اخبار ورزشیکشتی و وزنه برداری

دبیر: واقعیت کشتی ما همین است/ هیچ قولی به کسی نداده‌ام

رئیس فدراسیون کشتی گفت: ما ۴-۵ سهمیه در آزاد و فرنگی نگرفتیم و واقعیت کشتی ما همین است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا دبیر درمورد مسابقات جهانی کشتی اظهار داشت: پیش بینی من پیش از رقابت ها کسب یک سهمیه در آزاد و یک سهمیه در فرنگی بود. در آزاد که تکلیف مشخص است و فقط روی حسن یزدانی حساب کرده بودیم چون تفاوت او و حریف آمریکایی با بقیه رقبا ۱۰ امتیاز است.

برای این پیش بینی هم ادله داشتم. پیش از آغاز رقابت ها سه آزادکار باتجربه و عنوان دار را از دست دادیم. رضا یزدانی، مصطفی حسین خانی و پرویز هادی به دلیل مصدومیت کنار رفتند و نفرات جدیدی جایگزین شدند و از همین رو کار بسیار دشوار بود.

دبیر در آنالیز خود از رقابت های قهرمانی جهان اظهار داشت: رقابت‌های خوبی بود. به نظر من اطری بیشتر از خودش کشتی گرفت و توانست برنده‌های خودش را شکست دهد و اگر کمی دقت می‌کرد می‌توانست به مدال هم برسد. در فرنگی من فکر می‌کردم که گرایی مدال بگیرد، اما اینگونه نشد. منجزی در ابتدا به کشتی‌گیر روس باخت، اما خیلی خوب به رقابت‌ها برگشت. من نجاتی را تنها یک بار در قم دیده بودم و شناخت زیادی از وی نداشتم، اما به نظرم او ستاره بی‌چون چرای کشتی ایران در فرنگی و آزاد بود. او کشتی را به معنای واقعی بلد است و از عملکرد او لذت بردم.

وی با بیان اینکه واقعیت کشتی ما همین است، ادامه داد: ما ۴-۵ سهمیه در آزاد و فرنگی نگرفتیم.  در گذشته یک سال مانده به المپیک همه طلا می‌خواستند و هرچه جلو می‌رفتیم به عنوان چهارمی هم رضایت می‌دادند و نماینده ایران روی باسکول اوت می‌شد. کشتی ما عقب است و نباید تعارف کنیم. روس‌ها ۵ طلا گرفتندو  دو نقره و چند برنز؛ حالا چرا ما واقعیت را نمی‌گوییم و چرا خودمان را قیاس می‌کنیم؟ چینی‌ها چند سال پیش در بخش جمعیت و اقتصاد برنامه‌ریزی کردند و توانستند در المپیک موفق باشند و حالا هم هند همین مسیر را در پیش گرفته است. از حالا می‌گویم که شما هند را در سال ۲۰۳۰ ببینید. آنها ایراداتی در فدراسیون خود دارند که اگر برطرف کنند، قطعاً ما در آینده با هندی‌ها هم مشکل خواهیم داشت. درست است که ما نتایج خیلی خوبی نگرفتیم، اما می‌دانم اگر بدون استرس کار کنیم می‌توانیم موفق باشیم. ما تمام تلاش خود را برای المپیک می‌کنیم، اما به کسی قول مدال نداده‌ام. می‌دانم مدال‌ها برای وزیر و مسئولان کمیته مهم است، اما من هیچ قولی به کسی نداده‌ام.

رئیس فدراسیون کشتی که مهمان برنامه تلویزیونی رکورد بود، در خصوص انتصاب‌ها و حامی مالی فدراسیون خاطرنشان کرد: من در زندگی غیر از خدا چیزی از کسی نخواسته‌ام. قرارداد ما دوطرفه است و چیزی از طرف ما نقض نشده است. در فدراسیون قبلی قرارداد تمدید نشد، اما بازهم باید بگویم بانکی که حامی مالی فدراسیون است خیلی زحمت کشیده و باید انصاف داشت و زحمات آنها را هم دید. مبلغ قرارداد با نمی‌گویم، اما من به آنها گفتم که با این مبلغ نمی‌توان کار کرد. با وجود اینکه قراردادی نداشتیم، اما در مسابقات اخیر شاهد بودیم که به تعهدات خود عمل کردیم. ضمن اینکه ما در حال ساخت یک خانه کشتی در کنار دریاچه آزادی هستیم و فدراسیون کمی مشکل دارد. به هر حال چه با این حامی مالی ادامه دهیم و چه ادامه ندهیم من از آنها تشکر می‌کنم که تاکنون از فدراسیون حمایت کرده‌اند. همچنین در ادامه راه برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم.

دبیر درمورد عدم امضای قرارداد جدید با غلام محمدی و محمد بنا، گفت: من با کسی تعارف ندارم. اگر قرار بود با آنها کار نکنم نفر جدید خودم را معرفی می‌کردم. من به آنها اعتقاد دارم. چند روز پیش با محسن کاوه صحبت کردم و قرار شد برنامه‌های تیم ملی کشتی آزاد تا المپیک را بیاورند تا بررسی کنیم. ضمن اینکه این موضوع برای کشتی فرنگی هم وجود دارد. ۱۰ ماه تا المپیک زمان داریم و نمی‌توانم برای کسی ناز کنم. مسئولان ورزش کار را به من سپرده اند و من هم باید کار را درست انجام دهم.

رئیس فدراسیون کشتی درپاسخ به این سوال که آیا در مسائل فنی هم دخالت می‌کند یا خیر، اظهار داشت: وقتی من به عنوان مسئول فدراسیون معرفی شدم به همراه سوریان به مسکو رفتیم. تمام تلاش ما این است که سوریان عضو اتحادیه فدراسیون جهانی کشتی شود. قرار است سفری هم به مجارستان داشته باشیم. رئیس فدراسیون باید وقت داشته باشد و کار کند. متاسفانه ما به راحتی کرسی جهانی را از دست دادیم و همین موضوعات موجب می‌شود تا عنوان سومی ما در مسابقات جهانی به عنوان چهارمی تبدیل شود. در مسابقات اخیر سر بچه‌های ما را بریدند و بعد از مسابقات بحث‌های زیادی را انجام دادیم، اما اگر عضو اتحادیه جهانی باشیم شرایط فرق می‌کند. در مسابقات قزاقستان نشست‌های زیادی داشتم و با مسئولان مختلف مذاکراتی انجام دادم. در مجموع باید بگویم که سرمربیان تیم‌های ملی مسئولیت دارند و خودشان کار را جلو می‌برند. مگر اینکه کادر فنی فنی بخواهد کسی به آنها کمک کند.

وی افزود: فکر نکنیم هرکسی مدال جهانی و المپیک دارد باید سرمربی شود. در فوتبال هم شاهد هستیم که خیلی از مربیان بزرگ، بازیکنان بزرگی نبوده‌اند. مثل این است که بگوییم رئیس فدراسیون باید قهرمان جهان باشد؛ من با این موضوع مخالفم و معتقدم که رئیس فدراسیون باید مدیر باشد. به سرمربی تیم امید گفته‌ایم که مربی تیم را انتخاب کند؛ فدراسیون هم دو مربی را از استان‌ها به او معرفی خواهد کرد تا زحمت استان‌ها هم دیده شود. دخالت من در بحث فنی از عدالت هم به دور است.

دبیر با اشاره به کرسی جهانی، اظهار داشت: ما داوران خیلی خوبی داریم، اما تا مدرس فیلا نشویم و در اتحادیه جهانی عضوی نداشته باشیم نمی‌توانیم کار کنیم. عشق باید در عمل باشد و گرنه حرف زدن کار سختی نیست. کار اول بایدب رای خدا باشد تا به دل مردم هم بنشیند. برای از دست دادن کرسی جهانی بهتر است دنبال مقصر نباشیم. شرایط خوبی بود که با هزینه‌های زیاد کسب شده بود و ای کاش آن را از دست نمی‌دادیم. دوستان مختلفی بارها خواستند که آنها را برای حضور در اتحادیه معرفی کنیم، اما ما روی سوریان جمع‌بندی کردیم. سوریان چند حسن دارد؛ او دانشجوی دکترا بوده و جز قهرمانان بزرگ جهان است. افرادی که کارهای سیاسی کرده‌اند می‌دانند که ورود به لیست‌ها کار بسیار سختی است. به نظرم حمید شاه‌مهره ما در این بخش است و اگر این اتفاق رخ دهد من هم می‌توانم بهتر به کارهای داخلی مشغول شوم. امیدوارم سوریان وقت بگذارد و بتواند ما را به هدف‌مان برساند. باید سفرهایی به قطر، بلغارستان و مسکو داشته باشیم تا شاید در نهایت بجای ۴ مدال بتوانیم به ۷ مدال برسیم. نمی‌خواهم بحث را زیاد باز کنم، اما سوال می کنم که چطور قزاق‌ها با ۸ قرعه خیلی خوب روبرو شدند؟ آیا واقعا اتفاقی بود؟

رئیس فدراسیون کشتی عنوان کرد: از مسئولان ورزش کشور تشکر می‌کنم که کشتی را به دقت رصد می‌کنند. از داورزنی و سلطانی‌فر تشکر می‌کنم که نگاه خاصی به کشتی دارند. کار اگر اعتقادی باشد به مشکل نمی‌خورد. صالحی‌امیری برای حضور در نشست شورای المپیک به قزاقستان آمده بود و در این سفر نشستی بسیار خوب با رئیس و نایب رئیس فدراسیون جهانی کشتی داشت. این نشست‌ها خیلی کمک‌ حال ما بود و باید تشکر ویژه ای هم از صالحی امیری داشته باشیم. وی حتی به سالن مسابقه هم آمد و کنار تیم بود، اما باتوجه به شرایط خاصی که آی‌دی کارتش داشت نتوانست با ملی‌پوشان ملاقات کند.

وی درمورد برگزاری لیگ کشتی در بخش فرنگی و آزاد، گفت: در آزاد ۷ تیم و در فرنگی ۸ تیم خواهیم داشت. من انتخابی تیم ملی را قبول دارم. دوستان بدانند اگر از امثال من و جدیدی و حیدری هم بپرسید می گویند که حق‌شان خورده شده است. این موضوع یک بار برای همیشه باید جمع شود. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا تمام زوایا دیده شود. زمانی مسابقات انتخابی برگزار می‌شد و برگزیده‌ها مشخص بودند که این اصلا درست نیست. لیگ باید داشته باشیم تا اسپانسرها دیده شوند و جوانان هم این فرصت را داشته باشند تا خودشان را نشان دهند.  حتماً ایرادهایی هم وجود خواهد داشت، اما چون سال المپیکی است نمی‌توانستیم لیگ را با حضور ۱۰ برگزار کنیم. برای سال‌های آینده قطعاً شرایط متفاوت خواهد بود و تعداد تیم‌ها بیشتر خواهد شد. لیگ از نظر اقتصادی هم خوب است، اما اگر به خوبی مدیریت نشود می‌تواند برای قهرمانان مشکل‌ساز شود.

دبیر درمورد حاشیه‌های سفر تیم ملی و معطلی ملی‌پوشان در فرودگاه، تصریح کرد: ما برای این سفر از سرمربیان تاریخ خواستیم. دو راه پرواز هم داشتیم؛ می‌توانستیم از استانبول  و مسکو به مقصد برویم که مسیر پروازی مسکو برای ما بهتر بود، اما سختی‌هایی در مسیر برگشت داشت که با خود گفتیم این سختی‌ها در مسیر برگشت قابل تحمل است و شاید آسیبی هم به تیم نزند. خوشبختانه ما اسمال به اعضای تیم ملی پول تو جیبی دادیم و حتی پای سکو هم به مدال‌آوران خود پاداش دادیم. من خودم ورزشکار بودم و می‌دانم که دریافت دلار پای سکو چه لذتی دارد.

وی درمورد اینکه گفته می‌شود حمید سوریان در مسیر برگشت برای خود هتل گرفته و ملی‌‌پوشان را رها کرده است، خاطرنشان کرد: من خودم زمانی که ورزشکار بودم خیلی سخت می‌خوابیدم، اما سوریان دقیقاً برعکس من بود. او می‌توانست ساعت ۸ شب بخوابد و صبح با انرژی زیاد بیدار شود و از همین طریق توانست ۷ مدال هم بگیرد. سوریان در مسیر برگشت روی صندلی‌های ماساژی که در فرودگاه وجود دارد با هزینه شخصی‌‌اش چند ساعت خوابید. اگر قرار بود هتلی در کار باشد تمام تیم می‌توانست از آن استفاده کند. من خودم به شرایط سفرها حساس هستم و می‌دانم چه سختی‌هایی دارد، به همین دلیل از تیم ملی جوانان برای سفر به مجارستان خواسته‌ام تا چند مسیر را ارائه کند تا در نهایت بتوانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم. ضمن اینکه برای ما تجربه شد  و از این پس سرپرست تیم‌ها را یک روز زودتر به مقصد اعزام می کنیم. برای تیم ملی هم به دنبال یک سرپرست قدرتمند هستیم تا هم زبان بلد باشد، هم منظم باشد و هم بتواند کشتی‌گیران را مدیریت کند. در همین راستا سوریان چند نفر را هم پیشنهاد داده است. باید زودتر یک سرپرست برای تیم ملی انتخاب کنیم و برای سفرها او را یک روز زودتر اعزام کنیم تا از ایجاد برخی حاشیه‌ها جلوگیری شود.

رئیس فدراسیون کشتی  درمورد بدهی‌های فدراسیون گفت: ابتدا باید تشکر کنم از نفراتی که قبل از من در فدراسیون زحمت کشیدند. خادم خیلی برای موفقیت کشتی وقت گذاشت که حالا نقدهایی هم مطرح می‌شود. پس از او بنی‌تمیم و نعمتی کار را در دست گرفتند و خیلی کار کردند. خزانه‌دار قبلی محرم راز فدراسیون بود و تمام موارد را کامل منتقل نمی‌کرد. زمانی که من آمدم فکر می کردم بدهی فدراسیون بین ۸ تا ۱۲ میلیارد باشد که بعدها متوجه شدم این مبلغ بیشتر است. جلساتی را سلطانی‌فر با وزیر اقتصاد داشت تا کمی از بدهی فدراسیون‌ها کسر شود. ۲۷ میلیارد بدهی است که بخشی از آن مالیات تکلیفی است و بخشی مربوط به آژانس‌های مسافرتی است.  بودجه کشتی مثل شیپور است یعنی ورودی آن کم و خروجی‌اش زیاد است. البته در این بین باید شرایط کشور را هم در نظر گرفت، چراکه همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. من نمی‌توانم چشمم را روی شرایط کشور ببندم و به وزیر ورزش فشار بیاورم تا به من پول بیشتری بدهد. بازهم تاکید می‌کنم که تا المپیک کسی نباید ناز کند. ما در بخش اسپانسری گیرهایی داریم که باید با رایزنی حل کنیم. با ارقام کنونی نمی‌توان کشتی را به جلو برد.

وی افزود: مسابقات نونهالان قرار است به میزبانی تایوان برگزار شود که رفت و برگشت ما به این مسابقات حدود ۲ میلیارد هزینه دارد. اگر نوجوانان را هم بتوانیم حذف کنم خوب می‌شود. خیلی از قهرمانان ما در رده بزرگسالان اصلاً در رده نوجوانان و جوانان کار نکرده‌اند. فدراسیون جهانی به دنبال درآمدزایی است، اما ما نه اعتقادی به این رده‌ها داریم و نه هزینه‌ای داریم که بخواهیم خرج آنها کنیم. ما بارها در نوجوانان و جوانان قهرمان جهان شده ایم، اما چه سودی برای ما داشت؟ باید دید در رده بزرگسالان تیم‌ها چه عملکردی دارند. ما پس از انقلاب در مسابقات المپیک تنها ۳ مدال در فرنگی و ۳ مدال در آزاد گرفته‌ایم که این تعداد را روس‌ها تنها در یک دوره می‌گیرند.

دبیر درمورد برگزاری مسابقات انتخابی برای تیم‌های ملی اظهار داشت: من در نحوه انتخاب نفرات تیم ملی دخالت نمی‌کنم. در فرنگی ظاهراً بنا گفته بود که هر کسی که می‌خواهد در تیم ملی باشد باید در مساباقت گرجستان شرکت کند که برخی‌ها اعلام کردند نمی‌توانند در این مسابقات حضور پیدا کنند. بنا هم اعلام کرد که اگر ضرب دیده هستید که تکلیف‌تان مشخص است و اگر مصدوم نیستید باید به این مسابقات بروید. به نظر من مسابقات انتخابی باید باشد؛ اگر قرار به یارانه دادن باشد همه باید یکسان دریافت کنند؟ ما تا المپیک کج‌دار و مریز جلو خواهیم رفت. باید قانونی باشد که هر سال ماده و تبصره به آن اضافه نشود.

رئیس فدراسیون کشتی در پایان گفت: از جامعه کشتی می‌خواهم که به ما کمک کنند. من شاگرد همه هستم و از کمک همه استقبال می کنم. از همسرم هم تشکر می‌کنم، چون من پیش از این بزرگ شدن فرزندانم را ندیدم. از او می‌خواهم که مرا حلال کند، چون بار زندگی بر دوش او افتاده است. باید فرهنگ تشکر از همسر را باید بگیریم.

انتهای پیام/س

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا