برای جام جهانی برزیل آماده می کرد و مهاجم روبین نتوانست به مرحله نهایی برسد. آزمون در مصاحبه ای با R-Sport در سال ۲۰۱۶ گفت: “نمی دانم چرا اینقدر بد بازی کردم، شاید قبل از جام جهانی عصبی بودم. دستانم به معنای واقعی کلمه می لرزید.

آزمون دوباره زیرنظر بردیف در روستوف قرار گرفت. سردار به خاطر همکاری با مربی به صورت قرضی راهی روستوف شد. علاوه بر این، آمار او در روبین برای نیم فصل اول ۲۰۱۴/۱۵ متوسط ​​بود – ۴ پاس گل و یک گل در ۱۳ بازی آمار بود. روستوف قعرنشین لیگ روسیه بود، اما پس از انتخاب بردیف، آنها از سقوط فرار کردند زیرا آزمون در بهار ۳ گل به ثمر رساند و در بازی حذفی مقابل توسنو در پلی آف سقوط برنده شدند. برای فصل بعد، روستوف بار دیگر این ایرانی را قرضی به خدمت گرفت.

آزمون بهترین گلزن روستوف در آن فصل نایب قهرمان شد. سردار تا تعطیلات زمستانی تنها ۳ گل به ثمر رسانده بود، اما در ۶ بازی آخر در بهار ۶ گل دیگر به ثمر رساند. بردیف از این بازیکن ایرانی درخواست خاصی داشت. مربی پس از پایان فصل، گفت: «من سخت تر از بقیه با او صحبت می کنم. من حق دارم این کار را انجام دهم. پدرش به من اجازه می داد از هر روشی استفاده کنم. آزمون در ایران ۱۰ میلیون طرفدار دارد. طبیعتاً او افکار عجیبی دارد. من باید اغلب با او صحبت کنم تا توجهی به این موضوعات نداشته باشد». جای تعجب نیست که پدر آزمون، گفت: «من در خانواده پدر او هستم، در حالی که پدرش در زمین فوتبال قربان بردیف است.»

آزمون و گل‌هایش تمام پیروزی‌های مهم روستوف را در لیگ قهرمانان اروپا به ارمغان آورد. در مسابقات مقدماتی راه یابی به لیگ قهرمانان، سردار در برد ۲-۰ مقابل اندرلخت در بروکسل و پیروزی ۴-۱ مقابل آژاکس در بازی المپیاکوس گلزنی کرد که باعث شد زرد-آبی ها به مرحله گروهی صعود کنند. یک گل آزمون برای گرفتن امتیاز از اتلتیکو در شکست ۲-۱ خارج از خانه کافی نبود، اما گل دیگر روستوف را در مسیر پیروزی قاطع ۳-۲ مقابل بایرن به ثمر رساند. این فوتبالیست اعتراف کرد که یکی از هواداران روستوف می خواست برای گلش به باواریایی ها دو اسب به او هدیه بدهد. این تصمیم قابل درک بود، زیرا آزمون در ایران یک اصطبل اسب را اداره می کند.

آزمون به دنبال بردیف از روستوف به روبین کازان برگشت. این مربی پس از فصل ۲۰۱۶/۱۷ برای دومین بار هدایت باشگاه کازان را برعهده گرفت و نه تنها شاگرد ایرانی اش از روستوف با او نقل مکان کرد، بلکه سوسلان ژانایف، ولادیمیر گرانات، فدور کودریاشوف و بعداً سزار ناواس به همراه او رفتند. نتیجه بازگشت انبوه تنها مقام دهم در لیگ برتر روسیه بود.

آزمون نماینده تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه بود. این بازیکن ایرانی پس از ۲۳ گلی که از اولین حضورش به ثمر رسانده بود، با پست مهاجم ستاره کشورش به این مسابقات نزدیک شد. این مهاجم در مرحله گروهی یک دقیقه را هم از دست نداد اما گلی هم نزد و ایران از صعود به مرحله بعد بازماند. آزمون بعداً در اینستاگرام درباره خداحافظی از تیم ملی نوشت، اما در اکتبر ۲۰۱۸ – و با دخالت بردیف بازگشت. این مربی از گفتگوی خود با این بازیکن در گفت و گو با BUSINESS آنلاین گفت: “شما باید برای وطن خود بازی کنید. اینجا کشور شما است. چرا با این سن از حضور تیم ملی کشورش خودداری می کنید؟ این اقدام اشتباهی است.”

آزمون پس از جام ملت های آسیا در اوایل سال ۲۰۱۹ به زنیت رفت و در تورنمنت امارات، چهار گل به ثمر رساند اما ایران در نیمه نهایی مغلوب ژاپن شد. تمایل به معامله دوجانبه بود: سرگئی سماک می خواست رقابت را برای آرتم دزیوبا بیشتر کند، آزمون می خواست با سماک کار کند. این بازیکن ایرانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی مچ تی وی اعتراف کرد: پیش از این به پدر و مادرم گفته بودم که اگر از روبین جدا شوم اما در عین حال اگر در روسیه بمانم، دوست دارم برای زنیت بازی کنم.

آزمون در آغاز دوران حرفه ای خود در سن پترزبورگ در چهار بازی متوالی گلزنی کرد. این مهاجم اولین بازی خود را برای زنیت در بازی رفت مقابل فنرباغچه در پلی آف لیگ اروپا انجام داد، اما تنها ۱۵ دقیقه به میدان رفت. در بازی برگشت اما او دبل کرد که زنیت را به یک شانزدهم نهایی رساند. آزمون در خانه مقابل ویارئال گلزنی کرد اما این موضوع نتوانست تیمش را از شکست و حذف از رقابت های اروپایی نجات دهد.

آزمون اولین جام‌های دوران حرفه ای خود را در زنیت به دست آورد. قبل از پیوستنش به زنیت، بزرگترین موفقیت او مدال نایب قهرمانی بود که با روستوف در فصل ۲۰۱۵/۱۶ به دست آورد. در زنیت، آزمون سه قهرمانی متوالی لیگ، یک جام حذفی و دو سوپرکاپ را به دست آورد. اتفاقا در دو بازی که زنیت عنوان قهرمانی را به دست آورد، سردار گلزنی کرد. او در ژوئیه ۲۰۲۰ مقابل کراسنودار دبل کرد و در می ۲۰۲۱ مقابل لوکوموتیو هت تریک کرد. مجموعه جوایز شخصی او شامل جوایز بهترین گلزن فصل ۲۰۱۹/۲۰ (به همراه دزیوبا) و بهترین بازیکن فصل ۲۰۲۰/۲۱ است.

این بازیکن بیشتر اوقات از روی پاس‌های دزیوبا گل می زد. این ملی پوش روسی ۱۴ بار در گلزنی سردار موثر بود، در حالی که بازیکن ایرانی در ۱۰ نوبت در بازی های زنیت گلزنی کرد. در زمستان ۲۰۱۵، زمانی که دزیوبا به صورت قرضی به اسپارتاک فرستاده شد، مهاجمان گرد هم آمده بودند تا روستوف را از سقوط نجات دهند. بعداً آزمون به یاد آورد که حتی در آن زمان دزیوبا با خانواده اش دوست شد و مادر بازیکن ایرانی حتی دعا کرد که دزیوبا روند گلزنی اش را ادامه دهد.

آزمون رکورد لیگ برتر روسیه در گلزنی در بین بازیکنان خارجی را به دست آورد. سردار با انجام ۲۰۸ بازی و به ثمر رساندن ۸۵ گل، ششمین گلزن برتر تاریخ لیگ برتر است. واگنر لاو هم همین امتیاز را برای زسکا مسکو به دست آورد. تعداد گل های بازیکن ایرانی در لیگ به این شکل است: ۱۴ گل برای روبین، ۱۹ گل برای روستوف و ۵۲ گل برای زنیت. او هشتاد و پنجمین گل خود را در ۲۹ اکتبر مقابل دینامو مسکو به ثمر رساند و پس از آن ۵ بازی دیگر انجام داد.

آزمون یازدهمین گلزن برتر تاریخ باشگاه زنیت است. در سه سال حضورش در زنیت، این بازیکن ایرانی ۶۲ گل به ثمر رساند که تنها ۶ گل از ۱۰ گل برتر که دنی آن را تکمیل می کند. آزمون به عنوان یکی از برترین گلزنان تاریخ فوتبال روسیه به مرحله بعدی دوران فوتبال خود می رود و به تیم آلمانی بایر لورکوزن در کنار آندری لونف، بازیکن سابق زنیت می پیوندد.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 3 =

دکمه بازگشت به بالا