اخبار ورزشیفوتبال ایران

حاجی‌پور: برخی داوران ما آمادگی ذهنی ندارند

داور بین المللی اسبق فوتبال کشور گفت: داوری مبتنی بر ۷۰ درصد ذهن و ۳۰ درصد توان جسمی است، داوری ما دستخوش تحولات شده و خیلی از داوران ما، ضمن آمادگی بدنی، به لحاظ ذهنی آمادگی حضور در چنین عرصه ای را ندارند.

به گزارش پیشرو اسپرت،البرز حاجی‌پور داور اسبق لیگ برتر فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در خصوص لزوم به‌کارگیری سیستم VAR در لیگ برتر، اظهار کرد: با توجه به اینکه این فن آوری برای تماشاگر و بیننده جا افتاده است، قطعا سیستم VAR یک نیاز در فوتبال ما به شمار می‌رود.

وی با اشاره به افزایش شاخص اشتباهات داوری در فوتبال ایران،گفت: این سیستم به‌طور کامل که نه، اما می‌تواند ۹۹ درصد اشتباهات داوری را اصلاح کند و با توجه به تغییر ساختار داوری در فوتبال ایران که توسط کمیته داوران فدراسیون فوتبال رخ داده، مسائل روانی داوران دست خوش یک سری تغییرات شده که شاهد این حجم از اشتباه داوری در فوتبال هستیم.

داور بین‌المللی اسبق فوتبال کشور تصریح کرد: داوری یک پروسه است و پروژه نیست که ابتدا و انتها داشته باشد، داور در این فرآیند باید به صورت قطره چکانی پیش برود تا به سطح مهارت و پختگی برسد، پس از آن که کارآیی لازم را کسب کرد، می‌توان از وی در شرایط سخت‌تر و سطوح بالاتر استفاده کرد، اما رئیس کمیته داوران فعلی فدراسیون با ورود خود به این دپارتمان ساختار این مجموعه را به کلی بر هم ریخت و بدون شناخت و مطالعه کافی از توان داوران کشور، برای اینکه مکانی برای خود در اذهان ایجاد کند، یک سری داور جوان را وارد سطوح اول فوتبال ایران کرد که این اقدام اشتباه بزرگی بود.

حاجی‌پور با بیان اینکه در زمان حضور در هیأت فوتبال خوزستان دو سال مطالعه بر روی کار داوران صورت گرفت تا به‌صورت  قطره چکانی به و ندرت جایگزین داوران باتجربه شوند، ادامه داد: کاری که در دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در حال شکل‌گیری است، موجب شده تا به یک‌باره داوران جوان و بی تجربه وارد کارزار فوتبال شوند تا شاهد چنین اشتباهات فاحشی در بازی‌های لیگ برتر باشیم.

وی با تأکید بر این موضوع که به خاطر ندارم در فوتبال ایران این حجم از اشتباهات از سوی داوران رخ دهد، یادآور شد: بسیاری بر این باور هستند که این اشتباهات تعمدی است اما چنین چیزی نیست، چون داوری مبتنی بر ۷۰ درصد ذهن و ۳۰ درصد توان جسم است، داوری ما دستخوش تحولات شده است و خیلی از داوران ما، ضمن آمادگی بدنی، به لحاظ ذهنی آمادگی حضور در چنین عرصه ای را ندارند.

پیشکسوت خوزستانی داوری فوتبال ایران، با اشاره به اینکه برخی داوران فعلی ما خوب هستند اما آمادگی حضور در این سطح را ندارند، بیان کرد: در حال حاضر داورانی داریم که هنوز در لیگ دسته دو سوت نزده‌اند اما شاهد قضاوت‌های ایشان در لیگ یک هستیم و یا در لیگ آزادگان قضاوت نکرده، از او در لیگ برتر استفاده می‌کنند! و آسیب این اقدامات را باشگاه‌ها، بازیکنان و تماشاگران دیده‌اند.

حاجی‌پور تأکید کرد: به عنوان مثال در مصاف سپاهان مقابل استقلال که آن اشتباه فاحش از داور بازی سر زد، در عین اینکه داور به صحنه نزدیک بود و آن برخورد توپ به دست را دید، اما توانایی تصمیم‌گیری در آن لحظه را نداشت و علت این موضوع عدم آمادگی ذهنی و سنگینی چنین رویدادهایی برای داوران جوان ما است.

وی در رابطه با لزوم استفاده از لزوم سیستم VAR در فوتبال ایران، خاطرنشان کرد: اعتقاد من بر این است که با توجه به اینکه همه مسائل فوتبال ما رها شده و تمرکز بر روی داوران است، همچنین عدم توانایی متولیان امر که نتوانستند با برگزاری کلاس، اردو، سمینار و .. داوران را به آمادگی لازم برسانند، لزوم استفاده از سیستم VAR در فوتبال ایران بیش از پیش احساس می‌شود و این موضوع یک نیاز ضروری برای فوتبال ما خواهد بود که بتوان اشتباهات داوران را بازبینی و اصلاح کرد.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا