اخبار ورزشیفوتبال ایران

دایی و مهدوی کیا جزو تاثیرگذارترین لژیونرهای آسیا در اروپا

دو بازیکن سابق تیم ملی ایران جزو ۱۰ لژیونر آسیایی تاثیرگذار در فوتبال اروپا شدند.

به گزارش پیشرو اسپرت، سایت «kumparan» در گزارشی به معرفی ۱۰ لژیونر تاثیرگذار آسیایی در فوتبال اروپا پرداخت.در میان این ۱۰  لژیونر آسیایی نام علی دایی و مهدی مهدوی کیا نیز حضور داشت.

این سایت درباره آقای فوتبال جهان، نوشت: در دهه ۹۰ ۳ بازیکن ایرانی شانس خود را برای حضور در مسابقات بوندسلیگا امتحان کردند. کریم باقری و علی دایی به آرمینیا بیلفد رفتند و خداد عزیزی به تیم اف سی کلن پیوست اما در این میان دایی موفق ترین آنها بود و بیشترین زمان را در بوندسلیگا ماندگار شد.

باقری، دایی و عزیزی همزمان در فصل ۱۹۹۷-۹۸ به بوندسلیگا آمدند. باقری و عزیری در سال ۲۰۰۰ بوندسلیگا را ترک کردند اما دایی تا سال ۲۰۰۲ در آلمان ماندگار شد. البته او به عنوان یک مهاجم در بوندسلیگا در امر گلزنی موفق ظاهر نشد و در ۵ فصل حضورش تنها ۱۹ گل به ثمر رساند.

دایی در سال ۲۰۰۷ با پیراهن سایپا از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او دو سال بعد تجارت پوشاک ورزشی را آغاز کرد که نام آن را Daei Sports گذاشت.

این رسانه درباره مهدوی کیا نیز این طور بیان کرد: اگرچه دایی، باقری و عزیزی در آمدن به بوندسلیگا پیشگام بودند اما مهدی مهدوی کیا موفق ترین بازیکن ایرانی در این لیگ شناخته شد. اگر این لقب را باور ندارید می توانید از هواداران هامبورگ سوال کنید.

او در سن ۲۲ سالگی به بوندسلیگا آمد. مهدوی کیا در پست وینگر راست همه کار می کرد. سرعت بالا و دقت پاسش زبانزد شده بود. او در زمان حضورش در هامبورگ عنوان DFB-Pokal و یک جام Intertoto را کسب کرد. این بازیکن ایرانی بعد از انتخاب بهترین بازیکن سال باشگاه ها برای ۲ سال متوالی در لیست ۱۱ بازیکن برتر تاریخ قرن بیستم باشگاه آلمانی قرار گرفت.

او اکنون در ایران آکادمی فوتبال به نام کیا دارد. بنا به گفته رسانه های آلمان این آکادمی در ایران بهترین است. او از روش های آموزش هافنهایم در مدرسه فوتبالش استفاده می کند.

پائولینو آلکانترا (فیلیپین)، یاهوهیکو اوکودرا (ژاپن)، چا بوم کئون (کره‌جنوبی)، هیده توشی ناکاتا (ژاپن)، پارک جی سونگ (کره‌جنوبی)، شونسوکه ناکامورا (ژاپن)، کیسوکه هوندا (ژاپن) و سون هیونگ مین ( کره جنوبی) ۸ لژیونر دیگر آسیایی تاثیرگذار در فوتبال اروپا هستند.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا