اخبار ورزشیفوتبال ایران

توضیح وزارت ورزش به گزارش خبرگزاری فارس؛ کاش سرعت و دقت همه جا لحاظ شود!

پاسخگویی سریع و جامع وزارت ورزش و جوانان به یک ابهام کلیدی قابل تقدیر و ستایش است اما چند نکته ابهام آمیز در این ماجرا وجود دارد.

صبح امروز خبرگزاری فارس گزارشی درباره حکم های متعدد وزیر ورزش و جوانان به ژاله فرامرزیان معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه گزارش نقادانه ای با عنوان «۸ حکم برای معاون وزیر در یک روز/ وزارت ابوالمشاغل‌ها!» منتشر کرد و از تعدد وظایف و امور محوله به برخی از مدیران خاص و نورچشمی انتقاد نمود که واکنش روابط عمومی وزارت ورزش را به همراه داشت و در جوابیه ای به این گزارش واکنش نشان داد.

در متن جوابیه اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان آمده است:

برنامه دهگانه تحول در نظام اداری نشات گرفته از متن سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و سند چشم‌اندازاست. دراین نظام وظیفه قانونی معاون توسعه و مدیریت منابع هدایت کمیته های دهگانه و تشریک مساعی سازمانی برای اجرای مفاد آن است.

۱۰ برنامه تحول در نظام اداری نشات گرفته ازمتن سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری، سند چشم‌انداز، قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ودرچارچوب سیاست‌های کلی دولت تدبیر وامید است.

هدف اصلی این برنامه ها که درقالب کمیته ارائه خدمت می کنند، توانمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشوروتربیت مدیران و کارشناسان کارآمد و تحول‌آفرین و توسعه یکپارچه نظام اداری کشوراست.

نکته مهم، ابلاغ این طرح دردوره دوم اصلاح نظام اداری ( ۱۳۹۷ ) دولت دوازدهم ایجاد کمیته مهم ارتقاء پاسخگویی، شفافیت و صیانت ازحقوق شهروندان و همینطورادامه طرح در قالب کمیته های دیگرنظیراستقراردولت الکترونیک وهوشمند سازی، مدیریت سرمایه انسانی، فرهنگ و توسعه فرهنگ سازمانی، آمار بخشی و… می باشد.

برای اطلاع خبرنگارمحترم این خبر، ده برنامه طرح تحول اداری به عنوان وظیفه معاون توسعه مدیریت و منابع یک تکلیف قانونی اداری و سازمانی است که اکنون درقالب کمیته های مختلف ومرتبط باعناوین دهگانه با احکام جداگانه وزیر محترم به ایشان ابلاغ شده است و مزید اطلاع شما در تمامی وزارتخانه ها هم همین روند طی شده ومی شود.

اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان برای حفظ حقوق مخاطب و ارایه اخبار کامل وصحیح آمادگی دارد متن محورها و وظایف کمیته های دهگانه را در اختیار آن رسانه وزین قرار دهد.

در وهله نخست پاسخگویی سریع و جامع وزارت ورزش و جوانان به یک ابهام کلیدی قابل تقدیر و ستایش است و باید امیدوار بود که این سرعت عمل و این واکنش به جا در همه امور و همه ابهامات سرلوحه کار وزارت ورزش و جوانان باشد.

نکته بعدی اینکه تفویض کردن این همه امور و اختیار زیر مجموعه یک معاونت برپایه سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و سند چشم‌انداز مبرهن است اما اینکه برای کلیه امور حتی جزئی ترین آنها نیاز به حکم عالی ترین مقام وزارت باشد، جای سئوال دارد. چه آنکه برخی از امور فوق اساسا در شرح وظایف و زیرمجموعه معاونت معاونت توسعه مدیریت و منابع قرار می گیرد و بدیهی است که هیچ فردی برای انجام وظایف محوله روتین از رئیس مافوق حکم نمی گیرد.

نکته ظریف اما کلیدی نهفته در این احکام صادره و وظایف محوله اما سیستم بوروکراسی پیچیده و سنگین حاکم بر سیستم دولتی و نهادهای اداری است که همچون یک وزنه سنگین بدنه دولت و امور اداری را فربه، کند و ناکارآمد کرده و مشکلات جدی و اساسی را بوجود آورده که اتلاف وقت، سرمایه و انرژی فراوانی در پی دارد که نتیجه آن را در ناکارآمدی و هرزروی در بدنه دولت ها در ۴۰ سال اخیر شاهد هستیم. سیستمی که حتی برای انجام یک امور ساده و بدیهی نیز در آن نیازمند صدور حکم، اتلاف وقت و سرمایه و پیچیدگی خاص است که سبب شده برای رسیدن به نقطه مطلوب و هر هدفی چندین برابر سرمایه و وقت هزینه کنیم.

در پایان از دوستان عزیز و نکته سنج خود در روابط عمومی وزارت ورزش سپاسگزاریم که بدیهیات را به ما یادآوری کرده و تفاوت شغل و امور را متذکر شده اند، اما کاش اینهمه نکته سنجی در تنظیم بیانیه نیز مدنظر قرار می‌گرفت تا موارد بدیهی در نگارش نظیر فاصله کلمات از هم رعایت شود و شاهد به چسبیدگی واژه‌ها نباشیم!

انتهای پیام/س

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا